Elektrownia Północ w 2016 roku? Szansa na kilka tysięcy miejsc pracy

Inwestor zorganizował już trzecie spotkanie ws. budowy elektrowni - tym razem w Pelplinie
Elektrownia Północ w 2016 roku? Szansa na kilka tysięcy miejsc pracy
Według planów na początku 2016 roku w pobliskich Rajkowach ma być gotowy pierwszy z dwóch bloków elektrowni węglowej. W ub. tygodniu w Pelplinie obyło się kolejne spotkanie inwestora, mieszkańców i przedstawicieli samorządu. Budowa elektrowni ma ruszyć na początku 2012 roku i dać zatrudnienie blisko 3 tysiącom osób. Według szacunków będzie kosztować od 12-15 mld zł.

Inwestor - Elektrownia Północ należąca do grupy Kulczyk Investments - uzyskał już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy elektrowni. Obiekt ma być bardzo nowoczesny i wybudowany z zachowaniem wszelkich wymagań w zakresie ochrony środowiska przewidzianych przez Unię Europejską na rok 2020. Elektrownia ma zajmować obszar 200 ha na terenie gminy Pelplin - i będzie sporą szansą na podratowanie lokalnego runku pracy - przy budowie obiektu pracę będzie mogło znaleźć 3 tys. osób, zaś docelowo elektrownia zatrudni około tysiąc osób.

- Dla Pelplina narodziła się wielka szansa rozwoju gospodarczego. Przy bardzo dużej stopie bezrobocia, jaka jest w gminie Pelplin (16 proc.) powstanie zakładu gospodarczego jest niezwykle ważne. W rozwoju gminy jest to obrót o 180 stopni - podkreślał podczas spotkania burmistrz Pelplina Andrzej Stanuch.

Inwestor już prowadzi rozmowy z kopalnią węgla Bogdanka na dostarczenie surowca w ilości pokrywającej 80 proc. zapotrzebowania. Brany jest również pod uwagę transport surowca z Rosji oraz z portów w Gdańsku i Szczecinie - rocznie do elektrowni ma trafiać 5 mln ton węgla. Przedstawiciele spółki prowadzą już rozmowy na temat włączenie elektrowni do Krajowej Sieci Energetycznej.


- Na razie jest to planowana inwestycja, inwestor zabiega o stosowne pozwolenia i czy wszystko dojdzie do skutku okaże się prawdopodobnie w czerwcu przyszłego roku - wyjaśnia starosta tczewski, Witold Sosnowski, który również uczestniczył w ubiegłotygodniowym spotkaniu - Jako władze powiatu będziemy starali się pomagać inwestorom, bowiem duża inwestycja energetyczna w tym regionie jest niezbędna do zapewnienia nam bezpieczeństwa energetycznego. Pomorze jest samowystarczalne energetycznie jedynie w połowie, resztę prądu dostarczają nam wielkie elektrownie z południa kraju. Dlatego cieszy zainteresowanie kolejnych inwestorów chcących budować elektrownię w naszym regionie. Istotny jest również fakt, że mieszkańcy gminy Pelplin mają okazję, aby czerpać dodatkowe korzyści z realizacji tej inwestycji.

Dodajmy, że Elektrownia Północ to nie jedyna inwestycja z dziedziny energetyki planowana na terenie powiatu tczewskiego. W podgniewskim Opaleniu elektrownię węglową chce uruchomić skandynawski koncern Vattenfall - pierwszy blok miałby zostać oddany do użytku na przełomie 2015 i 2016 roku. Dodajmy, że obecnie zapotrzebowanie na energię elektryczną w województwie pomorskim w 70 procentach pokrywane jest dostawami z centrum i południa kraju.

