"Patriotyczni tczewianie" zdemontują czerwoną gwiazdę?

Cmentarz żołnierzy WNP (fot. tcz.pl)
"Patriotyczni tczewianie" zdemontują czerwoną gwiazdę?
7. października osoby określające się jako "patriotyczni tczewianie" zdemontują czerwoną gwiazdę z tczewskiego cmentarza czerwonoarmistów? Takie zapowiedzi pojawiły się w prasie. Cmentarz, na którym są pochowani żołnierze radzieccy, którzy zginęli tu podczas ostatniej wojny, wciąż budzi olbrzymie emocje.

- Zaproszenie do wolnych i patriotycznych tczewian. Tczewskie środowiska przyznające się do służby ojczyźnie przez pamięć ofiar odzyskania własnego państwa pragną wypełnić jedno z przesłań Józefa Piłsudskiego - „Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości”. Wszyscy, cały naród i także my w Tczewie jesteśmy świadomi wartości patriotycznych w słowach niesionych na sztandarach „Bóg - Honor - Ojczyzna”. Nasza pamięć honoruje szczególnie poległych „Za Naszą i Waszą Wolność”. Stąd szanuje poległych spoczywających pod monumentem „Czerwonej Gwiazdy” przy ul. 30 Stycznia. Dlatego pragniemy zdjąć z ich ofiary symbol zbrodniczej ideologii. Zdjęcie czerwonej gwiazdy nastąpi 7 października 2015 o godz. 15.30. W trakcie tego aktu będzie możliwość wpisu do okolicznościowej księgi. - oświadczenie tej treści pojawiło się w elektronicznym wydaniu "Gazety Tczewskiej" z dopiskiem, że podobnej treści ulotka krąży po mieście, ale nikt oficjalnie pod nią się nie podpisuje.

Zakończenie okupacji niemieckiej to w dziejach Tczewa, podobnie jak w skali całego kraju, niewygodna karta - wielu podkreśla, że jeden okupant zastąpił drugiego. Niemniej wydarzenia z 1945 roku są wciąż żywe w pamięci starszych mieszkańców miasta. Pamięta się o tym, co działo się w lutym 1945 roku. W dniach 20-21 lutego 1945 roku, trzy tygodnie przed zdobyciem Tczewa przez Armię Czerwoną, lotnictwo 4 Armii Lotniczej zbombardowało kilkukrotnie miasto, powodując znaczne zniszczenia i śmierć blisko 150 osób. Część bomb trafiła w obiekty o znaczeniu militarnym jak okolice Dworca Kolejowego, czy gazownię miejską, natomiast ogromna większość spadła na domy mieszkalne, niszcząc kilkadziesiąt z nich. Z danych wynika, że w walkach o Tczewa poległo około stu czerwonoarmistów. Ich ciała, a także ciała żołnierzy, których zwieziono z okolic miasta, pochowano w zbiorowej mogile przy I LO. Cmentarz funkcjonuje od lat i od lat budzi kontrowersje. Wszystko za sprawą symboli, które mają propagować komunizm. Ten, który jest w Polsce zakazany - czyli sierp i młot - zniknął z obelisku już jakiś czas temu.

- Jeśli chodzi o sprawę miejsca pochówku żołnierzy radzieckich - była tak kiedyś sierp i młot, ale już dawno temu (prawdopodobnie początek lat 90.) ten symbol zniknął - został zasłonięty tabliczką. - mówi Małgorzata Mykowska, rzeczniczka tczewskiego ratusza.


Środowiska prawicowe wciąż jednak razi czerwona gwiazda umieszczona na szczycie obelisku. I choć ostatnio Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa uznała, że czerwona gwiazda nie jest symbolem komunistycznym, ale symbolem oznaczenia szeregów formacji wojskowej, do której żołnierze należeli, dyskusja o jej usunięciu wciąż trwa:

- Temat wraca co roku - z reguły przy okazji jakiś patriotycznych uroczystości. Były już próby jej zasłonięcia. Pamiętajmy - to nie jest pomnik Armii Czerwonej, ale przede wszystkim cmentarz, miejsce pamięci. Do tej pory w tym miejscu spotykają się nawet organizacje kombatanckie - mówi prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki - Aby zdjąć tę gwiazdę, trzeba dopełnić stosownych procedur, zamiast robić to w tajemnicy. Pamiętajmy, że Rosjanie bardzo poważnie podchodzą do podobnych kwestii. Jeśli ktoś chce przeprowadzić pewne czynności, to tylko z poszanowaniem prawa.

