Sprawdzili, jak tczewianie dojeżdżają na Stare Miasto. Wyniki mogą zaskoczyć

Stare Miasto (fot. Krzysztof Dargiewicz)
Sprawdzili, jak tczewianie dojeżdżają na Stare Miasto. Wyniki mogą zaskoczyć
Pracownicy ratusza przy wsparciu merytorycznym Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu przeprowadzili badania ankietowe dotyczące ruchu w rejonie Starego Miasta w Tczewie. Wyniki są bardzo ciekawe - podróże piesze, autobusem i rowerem to aż 74 procent wszystkich przyjazdów. Grupa ta też częściej dokonuje zakupów i sumarycznie więcej wydaje pieniędzy w lokalnych sklepach.

53,2% pieszo, 17,3% autobusem, 3,5% rowerem, 20% samochodem jako kierowca i 5,9% samochodem jako pasażer. Są to dane z badania jakie zostało przeprowadzone w dniach 6 i 7 października br. na Starym Mieście (ul. Dąbrowskiego, Mickiewicza, Krótka, Pl. Hallera i przyległe uliczki). Zebrano 371 ankiet. Badanie było prowadzone przez pracowników Urzędu Miejskiego w Tczewie i wolontariuszy i wolontariuszki Zespołu Szkół Budowlanych i Odzieżowych w Tczewie, przy wsparciu merytorycznym Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

- Aż 74% badanych deklaruje, że najczęściej na Stare Miasto dociera bez samochodu! - mówi Grzegorz Pawlikowski, oficer rowerowy Tczewa.

W jakim celu mieszkańcy docierają na Stare Miasto: 36,6% na zakupy, 16,6% rekreacja/odwiedziny, 14% praca, 10,9% usługi, 6% dom, 5,7% szkoła, 3,6% gastronomia, 1,8% leczenie, 4,7% inne.

Kiedy wydajemy więcej na Starym Mieście?, Czy jak przyjeżdżamy samochodem czy w bardziej zrównoważony sposób?

- 52,3% wydających do 100 zł to piesi, rowerzyści i korzystający z komunikacji publicznej. Będąc samochodem tylko 36,4% wydaje do 100 zł. Niezależnie od tego jak dotrzemy na Stare Miasto to 8% z nas zostawia tam kwotę od 100 do 200 zł. Dopiero przy kwocie od 200 do 500 zł następuje zmiana (7,3% to podróżujący autem, a 2,6% w inny sposób) oraz przy kwocie powyżej 500 zł (2,1% to podróżujący autem do 0% w inny sposób). Dodatkowo aż 45,8% podróżujący autem na Stare Miasto nie zostawia tam ani 1 zł. W przypadku drugiej grupy jest to 37%. - dodaje Pawlikowski.

Płatne parkowanie zwiększa rotację pojazdów, a co za tym idzie częściej można znaleźć więcej miejsc do parkowania. Czy dodatkowym efektem płatnego parkowania będzie całkowita rezygnacja części mieszkańców z dojazdów autem na Stare Miasto?

- Wychodzi na to, że tak. 30% kobiet deklaruje rezygnację z dojazdów autem na rzecz chodzenia pieszo, autobusem i rowerem. W przypadku mężczyzn jest to 16,7% i również głównie na rzecz podróży pieszych. W badaniu zadaliśmy pytanie czy przypadku zamknięcia części ulic dla ruchu samochodowego i udostępnienia pieszym i rowerzystom, jaką max. odległość jest Pan/i w stanie pokonać od parkingu do sklepu/restauracji/punktu usługowego na Starym Mieście? 30% deklaruje odległość do 5 min jaką może pokonać pieszo i tyle samo % badanych twierdzi, że jest w stanie przejść większy odcinek. Dla przykładu pieszy odcinek na Starym Mieście to odległość między parkingiem za Urzędem Miejskim w Tczewie lub przyszłym parkingiem na ul. Ks. Ściegiennego, a Pl. Hallera. Pokazuje to, że pomimo tego, że dnia codziennego staramy się zaparkować samochód możliwie jak najbliżej celu to w przypadku większej refleksji na temat tego czy jesteśmy wstanie zaparkować dalej i trochę się przejść, to okazuje się że w zdecydowanej większości mamy taką gotowość. - dodaje Grzegorz Pawlikowski.

