Budowlanka w rozsypce z powodu szybujących cen materiałów, trudnościami z dostępnością do stali, czy rosnącymi wymaganiami pracowników. "Puls Biznesu" przewiduje, że bez wojennej specustawy budowy w Polsce staną. Czy wielkie trudności branży zaszkodzą budowie wiaduktu w ciągu ulicy Nowy Rynek? Niewykluczone, że z powodu zawirowań na rynku stali, spowodowanych wojenną zawieruchą, będzie trzeba zmienić technologię prac. Musimy się też liczyć z opóźnieniami.
W Tczewie największym zadaniem inwestycyjnym jest opiewająca na około 21 mln zł budowa wiaduktu w ciągu ulicy Nowy Rynek. Zadanie realizuje Strabag - stary wiadukt został już rozebrany - a nowy ma powstać do końca roku. Czy sytuacja w branży budowalnej pokrzyżuje te plany?
Rozmowy z wykonawcą trwają - na razie nie wiadomo, jak się skończą. Pewne jest to, że inwestycje w czasie wojny będą mocno utrudnione. Obecnie oferty wszystkich otwieranych przetargów są znacznie wyższe niż budżety gmin.
Branża budowlana załamuje ręce, "dobijana" wieloma czynnikami - chodzi m. in. o odpływ Ukraińców, którzy z polskich budów pojechali na ukraiński front, galopujące ceny materiałów i problemy z dostępnością, wysokie ceny paliw i energii. Dlatego izby zrzeszające budowlanych rzemieślników chcą, by rząd wdrożył specjalną specustawę, które pozwoli przejść przez trudności obronną ręką.
Niestety, prognozy nie są optymistyczne. Wojna zatrzęsła rynkiem stali. A ma być jeszcze gorzej.
Polski Związek Pracodawców Budownictwa w businessinsider.com.pl przewiduje ryzyko fali upadłości firm budowlanych i wyhamowania inwestycji. Należy spodziewać się opóźnień, a nawet opuszczania budów przez wykonawców - dla których bardziej opłacalne będzie zapłacenie kar umownych niż dopłacanie do wysokich cen materiałów niezbędnych do realizacji dużych zadań.
Problemy budowlanki będą też problemami starostwa, które złożyło do Polskiego Ładu wniosek o 65 mln zł - pieniądze mają być przeznaczone na odbudowę wiślanych przęseł. Stalowa drożyzna może jednak wpłynąć na okrojenie zakresu zadania.
Aktualizacja:
Poniżej stanowisko Strabag Polska:
Na realizowanym przez STRABAG kontrakcie zakończone zostały roboty rozbiórkowe, wykonano fundamentowanie pod podpory nowego obiektu i trwają prace przy wznoszeniu samych podpór. Tocząca się w Ukrainie wojna wpływa również na realizację dostawy materiałów, w tym stali. Wspólnie z Zamawiającym prowadzimy rozmowy w celu wypracowania optymalnych, uwzględniających obecne realia, rozwiązań, umożliwiających kontynuację prac.
W Tczewie największym zadaniem inwestycyjnym jest opiewająca na około 21 mln zł budowa wiaduktu w ciągu ulicy Nowy Rynek. Zadanie realizuje Strabag - stary wiadukt został już rozebrany - a nowy ma powstać do końca roku. Czy sytuacja w branży budowalnej pokrzyżuje te plany?
- Jestem po rozmowie ze Strabagiem na temat wiaduktu na Mostowej i tam są problemy - nie ma stali. I nawet nie chodzi o to, że stal jest droga - ale jej fizycznie nie ma. Chodzi o stal na konstrukcje mostowe - tylko dwie huty w Polsce produkują taką - obecnie obie stoją. Dlaczego? Mariupol - jedyny dostawca rud i składników do produkcji stali na Ukrainie Rosjanie zrównali praktycznie z ziemią. Kiedy wróci produkcja stali, tego nikt nie wie. Na proste pytanie - ile możemy czekać - wszyscy rozkładają ręce. Sam wiadukt miał kosztować 17 mln zł. Przedstawiciele Strabaga mówią - gdybyśmy dzisiaj stanęli na głowie, próbując ściągnąć z jakiś hurtowni - to ceny są zaporowe - minimum wszystko razy dwa. To nagle oznacza, że z 17 mln skoczymy do 34 mln za sam wiadukt - to szaleństwo. Dlatego rozmawiamy teraz na ten temat, mamy kilka pomysłów - niewykluczone, że pójdziemy w stronę zmiany technologii. Nie może być, że tak ważna inwestycja drogowa stanie - ba! - no właśnie na jaki czas - na pół roku, rok? Nie wiadomo, jak długo wojna potrwa. - mówił na antenie Telewizji Tetka , prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.