Skwer przy ulicy 30 Stycznia od dawna budzi spore emocje wśród mieszkańców Tczewa. Istnieją dokumenty - m. in. tzw. "paszport grobu" z 1948 roku, który na podstawie działań ekshumacyjnych, potwierdza, że jest to miejsce pochówku. Pod płaską płytą pamiątkową spoczywają szczątki najprawdopodobniej 469 żołnierzy radzieckich zwiezionych tu z różnych zakątków okolic Tczewa. Dzięki działaniom m. in. Międzynarodowego Czerwonego Krzyża udało się ustalić nazwiska około 111 osób pochowanych w mogile. Pomnik co jakiś czas budzi zainteresowanie mediów - w przeszłości obelisk pomalowano m. in. farbą. W tym roku doszło tam też do słownych utarczek między kombatantami a członkami prawicowego stowarzyszenia "Zawsze Solidarni".

Archiwum:



Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (43)
dodaj komentarz

  • -8

    Piotr

    23.09.2015, 10:33

    Co za bezczelność.

    Patriotyczni Tczewianie? To nic nie ma wspólnego z patriotyzmem. Lepiej niech się nazwą " Nacjonalistyczne chamy ".

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx6 
  • -3

    _gość

    23.09.2015, 11:25

    sam jesteś cham!

    i w dodatku prostak, bo każdy prostak to cham ! Jak tak bardzo ci się ten sowiecki emblemat podoba, to jedź do Putina, albo od razu na Ukrainę.

    Cytuj
    IP: 193.200.xx0.xx2 
    +2

    swen_gość

    23.09.2015, 21:54

    Dziadkom się nudzi na emeryturze...

    Cytuj
    IP: 87.204.xx7.xx3 
  • -2

    xxx_gość

    23.09.2015, 10:35

    zniszczyć, zburzyć, zaorać !!! mamy swoje godło, a nie jakaś czerwoną komuchowatą gwiazdę !!

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx2.xx3 
  • +23

    rezerwista_gość

    23.09.2015, 10:43

    Gwiazda na cmentarnym pomniku

    Każde wojsko ma swoje symbole umieszczane na elementach wyposażenia, na uzbrojeniu, itp.  - np. Polacy orzełka na czapce, Rosjanie czerwoną gwiazdę. Usuwanie tych oznaczeń - symboli oznacza brak szacunku i zrozumienia dla tradycji żołnierskiej, dla ciągłości tej tradycji. Idąc tą drogą, trzeba zamalować gwiazdy na skrzydłach samolotów w muzeach, czy na wieżyczkach czołgów itd. Jak byśmy się sami czuli, gdyby z naszych cmentarnych pomników (bo to cmentarz przecież, i sprawa dotyczy cmentarnego pomnika) usuwano nasze polskie orły? Nie psujmy miejsc żołnierskiego pochówku,, abyśmy sami tego kiedyś nie doświadczyli. Zupełnie co innego symbole idei, choćby takie jak np. sierp i młot. Ale ich tam już nie ma, więc dajmy sobie spokój...

    Odpowiedz
    IP: 31.2.xx9.xx9 
  • +2

    Zmielony Dżony_gość

    23.09.2015, 10:46

    NARESZCIE!!

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx6.xx3 
  • +15

    seniorka_gość

    23.09.2015, 10:55

    cmentarzczerwongwardzistów

    Tylko durnie niszczą historię , która była żadni patrioci tylko idioci. Normalny człowiek myślący historii nie zaciera. |Takie jest moje zdanie . Ci co tak dążą do niszczenia to tylko pieniacze tczewscy co nic dla swego miasta nie zrobili tylko chcą koryta i dostać się do niego.!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx9 
  • +1

    _gość

    23.09.2015, 11:30

    powiedziała co wiedziała

    tu nie chodzi o zacieranie historii, tylko o honor i szacunek - a tych wartości dla Polaków czerwona "swołocz" nie miała. Oczywiście takie zachowania są solą w oku osób, które niegdyś były określane mianem komunistów, ale dziś zwą się "patriotami" i wygłaszają głodne kawałki o wojskowych emblematach i historii.. Jakie to żenujące.

