Remont berlinki. GDDKiA rozwiązuje umowę z wykonawcą, ten nie przyjmuje do wiadomości

Remont Berlinki (fot. tcz.pl)
Remont berlinki. GDDKiA rozwiązuje umowę z wykonawcą, ten nie przyjmuje do wiadomości
Złe wiadomości w sprawie remontu drogi krajowej nr 22 na odcinku Knybawa - Czarlin. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowę z wykonawcą, tłumacząc się brakiem postępu prac. Tymczasem wykonawca wcale nie zamierza się do tego zastosować.

Roboty ruszył w 2018 roku i powinny już zostać zakończone, ale końca wciąż nie widać. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad była w sporze z wykonawcą dotyczącym m. in. terminu zakończenia inwestycji. Koszt prac projektowych i budowlano-montażowych na wspomnianym odcinku wynosi ok . 35 mln zł. Prace prowadziła TRAKCJA PRKiI.

- Przekroczenie terminu realizacji inwestycji (listopad 2019 r.), a także brak mobilizacji wykonawcy odcinka drogi krajowej nr 22 (Trakcja S.A. w konsorcjum z Masfalt Sp. z o.o. oraz AB Kauno Tiltai) nie wskazuje na możliwość zakończenia budowy z obecnym wykonawcą. Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA oraz wydawanych przez Inżyniera kontraktu kilkunastu wezwań do poprawy (w oparciu o klauzulę 15.1 Szczególnych Warunków Kontraktu) w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji inwestycji zgodnie z umową, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie. Wykonawca nie przystąpił do realizacji prac po upływie okresu zimowego, a także nie deklarował również terminu wznowienia robót. Nic nie wskazuje także na zmianę tej sytuacji. Dotychczas w ramach kontraktu zostało wykonanych około 47 proc. zakresu robót. Wobec powyższych faktów ze skutkiem na 31 sierpnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą rozbudowy drogi krajowej nr 22 między Czarlinem a Knybawą. W związku nieprawidłowym wykonywaniem obowiązków wynikających z podpisanej umowy zostały naliczone konsorcjum kary. Do tej pory przekroczyły one wartość określonego w umowie limitu 20 proc. Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej brutto. Kwota nie zamyka wszystkich roszczeń GDDKiA w stosunku do wykonawcy. - informuje GDDKiA w specjalnym komunikacie.

Wszystko wskazuje na to, że wykonawca nie zgadza się ze stanowiskiem zarządcy drogi


- Trakcja S.A. informuje, że nie zgadza się z zarzutami, jakie zostały sformułowane w tym oświadczeniu. Spółka dokonała ponadto analizy prawnej faktów i podstawy prawnej oświadczenia GDDKiA i stoi na stanowisku, że oświadczenie GDDKiA o odstąpieniu od umowy jest bezskuteczne. Powodem przesunięć w harmonogramie prac jest przede wszystkim niemożność wykonania umowy i osiągnięcia zakładanego rezultatu z uwagi na niedostarczenie przez GDDKiA prawidłowej i kompletnej dokumentacji, co jest podstawowym obowiązkiem Zamawiającego, który ogłasza przetarg na zamówienie publiczne na roboty budowlane. Dokumentacja przekazana Wykonawcy była nie tylko niekompletna, ale również nie uwzględniała stanu rzeczywistego rewitalizowanych obiektów, w tym kluczowych obiektów mostowych. Mając na uwadze troskę o bezpieczeństwo użytkowników drogi, Trakcja S.A. nie mogła zgodzić się na realizację prac w oparciu o dokumentację Zamawiającego. Powołana zgodnie z umową, niezależna od Zamawiającego i Wykonawcy, Komisja Rozjemcza stwierdziła, że m.in. z uwagi na powyższe fakty, termin realizacji umowy powinien zostać formalnie zmieniony, a Trakcji S.A. należy się dodatkowe wynagrodzenie za niezbędne do realizacji umowy prace dodatkowe. GDDKiA nie wdrożyła jednak decyzji Komisji Rozjemczej, tylko naliczyła Wykonawcy kary umowne. Mając na uwadze jakość prac, dbałość o bezpieczeństwo użytkowników, ale też nienarażanie Spółki na straty związane z brakiem współpracy ze strony GDDKiA, w najbliższych dniach Trakcja S.A. podejmie dalsze kroki faktyczne i prawne w niniejszej sprawie. - informuje firma w specjalnym komunikacie.

