DK "22". Po remoncie będzie ograniczenie przejezdności jednego ze skrzyżowań?

Berlinka na tym odcinku pamięta jeszcze czasy niemieckiej okupacji (fot. tcz.pl)
DK "22". Po remoncie będzie ograniczenie przejezdności jednego ze skrzyżowań?
Wiosną przyszłego roku gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zamierza rozpocząć przebudowę drogi krajowej nr "22". Inwestycja jest jeszcze na etapie projektowania, ale część założeń niepokoi powiatowych samorządowców. Chodzi o ograniczenie możliwości przejazdu przez skrzyżowanie z powiatową drogą w kierunku Narków, gdzie po przebudowie, mogą pozostać tylko prawoskręty.

O planach przebudowy odcinka trasy od Czarlina do Knybawy, który pamięta jeszcze czasy III Rzeszy, pisaliśmy tutaj - Przebudowa "berlinki". Prace powinny ruszyć wiosną 2016 roku . Całość jest jeszcze na etapie projektowania, ale plany budzą niepokój samorządowców z powiatu tczewskiego.

- Niedawno problem z ograniczeniami wynikłymi z przebudowy drogi krajowej nr 91 mieli mieszkańcy Czarlina, teraz być może szykuje się kolejny problem - mówił podczas kwietniowej sesji Rady Powiatu starosta tczewski, Tadeusz Dzwonkowski, który poinformował radnych, że niedawno zapoznał się ze wstępną koncepcją przebudowy DK "22" w okolicy Tczewa - O ile skrzyżowanie krajówki z drogą Bałdowo - Gorzędziej ma zachować swoją funkcję, to kolejne skrzyżowanie z trasą Bałdowo - Narkowy ma zostać ograniczone. Pozostaną tylko prawoskręty - zatem jadąc od strony Bałdowa, czy Narków, nie będzie można przekroczyć osi jezdni na wprost, a jedynie skręcić w prawo. Musimy być czujni w tej kwestii, dlatego chciałbym zasygnalizować problem. Jest tam na tyle dużo miejsca, że można to inaczej rozwiązać. Najprościej jest oczywiście ustawić bariery.

Cała sytuacja zaniepokoiła radnych:


- Albo ktoś nie zna przepisów, albo mówiąc kolokwialnie - "rżnie głupa". Wszystkie przepisy mówią, że nie można zamykać dróg powiatowych. Są rozwiązanie - tunele, wiadukty stosowane w podobnych przypadkach przy budowie autostrad. Nie można przy okazji remontu drogi utrudniać życia mieszkańcom. - mówił Waldemar Pawlusek, zaś Roman Małecki dodawał - Ta inwestycja podzieli gminę na część północną i południową. Musimy monitorować temat.

O wyjaśnienia w sprawie przebudowy drogi poprosiliśmy gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która odpowiada za stan "22":