Rozmowy z wykonawcą trwają - na razie nie wiadomo, jak się skończą. Pewne jest to, że inwestycje w czasie wojny będą mocno utrudnione. Obecnie oferty wszystkich otwieranych przetargów są znacznie wyższe niż budżety gmin.
"Place budów opustoszeją - przestrzegają budowlańcy. Obawiają się, że z powodu wzrostu cen, coraz gorszej dostępności materiałów i odpływu pracowników nie będą w stanie kontynuować robót" - pisze "Puls Biznesu" .
Branża budowlana załamuje ręce, "dobijana" wieloma czynnikami - chodzi m. in. o odpływ Ukraińców, którzy z polskich budów pojechali na ukraiński front, galopujące ceny materiałów i problemy z dostępnością, wysokie ceny paliw i energii. Dlatego izby zrzeszające budowlanych rzemieślników chcą, by rząd wdrożył specjalną specustawę, które pozwoli przejść przez trudności obronną ręką.
Niestety, prognozy nie są optymistyczne. Wojna zatrzęsła rynkiem stali. A ma być jeszcze gorzej.
- To nie koniec podwyżek. W mojej ocenie to dopiero początek wzrostów, bo europejscy producenci stali nie będą w stanie zaspokoić rosnącego popytu na rodzimym rynku. Wprawdzie słabiej wygląda sytuacja popytu na stal w przemyśle motoryzacyjnym, ale wchodzimy właśnie w wysoki sezon w budownictwie, które jest potężnym odbiorcą wyrobów stalowych. Perturbacji nie unikną więc spółki motoryzacyjne, budowlane, produkujące sprzęt AGD czy realizujące inwestycje na kolei. Mam obawy, czy są one przygotowane na tak duży wzrost kosztów - mówi na łamach https://businessinsider.com.pl/ , Jakub Szkopek, analityk Erste Group.
Polski Związek Pracodawców Budownictwa w businessinsider.com.pl przewiduje ryzyko fali upadłości firm budowlanych i wyhamowania inwestycji. Należy spodziewać się opóźnień, a nawet opuszczania budów przez wykonawców - dla których bardziej opłacalne będzie zapłacenie kar umownych niż dopłacanie do wysokich cen materiałów niezbędnych do realizacji dużych zadań.
Problemy budowlanki będą też problemami starostwa, które złożyło do Polskiego Ładu wniosek o 65 mln zł - pieniądze mają być przeznaczone na odbudowę wiślanych przęseł. Stalowa drożyzna może jednak wpłynąć na okrojenie zakresu zadania.
Aktualizacja:
Poniżej stanowisko Strabag Polska:
Na realizowanym przez STRABAG kontrakcie zakończone zostały roboty rozbiórkowe, wykonano fundamentowanie pod podpory nowego obiektu i trwają prace przy wznoszeniu samych podpór. Tocząca się w Ukrainie wojna wpływa również na realizację dostawy materiałów, w tym stali. Wspólnie z Zamawiającym prowadzimy rozmowy w celu wypracowania optymalnych, uwzględniających obecne realia, rozwiązań, umożliwiających kontynuację prac.
Łukasz Mielnik
Biuro Prasowe, Strabag
Biuro Prasowe, Strabag
Komentarze (19) dodaj komentarz
..._gość_gość
07.04.2022, 08:09
Most z recyklingu PET.
Albo z kamieni polnych.
OdpowiedzDobromir_gość
07.04.2022, 14:43
zamówienie
Dziwne tłumaczenie skoro wygrali przetarg to czemu już wtedy nie zamawiali materiału dobrze wiedzieli przecież co potrzebują, maja wszystkie dane w projekcie .To jest jakaś propaganda , wiadomo było że terminy nie zostaną dotrzymane a teraz szukanie wymówki a że epidemii już nie ma więc została wojna.
