Ma być bezpieczniej na kolei dzięki 304 zmodernizowanym przejazdom

Symulacja katastrofy kolejowej na przejeździe przy ul. Malinowskiej w Tczewie (fot. tcz.pl)
Ma być bezpieczniej na kolei dzięki 304 zmodernizowanym przejazdom
Większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, płynniejszy ruch pociągów, a co za tym idzie podniesienie komfortu podróży - to efekty realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektów, w ramach których zmodernizowanych zostanie ponad 300 przejazdów kolejowo-drogowych na terenie całego kraju. Dobiega końca inwestycja, będąca największą tego typu w Polsce i pierwszą w historii polskich kolei. Jej łączny koszt osiągnie prawie 400 mln złotych. Bezpieczniej zrobi się także na przejazdach na terenie powiatu tczewskiego - mowa o przejeździe na ulicy Malinowskiej w Tczewie i w Zajączkowie Tczewskim.


Obecnie na przejazdach prowadzone są roboty diagnostyczne urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz prace wykończeniowe.

- Pod koniec listopada lub w pierwszych dniach grudnia dokonamy odbioru i przekazania urządzeń do wstępnej eksploatacji. Po 14 dniach prawidłowego działania urządzeń zostanie powołana komisja przekazania urządzeń do normalnej eksploatacji ze zmianą kategorii przejazdu z D na A.
W Tczewie zabudowa nowych urządzeń na przejazdach wiąże się z wykonaniem następujących prac takich prac jak zabudowa kontenera urządzeń rogatkowych, zabudowa 2 sygnalizatorów drogowych ( z sygnałem akustycznym), zabudowa 2 napędów rogatkowych (nieryglowanych) z drągami, zabudowa nowej sieci kablowej, zabudowa komputera diagnostycznego w nastawni dysponującej „Ml” na przystanku Malinowo, zabudowa pulpitu obsługi zdalnej w nastawni dysponującej „Ml” Malinowo oraz instalacja urządzeń do monitoringu i rejestracji zdarzeń. Z kolei w Zajączkowie nastąpi zabudowa kontenera urządzeń rogatkowych, zabudowa 2 sygnalizatorów drogowych z sygnałem akustycznym, zabudowa 1 sygnalizatora drogowego bez sygnału akustycznego, zabudowa 4 napędów rogatkowych (nieryglowanych) z drągami, zabudowa nowej sieci kablowej, zabudowa komputera diagnostycznego w nastawni dysponującej „ZTB” stacji Zajączkowo Tczewskie, zabudowa pulpitu obsługi zdalnej w nastawni dysponującej „ZTB” stacji Zajączkowo Tczewskie oraz instalacja urządzeń do monitoringu i rejestracji zdarzeń. - tłumaczy Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego

Biura Komunikacji i Promocji PKP PLK.

Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie poprawiają bezpieczeństwo w obrębie skrzyżowań linii kolejowych z drogami. W ramach projektów „Poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych” zmodernizowane zostaną 304 przejazdy w 16 województwach. Dzięki prowadzonym inwestycjom korzystne zmiany już odczuwają nie tylko podróżujący pociągami i samochodami, ale także piesi czy rowerzyści. Tam gdzie to konieczne, zmienia się też stan techniczny nawierzchni drogowej - co ucieszy, zapewne, właścicieli pojazdów je przekraczających. Zyskają także podróżujący koleją - poprzez odwołanie istniejących ograniczeń prędkości skróci się czas jazdy pociągów.

- Projekty przejazdowe to ponad 300 indywidualnych przedsięwzięć logistycznych rozlokowanych w całej Polsce. Każdy modernizowany przejazd jest odrębnym placem budowy, gdzie roboty prowadzi się niejednokrotnie w trakcie trwania ruchu pociągów i pojazdów. Potrzeba tu odpowiedzialniej organizacji, aby niedogodności wynikające z prowadzonych robót były jak najmniejsze dla uczestników ruchu, zarówno kolejowego, jak i drogowego. - mówi Sylwia Niwińska, Dyrektor Projektu w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Etap I przewiduje remont 119 przejazdów na 41 liniach kolejowych, na terenie 9 województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, pomorskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego. PLK realizuje równolegle drugi etap inwestycji, który obejmuje teren całej Polski: 185 przejazdów na 52 liniach kolejowych. Zamknięcie projektów zaplanowano na koniec br.

- Podstawowe roboty budowlano-montażowe zostały już w zasadzie zakończone, w tej chwili wykonywane są ostatnie prace kosmetyczne, podłączanie zasilania, trwają procedury odbiorowe i usuwanie usterek. - dodaje Niwińska.

W trakcie modernizacji stosowane są nowoczesne rozwiązania techniczne gwarantujące wymagany poziom bezpieczeństwa mimo rosnącej liczby aut. Przejazdy wyposażane są w urządzenie zdalnej kontroli co sprawia, że każda awaria urządzeń na przejeździe jest sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Maszynista, o ewentualnej usterce, jest informowany poprzez wskazania tarcz ostrzegawczych przejazdowych. Na przejazdach instalowane są także urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.

Polskie Linie Kolejowe za jeden ze swoich priorytetów uznają działania podnoszące poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dlatego modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, podziemnych przejść dla pieszych i tuneli drogowych oraz wprowadzanie dodatkowych zabezpieczeń przejazdów kolejowo-drogowych. Nieprzerwanie, od 11 lat PLK prowadzi kampanię społeczną Bezpieczny przejazd - „Szlaban na ryzyko!”. Jej celem jest podnoszenie świadomości Polaków w zakresie zagrożeń wynikających z niezachowania ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. Realizowany przez Spółkę kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa przynosi rezultaty. Od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44%. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14% mniej wypadków niż w 2013.

Liczby inwestycji:

393,6 mln PLN - taki jest koszt realizacji tzw. „projektów przejazdowych”,
304 - tyle przejazdów będzie zmodernizowanych w ramach projektów,
112 - na tylu przejazdach wykonane będą roboty związane z wymianą nawierzchni drogowej,
87 - na tylu przejazdach wykonane będą roboty torowe związane z wymianą nawierzchni toru,

16 - tyle województw zostało objętych inwestycją,
45 - najwięcej przejazdów będzie zmodernizowanych w woj. pomorskim.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (2)
dodaj komentarz

  • +2

    Ja_gość

    18.11.2015, 08:50

    szkoda

    I pewnie znowu będą prowadzone prace w godzinach gdy ludzie do pracy będą jeździć,  oczywiście nie informując mieszkańców o takich przeszkodach. Ostatnio tak było gdy oświetlenie robili.

    Odpowiedz
    IP: 31.61.xx1.xx9 
  • -2

    pies_gość

    18.11.2015, 11:53

    bezpieczeństwo???

    o czym my mówimy skoro nadal nie ma odnalezionego psychopaty co WIĄZAŁ PSY na torach ŁAŃCUCHEM!!!!

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx3.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.