    Cytuj
    IP: 193.200.xx0.xx5 
  • +12

    tczewianka_gość

    23.09.2015, 11:04

    Patrioci

    Tylko durnie zacierają historię . A tych w Tczewie nie brak nawet nie wiedzą jak to wyglądało bo są urodzeni po 1960 r. Śmiechu warte. Ludzie nie dajcie się zwariować.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx9 
  • +1

    _gość

    24.09.2015, 10:46

    brała dziś geriavit?

    Jeśli nie, to niechaj siedzi cicho, albo idzie do kościoła!

    Cytuj
    IP: 193.200.xx0.xx5 
  • +17

    _gość

    23.09.2015, 11:05

    Bez zgody Rady OPWiM taki demontaż będzie "zniszczeniem mienia" z art. 288kk. Też nie przepadam za totalitarnymi symbolikami, ale to nie pomnik w Pieniężnie tylko grób.

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • +2

    Max_gość

    23.09.2015, 11:18

    Tylko w Polsce

    Czcić mordercòw i okupantów to tylko w Polsce możliwe, w dodatku patrząc po komentarzach z aprobantom "społeczeñstwa"

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx2.xx7 
  • +10

    _gość

    23.09.2015, 11:20

    Gwiazda

    Ma Pan rację Panie Bojanowski. Trzeba tę gwiazdę usunąć,a na cokole pomnika Pańskie popiersie umieścić. To przecież w Pana domu mieściła się w stanie wojennym tajna drukarnia SOLIDARNOŚCI, o której wiedziała SB.

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx6.xx1 
  • -7

    Bojanowski_gość

    23.09.2015, 14:21

    Sprostowanie.

    Nie mam nic wspólnego z zapowiadaną akcją. Prywatnie ten pomnik mi nie przeszkadza. Nie przeszkadza mi też, że wielbiciele Armii Czerwonej i ,ogólnie, komunizmu składają tam hołdy. Drażni mnie gdy kwiaty "w imieniu mieszkańców Tczewa" (tez jestem mieszkańcem Tczewa) składają przedstawiciele samorządu oraz salutują (do naszego godła na czapce) ludzie w mundurach. Armia Czerwona , której symbol wieńczy monument wymordowała tysiące Polaków noszących ten mundur i nakrycia głowy z tym godłem. Ludzi, którzy demonstracyjnie gloryfikują Czerwoną Armię należy się bać. W przypadku konfliktu zbrojnego z Rosją to oni będą wskazywać kogo należy zabić (vide Szpęgawsk w 1939) Po drugie: SB nie wiedziała o tajnej drukarni bo w czasie rewizji jej nie znalazła (pomimo, że była). Po trzecie cytat z tekstu: " to nie jest pomnik Armii Czerwonej, ale przede wszystkim cmentarz, miejsce pamięci.". Rzeczywiście - to jest pomnik Smerfów. Tylko napis na tablicy jest pomyłką. Powinno być nie "Żołnierzom Armii Czerwonej mieszkańcy powiatu.." tylko : Niebieskim  Smerfom idioci. (kiedyś wisiała tablica "Żołnierzom WNP" - pod takim tekstem nawet podpisu nie trzeba, każdy wie , że tak mógł napisać tylko idiota.Cmentarz oczywiście tak. Ale jak jest to cmentarz to zgodnie z ustawą powinien być ogrodzony. Tyle w temacie. Teraz proszę o minusy.

    Cytuj
    IP: 79.186.xx2.xx8 

    maaat_gość

    23.09.2015, 16:17

    Panie Bojanowski

    Zgadzam się z Panem, dałam plusa

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx2 
    +3

    _gość

    23.09.2015, 18:56

    Panie Bojanowski to nie jest cmentarz tylko grób (prezydent Pobłocki najwyraźniej tego nie rozróżnia) - w dodatku grób który powstał lata przed aktualnymi przepisami. Leżą tam różni ludzie, o których ani ja ani Pan nic nie wiemy poza tym ze byli żołnierzami Armii Czerwonej. Może wszyscy byli komunistycznymi zbrodniarzami, a może nie. Ponoć o zmarłych należy mówić dobrze albo w ogóle. Więc może zachowa się Pan przyzwoicie i zamilknie bo z Pana gadki nic pozytywnego nie wyniknie.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx9.xx2 
  • +4

    _gość

    23.09.2015, 11:35

    KOMUNIŚCI ZAWSZE BĘDĄ BRONIĆ POMNIKA!

    tak było jest i będzie! Widocznie zapach spoconych onuc wyżarł im resztki mózgu !

