Jako lider rynku kolei pasażerskiej POLREGIO chce być numerem jeden również pod względem zatrudnienia kobiet. W ostatnim czasie do spółki dołącza coraz więcej pań - w ciągu dwóch
ostatnich lat ich liczba wzrosła o ponad dziesięć procent. Dziś co czwarta osoba pracująca w POLREGIO to kobieta. W Spółce pracuje także jedyna w Polsce maszynistka kolejowa, która posiada
uprawnienia do szkolenia przyszłych maszynistów i oczywiście maszynistek.
Od zarania kolejnictwo było branżą męską. Kobiety zatrudnione w sektorze pasażerskim zawsze stanowiły mniejszość, a ich udział w strukturach przewoźników co roku dodatkowo spadał. Obecnie ta tendencja się odwraca - kobiet na kolei przybywa i podejmują się pracy na większej liczbie stanowisk, także tych, które do tej pory obsadzane były całkowicie przez mężczyzn. Od 2019 r. zatrudnienie kobiet w POLREGIO systematycznie rośnie. Przez ostatnie dwa lata liczba pań zasilających kolejarskie grono w spółce zwiększyła się o 10 proc.
Kobiety napędzają kolejowy potencjał
W POLREGIO jest dziś ponad 1750 kobiet, stanowiących 25,5 proc. ogółu pracowników. Najczęściej są one zatrudnione w drużynach trakcyjnych, zespołach zajmujących się obsługą i utrzymaniem taboru oraz jako kasjerki. Na przestrzeni ostatnich lat spółka obserwuje jednak rosnący udział kobiet jw całej strukturze organizacji. Coraz więcej pań podejmuje pracę na kolei nie tylko w kasach i biurach, lecz również na stanowiskach technicznych. Dziś kobiety świetnie się sprawdzają w zawodzie maszynisty, rewidenta taboru czy mechanika.
Najbardziej imponujący wzrost zatrudnienia, o blisko 100 kobiet, odnotowano w segmencie konduktorskim, ale wzrosty obserwowane są również wśród rewidentów taboru. Kobiety stanowią
ponad 50 proc. zespołów w drużynach dyspozytorskich, ale również biorą udział w decyzjach operacyjnych spółki, obejmując aż 37 proc. stanowisk kierowniczych. Sześcioma regionalnymi
zakładami POLREGIO, na czternaście w kraju, kierują kobiety.
- Kolej to miejsce pracy dla każdego, niezależnie od kierunku wykształcenia, doświadczenia, wieku jak również płci. Branża postrzegana jest jako męska, tymczasem w POLREGIO nie ma dziś stanowiska, którego nie mogłaby piastować kobieta. Rosnący udział pań w strukturze zatrudnienia spółki dotyczy wszystkich obszarów i zespołów, a z roku na rok dołącza ich coraz więcej. W ciągu ostatnich dwóch lat żeńska reprezentacja POLREGIO zwiększyła się o 10 proc. Ich obecność i wkład w rozwój organizacji zarówno na stanowiskach kierowniczych w biurach, jak i za sterami pociągów, stanowi ogromny potencjał i dodatkową siłę napędową dla naszej Spółki oraz dla całej branży kolejowej - mówi Adam Pawlik, Prezes Zarządu POLREGIO.
Maszynistka - słowo, które zmieniło znaczenie
Wzrost roli kobiet dotyczy także maszynistek. Jest to znaczący trend, ponieważ wśród pracowników przewozów pasażerskich rola maszynisty była przez lata tą, w której kobiet nie było w ogóle - słowo maszynistka do tej pory widnieje w słownikach, jako kobieta zawodowo pisząca na maszynie. Dziś zmianę widać jak na dłoni w całym sektorze - w 2023 roku w Polsce pracowało 61 maszynistek, czyli o 70 proc. więcej niż jeszcze dwa lata wcześniej. Dziś ponad 40 proc. wszystkich maszynistek w naszym kraju pracuje w barwach POLREGIO.