Na razie wszystko wskazuje na to, że sprawa może utknąć na długo po poziomie proceduralnym.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (22)
dodaj komentarz

  • +41

    Gość_gość

    24.08.2020, 11:13

    Polska w całej okazałości. Teraz będą się przepychać nie wiadomo jak długo, a prace będą stały. Zanim dojdą do porozumienia (o ile dojdą) to ten odcinek będzie się nadawał do remontu. Już teraz widać ze nasypy z piasku są porozrywane przez deszcze. Ciekawe jak to się ma do wytrzymałości jezdni i co za tym idzie bezpieczeństwa kierujących. Koszta samego remontu pewnie wzrosną. I tak to się powoli żyje na tej wsi...:)

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx4.xx3 
  • +23

    Niestety_gość

    24.08.2020, 12:02

    A mogli tego nie ruszać, albo chociaż na te kamienie beton wylać i by trzymało że 100lat

    Cytuj
    IP: 178.235.xx7.xx6 
  • +27

    Berlinka_gość

    24.08.2020, 11:37

    Droga

    To na jakiej podstawie zaczeli remont bez dokumentacji? Jeżeli ten teren jest bezpieczny to gratuluję artykułu .Zatrudnić nowego wykonawcę i dokończyć ten koszmar Berlinki .

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx9 
  • +29

    obywatel_gość

    24.08.2020, 11:54

    Projektuj i buduj

    W takim razie skoro nie było dokumentacji to jakim cudem Trakcja to zaprojektowała?! Umowa była w trybie "projektuj i buduj", no jak się pytam? Trakcja powinna była wylecieć z budowy już w ubiegłym roku jak przez kilka miesięcy nic nie robiła, to nie jedyna położona inwestycja przez tę firmę, która z zasady powinna zostać odcięta od zamówień publicznych.

    Odpowiedz
    IP: 176.221.xx2.xx4 
  • -3

    md_gość

    25.08.2020, 09:35

    Pewnie zrobili cześć projektu (aby nie dopuścić do opóźnień), która była możliwa (pełna dokumentacja) i zażądali reszty dokumentacji, której nie dostali. Wtedy prace stanęły, bo nie chcieli brać odpowiedzialności za potencjalne problemy. Znając życie, to GDDKiA zawaliła

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx0 
  • +26

    Zenon_gość

    24.08.2020, 12:30

    Dodajmy, że to sama Trakcja która zeszłą z budowy drogi 224 do Godziszewa.

    Odpowiedz
    IP: 62.111.xx3.xx0 
  • +17

    No_gość

    24.08.2020, 13:43

    No wlasnie! W Godziszewie tez nie dostali dokumentacji?

    Cytuj
    IP: 5.173.xx5.xx6 
  • +14

    go_gość

    24.08.2020, 12:41

    Tak to jest skoro zamawia się najtańsze, nic nieznaczące firmy. moim zdaniem firma wiedziała co robi i dobrze na tym wychodzi a zamawiający nie ma pojęcia co robi bo to niego pieniądze tylko podatników

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx7 
  • +19

    rowerowy_johny_gość

    24.08.2020, 12:55

    To znaczy TRAKCJA przystępując ...

    ... do przetargu i podpisując umowę była niewidoma, głucha i nie wiedziała całkowicie co robi? Nie mówią już, że chyba nie posiadała żadnego doświadczenia, no bo ktoś doświadczony do wyłapuje takie rzeczy od razu, ??? Myślę, że ta teza wymyślona przez prawników nie ma szans obronić się np. w arbitrażu bądź sądzie, no chyba że sędzia będzie naiwny jak dziecko i uwierzy w te kłamstwa. Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o .......

    Odpowiedz
    IP: 157.25.xx0.xx6 
  • +21

    Dikembe_Mutombo_gość_gość

    24.08.2020, 13:03

    Ciekawe gdzie byli prawnicy Trakcji, jak przygotowywała ofertę do przetargu. Kto wtedy robił "analizę prawną faktów"???

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
    +19

    Firma krzak _gość

    24.08.2020, 17:49

    Firma krzak

    Zgadza się ewidentna wina wykonawcy zaniżyli koszty żeby wygrać przetarg a później brak pieniędzy na dodatkowe pracę. Każda firma która oferuję usługi na granicy opłacalności musi się liczyć z tym że w razie problemów klient nie będzie dopłacał.