- Inwestycja jest w fazie projektowania, termin wykonania projektu to listopad tego roku, wiosną przyszłego roku zamierzamy przystąpić do realizacji prac i wykonać je w cyklu jednorocznym, czyli zasadniczo do końca 2016r. Jeśli pojawią się jakieś trudności formalne, maksymalny termin przebudowy to wiosna 2017r. - mówi Karol Markowski, Zastępca Dyrektora gdańskiego Oddziału GDDKiA. - Przebudowa drogi zakłada wykonanie nowego bezpiecznego przekroju 2+1 zakładającego naprzemienne wstępowanie dwóch pasów w jednym kierunku obok 1 w przeciwnym, pozwoli to przy optymalnych kosztach budowy zabezpieczyć odcinki bezpiecznego wyprzedzania. Ze względu na warunki techniczne wykonania tego typu przekrojów (standardy w tym zakresie wyznaczają wytyczne projektowania) rzeczywiście w niektórych miejscach wystąpią ograniczenia niektórych relacji, z uwzględnieniem ograniczeń np. wyłącznie do prawoskrętów. Dodatkowo przebudowane zostaną wszystkie skrzyżowania oraz na całej długości wybudowana ścieżka rowerowa aż do linii rzeki Wisły. W tego typu przedsięwzięciach prawo nie zakłada konieczności przeprowadzania procesu konsultacji społecznych w takim zakresie jak dla inwestycji w nowym przebiegu, niemniej jednak projekt jest konsultowany na bieżąco z mieszkańcami i władzami gminy Tczew, przekazaliśmy władzom samorządowym koncepcje przebudowy, rozwiązanie geometryczne dodatkowo odbyły się spotkania konsultacyjne z Panem Wójtem, radnymi oraz przedstawicielami mieszkańców. Starostwo powiatowe jako zarządca krzyżujących się z drogą krajową dróg powiatowych występuje w procesie inwestycyjnym przede wszystkim w charakterze zarządcy drogi, u którego zaproponowane rozwiązania będą oczywiście zaopiniowane. Nigdy ani starostwo, ani żaden z radnych powiatowych nie występował z wnioskiem o udzielenie dodatkowych informacji o planowanych zmianach. Jeśli jest taka potrzeba, to oczywiście wszelkich takich informacji udzielmy niezwłocznie. - podsumowuje przedstawiciel GDDKiA.

O szczegółach dotyczących skrzyżowania mówi rzecznik gdańskiego oddziału, Piotr Michalski:

- W ramach przedsięwzięcia powstanie przekrój drogowy typu 2+1 (po dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden w drugim, umożliwiające bezpieczne wyprzedzanie pojazdów). W związku z tym pasy o przeciwnych kierunkach ruchu będą od siebie separowane barierami ochronnymi. Tak będzie też na wspomnianym skrzyżowaniu drogi powiatowej z Bałdowa do Narków. Tam będą dopuszczalne tylko relacje prawoskrętne, np. jadąc z Czarlina, będzie można skręcić wyłącznie do Narków i odwrotnie, samochód z Malborka będzie mógł skręcić do Bałdowa. Pełne relacje dla użytkowników zapewni skrzyżowanie z kolejną drogą powiatową do Gorzędzieja (odległe o około 800 m). Będzie to skrzyżowanie wyposażone w sygnalizację świetlną oraz zawrotkę. Przyjęte rozwiązanie jest spowodowane koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Według danych z badań ruchu przez skrzyżowanie z drogą do Gorzędzieja przejeżdża więcej pojazdów, stąd decyzja o zapewnieniu tu wszystkich relacji oraz montażu sygnalizacji świetlnej. Standardowo, jak przy każdym projekcie, na rady projektu zawsze zapraszani są przedstawiciele władz lokalnych. Ostatnia rada projektu była drugą, na którą zaproszone były samorządy, w której wzięło udział łącznie 9 osób z samorządów lokalnych. Spodziewamy się, że w tym roku uda się ukończyć projekt, a w przyszłym mogłoby dojść do jego realizacji.

Dodajmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sukcesywnie remontuje tzw. berlinkę - remontowano już fragmenty trasy pomiędzy Chojnicami a Rytlem, a także w okolicach samego Malborka. Tam na zniszczonej nawierzchni z płyt betonowych została nałożona nakładka bitumiczna na długości przeszło trzech kilometrów. Teraz na remont czeka odcinek od mostu w Knybawie do skrzyżowania z droga krajową nr 91 w Czarlinie.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (7)
dodaj komentarz

  • XXX_gość

    29.04.2015, 12:34

    "Tam będą dopuszczalne tylko relacje prawoskrętne, np. jadąc z Czarlina, będzie można skręcić wyłącznie do Narkowów i odwrotnie, samochód z Malborka będzie mógł skręcić do Bałdowa. " Można wnioskować, że skrzyżowanie w Czarlinie łączące ul. Lipową z ul. Klonową zostanie w niezmienionym kształcie? Z tego co mi się wydaje GDDKiA za każdym razem twierdzi co innego.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx2 
  • +4

    zdziwiony_gość

    29.04.2015, 12:36

    Badań???