Panie wciąż stanowią niewielką część tej grupy zawodowej - w przypadku POLREGIO ich odsetek na stanowisku maszynisty to raptem 1,7 proc. Jednak z perspektywy największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w kraju, skala ma znaczenie: na tory wyjeżdża codziennie 1750 pociągów POLREGIO, zatem każdego dnia średnio 30 pociągów kierowanych jest przez kobiety. Warto zauważyć, że kobiety bardziej zdecydowanie niż dotychczas wchodzą w kolejowy świat i widzą w nim dla siebie miejsce już u progu kariery lub w jej wczesnych etapach. Wskazuje na to średni wiek pań z licencją maszynisty, który wynosi 35 lat, podczas gdy wiek mężczyzn - maszynistów jest znacznie wyższy - średnio 50 lat. Imponująca jest teżliczba kobiet posiadających uprawnienia do prowadzenia pociągów bez licencji maszynisty, znajdujących pracę głównie w przewozach towarowych - według danych UTK w 2022 roku było ich w tej profesji blisko 50001.
- Nasza Spółka cały czas aktywnie promuje zatrudnienie kobiet oraz wspiera zdobywanie przez nie doświadczenia i podnoszenie kwalifikacji wewnątrz organizacji. Zachęcamy wszystkie kobiety, które widzą swoją przyszłość w sektorze kolejowym do podjęcia u nas pracy. Oferty czekają na różnych stanowiskach. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej w zakładce Kariera. Można tam zapoznać się z opisem zawodów, jak również przejrzeć aktualne oferty pracy. Na stronie polregio.pl dostępne są także informacje dotyczące praktyk i staży, od których warto rozpocząć karierę na kolei - zachęca Wiceprezes Zarządu, Marcel Klinowski.
Jedyna w Polsce maszynistka instruktorka pracuje w POLREGIO
Właśnie od praktyk zaczęła się kolejowa historia Marty Kwiatek, jedynej w Polsce maszynistki instruktorki, która na co dzień pracuje w Wielkopolskim Zakładzie POLREGIO.
- Moja kariera zaczęła się od praktyk, które polegały na odbyciu kilku jazd w charakterze obserwatora w kabinie maszynisty. Od razu poczułam, że to coś, co chciałabym robić, choć wówczas nie było to możliwe - przepisy zabraniały kobietom wykonywania zawodu maszynisty. To marzenie towarzyszyło mi jednak przez lata pracy w biurze na różnych stanowiskach, od referendarza po
naczelnika działu. Cały ten czas starałam się uzyskać odpowiednie kwalifikacje i zgody, a dziś wiem, że było warto. W tej chwili jestem nie tylko maszynistką, ale teżjedyną kobietą w Polsce na stanowisku maszynisty instruktora, który szkoli innych maszynistów - opowiada Marta Kwiatek, maszynistka instruktorka w POLREGIO.
1 Według Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2022 r. Urzędu Transportu Kolejowego w.2022 r. 4 936 kobiet było zatrudnionych w sektorze jako prowadzące pojazd kolejowy. W branży kolejowej coraz więcej kobiet przełamuje tradycyjne stereotypy, wybierając zawody dotychczas uznawane za męskie. Wiktoria Nowak, dyspozytorka, również z Poznania, od samego początku wiedziała, że chce pracować w tej branży. - Więcej kobiet na kolei to przede wszystkim inna kolej, inne spojrzenie i przełamanie stereotypu, że jest to męska branża - ocenia. W jej pracy przydają się również umiejętności miękkie, dzięki którym potrafi nie tylko skutecznie rozmawiać z ludźmi o różnych osobowościach i potrzebach, ale też skomunikować ich wzajemnie, by pracowali w ramach zgranych zespołów i składów POLREGIO, wyjeżdzających codziennie na tory.