W badaniu zadano również pytanie o maksymalną akceptowalną dla danej osoby kwotę za płatne parkowanie za 1 godz.

- 75% badanych odpowiedziało max. 1 zł (tyle ma wynosić 1 godz. parkowania dla mieszkańca). Co ciekawe 50% wskazało nawet max. 2 zł, a 22% max. 3 zł. Tylko 25% wskazało, że żadna kwota nie jest dla niego akceptowalna. Reasumując. Podróże piesze, autobusem i rowerem na Stare Miasto to 74%. Grupa ta częściej dokonuje zakupów i sumarycznie więcej wydaje pieniędzy w lokalnych sklepach. W przypadku rezygnacji z dojazdu samochodem mieszkańcy dotrą tam w inny sposób (pieszo, autobusem i rowerem). - Z doświadczenia innych miast wiemy, że im lepsza przestrzeń publiczna, im więcej zieleni, ławek i szerszy chodnik tym więcej pieszych chce ją odwiedzać. Wprowadzenia płatnego parkowania czy polepszania i poszerzania przestrzeni dla pieszych (ponad połowa podróżujących na Stare Miasto!) nie wpłynie negatywnie na zarobki tamtejszych firm, a wręcz przeciwnie. - uważa Grzegorz Pawlikowski.

Dodajmy, że od kilku lat lawino rośnie liczba samochodów na terenie Tczewa. Blisko 29 tysięcy aut było zarejestrowanych na terenie miasta w 2020 roku - to oznacza, że w ciągu ostatnio 15 lat liczba pojazdów zwiększyła się 2,5-krotnie.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (35)
dodaj komentarz

  • ze Starówki_gość

    03.11.2021, 10:17

    Patelnia śmierdząca

    Planowana zamiana dużego trawnika przy ulicy ks. Ściegiennego na parking, to zniszczenie środowiska naturalnego na Starówce i utrapienie dla mieszkańców. W upały będzie to gorąca patelnia, a przy dużych ulewach nadmiar wody spłynie na ulicę Wąską. Nie budować tego parkingu, on jest niepotrzebny!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx5 
  • ze Starówki_gość

    03.11.2021, 11:50

    Patelnia śmierdząca

    Miasto ma być przyjazne dla ludzi, a nie dla samochodów.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx5 

    Tedi_gość

    03.11.2021, 17:51

    Bla bla

    Woda do ulicy Wąskiej będzie miała bardzo daleko a do tego troszku pod górkę

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx9 

    ze Starówki_gość

    03.11.2021, 20:09

    Patelnia śmierdząca

    Do ulicy Zamkowej w czasie ulewnych deszczy.!!!!! Błąd!!!!

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx5 
  • to ja_gość

    03.11.2021, 10:18

    No nie bardzo.

    W latach 90 to mówiło się, że jedzie się na miasto na zakupy (stare miasto). Od nastu lat starówka umiera. Chyba, że dla was zakupy to szmaty z lumpa czy chwilówki. Serio, co kupujecie na starym mieście? Chwilówki, szmaty z lumpa? Jedyny sensowny cel wizyty w tej zapomnianej części miasta to chyba tylko gastro i aż dziwne, że tylko 3,6%. 371 ankiet na 60 257 mieszkańców (2017 rok) to bardzo miarodajny wynik!

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx1.xx5 
  • to ja_gość

    03.11.2021, 10:34

    O coś przekombinowałem

    i dałem dwa razy to samo :-).