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • +9

    _gość

    23.09.2015, 12:19

    czy ty czytać nie potrafisz??? to nie jest pomnik tylko grób żołnierski. Patriotyzm powinien iść w parze z mądrością - w przeciwnym razie jest tylko zwykłym frazesem.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
    +3

    _gość

    23.09.2015, 12:39

    Przenieść do Rosji

    skoro nie pomnik, a grób, to powinien stać na rosyjskim cmentarzu.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 
    +3

    _gość

    23.09.2015, 13:39

    (zakładając, że byłoby to możliwe w świetle wiążących nas z Rosją umów) koszty ekshumacji z grobu ziemnego pogłębionego osoby powyżej 6 lat, pochowanej ponad 10 lat przed ekshumacją to ok. 2.600 zł. Pomnóż to geniuszu przez 111 osób znajdujących się w mogile i masz już ćwierć miliona. Dodatkowo koszty przejazdu i pochówku, których strona rosyjska nie będzie chciała ponieść. Uzbieraj to wszystko geroju i opłać to Ci przyklasnę. Takich "patriotów - ćwierćinteligentów" nam nie potrzeba.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • +4

    PLUSUJEMNY_gość

    23.09.2015, 11:37

    "ZAWSZE SOLIDARNI"-czyżby tylko....

    z TOTALNĄ INDOLENCJĄ?Słuchajcie "bohaterowie_solidaruchowie".Gwiazda jest symbolem ARMII CZERWONEJ i jako taka nie jest symbolem KOMUNIZMU,nie jest też SYMBOLEM ZAKAZANYM.Takim jest SIERP I MŁOT.Tak jak zakazana jest SWASTYKA,ale z GAPĄ WERMACHTUOWSKĄ można "się obnosić"!ZWYKŁA PRZYZWOITOŚC NAKAZUJE USZANOWANIE MIEJSCA POCHÓWKU TYCH,KTÓRZY ZGINĘLI.Tak nakazuje rownież prawo państwowe,jak i moralne.Mogę się nie zgadzać z tymi ,ktorzy składają wiązanki pod tym pomnikiem,ale do głowy by mi nie przyszło wszczynać tam awanturę i krytykować tych ludzi.Nota bene-POZDROWIENIA panie MIECIU,JEST PAN I ZAWSZE BYL DOBRYM I PORZĄDNYM człowiekiem.Dużo zdrowia!DO ZAWSZE SOLIDARNYCH-POZA AWANTURAMI I ODDAWANIA HOŁDU "JEDYNIE SŁUSZNIE " PATRIOTOM JESTEŚCIE W STANIE ZROBIĆ COŚ CO NIE JEST POLITYCZNE I Z CZEGO NIE ZIONIE NIENAWIŚĆ?

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx1.xx4 
  • +7

    _gość

    23.09.2015, 11:41

    Dużo komunistów jest jeszcze w Tczewie.

    Odpowiedz
    IP: 77.114.xx8.xx7 
  • +3

    _gość

    23.09.2015, 12:20

    Pewnie - nawet w powiecie żądzą

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
    -7

    byrt_gość

    23.09.2015, 16:35

    tylko dlatego masz chamie tyle plusow bo po wcisnieciu minusa wyskoczyl plus

    Cytuj
    IP: 78.88.xx7.xx9 
  • +9

    _gość

    23.09.2015, 11:41

    Ja tam nie wiem, co powiedziałby Freud na te fobie Bojanowskiego. Na razie tczewskie twarze PiS to Bojanowski, Żynda i jeszcze Leopold. Czy o to właśnie chodzi Panie pośle Smoliński? Panie starosto Dzwonkowski? Pani Basiu? Po diabła wam taka chucpa?