    Cytuj
    IP: 31.60.xx4.xx5 
  • +20

    Dikembe_Mutombo_gość_gość

    24.08.2020, 13:01

    Tak to jest jak się składa byle jakie oferty, żeby tylko wygrać przetarg, a później "jakoś to będzie".

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • +20

    ja_gość

    24.08.2020, 14:32

    Buhahah, takie akcje tylko w Polsce. Firma Trakcja dała ciała na drodze 224 i w nagrodę wygrała przetarg na remont ważnego węzła dróg. Brawo Urzędasy!

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx5.xx7 
  • -21

    wigry3_gość_gość

    24.08.2020, 14:45

    Zrobić po całości drogę rowerą i stację rowerową co 500m i tczewioki po...ne ze szczęścia. Kto to widział w tych czasach drogi dla aut robić.

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx6 
  • -28

    kkk_gość

    24.08.2020, 14:50

    każdy komentarz zminusowalem dla próby, każdy dostał +, tam gdzie dałem plusa nic się nie zmieniło w CHU JA LECICIE CZY SIĘ D**AMI NA GŁOWY ZAMIENILIŚCIE ?????

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx6.xx8 
  • +10

    ..._gość

    24.08.2020, 15:30

    zminusowałem cię i dostałeś minusa, nie za treść merytoryczną, tylko za stadionowe chamstwo i wulgarność.

    Cytuj
    IP: 188.147.xx9.xx8 
  • +1

    Gosc_gość

    24.08.2020, 23:50

    Dk22

    ... eeech, mieszkam tu i powiem jedno, to jest śmiech na całą salę, jak byście wiedzieli od początku co generalna wyrabiała z tym remontem i mieszkańcami to byście dzisiaj się zastanawiali czy facet jest kobietą, bo generalna stwierdziłaby że zmienił płeć, niestety takich idiotów mamy w tym urzędzie, odcinają dojazdy do pól, odcinają dojazdy mieszkańcom, mosty było wiadomo że próchno, ale ich zdaniem było wszystko cacy, a to przecież "w celu poprawy bezpieczeństwa", no i wybrali przetatg stylu "projektuj i buduj" czyli nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za to co będzie zrobione, tzw. czyste rączki od roboty ale brudne od kasy

    Odpowiedz
    IP: 5.172.xx7.xx1 
  • +6

    Onnn_gość

    25.08.2020, 04:19

    Mam pomysl

    A gdyby tak wziąć firmę która dementuje Gdańska to było by po problemie.Firma MTM moim zdaniem bardzo dobrze wywiązuje się że swoich zadań robota wrze A efekty widać bardzo szybko także kończąc Gdańska niech idą skończyć do czarlina.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx3.xx2 
  • +2

    Polak_gość

    25.08.2020, 08:00

    Droga

    Tak się zawsze kończą pracę jak przetarg wygrywa najtańszy wykonawca w ramach oszczędności ,

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx5 
  • +1

    As_gość

    25.08.2020, 11:14

    Trakcja

    "Pewnie zrobili cześć projektu (aby nie dopuścić do opóźnień), która była możliwa (pełna dokumentacja) i zażądali reszty dokumentacji, której nie dostali. Wtedy prace stanęły, bo nie chcieli brać odpowiedzialności za potencjalne problemy. Znając życie, to GDDKiA zawaliła"

    Wyceniałem obiekty mostowe o które niby taka wojna... GDDKiA zamówiła remont z górnej półki, w wysokim standardzie gwarantującym trwałość, ale w ofercie Trakcji nie ma na to pieniędzy i w tym jest cały problem. Bo na odstępstwa pewnie GDDKiA się nie chce zgodzić

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx1 
  • JAN_gość_gość_gość

    25.08.2020, 22:06

    x

    To na jakiej podstawie podpisali umowę Musieli dokonac kalkulacji czy to bedzie dla nich opłacalne To jest tłumaczenie głupiego

    Cytuj
    IP: 109.207.xx8.xx2 
  • gość_gość_gość

    25.08.2020, 11:59

    łysy

    Jak zwykle znowu łysy namieszał. Nie ma umiaru.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx7.xx7 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA