Aż 48% Polaków ma zamiar zmienić swój dotychczasowy telefon komórkowy dopiero w momencie jego uszkodzenia lub całkowitego zniszczenia. Jednocześnie zaledwie 14 i 11% deklaruje wymianę na nowy model odpowiednio po zakończeniu umowy lub otrzymaniu atrakcyjnej oferty od operatora. Polacy zaczynają oszczędzać na telefonach - czy sieci GSM czeka trudny czas?
Z raportu UKE ze stycznia 2022 roku wynika, że średnie rachunki miesięczne za telefon komórkowy wynoszą 54 zł. Niemal co czwarty ankietowany (24,5%) płacił mniej niż 30 zł miesięcznie. Taki sam odsetek wskazywał na rachunki wynoszące ponad 60 zł. Jednocześnie 70% ankietowanych było związanych z umową na abonament - prepaid (oferta na kartę) i mix stanowiły jedynie 25,9 i 4,2% badanych.
Badania przeprowadzone w październiku 2022 przez rankomat.pl wskazują na jeszcze mniejszą chęć zmiany telefonu. Jedynie 14% ankietowanych stwierdza, że dokona wymiany urządzenia po zakończeniu dotychczasowej umowy, a kolejnych 7 i 4% - kiedy zostanie zaproponowana atrakcyjna oferta odpowiednio przez obecnego i innego operatora. Niewielki odsetek (3%) wskazuje także na zmianę dotychczasowego telefonu, gdy pojawi się jego nowa generacja, co zazwyczaj ma miejsce około roku po premierze wcześniejszego modelu.
W innym badaniu z lipca ankietowani wypowiedzieli się na temat rosnącej inflacji, która wynosiła wówczas 15,5%. Ze względu na sytuację ekonomiczną aż 36% z nich planuje ograniczyć wydatki związane z zakupem elektroniki (w tym nowego telefonu), a 20% planuje ograniczyć wydatki telefoniczne i różnego rodzaju subskrypcje.
Z raportu UKE ze stycznia 2022 roku wynika, że średnie rachunki miesięczne za telefon komórkowy wynoszą 54 zł. Niemal co czwarty ankietowany (24,5%) płacił mniej niż 30 zł miesięcznie. Taki sam odsetek wskazywał na rachunki wynoszące ponad 60 zł. Jednocześnie 70% ankietowanych było związanych z umową na abonament - prepaid (oferta na kartę) i mix stanowiły jedynie 25,9 i 4,2% badanych.
Badania przeprowadzone w październiku 2022 przez rankomat.pl wskazują na jeszcze mniejszą chęć zmiany telefonu. Jedynie 14% ankietowanych stwierdza, że dokona wymiany urządzenia po zakończeniu dotychczasowej umowy, a kolejnych 7 i 4% - kiedy zostanie zaproponowana atrakcyjna oferta odpowiednio przez obecnego i innego operatora. Niewielki odsetek (3%) wskazuje także na zmianę dotychczasowego telefonu, gdy pojawi się jego nowa generacja, co zazwyczaj ma miejsce około roku po premierze wcześniejszego modelu.
W innym badaniu z lipca ankietowani wypowiedzieli się na temat rosnącej inflacji, która wynosiła wówczas 15,5%. Ze względu na sytuację ekonomiczną aż 36% z nich planuje ograniczyć wydatki związane z zakupem elektroniki (w tym nowego telefonu), a 20% planuje ograniczyć wydatki telefoniczne i różnego rodzaju subskrypcje.
- Wysoka inflacja i rosnące koszty życia zmuszają Polaków do oszczędzania, także w przypadku elektroniki. Może się okazać, że listopad i grudzień były ostatnimi miesiącami, w których Polacy wydali sporo pieniędzy na telefony komórkowe. Od stycznia - kiedy można spodziewać się ponownego wzrostu inflacji i cen, w tym telefonów - popyt na elektronikę może znacząco zmaleć i to na dłuższy czas. Dla producentów sprzętu RTV/AGD (a także operatorów GSM) mogą nadejść chude lata - mówi Marcin Szermański z komórkomat.pl.
Komentarze (2) dodaj komentarz
qq_gość
10.01.2023, 04:09
I znowu zje.b.any rankomat....jak działa to po co zmieniać?...a jak już tak lubicie ten rankomat to pokażcie na wykresie jak lubiany jest naczelnik i jego polityka dla pedalarzy oraz jaki to ma wpływ na komunikację miejską.
OdpowiedzŁysy _gość
10.01.2023, 10:54
Jeśli tak bardzo denerwują Cię zwyczajne cyfry i procenty, do tego mieszasz politykę w zwyczajny tekst o wymianie smartfona to chyba masz problem. Może wizyta w jakiejś poradni? Ewidentnie nie kontrolujesz swojego gniewu. Stąd już o krok do agresji. Pozdrawiam i zdrówka psychicznego życzę ;)
Cytuj