- Po całym dniu pracy największą radość sprawia, jeżeli uda mi się obsadzić do służby pełne składy w bardzo ciężki dzień, gdy na pierwszy rzut oka jest to niemożliwe do zrealizowania. To ogromna satysfakcja - dodaje. Patrycja Mistera, kierownik pociągu, zwraca uwagę na zmiany zachodzące w środowisku kolejowym, gdzie coraz więcej młodych kobiet podejmuje pracę, wnosząc świeże spojrzenia i nowe kompetencje, uzupełniające się wzajemnie w zróżnicowanych damsko-męskich zespołach. Podobnie jak Weronice, największą satysfakcję daje jej praca w warunkach pełnych wyzwań. Paradoksalnie - im więcej trudności staje na drodze, tym większa jest jej motywacja i zadowolenie z pracy. - Tutaj liczą się spokój i opanowanie. Gdy wystąpi jakiś problem, jako kierowniczka pociągu jestem pierwszą osobą, która się o nim dowiaduje i muszę szybko, ale z chłodną głową ocenić, co dalej zrobić - opowiada
Patrycja. Świadomość, że podjęte decyzje i kroki są skuteczne to dla niej ogromy zastrzyk motywacji.
- Tzw. dobra robota, czyli ciężka praca jaką wykonałam, jest dla mnie największym codziennym spełnieniem -wyznaje.
Ze zdziwieniem otoczenia w reakcji na kobietę w pracy rewidenta taboru kolejowego spotyka się często Natalia Szefler, odpowiedzialna za badanie stanu technicznego oraz niektóre naprawy taboru kolejowego, w szczególności wagonów pasażerskich - To nie jest tylko branża dla mężczyzn. Kobiety też potrafią pracować w takim "ciężkim" zawodzie - twierdzi. Natalia Szefler pełni obowiązki rewidenta już od sześciu lat, a w jej planach jest dalszy rozwój i przejście przez kolejne szczeble kariery w tym obszarze. - Moim planem zawodowym jest zostać mistrzem. W strukturze wygląda to tak, że chciałabym awansować na starszego rewidenta, a potem na mistrza.
Dla Natalii Ferlin kariera na kolei nie była oczywista od samego początku. Kandydatka na maszynistkę, która w przyszłości będzie kierować pasażerskimi składami POLREGIO, jest z wykształcenia
technikiem weterynarii. Impulsem do zmiany planu kariery była dla niej informacja o innych kobietach, które zgłaszają się do służby na kolei jako maszynistki - Dla mnie to jest praca marzeń,
ponieważ mogę się tutaj rozwijać. To ciekawe zajęcie, w którym nigdy nie jest oczywiste, co się wydarzy, a zarazem odpowiedzialne, ponieważ zawsze trzeba być skoncentrowanym, myśleć i
wiedzieć, co się robi. A to jest coś, co bardzo lubię - mówi Natalia.
Zainspirowana innymi kobietami Ferlin zachęca dziewczyny, tak jak ona zafascynowane koleją, aby pomyślały o zawodzie maszynistki. Zwraca uwagę, że w dzisiejszych czasach kolej to coraz częściej pojazdy zaawansowane technologicznie, którymi kobiety bez problemu mogą kierować, bez stereotypowego "dorzucania węgla".'
"Kobieca strona kolei" to seria minireportaży o kobietach pracujących w POLREGIO, które napędzają kolejowy potencjał organizacji. Aż do Dnia Kobiet będą sukcesywnie publikowane na kanale
POLREGIO w serwisie YouTube.
ostatnich lat ich liczba wzrosła o ponad dziesięć procent. Dziś co czwarta osoba pracująca w POLREGIO to kobieta. W Spółce pracuje także jedyna w Polsce maszynistka kolejowa, która posiada
uprawnienia do szkolenia przyszłych maszynistów i oczywiście maszynistek.
Od zarania kolejnictwo było branżą męską. Kobiety zatrudnione w sektorze pasażerskim zawsze stanowiły mniejszość, a ich udział w strukturach przewoźników co roku dodatkowo spadał. Obecnie ta tendencja się odwraca - kobiet na kolei przybywa i podejmują się pracy na większej liczbie stanowisk, także tych, które do tej pory obsadzane były całkowicie przez mężczyzn. Od 2019 r. zatrudnienie kobiet w POLREGIO systematycznie rośnie. Przez ostatnie dwa lata liczba pań zasilających kolejarskie grono w spółce zwiększyła się o 10 proc.
