Już od roku mieszkańcy Kociewia i Powiśla mogą korzystać z nowej przeprawy przez Wisłę. 26. lipca 2013 uroczyście oddano do użytku most łączący Kwidzyn z Opaleniem. Z przeprawy już wiosną skorzystał milionowy pojazd.
- Przez most w Kwidzynie przejechało juz ponad milion pojazdów. Milionowy pojazd pokonał Wisłę wiosną tego roku, do dziś było ich juz ponad milion sto tysięcy. Mimo iż w w stosunku do natężen na innych drogach krajowych droga nr 90 należy do mniej obciążonych, to zakładane prognozy sprawdzily się. - mówi Karol Markowski, zastępca dyrektora gdańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na ten most Kociewie i Powiśle czekało wiele lat - ostatni most w tym miejscu przestał istnieć jeszcze w latach 40-tych ub. wieku. W 2003 roku pierwszy projekt budowy mostu - okazał się jednak nierealny ze względu na koszta. Potem wykonano kolejny projekt, ale ten z kolei nie podobał się ekologom, w tym obrońcom minoga rzecznego i ptaków. Ostatecznie całość udało się doprowadzić do szczęśliwego końca. Teraz - zgodnie z zapowiedziami inwestora - konstrukcja, która stanęła na terenie obszaru Natura 2000 "Dolina Dolnej Wisły", jest przyjazna przyrodzie. Jeszcze podczas budowy powstały specjalne barki, które służyły za kolonie lęgowe m. in. dla rybitw. Dotąd ptaki korzystały bowiem z wiślanych łach, które podczas budowy mostu zostały zniszczone. Również nieprzypadkowe są barwy mostu - pylony są czerwone, by mogły ptaki mogły je dostrzec bez problemu.
Jest to największa konstrukcja typu extradosed, czyli łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego, w całej Europie - obiekt liczy 808,5 m. Według wstępnych założeń prace miały zakończyć się w grudniu 2012 roku, jednak zima pokrzyżowała plany drogowcom. Budowa mostu wraz ze wszystkimi drogami dojazdowymi kosztowała ok. 366 mln zł. Wszystkie koszta pokrył budżet państwa oraz Krajowy Fundusz Drogowy. Oprócz samych prac mostowych, firma Budimex wykonała także 9 kilometrów dróg dojazdowych do mostu. W gminie Gniew powstały: skrzyżowanie z drogą krajową nr 91 w Jeleniu, skrzyżowanie drogi krajowej nr 90 z drogami lokalnymi na trasie Jeleń-Rakowiec i Jaźwiska - Aplinki oraz skrzyżowanie drogi krajowej nr 90 z drogą powiatową na trasie Jaźwiska - Opalenie. Ponadto w ramach budowy powstały estakady dojazdowe na międzywalu, dwa mniejsze mosty na rzekach Strudze Młyńskiej i Liwie, a także mniejsze obiekty inżynierskie, w tym przejścia dla zwierząt.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku
Wykonawca: konsorcjum Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA
Nadzór inwestorski: Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy sp. z o.o.
Projektant: Transprojekt Gdański sp. z o.o.
- Przez most w Kwidzynie przejechało juz ponad milion pojazdów. Milionowy pojazd pokonał Wisłę wiosną tego roku, do dziś było ich juz ponad milion sto tysięcy. Mimo iż w w stosunku do natężen na innych drogach krajowych droga nr 90 należy do mniej obciążonych, to zakładane prognozy sprawdzily się. - mówi Karol Markowski, zastępca dyrektora gdańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na ten most Kociewie i Powiśle czekało wiele lat - ostatni most w tym miejscu przestał istnieć jeszcze w latach 40-tych ub. wieku. W 2003 roku pierwszy projekt budowy mostu - okazał się jednak nierealny ze względu na koszta. Potem wykonano kolejny projekt, ale ten z kolei nie podobał się ekologom, w tym obrońcom minoga rzecznego i ptaków. Ostatecznie całość udało się doprowadzić do szczęśliwego końca. Teraz - zgodnie z zapowiedziami inwestora - konstrukcja, która stanęła na terenie obszaru Natura 2000 "Dolina Dolnej Wisły", jest przyjazna przyrodzie. Jeszcze podczas budowy powstały specjalne barki, które służyły za kolonie lęgowe m. in. dla rybitw. Dotąd ptaki korzystały bowiem z wiślanych łach, które podczas budowy mostu zostały zniszczone. Również nieprzypadkowe są barwy mostu - pylony są czerwone, by mogły ptaki mogły je dostrzec bez problemu.