O inwestycji słów kilka

Rozpoczęcie budowy elektrowni węglowej w Rajkowach planowane jest na 2012 r. Inwestor, firma Elektrownia Północ (jej głównym właścicielem jest Kulczyk Holding), zakończył już znaczącą część prac przygotowawczych. Trwają zaawansowane prace projektowe, które pozwolą na uzyskanie wymaganych pozwoleń, a następnie rozpoczęcie budowy elektrowni. Inwestycja, o strategicznym dla całego regionu znaczeniu, ma zostać oddana do użytku na przełomie 2016 i 2017 roku. Obecnie prowadzone są prace nad zagadnieniami środowiskowymi, technologicznymi, a także infrastrukturą pomocniczą oraz pracami melioracyjnymi. Bardzo istotne z punktu widzenia projektu było uzyskanie od operatora Krajowego Systemu Energetycznego, PSE Operator, warunków przyłączenia elektrowni do sieci najwyższych napięć. PSE Operator wydał warunki przyłączeniowe na moc do 2000 MW, co podkreśla, że duża inwestycja energetyczna w tym regionie Polski jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego regionu, a także stabilności pracy Krajowego Systemu Energetycznego.

Inwestor uzyskał również akceptację wszystkich właściwych zarządców, w tym GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), koncepcji połączenia elektrowni z infrastrukturą drogową. Również projekty budowy układu torowego do obsługi elektrowni i połączenia ich bocznicą kolejową z istniejąca infrastrukturą kolejową czy też odprowadzenia ścieków bytowych z elektrowni zostały zatwierdzone odpowiednio przez PKP PLK oraz lokalną spółkę komunalną PELKOM.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (36)
dodaj komentarz

  • +2

    _gość

    22.09.2010, 00:14

    klakier

    dziękujemy panie Witku za wybudowanie elektrowni. proponuje hasło wyborcze "Prąd w każdym domu" by żyło się lepiej

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx8.xx3 
  • +3

    hehehe

    22.09.2010, 09:10

    ...

    albo - "nie jedno razem" - jeszcze się nasłuchamy jaki to vit cudowny, istny magik :)))

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    roza-81

    22.09.2010, 11:06

    O co wam chodzi?

    Lokalizację elektrowni wybierał holding Kulczyka a dogadywał się z samorządem gminnym,aktualnie decyzje zapadają na szczeblu wojewódzkim a nie w starostwie,to że na spotkaniach z inwestorem jest starosta nie jest niczym nadzwyczajnym na poprzednich 2 też był ,to w końcu nie jest to świeży temat rozmowy są prowadzone już minimom od około roku.(bardzo długodystansowy lans przedwyborczy)

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • kierowca roweru_gość

    22.09.2010, 00:22

    Elektrownia? Ale Wituś nieźle jedzie przed wyborami!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx8 
  • -5

    _gość

    22.09.2010, 00:32

    "rocznie do elektrowni ma trafiać 5 ton węgla"......matko gdzie to wszystko pomieszczą :D

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx7 
  • roza-81

    22.09.2010, 00:35

    Wspierać inwestycje ...

    na wszystkie możliwe sposoby ,3000 miejsc pracy w UP nie leży .(a tego węgla to stanowczo za mało 5 ton na roczne zużycie elektrowni?)

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • -6

    tcz45

    22.09.2010, 05:05

    znowu pomysły....

    Dlaczego przed wyborami pojawia się tak dużo nowych pomysłów....to taka kiełbasa wyborcza.....dla ludu ....

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +4

    ta kiełbasa..._gość

    22.09.2010, 09:36

    o tej elektrowni, pierwsze zmianki słyszałem juz około rok temu, wiec nie wiem czy to "nowy przedwyborczy pomysł"

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx0 
  • +2

    Zed_gość

    22.09.2010, 06:51

    Heheh, 5 ton to ja wiecej w piecu spalę przez zimę ;) Musi to być megawydajna elektrownia!!!