Kobiety napędzają kolejowy potencjał
W POLREGIO jest dziś ponad 1750 kobiet, stanowiących 25,5 proc. ogółu pracowników. Najczęściej są one zatrudnione w drużynach trakcyjnych, zespołach zajmujących się obsługą i utrzymaniem taboru oraz jako kasjerki. Na przestrzeni ostatnich lat spółka obserwuje jednak rosnący udział kobiet jw całej strukturze organizacji. Coraz więcej pań podejmuje pracę na kolei nie tylko w kasach i biurach, lecz również na stanowiskach technicznych. Dziś kobiety świetnie się sprawdzają w zawodzie maszynisty, rewidenta taboru czy mechanika.
Najbardziej imponujący wzrost zatrudnienia, o blisko 100 kobiet, odnotowano w segmencie konduktorskim, ale wzrosty obserwowane są również wśród rewidentów taboru. Kobiety stanowią
ponad 50 proc. zespołów w drużynach dyspozytorskich, ale również biorą udział w decyzjach operacyjnych spółki, obejmując aż 37 proc. stanowisk kierowniczych. Sześcioma regionalnymi
zakładami POLREGIO, na czternaście w kraju, kierują kobiety.
- Kolej to miejsce pracy dla każdego, niezależnie od kierunku wykształcenia, doświadczenia, wieku jak również płci. Branża postrzegana jest jako męska, tymczasem w POLREGIO nie ma dziś stanowiska, którego nie mogłaby piastować kobieta. Rosnący udział pań w strukturze zatrudnienia spółki dotyczy wszystkich obszarów i zespołów, a z roku na rok dołącza ich coraz więcej. W ciągu ostatnich dwóch lat żeńska reprezentacja POLREGIO zwiększyła się o 10 proc. Ich obecność i wkład w rozwój organizacji zarówno na stanowiskach kierowniczych w biurach, jak i za sterami pociągów, stanowi ogromny potencjał i dodatkową siłę napędową dla naszej Spółki oraz dla całej branży kolejowej - mówi Adam Pawlik, Prezes Zarządu POLREGIO.
Maszynistka - słowo, które zmieniło znaczenie
Wzrost roli kobiet dotyczy także maszynistek. Jest to znaczący trend, ponieważ wśród pracowników przewozów pasażerskich rola maszynisty była przez lata tą, w której kobiet nie było w ogóle - słowo maszynistka do tej pory widnieje w słownikach, jako kobieta zawodowo pisząca na maszynie. Dziś zmianę widać jak na dłoni w całym sektorze - w 2023 roku w Polsce pracowało 61 maszynistek, czyli o 70 proc. więcej niż jeszcze dwa lata wcześniej. Dziś ponad 40 proc. wszystkich maszynistek w naszym kraju pracuje w barwach POLREGIO.
Panie wciąż stanowią niewielką część tej grupy zawodowej - w przypadku POLREGIO ich odsetek na stanowisku maszynisty to raptem 1,7 proc. Jednak z perspektywy największego pasażerskiego przewoźnika kolejowego w kraju, skala ma znaczenie: na tory wyjeżdża codziennie 1750 pociągów POLREGIO, zatem każdego dnia średnio 30 pociągów kierowanych jest przez kobiety. Warto zauważyć, że kobiety bardziej zdecydowanie niż dotychczas wchodzą w kolejowy świat i widzą w nim dla siebie miejsce już u progu kariery lub w jej wczesnych etapach. Wskazuje na to średni wiek pań z licencją maszynisty, który wynosi 35 lat, podczas gdy wiek mężczyzn - maszynistów jest znacznie wyższy - średnio 50 lat. Imponująca jest teżliczba kobiet posiadających uprawnienia do prowadzenia pociągów bez licencji maszynisty, znajdujących pracę głównie w przewozach towarowych - według danych UTK w 2022 roku było ich w tej profesji blisko 50001.
- Nasza Spółka cały czas aktywnie promuje zatrudnienie kobiet oraz wspiera zdobywanie przez nie doświadczenia i podnoszenie kwalifikacji wewnątrz organizacji. Zachęcamy wszystkie kobiety, które widzą swoją przyszłość w sektorze kolejowym do podjęcia u nas pracy. Oferty czekają na różnych stanowiskach. Szczegóły dostępne są na stronie internetowej w zakładce Kariera. Można tam zapoznać się z opisem zawodów, jak również przejrzeć aktualne oferty pracy. Na stronie polregio.pl dostępne są także informacje dotyczące praktyk i staży, od których warto rozpocząć karierę na kolei - zachęca Wiceprezes Zarządu, Marcel Klinowski.