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx9 
  • -1

    Bojanowski_gość

    23.09.2015, 17:11

    Weż się od....l od Bojanowskiego, Żyndy i Leopolda. Ci ludzie nie mają nic wspólnego z zapowiadaną nie wiadomo przez kogo akcją. Jeśli nawet uważają, że gloryfikowanie Armii Czerwonej, tej samej, która wbiła Polsce nóż w plecy 17 września 1939 roku, która zamordowała kilkadziesiąt tysięcy Polaków w Katyniu, która setki tysięcy niewinnych ludzi wywiozła na Sybir i która okupowała Polskę przez 45 lat - jest podłe i niegodne Polaka. Jeśli protestują przeciwko tej niegodziwości i podłości, to robią to legalnie i pod własnymi nazwiskami. W przeciwieństwie do ciebie tchórzu co nawet tu piszesz anonimowo.

    Cytuj
    IP: 79.186.xx2.xx8 
    +6

    _gość

    23.09.2015, 20:09

    Awanturnicy, którzy swoje "mordy" wycieracie ofiarami katyńskimi ogarnijcie to, że w dyplomacji rządzi prawo wzajemności. W umowie z 1994r. z Rządem Fed. Rosyjskiej polska zobowiązana jest do uzyskiwania zgody Rosji co do zmian w urządzeniu grobu, tak jak Rosja zgody na zmiany w naszych grobach w Katyniu. W przeciwieństwie do Was rodziny zamordowanych w Katyniu jeżdżą na miejsce groby, żeby w spokoju uczcić pamięć swoich bliskich. Ostatniej rzeczy, której potrzebują to nienawiści Rosjan manipulowanych przez putinowską propagandę przez wasze idiotyczne akcje. A w ogóle to brakuje nam jeszcze tego, żeby Rosjanie zaczęli ściągać z tych grobów z byle powodu (a taki się znajdzie) orła białego albo likwidować krzyże. Rozebrać pomnik postawiony "kacapowskiemu generałowi" to jednak nie to samo co zabierać się za oficjalnie chronione prawem międzynarodowym mogiły wojskowe. A co do historii - istotny szczegół - mordu w Katyniu nie dokonała Armia Czerwona, tylko NKWD, która z Armii Czerwoną nie była powiązana żadnymi kompetencjami. Słuzbami specjalnymi Armii Czerwonej było GRU. Wypadałoby sprawdzić swoja wiedzę w jakiś rzetelnych źródłach zanim się nią będzie "błyszczeć" w Internetach, podpisując się swoim nazwiskiem.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx9.xx2 

    _gość

    23.09.2015, 21:36

    tnij.tcz.pl/?u=e2cc08

    Cytuj
    IP: 79.186.xx2.xx8 
  • -5

    maaat_gość

    23.09.2015, 12:51

    Nie potrzebna prowokacja przed wyborami. to raz, a dwa Pan Pobłocki wspominając spotkania kombatantów pod ruską gwiazdą ma na myśli składanie hołdów poddańczych i kwiatów dokonywane przez przedstawicieli środowiska związku kombatanckiego tczewskich saperów. To sa Ci sami panowie, którzy dokonywali aktu znieważenie flagi państwa polskie przy swej siedzibie na Skwerze Kościuszki. To właśnie na tych panów czerwonych kombatantów złożyłam doniesienie o popełnieniu przestępstwa polegającego na znieważaniu flagi państwowej. Panowie kombatanci byli łaskawi zmienić flagę dopiero, gdy przyszła do nich policja. Wcześniej jakoś nikt z nich się stanem flag nie przejmował. A ruską gwiazdą przez którą i w imię której wymordowano miliony tak strasznie się przejmują! Tacy patrioci! Apeluję do organizatorów akcji: Odpuście sobie zadymy przed wyborami! Szkodzi tylko dekomunizacji! Pamiętajmy, iż to cmentarz! Proponuję ustawienie tablic informujących jakich strat doznała ludność Tczewa i sam Tczew podczas zmiany okupanta z niemieckiego na rosyjskiego! Będzie to przeciwwaga dla stojącego monumentu! A panie Pobłocki to co pan mówi, że boi się pan Putina bardziej niż własnych wyborców to świadczy jedynie o tym, iż pan jesteś tchórz i kastrat! Wstyd

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +3

    sert_gość

    23.09.2015, 16:41

    odezwala sie slynna pisowska kretynka

    Cytuj
    IP: 78.88.xx7.xx9 
    +1

    maaat_gość

    23.09.2015, 21:50

    do sert

    Cieszę się, że Ty sert jesteś mądry, pozdrawiam i zdrowia życzę

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +8

    cinek_gość

    23.09.2015, 12:56

    do maxa

    Jedz na Monte Cassino polgowku tam nawet Wermacht ma swoj cmentarz

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx4 
  • +4

    Tadek_gość

    23.09.2015, 13:23

    Ruskie

    Przenieść ten pomnik i mogiły do Gdańska tam jest cmentarz tej ba....uwolnić tą ziemię od  tego przeklętego narodu nawet od mogił !!!!!