Jest to największa konstrukcja typu extradosed, czyli łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego, w całej Europie - obiekt liczy 808,5 m. Według wstępnych założeń prace miały zakończyć się w grudniu 2012 roku, jednak zima pokrzyżowała plany drogowcom. Budowa mostu wraz ze wszystkimi drogami dojazdowymi kosztowała ok. 366 mln zł. Wszystkie koszta pokrył budżet państwa oraz Krajowy Fundusz Drogowy. Oprócz samych prac mostowych, firma Budimex wykonała także 9 kilometrów dróg dojazdowych do mostu. W gminie Gniew powstały: skrzyżowanie z drogą krajową nr 91 w Jeleniu, skrzyżowanie drogi krajowej nr 90 z drogami lokalnymi na trasie Jeleń-Rakowiec i Jaźwiska - Aplinki oraz skrzyżowanie drogi krajowej nr 90 z drogą powiatową na trasie Jaźwiska - Opalenie. Ponadto w ramach budowy powstały estakady dojazdowe na międzywalu, dwa mniejsze mosty na rzekach Strudze Młyńskiej i Liwie, a także mniejsze obiekty inżynierskie, w tym przejścia dla zwierząt.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku
Wykonawca: konsorcjum Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA
Nadzór inwestorski: Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy sp. z o.o.
Projektant: Transprojekt Gdański sp. z o.o.
Długa do mostu droga...
Historia przepraw pod Kwidzynem jest długa. Pierwszym stałym mostem był most kolejowo-drogowy w Opaleniu wybudowany w latach 1905-1909 na linii Myślice-Szlachta. Ze względu na zmianę granic po 1918 r. stracił na znaczeniu, ponieważ Wisła stała się granicę między Polską a Niemcami (Prusami Wschodnimi). Po roku 1925 most został rozebrany, jego dwa przęsła zostały wykorzystane jako most w Koninie, a pozostałe zostały przeniesione do Torunia (w ciągu obecnej drogi krajowej nr 91).
Most próbował zbudować samorząd województwa pomorskiego. Zostały wykupione grunty, sporządzono projekt, ale ze względów finansowych nie podjęto realizacji. Prace nabrały przyspieszenia po przekwalifikowaniu dotychczasowej drogi wojewódzkiej na drogę krajową nr 90 w dniu 01.01.2006 r. Ze względu na zmienione przepisy i parametry drogi krajowej został sporządzony nowy projekt mostu. Długo, między innymi ze względu na protesty ekologów, trwało uzyskanie decyzji środowiskowej. Budowa ruszyła we wrześniu 2010 r. (źródło - GDDKiA)
Historia przepraw pod Kwidzynem jest długa. Pierwszym stałym mostem był most kolejowo-drogowy w Opaleniu wybudowany w latach 1905-1909 na linii Myślice-Szlachta. Ze względu na zmianę granic po 1918 r. stracił na znaczeniu, ponieważ Wisła stała się granicę między Polską a Niemcami (Prusami Wschodnimi). Po roku 1925 most został rozebrany, jego dwa przęsła zostały wykorzystane jako most w Koninie, a pozostałe zostały przeniesione do Torunia (w ciągu obecnej drogi krajowej nr 91).
Most próbował zbudować samorząd województwa pomorskiego. Zostały wykupione grunty, sporządzono projekt, ale ze względów finansowych nie podjęto realizacji. Prace nabrały przyspieszenia po przekwalifikowaniu dotychczasowej drogi wojewódzkiej na drogę krajową nr 90 w dniu 01.01.2006 r. Ze względu na zmienione przepisy i parametry drogi krajowej został sporządzony nowy projekt mostu. Długo, między innymi ze względu na protesty ekologów, trwało uzyskanie decyzji środowiskowej. Budowa ruszyła we wrześniu 2010 r. (źródło - GDDKiA)
Komentarze (3) dodaj komentarz
tyjt_gość
31.07.2014, 10:22
ytjtj
Jak most co 100 km to co sie dziwić ?
Odpowiedzzaratustra83
31.07.2014, 11:48
nazywajmy wszystko po imieniu
"...Budowa mostu wraz ze wszystkimi drogami dojazdowymi kosztowała ok. 366 mln zł. Wszystkie koszta pokrył budżet państwa oraz Krajowy Fundusz Drogowy..." powinno być napisane że budowę sfinansowali polscy podatnicy z ewentualną wzmianką o trybie ich przekazania. Państwo nic nie ma, to My za wszystko płacimy,
Odpowiedzja_gość
01.08.2014, 06:41
aż tyle?
a jak się tamtędy jedzie to takie pustki... nikogo...
Odpowiedz