Jedyna w Polsce maszynistka instruktorka pracuje w POLREGIO
Właśnie od praktyk zaczęła się kolejowa historia Marty Kwiatek, jedynej w Polsce maszynistki instruktorki, która na co dzień pracuje w Wielkopolskim Zakładzie POLREGIO.
- Moja kariera zaczęła się od praktyk, które polegały na odbyciu kilku jazd w charakterze obserwatora w kabinie maszynisty. Od razu poczułam, że to coś, co chciałabym robić, choć wówczas nie było to możliwe - przepisy zabraniały kobietom wykonywania zawodu maszynisty. To marzenie towarzyszyło mi jednak przez lata pracy w biurze na różnych stanowiskach, od referendarza po
naczelnika działu. Cały ten czas starałam się uzyskać odpowiednie kwalifikacje i zgody, a dziś wiem, że było warto. W tej chwili jestem nie tylko maszynistką, ale teżjedyną kobietą w Polsce na stanowisku maszynisty instruktora, który szkoli innych maszynistów - opowiada Marta Kwiatek, maszynistka instruktorka w POLREGIO.
1 Według Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2022 r. Urzędu Transportu Kolejowego w.2022 r. 4 936 kobiet było zatrudnionych w sektorze jako prowadzące pojazd kolejowy. W branży kolejowej coraz więcej kobiet przełamuje tradycyjne stereotypy, wybierając zawody dotychczas uznawane za męskie. Wiktoria Nowak, dyspozytorka, również z Poznania, od samego początku wiedziała, że chce pracować w tej branży. - Więcej kobiet na kolei to przede wszystkim inna kolej, inne spojrzenie i przełamanie stereotypu, że jest to męska branża - ocenia. W jej pracy przydają się również umiejętności miękkie, dzięki którym potrafi nie tylko skutecznie rozmawiać z ludźmi o różnych osobowościach i potrzebach, ale też skomunikować ich wzajemnie, by pracowali w ramach zgranych zespołów i składów POLREGIO, wyjeżdzających codziennie na tory.
- Po całym dniu pracy największą radość sprawia, jeżeli uda mi się obsadzić do służby pełne składy w bardzo ciężki dzień, gdy na pierwszy rzut oka jest to niemożliwe do zrealizowania. To ogromna satysfakcja - dodaje. Patrycja Mistera, kierownik pociągu, zwraca uwagę na zmiany zachodzące w środowisku kolejowym, gdzie coraz więcej młodych kobiet podejmuje pracę, wnosząc świeże spojrzenia i nowe kompetencje, uzupełniające się wzajemnie w zróżnicowanych damsko-męskich zespołach. Podobnie jak Weronice, największą satysfakcję daje jej praca w warunkach pełnych wyzwań. Paradoksalnie - im więcej trudności staje na drodze, tym większa jest jej motywacja i zadowolenie z pracy. - Tutaj liczą się spokój i opanowanie. Gdy wystąpi jakiś problem, jako kierowniczka pociągu jestem pierwszą osobą, która się o nim dowiaduje i muszę szybko, ale z chłodną głową ocenić, co dalej zrobić - opowiada
Patrycja. Świadomość, że podjęte decyzje i kroki są skuteczne to dla niej ogromy zastrzyk motywacji.
- Tzw. dobra robota, czyli ciężka praca jaką wykonałam, jest dla mnie największym codziennym spełnieniem -wyznaje.
Ze zdziwieniem otoczenia w reakcji na kobietę w pracy rewidenta taboru kolejowego spotyka się często Natalia Szefler, odpowiedzialna za badanie stanu technicznego oraz niektóre naprawy taboru kolejowego, w szczególności wagonów pasażerskich - To nie jest tylko branża dla mężczyzn. Kobiety też potrafią pracować w takim "ciężkim" zawodzie - twierdzi. Natalia Szefler pełni obowiązki rewidenta już od sześciu lat, a w jej planach jest dalszy rozwój i przejście przez kolejne szczeble kariery w tym obszarze. - Moim planem zawodowym jest zostać mistrzem. W strukturze wygląda to tak, że chciałabym awansować na starszego rewidenta, a potem na mistrza.