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx6 
  • +5

    _gość

    23.09.2015, 13:59

    Jak ktoś się nudzi na emeryturce, to pierdoły wymyśla, zajmijcie się wnukami, idźcie z nimi na ryby, grzyby, czy odprowadzajcie do szkoły czy przedszkola. Pies jak się nudzi to sobie coś liże, radzę też jakieś hobby znaleźć. Nie szukać problemów, tam gdzie ich nie ma.

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx4.xx4 
  • +1

    jas_gość

    23.09.2015, 14:19

    pomnik.

    Jestem za a nawet przeciw. Zburzyci postawic w tym miejscu pomnik jeden albo dwa  Kaczynskiego. Patriotyczni tczewiani to zapewne ci co za komuny byli gorliwymi zomowcami, donosicielami , lub innymi lajdakami. Dajcie sobie dziady spokoj.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx4 
  • +3

    gość _gość

    23.09.2015, 16:09

    Uszanujmy tych co polegli za naszą wolność jaka by nie było jest wolna jest POLSKA

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx2 
  • -1

    aqw_gość

    24.09.2015, 14:13

    Historii to ty nie znasz. Oni nie ginęli za naszą wolność tylko na 45 lat nas podbili? Co nie wiesz, że wolność w 1989 podobno odzyskaliśmy?

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +4

    grzes_gość

    23.09.2015, 18:24

    ''PATRIOTYCZNI TCZEWIANIE'' to pewnie pokolenie dziadkow od radia czarodziejow z torunia.ewentualnie kibole i nacjonalisci

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx0.xx4 
  • Marcin JJJ_gość

    24.09.2015, 02:32

    Pierwsze zdanie...

    tnij.tcz.pl/?u=24c88d

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx3.xx9 
  • +8

    Iza_gość

    24.09.2015, 08:06

    Naród Chrześcijański

    Smutno się czyta te posty. Historia była i oby już nie wróciła. Podobno Polacy to naród ludzi wierzących? Obowiązkiem żyjących jest pochowanie zmarłych (Wszystkich). Ci co w grobie już nam krzywdy nie zrobią i niech odpoczywają w spokoju. Zawsze uczę moje dzieci tolerancji do innej wiary, innej skóry innego zachowania. Nie dziwi i nie przeszkadza synom że leżą tam żołnierze, którzy może i robili nam krzywdę, ale czy wszyscy? Czytając niektóre opinie zastanawiam się gdzie są nasze przekonania religijne, czy nie czas historię zostawić za nami? Czy My naprawdę nie możemy przestać się kłócić. Przypuszczam a wręcz jestem pewna że Karol Wojtyła by zapalił znicz przed pomnikiem i odmówił modlitwę. Zastanawiam się co powiem Synom gdy się spytają dlaczego tak się zachowują tczewianie.

    Odpowiedz
    IP: 83.238.xx5.xx2 
  • +3

    _gość

    24.09.2015, 09:44

    Historia>

    "Naród, który nie szanuje swej przeszłości, nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości” * "Naród, który nie zna swej historii, skazany jest na jej powtórne przeżycie".

    Cytuj
    IP: 79.188.xx0.xx1 
    +2

    _gość

    25.09.2015, 12:08

    do gość

    Pamięć i przebaczenie się nie wykluczają - "...i odpuść nam nasze winy, jak i my odpuszczamy naszym winowajcom" uczył Jezus.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
    +1

    _gość

    25.09.2015, 14:08

    Przebaczenie? od kogo tego wymagać? Kato-pisom akt przebaczenia w wymiarze chrześcijańskim jest całkowicie obcy. Wybaczają dopiero jak wdepczą w ziemię.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx9 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.