    Cytuj
    IP: 188.147.xx1.xx5 

    v_gość

    03.11.2021, 12:57

    Na zakupy "do miasta" jeździło się do la 90-tych, a od lat 90-tych Stare Miasto umiera.

    Cytuj
    IP: 5.226.xx3.xx6 
  • Łupaszko_gość_gość

    03.11.2021, 10:32

    "a 'la long"

    Pytanie:Czym jest największe kłamstwo na świecie ???? Odpowiedź:Statystyką-BUHAHA ... Już widzę te pielgrzymki pieszych odwiedzających stare żeby zrobić zakupy w lokalnych sklepach -proszę was trochę powagi ...

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx9.xx9 
  • Łupaszko_gość_gość

    03.11.2021, 10:44

    "a 'la long"

    To wygląda tak jakby ktoś chciał gonić króliczka ,ale niekoniecznie go złapać - żenujące to jest troszkę do tego ten Uniwersytet z Torunia ----fuck !!!! Czy to miasto będzie miało wkońcu włodarza na jakigo zasługuje 60 tys. Miasto ??????

    Cytuj
    IP: 37.47.xx9.xx9 

    Kaligula_gość

    03.11.2021, 11:33

    Każdy samochodem jedzie na zakupy do sklepu, pod którym jest parking. To logiczne. Na starym mieście nie ma dobrych sklepów, nie ma też parkingów. Więc nikt tam nie chce jechać... Bo po co?

    Cytuj
    IP: 80.52.xx9.xx8 
  • Kierowca_gość

    03.11.2021, 10:36

    Gastronomia i spacer

    Ja jedynie jadę do Kociewiaka na obiad, i na spacer nad Wisłę... Po obiedzie. Rzadko na pocztę i do urzędu.

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx4.xxx 
  • Mag z Czewa_gość

    03.11.2021, 10:45

    Ale po co na stare miasto? Przecież tam nie ma życia... Jedynie do urzędu coś załatwić i trzeba tylko z buta bo nie ma gdzie zaparkować. Toście nas urzędasy załatwili.

    Odpowiedz
    IP: 80.52.xx9.xx8 
  • Szatan_gość

    03.11.2021, 10:46

    371 ankiet? Do tego tylko jedna lokalizacja dobrana tak, żeby odpytać głównie miejscowych? Co to w ogóle jest za próbka! Jeśli pytacie tak małej liczby osób, robiąc to na starym mieście i w bezpośredniej okolicy, to odpytacie w większości lokalesów. To logiczne że docierają tam bez samochodu, bo mają blisko. To nie ankieta, to prymitywna manipulacja faktami mająca nieudolnie uzasadnić pomysły urzędu, bo ze statystyką to nic wspólnego nie ma.

    Odpowiedz
    IP: 83.12.xx0.xx8 
  • gosc_gość

    03.11.2021, 11:44

    brawo ty !!!!!!!!!

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx1 
  • Ktooo_gość

    03.11.2021, 10:55

    Na stare Miasto samochodami dojeżdżają urzędasy w głównej mierze

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx5.xx4 
  • Gość _gość_gość

    03.11.2021, 11:12

    Tyko parkometry!

    Ludzie przecież kto dziś na zakupy jedzie tam gdzie nie można zaparkować! Ja na starym mieście robię dwa kółka i jak nie ma parkingu jadę dalej.... Bez parkometrow stare miasto udusi się, a przedsiębiorcy w swojej mądrosci będą mieli parkingi dla siebie i w swojej zatwardziałości upadną niestety, bo od nich słychać największą skargę. Na chlopski rozum. Komu chce się dźwigać torby z zakupami! Kto z warzyqniaka na Dąbrowskiego jest chetny dźwigać siaty kawał drogi, bo panie z banku i poczty blokują cały pas? Kto próbował przy UM zalatwić sprawę gdzie urzędnicy blokują cały parking? O czym my mówimy? Na kim był przeprowadzane badania. Chyba na mieszkańcach Starówki.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx1.xx0 
  • Amerykański Ninja_gość

    03.11.2021, 13:27

    W dupie sobie zainstaluj parkometr. I za każde posiedzenie na kibelku niech ci opłatę nalicza.

