W marcu wstępne koncepcje odbudowy mostu. Jest wniosek, by przywrócić stan sprzed II wojny

W starostwie, które odpowiada za most, odbyło się spotkanie ws. ratowania zabytku (fot. tcz.pl)
W marcu wstępne koncepcje odbudowy mostu. Jest wniosek, by przywrócić stan sprzed II wojny
Marszałek województwa pomorskiego zapowiedział, że będzie koordynował działania dotyczące zabiegów na rzecz ratowania mostu przez Wisłę. Coraz bliżej również ostatecznej deklaracji związanej z przekazaniem rządowych środków na ratowanie zabytku. Powiat wstępnie szacuje, że remont może kosztować 130 mln zł (kwota netto). W marcu mamy też poznać pierwsze koncepcje przygotowane przez firmę, która przygotuje dokumentację niezbędną do rozpoczęcia prac. Tymczasem tczewianie zrzeszeni wokół Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu apelują, by wybrać wariant odbudowy, który będzie zakładał odtworzenie charakterystycznych, kratownicowych przęseł Lentza.

Działania na rzecz ratowania mostu tczewskiego nabierają tempa. Jeszcze w ub. roku przedstawiciele rządu zapowiadali, że most nie zostanie bez pomocy. Potwierdzał to prezydent Bronisław Komorowski, który wziął udział we wrześniowych uroczystościach nad Wisłą. Teraz wiadomo już, że resort transportu przygotował projekt porozumienia w sprawie gruntownej przebudowy obiektu, który musi zatwierdzić jeszcze ministerstwo finansów. Pomoc w działaniach na rzecz zabytku zadeklarował także marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.

- Bardzo się cieszymy, że pan marszałek zgodził się przyjąć rolę koordynatora. - mówi wicestarosta tczewski, Mariusz Wiórek.

8. marca Mieczysław Struk ma spotkać się z władzami powiatu. Zaangażowanie marszałka będzie potrzebne, bo część kwoty niezbędnej do rozpoczęcia prac będą musiały uzbierać lokalne samorządy - wstępnie szacowano, że będzie to 12,5 proc. Z pierwszych szacunków wynika, że przebudowa kosztowałaby 130 mln zł (kwota netto). Powiat w ciągu 3 lat miałby przekazać 5 mln zł (najprawdopodobniej od 2015 do 2018 roku). Czy inne samorządy będą partycypować w kosztach tego zadania? Przy ostatnich rozmowach związanych z remontem - jako jedyna gmina zza Wisły dotację w wysokości 50 tys. zł na odnowienie jeden z czterech wież przekazała gmina Lichnowy. Włodarze powiatu nowodworskiego i malborskiego mają rozważyć propozycję współfinansowania inwestycji. Tematowi przyjrzy się również miasto Tczew, które już przekazało 400 tys. zł. na remont wieżyczek:


- Nie znamy jeszcze ostatecznych ustaleń, ale jeśli starostwo poda szczegóły, usiądziemy do stołu. Idea remontu jest tak ważna, że nie możemy jej zaprzepaścić. - uważa prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.

Tymczasem firma, która wygrała przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, pracuje już nad przygotowaniem wariantów odbudowy niszczejącego obiektu. Wstępne wyniki prac mamy poznać w drugiej połowie marca. Wczoraj (25.02) tematem mostu zajmowała się powiatowa Komisja Gospodarki, Rolnictwa i Ochrony Środowiska. Do powiatowych radnych trafił wniosek Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu o sporządzenie planów odbudowy obiektu, obejmujących przywrócenie oryginalnego wyglądu konstrukcji sprzed 1939 roku, ale - w celu zoptymalizowania kosztów - w oparciu o współcześnie używane technologie i materiały budowlane:

- Naszym zdaniem najważniejsza jest odbudowa przęseł Lentza w miejsce obecnych tymczasowych konstrukcji. To one są najważniejszą wartością tego mostu. Ważna jest też odbudowa portalu wjazdowego od strony Tczewa z przeznaczeniem na prezentację historii mostu i punkt widokowy. Przywróci to funkcję komunikacyjną i stworzy bazę do obsługi turystycznej - a przecież most może być doskonałym produktem turystycznym zlokalizowanym na trasie Gdańsk - Malbork, uczęszczanej przez setki zwiedzających. Stwórzmy szansę ku temu, by most zaczął żyć nowym życie - apelował Łukasz Brządkowski, który przekazał radnym stanowisko komitetu.