Dla Natalii Ferlin kariera na kolei nie była oczywista od samego początku. Kandydatka na maszynistkę, która w przyszłości będzie kierować pasażerskimi składami POLREGIO, jest z wykształcenia
technikiem weterynarii. Impulsem do zmiany planu kariery była dla niej informacja o innych kobietach, które zgłaszają się do służby na kolei jako maszynistki - Dla mnie to jest praca marzeń,
ponieważ mogę się tutaj rozwijać. To ciekawe zajęcie, w którym nigdy nie jest oczywiste, co się wydarzy, a zarazem odpowiedzialne, ponieważ zawsze trzeba być skoncentrowanym, myśleć i
wiedzieć, co się robi. A to jest coś, co bardzo lubię - mówi Natalia.
Zainspirowana innymi kobietami Ferlin zachęca dziewczyny, tak jak ona zafascynowane koleją, aby pomyślały o zawodzie maszynistki. Zwraca uwagę, że w dzisiejszych czasach kolej to coraz częściej pojazdy zaawansowane technologicznie, którymi kobiety bez problemu mogą kierować, bez stereotypowego "dorzucania węgla".'
"Kobieca strona kolei" to seria minireportaży o kobietach pracujących w POLREGIO, które napędzają kolejowy potencjał organizacji. Aż do Dnia Kobiet będą sukcesywnie publikowane na kanale
POLREGIO w serwisie YouTube.
Komentarze (9) dodaj komentarz
qq_gość
18.04.2024, 04:08
Co kopia tego artykułu wnosi ten portaliku?
OdpowiedzHgbh_gość
18.04.2024, 06:43
Jak zawsze ZERO??
CytujHgbh_gość
18.04.2024, 06:44
Jak zawsze ZERO??
CytujHgbh_gość
18.04.2024, 06:44
Jak zawsze ZERO??
CytujGTC_gość
18.04.2024, 06:54
Może w słynącym z tradycji kolejarskim mieście ma zachęcić kobiety do rozważenia tej ścieżki zawodowej i pokazać, że jest to coraz bardziej możliwe nie tylko w sektorze konduktorskim?
Odpowiedzqq_gość
18.04.2024, 17:36
Tczewik jest taki kolejowy że aż ma jeden lizak na skwerku 3maja/Sambora/obr. Westerplatte... takie to są kolejarze
Cytujregetr_gość
18.04.2024, 09:24
Kiedy skończą sie przywileje dla kobiet ? Kiedy wiek emerytalny 65 lat , kiedy kobieta będzie musiała w pracy dzwigać tyle co chłop ? Przypominam mamy równouprawnienie i każdy jest równy xd Stop tuskowemu populizmowi
OdpowiedzPorazka_gość
18.04.2024, 17:14
Równość jego mac
To jest kpina. Kobieta może iść na kolej ale jest zwolniona z niektórych obowiazków gdyz przepisy bhp nie pozwalają jej np. zapiąć sprzegu miedzy wagonami bo waga przekracza dopuszlaną którą kobieta może podnieść. Za to ma zrobic inny maszynista a ona dostaje za to kase. Czas pracy mamy równouprawnienie wiec jakim cudem mężczyzna ma później odchodzić na emeryturę ? Czemu tak bardzo promuje się kobiety tak bardzo im się ułatwia a jak występuje to problemu to sprawę się zamiata pod dywan no bo jak kobieta maszynista na depo odwaliła niegroźną sytuacje ale jak facet to zaraz byle up***ić go. Tak ma wyglądać równość ? Pfuu
OdpowiedzGTC_gość
18.04.2024, 20:57
i jeszcze w ramach tego równouprawnienia donosi ciążę i " będzie siedziała w domu " z dzieckiem, a w przerwach między ciążami będzie zapinać te sprzęgi ...
Odpowiedz