Cytujgłowa do góry_gość
07.04.2022, 18:51
Pobłocki i Strabag
będzie dobrze, jak przy remoncie ul. gdańskiej
CytujJob_gość
07.04.2022, 08:11
Opóźnienia
Tu nie ma co zwalać na wojnę To jest pewne strabag ma wszystkie inwestycje opóźnione Jedna z najgorszych firm ale tczewski zarząd dróg i prezydent ją wybierają ciekawe dlaczego????
OdpowiedzAnna_gość
07.04.2022, 08:41
Idź i zbuduj. Taniej, szybciej i lepiej.
Cytujufo_gość
07.04.2022, 18:53
wiem ale nie powiem
poczytaj o ugodzie miasta ze strabag przy remoncie gdanskiej i jedności narodu
CytujAlex _gość_gość_gość
07.04.2022, 08:30
Most
A tak nie dawno ludzie pisali ze nie bedzie otwarcia na czas ,pytanie czy ten most bedzie ze stali jak Lisewski ze brakuje stali naprawdę smieszne. To moze pytanie takie kto zarabia na tej wojnie,covida nie ma juz ,szybko sie zakończył Moze jak wezmiecie jedno przęsło z Lisewskiego to bedzie gotowy,most wkoncu i tak jest nieprzejednany przez 12 lat
Odpowiedznic nie będzie..._gość
07.04.2022, 08:39
Tak wytapiała się stal
A czy niedouczeni mieszkańcy Tczewa wiedzą ,że udziałowcem firmy Strabak jest oligarcha rosyjski. Może to w jakiś sposób wpływać na tę sytuację. To co na wierzchu widać to tylko gra przed głupim ludem pracującym. I trochę historii http://www.youtube.com/watch?v=viAmPBzycVg
OdpowiedzKODi_gość
07.04.2022, 11:04
Te przygłupy z Tczewa.
Co oni sobie myślą? Nie od dziś wiadomo, że w Tczewie mieszkają sami debile.
CytujJo_gość
07.04.2022, 09:18
Siofer
Dobrze rze nie napisały że to wina tóska
OdpowiedzMario Tcz._gość_gość
07.04.2022, 09:41
Napis
Napis Tczew na bulwarze,to mam nadzieje,że opóźni ,a wręcz z głowy wybije!
OdpowiedzDaniel_gość
07.04.2022, 12:04
Ha ha ha
Z drewna zbudujta ????????????
Odpowiedzbezsrejtu_gość_gość_gość
07.04.2022, 16:58
Analfabeta ze Strabag Polska
"NA" Ukrainie tępy durniu a nie "w"!!!
OdpowiedzMilf cammel toe_gość_gość_gość
07.04.2022, 19:58
kolejne Futro z misia
OdpowiedzJustyna _gość
08.04.2022, 07:30
Trzeba tory buchnac????
OdpowiedzKazik_gość
08.04.2022, 08:16
Miasto emerytów i rencistów
Most Lisewski,wiadukt na armii krajowej,ul.Gdanska,22Czarlina,i teraz wiadukt na ul.mostowej.Ręce na to wszystko opadają!.No i te dziurawe ulice,ale do brania pieniędzy za miejsca parkingowe to te pasibrzuchy wyciągnął pierwsi ręce.Zaczynam żygać tym Tczewem
OdpowiedzTolek_gość
08.04.2022, 10:54
Wiadukt
Szukajcie głupszych od siebie z takim tłumaczeniem. Okupacja UK powoduje ,że huty nie pracują??? Światowa gospodarka i przemysł się zatrzymały??? Teraz należy się spodziewać deficytu jajek na Wielkanoc,bo kury przestały się,,nieść,,. Och .....!
OdpowiedzTczewiak_gość
08.04.2022, 20:08
Obok na 1 maja mają wiadukt
Kazik_gość 08.04.2022, 08:16 Miasto emerytów i rencistów Most Lisewski,wiadukt na armii krajowej,ul.Gdanska,22Czarlina,i teraz wiadukt na ul.mostowej.Ręce na to wszystko opadają!.No i te dziurawe ulice,ale do brania pieniędzy za miejsca parkingowe to te pasibrzuchy wyciągnął pierwsi ręce.Zaczynam żygać tym Tczewem Od kiedy jest wiadukt na ul.Armii Krajowej
OdpowiedzCały_gość
08.04.2022, 22:08
Tczew
To jedna wielka korupcja
Odpowiedz