Zgodnie z proponowaną koncepcją, charakterystyczne kratownicowe przęsła wróciłyby na swoje dawne miejsce, zaś trzy przęsła od strony Lisewa, powstałe po 1910 roku, zostałyby wyremontowane. Projekt nie zakłada zrekonstruowania tańszych, zamontowanych po wojnie, przęseł typu ESTB, nienawiązująch do charakterystycznych kratownic. Jeśli środków na dalsze prace zabrakłoby, wieżyczki i portal wschodni mogłyby powstać w kolejnych latach, np. w oparciu o fundusze zewnętrzne.

- Wariant historyczny będzie również przygotowywany, jednak zakres przetargu nie obejmował rekonstrukcji portalu od strony wschodniej, łączącego most drogowy z kolejowym. Jego odbudowa byłaby trudna choćby z tytułu własności drugiego mostu. Zobaczymy, co da się zrobić i sygnały projektantowi przekażemy - deklarował wicestarosta.

Temat mostu ma powrócić w marcu, gdy poznamy pomysły projektantów na jego odbudowę. Starostwo chciałoby rozpocząć przebudowę obiektu w 2014 roku i wszystkie prace zakończyć w ciągu trzech lat.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (26)
dodaj komentarz

  • +15

    Atom_gość

    26.02.2013, 11:09

    Pierwszy poważny remont od 50 lat!

    To wielkie wydarzenie! Nie można odwalić fuszerki. Most musi wyglądać tak jak kiedyś. Kratownica Lenza jest arcydziełem sztuki inżynieryjnej na skalę światową. To dobrze że marszałek się zaangażował. Zwiększa to gwarancję na dobre przeprowadzenie inwestycji.

    Odpowiedz
    IP: 78.30.xx4.xx9 
  • +10

    _gość

    26.02.2013, 16:10

    Wiórek nie bierz się za to bo znowu spie........

    Cytuj
    IP: 31.60.xx3.xx7 
    +2

    _gość

    26.02.2013, 20:17

    zastaw się, a postaw się

    klasyczny Polak...

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 
    +2

    Wiewiórka_gość

    26.02.2013, 21:43

    Jak to od strony wschodniej odbudowa portalu stanowi kłopot? Może wystarczy od całej inicjatywy odsunąć tego człowieka, dla którego to problem? Zakorkowanie miasta nie było dla niego problemem, a odbudowa portalu jest? A może i PKP będzie zainteresowane partycypowaniem w kosztach? Wszak portal z 1912 roku był wspólny dla obu mostów!

    Cytuj
    IP: 195.177.xx6.xxx 
  • +8

    tczewiak_gość

    26.02.2013, 11:27

    most

    Swietnie. Te informacje ciesza . most musi byc jak dawniej

    Odpowiedz
    IP: 89.8.xx7.xx9 
  • -5

    spoko_gość

    26.02.2013, 11:30

    najważniejsza funkcja

    Most ma służyć przede wszystkim współcześnie żyjącym. Jego funkcja komunikacyjna jest bezwzględnie najważniejsza. Most służy żywym a nie historii. Most spaja dwa dwie nadwiślańskie gminy i na tym polega jego codzienne zadanie. Żądania historyków nie mogą zakłócać i opóźniać remontu mostu, bo to grozi katastrofą budowlaną i jego całkowitym zniszczeniem. Popieram oczekiwania "Dawnego Tczewa", jedynie wtedy, o ile znajdą się środki finansowe. Ale jeśli pieniądze się nie zjadą w ciągu dwóch najbliższych lat, to komitet powinien się honorowo rozwiązać i zakończyć działalność.