    Odpowiedz
    IP: 80.50.xx2.xx0 
  • +3

    X-MAN

    22.09.2010, 07:34

    rocznie do elektrowni ma trafiać 5 ton węgla??

    to co oni chcą zasilać? 2 latarnie w pelplinie?? :)

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +5

    gość M_gość

    22.09.2010, 11:13

    elektrownia

    5 MLN TON WĘGLA, gdzieś WAM umknęły te miliony !!!

    Cytuj
    IP: 109.243.xx2.xx7 
  • -1

    robak

    22.09.2010, 07:39

    tcz45 - o planach inwestycyjnych była już mowa wcześniej, i myślę sobie że takiemy Kulczykowi z Poznania to bez znaczenia, że idą wybory smorządowe; on chce zrobić biznes; no chyba że wietrzysz spisek, że jakiś samorządowiec namówił "ludzi kulczyka" by przyjeżdżali przed wyborami opowiadać głupoty

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +1

    Spajko

    22.09.2010, 07:48

    5 ton węgla to mogą spalić łącznie dwie rodziny w piecu kaflowym.Artykule powinno być 5 mln ton!! Ale to szczegół, błąd redaktora, który zjadł słowo w tak obszernym artykule... Jadnak najważniejsze, żeby prace z tą inwestycją jak najszybciej ruszyły. Choć na pewno są póki co ograniczenia związane z biurokracją, formalność trzeba pozałatwiać. Także ludzie, będzie dużo nowych miejsc pracy! To się chwali!! Sam się skuszę na złożenie cv do tej elektrociepłowni ;)

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • -1

    Spajko

    22.09.2010, 10:54

    Cieszę się poprawiliście to...

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • +5

    epe_gość

    22.09.2010, 07:57

    epe

    Dlaczego się nie piszę, że cała energia pójdzie do Trójmiasta! To skandal!

    Odpowiedz
    IP: 89.206.xxx.xx5 
  • -2

    Pelpliniak_gość

    22.09.2010, 08:03

    Każda inwestycja to nowa robota

    Nowe miejsca pracy są potrzebne, z tego co nam prezentowali to inwestycja jest bezpieczna, dlatego ciesze się że burmistrz Stanuch i starosta Sosnowski chcą pomóc.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx4 
  • C>K>M

    22.09.2010, 08:25

    Ja zawsze myślałem, że elektrownie buduje się po to, żeby mieć prąd. Z tego artykułu dowiedziałem się, że elektrownia powstaje po to, by były "miejsca pracy":)

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +1

    TOM_gość

    22.09.2010, 08:43

    A co z popiołem z takiej elektrowni czy też będziemy transportować do rosji?

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xxx.xx4 
  • +4

    hehehe

    22.09.2010, 10:32

    ...

    sadzę - sprzedać można zachodnim producentom opon - dobra kasa z tego jest, wozi się cysternami np. do Francji, polecam :)

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • mieczyslaw

    22.09.2010, 09:04

    Po co nam kolejna elektrownia węglowa?

    Zamiast zbudować kilka elektrowni atomowych, które pokryją zapotrzebowanie na energię naszego kraju, to nadal buduje się przestarzałe węglówki, które rocznie wyrzucają w atmosferę tony pyłów, zanieczyszczeń i dwutlenku węgla. Poza tym za 30-40 lat skończy się węgiel w polskich kopalniach i co wtedy? A nowe szyby nie powstają, bo kopalniom się "nie opłaca", bo ich pieniądze pożerają związki, ręce wiążą im związki, bo najważniejsze są świadczenia socjalne.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • -11

    TCZEWIAK5

    22.09.2010, 10:06

    Mieczysław

    Masz racje ale co do tych elektrowni atomowych to bym się wstrzymał. Ja jestem zwolennikiem ekologicznych rozwiązań czyli elektrowni wodnych,wiatrowych itd. Nie dają tyle energii co elektrownia atomowa oczywiście ale są większym gwarantem bezpieczeństwa ekologicznego i również rozwiązaniem nowoczesnym i przyszłościowym. Nie powiem,że jestem przeciwnikiem elektrowni atomowych ale wszystko po kolei i bez przesady. Czas i koszty są po stronie źródeł ekologicznych i one pierw powinny zostać rozwinięte a dopiero potem elektrownie atomowe,które kosztują więcej i budowane są znacznie dłużej. Również z ich liczbą bym nie przesadzał.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    -1

    mieczyslaw

    22.09.2010, 10:16

    Tczewiaku nr 5

    1. --> Elektrownie wiatrowe - są nieefektywne, mogą stanowić jedynie uzupełnienie dla istniejącego systemu energetycznego, ponieważ one generują energię wtedy, kiedy są odpowiednie do tego warunki, a póki co nie mamy systemu, który potrafiłby gromadzić wyprodukowaną przez nie energię. Poza tym bilans ekologiczny, tj. koszty poniesione na wyprodukowanie wiatraka (mam na myśli ilość wyprodukowanego CO2 jest ilość "oszczędzonego" poprzez 30lat pracy wiatraka). 2. --> Elektrownie wodne - nie takie "za darmo" - wysokie koszty budowy (finansowe) i bardzo wysokie koszty środowiskowe - zmiana wielu ekosystemów, zalanie dużych obszarów, przesiedlenia ludzi, itp. Dodatkowo jest to budowa bomby zegarowej - poczytaj sobie ile zanieczyszczeń, głównie metali ciężkich leży na dnie zbiornika Włocławskiego - on sam grozi katastrofą, a zawartość mułów na dnie zbiornika grozi katastrofą ekologiczną całego Morza Bałtyckiego. Póki co nie ma czystszej energii niż ta z "atoma".

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    -9

    TCZEWIAK5

    22.09.2010, 16:17

    przyjemne z pożytecznym

    Mietku ale tworząc teraz np elektrownie wiatrowe czy wodne łączylibyśmy przyjemne z pożytecznym. Odnawialne źródła energii na lata czyli ekologia plus normy unijne,które i tak będą musiały być zrealizowane. Robiąc to teraz mielibyśmy już to z głowy i można by wówczas się zająć budową elektrowni atomowych,które nie są do zbudowania w rok czy dwa tylko są to inwestycje długo czasowe.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    +5

    mieczyslaw

    22.09.2010, 20:24

    Tczewiaku nr 5

    Pewnie, a za 30 lat będziemy się zastanawiali, tak jak i teraz to ma miejsce (poszukaj w necie, jest pełno opracowań na ten temat, swego czasu bardzo się interesowałem tym tematem) z zaporą we Włocławku, co zrobić z tymi bombami. Co do farm wiatrowych - owszem UE na nas naciska - budujmy, dopóki są na nie dotacje, ale nie zmienia to faktu, że bilans CO2 elektrowni wiatrowych działa na ich niekorzyść. Więc nic tu przyjemnego i pożytecznego nie widzę. Pora jak najszybciej zainwestować w elektrownie atomowe i zacząć likwidować największych trucicieli węglowych, co pozwoli oszczędzić nasze złoża węgla, bo zasoby tego surowca na świecie skończą się stosunkowo niedługo, więc warto go nie sprzedać w całości teraz, bo później będzie można na nim dużo więcej zarobić, a poza tym nam również się przyda.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • -1

    Super_INwestycja_gość

    22.09.2010, 09:06

    Fajna_Sprawa

    Kurcze, super inwestycja powstanie niedaleko Tczewa. Jednego jestem pewien, jak Kulczyk zabiera się za coś, to na pewno będzie to zrealizowane. Tylko powinniśmy się cieszyć.

    Odpowiedz
    IP: 81.210.xx4.xx8 
  • -1

    czegewara

    22.09.2010, 09:20

    Elektrownia węglowa to chyba nie jest dobry pomysł

    Rozumiem ,że należy wspomagać rodzimy przemysł węglowy bo mamy go sporo ale lepiej chyba i ekologiczniej, może nawet drożej ale...., wybudować elektrownię wodną . Co do popiołu z elektrowni przy tak wielkim przemiale /węgla i pochodnych/ pewnikiem jego część będzie wędrować z wiatrem po okolicach .