    Cytuj
    IP: 200.27.xx0.xx9 

    Tedi_gość

    03.11.2021, 18:00

    Popieram

    Popieram w 100%

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx9 

    Gośc_gość

    05.11.2021, 15:05

    Parkingi przy urzedzie

    Ten parking przy dawnej budowlane to tak nie koniecznie urzędnicy okoliczni mieszkańcy zrobili sobie prywatny parking w nocy urząd nie pracuje A auta stoją i soboty i niedziele i te same znajdują się tam w dzień i jak ktoś przyjeżdża do urzędu to nie ma gdzie stanąć wiem bo chodze tamtendy i sie przygladalam

    Cytuj
    IP: 188.147.xx8.xx9 
  • ..._gość

    03.11.2021, 11:13

    ...

    Czy widzieliście, że ruskie z Sopotu windują cenę kamienicy nad Wisłą na 9500 za metr ? to jest dopiero wałek hahaha :) żeby nie być gołosłownym: tnij.tcz.pl/?u=4abdd3 a tu to już chyba ich do końca posrało: 12 tysi za metr - tnij.tcz.pl/?u=436033 Tczew to nie trójmiasto, ewidentnie ktoś tabletek nie wziął :)

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx8.xxx 
  • Observator_gość

    03.11.2021, 21:25

    Gamma robi to samo!

    Ewidentnie ugadali się bulwarowi deweloperzy i windują ceny.... wskazując jeden na drugiego i mówiąc .... "Proszę spojrzeć konkurencja ma drożej ..." No i PODWYŻSZAJĄ ceny o 2-3 tys na metrze !!! Chyba myślą, że to ścisłe centrum Sopotu :) Wszyscy są po jednych pieniądzach! Niestety

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx0 

    d_gość

    05.11.2021, 15:48

    No ale ludzie kupują :P I dopóki kupują to ceny takie będą. Swoją drogą kamienica nad wisłą ma atrakcyjne mieszkania tylko od strony wisły. Mieszkania od strony starego miasta lub co gorsza od strony podwórza to jedna z gorszych lokalizacji w mieście

    Cytuj
    IP: 109.197.xx8.xx4 
  • Tczew_gość

    03.11.2021, 11:25

    Cmentarz przedsiębiorczości

    Gdyby nie urzędy i banki na starym mieście, ruch spadłby o 75% Tam nie ma co kupować... Stare miasto kojarzy mi się z patologią i lumpeksami.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • iga_gość

    03.11.2021, 11:50

    od 2010 codziennie (pomijam czas urlopu i niektóre weekendy) dojeżdżam na stare miast samochodem do pracy . po drodze odwożę dzieci do przedszkoli - tez na starym mieście. jakoś nie wierzę w to badanie.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx1 
  • Alan_gość_gość

    03.11.2021, 11:52

    A tam jeszcze wogóle jakieś sklepy są normalne bo z tego co pamietam to same lumpeksy i bank na banku był. Tam nie ma po co łazić

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx8.xx9 
  • x_gość

    03.11.2021, 13:09

    Stare Miasto jeszcze jakoś się trzymało do casu przeniesienia starostwa, śmierć w odcinkach Starego miasta to: - przeniesienie Starostwa - trochę wcześniej zamknięcie mostu (tczewskiego/lisewskiego) - zamknięcie dojazdu na długi czas (wiadukt na Woj. Polskieg) - zlikwidowanie placówek edukacyjnych - CED, kolejówka, - kiedyś tam zniknął dom kultury na kołłątaja - kino też tam było - powstanie galerii handlowej (nie że to źle, ale po prostu odciąga ludzi ze starego miasta) - przeniesienie sądu. a powstało niewiele

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx7.xx5 
  • Justyna_gość_gość

    03.11.2021, 14:38

    Mnie na stare miasto tylko potrafu zwabić Kunikowski.....i urzad miasta...to martwy punkt na mapie Tczewa, niestety potrzeba duzo zmian,by tam wróciło życie.

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx9.xx8 
  • Tedi_gość

    03.11.2021, 18:05

    Parking

    Osobiście nie lubię jeździć na stare bo nie ma gdzie zaparkować

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx9 
  • Baba_gość_gość

    03.11.2021, 20:14

    Dojazd na Stare Miasto

    He he, wyscie zapomnieli ze na czyzykowie brak kosciola. Czyli jak zrobili to w niedziele (ta ankiete) to cale czyzykowo wali do kosciola. Tam sie jednk cos dzieje. BRAWO mocherowe berety. Bo jak by was niebylo to tam by juz nikt nie jezdzil. He he he he he he he

    Odpowiedz
    IP: 217.252.xx7.xx4 
  • Parking_gość

    03.11.2021, 22:01

    .

    I tu jest odpowiedź po co chcą zrobić parking w miejscu gdzie nikt go nie chce. Dla kościółka. Znowu czarni dogadali się z politykami. Czarni odsprzedali im ziemię, żeby miasto zrobiło dla nich, ale na koszt miasta parking. Bo nikt prócz ,,wiernych" w niedzielę tam parkować nie będzie... A piękny teren zamieni się w beton. Ptfuuu

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx6 
  • Berka_gość

    03.11.2021, 23:01

    Stare miasto na zakupy? A co tam można kupić?

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xxx 
  • Brak zaskoczenia _gość

    04.11.2021, 05:14

    Przecież każdy wie jak genialne inwestycje w ronda zakorkowało ten rejon. Dodatkowo ankieta jest wśród mieszkańców. Dlatego każdy woli chodzić pieszo. Mało tego zróbcie badanie z tym samym pytaniem na suchostrzygach. Okaże się że prawie nikt nie jeździ na stare Miasto. Bo po pierwsze primo nic tam nie ma, a po drugie primo właśnie ze względu na korki nikt oprócz pracy tam nie jeździ.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx3 
  • zła nankieta _gość

    04.11.2021, 09:25

    zróbcie inne badanie

    Zróbcie badanie na terenie całego Tczewa: Kiedy ostatnio odwiedziłem Starówkę Tczewską i w jakim celu.

    Odpowiedz
    IP: 165.225.xx6.xx9 
  • No _gość

    04.11.2021, 09:56

    "Na zakupy "do miasta" jeździło się do la 90-tych, a od lat 90-tych Stare Miasto umiera."

    I dobrze ze umiera, bynajmniej tamtejsi złodzieje nie mają co kraść

    Odpowiedz
    IP: 46.15.xx8.xx1 
  • Rozsądny analityk_gość

    05.11.2021, 19:14

    Zakłamana statystyka"

    We wstępie: "Wyniki są bardzo ciekawe - podróże piesze, autobusem i rowerem to aż 74 procent wszystkich przyjazdów". Celowo wrzucona tutaj suma wszystkich 3 miejsc, aby sztucznie podkreślić udział rowerów i komunikacji miejskiej. Dodatkowo, samochód został rozbity na kierowcę i na pasażera, aby jeszcze bardziej obniżyć w oczach czytelnika jego udział. Niezmanipulowana statystyka wyglądałaby tak: 53,2% pieszo, 25,9% samochodem,17,3% autobusem, 3,5% rowerem. Od razu inny odbiór, co nie? Artykuł widać że bardzo tendencyjny, celem było zachęcenie czytelników i mieszkańców do wprowadzenia strefy płatnego parkowania w Tczewie. Jednak argumentacja "bo w innych miastach wjazd do centrum jest płatny" jest mega dziecinna i niepoważna, to że wszyscy tak mają, nie znaczy że mamy ślepo podążać za nimi. Zostawić stare miasto tak jak jest.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx0.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.