    Odpowiedz
    IP: 31.174.xx8.xxx 
  • +7

    jasnowidz z Człuchowa_gość

    26.02.2013, 12:02

    PEFRON=MOST ?

    jeżeli od takich zależy przyszłość mostu to czarno to widzę były starosta odpowiedzialny za różne sprawy i sprawki przytula się do kasy na odbudowę mostu BRAWO !

    Odpowiedz
    IP: 95.41.xx6.xxx 
  • +11

    _gość

    26.02.2013, 12:38

    Most będzie taki ładny jak to "nowe oświetlenie wiaduktu" które obiecało starostwo?

    Odpowiedz
    IP: 87.204.xx7.xx8 
  • +1

    Alan_gość

    26.02.2013, 12:57

    za tą kwotę można zbudpwać nowy most

    a stary rozebrać na złom

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx8.xx2 
  • +14

    Anymouse_gość

    26.02.2013, 13:48

    dziadostwo powiatowe w Tczewie

    Już sie boję co powstanie. Skoro inwestorem jest starostwo to wyjdzie popelina jak z wiaduktem na Woj.Polskiego gdzie zwężono jezdnie !

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx3 
  • +19

    _gość

    26.02.2013, 13:53

    Jeżeli maestro Wiórek zostanie pozbawiony głosu w tej sprawie, to jest szansa, na pozytywny finał!

    Odpowiedz
    IP: 79.188.xx3.xx4 
  • -4

    hym_gość

    26.02.2013, 21:14

    ciekawe ilu urzędników ze starostwa, którzy są spuścizną po PISosnowskim wypisuje te głupoty w komentarzach. Wicestarosta nie powinien odpuszczać i twardą ręką przeprowadzić śledztwo i sPISkujących maniaków przepędzić na cztery wiatry, wymieniając ich na lojalnych pracowników

    Cytuj
    IP: 31.174.xx8.xx4 
  • -12

    ~_gość

    26.02.2013, 14:08

    POpulista brzadkowski wrogi Polsce I KOMITET

    To parodia populistyczna tego komitetu marzy o kasie dla siebie i tczewski medialny teatr POlityczny.W sprawie ratownia tego zabytku i komunikacji w kierunku Lisewa to Parlamet Europejski ,Komisja Europejska,Rady Europy pogonili sprawe na wniosek i petycje jednego tczewiaka a TERAZ PLAGIAT I PODPINANIE DO SUKCESU -HAMSTWO OSTATNIEGO STOPNIA-BRAWO ´kulturnyj narod.KORUPCJA NIEZNA GRANIC.

    Odpowiedz
    IP: 62.109.xx5.xx5 
  • +10

    H_g :)_gość

    26.02.2013, 14:24

    Pytanie

    Kim jest ten "tczewiak", o którym piszesz? :)

    Cytuj
    IP: 83.25.xx6.xx1 
    +10

    Hamburger z kosmosu_gość

    26.02.2013, 14:29

    Ostatni sprawiedliwy :D :D :D

    Zgaduję, że znasz się dobrze z tym jednym - jedynym ustawionym w ONZ, OPEC i RWPG Wielkim Tczewiakiem, od którego skradziono pomysł żeby odbudować nasz most :) . Powinien tą ideę opatentować - petycja i po kłopocie :D :D :D

    Cytuj
    IP: 109.207.xx1.xx1 
    +7

    obywatel_gość

    26.02.2013, 16:11

    Ten jedyny tczewiak z obywatelstwem niemieckim to zapewne Heinrich D.. ..

    Cytuj
    IP: 83.25.xx3.xx4 
  • +6

    _gość

    26.02.2013, 14:39

    ministerstwo finansów nie zatwierdzi, bo kryzys, a ministerstwo transportu będzie mogło powiedzieć, że sorki, chcieliśmy dobrze ale nie wyszło. Gdyby te 130 milionów trzeba było przeznaczyć na nagrody dla urzędników państwowych, to ministerstwo finansów nie miałoby z tym problemu. U nas nagrody i premie urzędnicy wypłacają sobie lekką rączką, bo wypłacają sobie nasze pieniądze.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • +5

    tyson4

    26.02.2013, 17:21

    uu

    Ale sie oblowiom, niektorzy.....