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • -9

    TCZEWIAK5

    22.09.2010, 10:00

    inaczej

    Dlaczego ma to być elektrownia węglowa? Czy to aby dobra inwestycja? Przecież wystarczy policzyć sobie transport surowca,wpływ na środowisko-takich kalkulacji jest mnóstwo. Moim zdaniem powinniśmy raczej stawiać na ekologiczne rozwiązania do czego zresztą Polska jest zobligowana przez umowy z UE. Jedynym plusem jest możliwość zatrudnienia sporej grupy osób i nic poza ty moim zdaniem.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +2

    Tczewiaku nr 5_gość

    22.09.2010, 11:53

    hej

    nie licz jakie będą koszty eksploatacji bo nie Ty będziesz liczył zyski

    Cytuj
    IP: 89.200.xx6.xx8 
    +1

    polon1779_gość

    27.09.2010, 17:31

    Tak -najlepiej wiatraki.

    Wystarczy tylko 5000 wiatrakow i tej elektrowni nie potrzeba, czyli caly powiat pokryjmy wiatrakami... Aha -zapomniales ze Vattenfall chce stawiac druga elektrownie... Pokryjmy caly powiat wiatrakami dwa razy...

    Cytuj
    IP: 109.207.xx3.xx0 
  • -2

    jac34534656_gość

    22.09.2010, 12:28

    jakie korzysci dla Tczewa?

    poza oczywiscie bliskoscia nowych miejsc pracy ciekawi mnie czy nasze miasto jako takie bedzie mialo z tego korzysc. Jako ze Pelplin nalezy do powiatu tczewskiego to oznacza ze budzet starostwa powiatowego sie wzbogaci? i bedzie wiecej kasy na drogi powiatowe, szkoly ponadgimnazjalne i powiatowy szpital? Dodam jeszcze ze wyczytalem kiedys w jakims artykule nie wiem czy nie na trojmiasto.pl albo moze gdzie indziej ze sama gmina Pelplin z podatkow dzieki elektrowni bedzie miala w budzecie 10 mln zl wiecej

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx0 
  • _gość

    22.09.2010, 13:21

    Byłoby dobrze jakby tam rzeczywiście spora liczba osób znalazła zatrudnienie.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx0 
  • +1

    _gość

    22.09.2010, 14:36

    SZFT

    Popieram to co napisał Mieczysław. Elektrownie węglowe są już przeżytkiem , a nasz węgiel lepiej sprzedawać niż ładować w nowe elektrownie węglowe.! W tym przypadku warto wziąć przykład z krajów zachodnich, gdzie znaczną część energii produkują elektrownie atomowe. Elektrownie atomowe nie są w XXI wieku niebezpieczne. W dzisiejszych czasach z tego co mi wiadomo nie doszło do żadnej niebezpiecznej dla środowiska awarii elektrowni atomowej. To o czymś świadczy. Zachęcam do refleksji na ten temat. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx1 
  • gen.Italia_gość

    22.09.2010, 19:59

    Gdyby człowiek wiedział to szybciej to by się nie pchał na Politechnice Gdańskiej na Technologię Maszyn, tylko na Katedrę Techniki Cieplnej...

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx9.xx5 
  • gość_gość

    23.09.2010, 06:32

    jestem ciekaw,

    czym będzie się wozić te miliony ton? Czyżby holding "Kulczyk" będzie chciał zakupić dodatkowo ciężarówki wielkopojemnościowe?

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • -2

    Spajko

    24.09.2010, 07:45

    Pociągami?

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • adam p._gość

    23.09.2010, 20:32

    bilans

    "bilans CO2 elektrowni wiatrowych działa na ich niekorzyść". Ciekawe. Węgiel będzie jeździł po PKP. Przeliczcie te miliony ton na ilość zestawów towarowych...... Policzcie i komentujcie sami. A Kulczyk? Zawsze robi złote interesy.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xxx 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.