    Chyba Pan z GDDKiA ma na myśli badania sprzed wieków. Możliwe, że to skrzyżowanie ma większe natężenie ruchu ale zwykły zjadacz chleba a nie krewetek jak dyrektorstwo w GDDKiA wie, że jest to spowodowane pojazdami jadącymi do i z Malborka (patrz. zamknięty most Tczewski). To oni powodują zwiększone natężenie na tym skrzyżowaniu. Ale jak to zwykle bywa dyrektor na zagrodzie równy wojewodzie. Czyżby w naszym tczewskim rajdołku rodziła się nowa tradycja: budujemy mosty i drogi i ronda a ludzie niech sobie marudzą i tak mam racje. Mieszkańcy gminy Subkowy dziękują za zaangażowanie w większe spalanie paliw celem zrobienia dobrze dyrektorowiu.

    Odpowiedz
    IP: 77.254.xx8.xx5 
  • +6

    kydzusze

    29.04.2015, 13:14

    lądowiska

    Jest rozwiązanie. Należy każdemu dać talon na helikopter i wybudować lądowiska. Wtedy niech sobie GDDKiA jeździ bez lewo skrętów prawo skrętów zawrotek wywrotek czy przewrotek. W ogóle niech sobie jeździ i nie liczy się z społeczeństwem. Przecież oni mieszkają w Warszawie lub Gdańsku i wszędzie dojadą. Zrobić zakaz prawo czy lewoskrętu do okrągłego domu w Warszawie. Niech se poseł jedzie na najlbiższą zawrotkę. Mam pytanie do tych mądrali. Jak ja będę chciał jechać z Czyżykowa do Narków to przez Bałdowo mam zakazane bo ni jak nie wjadę. No chyba że Wisłą lub polną droga z Gorzędzieja To samo dotyczy wszystkich jadących z kierunku Malborka. Oj Głupota. Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +5

    zaratustra83

    29.04.2015, 15:45

    Generalnie jak widać drogi są dla drogowców, urzędników i polityków gmerających w ustawach. Zamiast zrobić drogę tak by ruch był płynny i bezpieczny a zarazem możliwy we wszelkich potrzebnych kierunkach, rozważa się ograniczanie funkcjonalności drogi w celu dostosowywania do durnych przepisów i koncepcji planistów jakim nie dał bym budować babek w piaskownicy.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +3

    użytkownik_gość

    29.04.2015, 17:16

    ech...

    to pewnie znowu projekt powstał w firmie MOST, na ich biurkach, bez żadnego rozeznania w terenie... dlaczego TYLKO w naszym regionie są zwężane drogi, stawiane multum wysyepek żeby nawet traktora nie wyprzedzić a kasę zgarniaja tylko jedni?

    Odpowiedz
    IP: 46.215.xx4.xx4 
  • +1

    zaratustra83

    30.04.2015, 09:36

    Cytując słowa jednej piosenki "Jest super , jest super, więc o co ci chodzi?" Polakom się widać kumoterstwo i jego rezultaty podobają, bo nic z tym nie robią.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • _gość

    01.05.2015, 23:22

    Projekt wykonała firma Lafrentz Polska sp. z o.o. z Poznania.Na prezentacji w GDDKiA  pani- pracownik w/w firmy dukała i nie była w stanie odpowiedzieć na jakiekolwiek pytania. W projekcie wyrysowali zamknięcie ul.Klonowej i Lipowej w Czarlinie co spowodowałoby ,że z Lipowej byłby tylko jeden wyjazd w dodatku wyjątkowo paskudnie usytuowany.W trakcie rozmowy okazało się, że projektanci w ogóle nie widzieli tego miejsca. Kompletna ignorancja i głupota.

    Odpowiedz
    IP: 46.76.xxx.xx9 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.