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +4

    grzes_gość

    26.02.2013, 17:56

    zadnych konkretow same-''moze'',mialby'' kosztowalby''- gdzie konkrety. wszystko czarno na bialym powinno byc. a nie zeby pozniej okazalo sie ,ze znowu aneksy jakies trzeba wprowadzac .

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx8.xx4 
  • +1

    _gość

    26.02.2013, 18:02

    oby tylko polska firma nie wygrała bo może być kiepsko.a wiadomo już że fachowców niema już w Polsce.jak mają robić go emeryci lub pijaczki niech lepiej zostanie jak jest..proponuje skandynawską firmę ktura by sprostała zadaniu.Wiem nasze tańsze ale licząc poprawki lub ryzyka to itak drosze

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx2 
  • -6

    Lisek z Lisewa_gość

    26.02.2013, 20:40

    Most to most

    Po wybudowaniu pierwszego mostu zaraz okazało się, że jest za słaby i trzeba było szybko budować drugi(o dwa razy wyższych przęsłach).Teraz historycy chcą nam wcisnąć powtórkę błędu.To jakaś bzdura.Most to most ,a nie eksponat muzealny!

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xxx.xx8 
  • +3

    gość _gość

    26.02.2013, 22:32

    Most

    Pierwszy most zbudowany w 1857 roku był mostem zarówno drogowym jak i kolejowym. Miał jeden tor na środku, a jezdnią był drewniany "parkiet" ułożony między szynami i po ich bokach - odbywał się tam ruch wahadłowy między samochodami i pociągami. Technika szła do przodu i lokomotywy stawały się cięższe, dlatego postanowiono o budowie drugiego mostu - wyłącznie kolejowego -dwutorowego, w odległości około 40 m na północ od starego. Dziś po moście drogowym pociągi nie pojadą - dlatego w zupełności wystarczy dla aut. Nie będzie powtórki z rozrywki.

    Cytuj
    IP: 178.213.xx1.xx7 
  • +3

    ziom_gość

    27.02.2013, 00:21

    SPOSÓB - negocjacja z jajami

    Jestem za przywróceniem stanu pierwotnego z niewątpliwie piękną kratownicą Lentza z użyciem współczesnych materiałów ale nie takich które spełniały by jedynie ustalone normy nośności. Most jak to most (nie mylić z estakadą czy wiaduktem) jest w znacznym stopniu narażony na korozje tak więc warto byłoby zastanowić się nad kratownicą z nowoczesnych stopów metali. Im dłużej wytrzyma do następnego remontu tym lepiej będzie świadczyć o nas samych. Jesteśmy w Unii Europejskiej czy nie?

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx0.xx5 
  • +1

    Mis_gość

    27.02.2013, 06:12

    Most

    Ludzie chcom korzystac z mostu a co nowy rok to trzeba cos zalatwic ile to jeszcze lat zleci kolejowy szybciej sie drugiego remontu doczeka szacun dla tych co dygajom przez knybawski to km nakrencicie Polsko obudz sie !! !! !!

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx6.xx4 
  • +1

    Kasia_gość

    27.02.2013, 11:31

    Most

    Prezydent Pobłocki zadłużył Tczew po uszy, dobił kasę Miasta ul Nowosuchostrzycką, na którą miał nadzieję nie otrzymać dofinansowania "schetynówki", ale otrzymał, więc nie będzie kasy na Most Tczewski od Miasta.

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xxx.xx5 
  • +1

    HERMENEGILDA_gość

    27.02.2013, 13:29

    ŻENADA

    poczekajcie, ANGELA MERKEL JUŻ WRACA NA SZCZĘŚCVIE DLA POMORZA, I ZNOWU BEDZIE PIĘKNIE...ZŁODZIEJOM UTNIE ŁAPY, KOPA W DUPĘ, I TYLE Z NICH BEDZIE...BILION DŁUGU, ANGELA POSPIESZ SIE, CZAS ZAMKKNĄĆ W WIĘZIENIACH ZŁODZIEI...

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx6.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA