Tysiąc podpisów od mieszkańców przeciwnych biogazowni

Os. Zatorze (fot. tcz.pl)
Tysiąc podpisów od mieszkańców przeciwnych biogazowni
Około tysiąc podpisów od mieszkańców sprzeciwiających się budowie elektrociepłowni biogazowej na os. Staszica trafiło w tym tygodniu na biurka urzędników z tczewskiego ratusza. Przeciwne temu pomysłowi są też władze miasta, które uważają, że najlepszym miejscem do realizacji tego typu pomysłów są tereny rolnicze. Sprawa trafiła do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Rolnicza elektrociepłownia biogazowa o mocy 2 MW miałaby powstać na 50-ciohektrowej działce na terenach Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W instalacjach biogazowni w wyniku beztlenowej fermentacji roślin energetycznych powstałaby energia elektryczna, cieplna, a także płynny nawóz naturalny. Miałoby tam być wykorzystywane 36 tys. ton kiszonki z kukurydzy rocznie. Jeszcze w ub. tygodniu radni Bożena Chylicka (PnP) i Zenon Żynda (PiS) zorganizowali dwa spotkania dla mieszkańców w tej sprawie, po których ruszyła akcja zbierania podpisów mających na celu zablokowanie tej inwestycji. Po kilku dniach zbiórki na biurka urzędników z tczewskiego ratusza trafiło 1000 podpisów od osób sprzeciwiających się wybudowaniu biogazowni.

- Użyjemy wszelkich możliwych środków, by nie dopuścić do budowy biogazowni w mieście. - zapowiada Adam Burczyk, zastępca prezydenta Tczewa - Uczciwie podeszliśmy do sprawy i zaproponowaliśmy, by biogazownię zlokalizować w gminie wiejskiej. To byłaby idealna lokalizacja, bo do takiej instalacji trzeba przecież dowieźć materiał od rolnika. Rozmawialiśmy z przedstawicielami tej spółki - tłumaczą, że całość byłaby bezwonna i kompletnie nieszkodliwa. Jednak na naszą prośbę, by podjechać i zobaczyć ich podobne inwestycje tego typu, usłyszeliśmy, że w tym zadaniu powołują się, np. na to, co inne firmy zrealizowały na terenie Niemiec.

Krakowska firma, która chce realizować to zadanie, złożyła już do tczewskiego ratusza wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Urząd Miasta jest przeciwny inwestycji - wydano decyzję, że przedsięwzięcie jest niezgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Inwestor odwołał się jednak od takiej interpretacji planu do Samorządowego Kolegium Odwoławczego:


- Nawet jeśli decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego będzie nieprzychylna, będziemy szukać możliwości dalszych odwołań. - dodaje A. Burczyk.

Tymczasem przedstawiciele potencjalnego inwestora - Centrum-Krak z Krakowa - tłumaczą, że mieszkańcy nie muszą obawiać się brzydkich zapachów, bo nie przewiduje m. in. składowania gnojowicy oraz odpadów poubojowych, a jedynie wykorzystanie kukurydzy. Jednak taka argumentacja nie wszystkich uspokaja. O rozwoju sprawy będziemy informować na bieżąco.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (27)
dodaj komentarz

  • +15

    _gość

    22.06.2012, 13:20

    Wpływ na osiedle?

    A to dobre - a czy Wy sobie zdajecie sprawę z tego, że lokalizacja dla powstania tej biogazowni jest na terenie potencjalnie niebezpiecznym? Tak, tak, te tereny są zagrożone powodziowo od strony Wisły i od strony tzw. kanału Milen, który płynie w tym miejscu groblą. W przypadku poważnej powodzi, skażenie biologiczne będzie ogromne i nie ograniczy się tylko do lokalnych zanieczyszczeń - cała woda spłynie do Bałtyku. Wiele lat temu opracowano dokument, w którym są zapisane wyraźne zalecenia nt. zabudowy i wykorzystania terenu Żuław Wiślanych - właśnie ze względy na specyfikę terenu, tj. ciągłe i największe w Polsce zagrożenie powodziowe, w tym regionie nie powinny powstawać: wysypiska odpadów, żaden przemysł, a w szczególności chemiczny, duże oczyszczalnie ścieków, itd.

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx6.xx8 
  • -5

    super man_gość

    23.06.2012, 04:39

    co za bzdura!!!!

    a co ma ci skazić wodę w razie powodzi?? kiszonka z kukurydzy!!!puknij sie w głowę ekologu!!!!

    Cytuj
    IP: 80.78.xxx.xx5 
    +6

    _gość

    23.06.2012, 10:56

    Do supermena

    Daleko mi do bycia ekologiem w powszechnym rozumieniu. Jednak trzeba posiadać pewien zasób wiedzy, zanim się wypowie w jakimś temacie. Na pewno Twoje "pukanie" nim nie jest. Ale cieszę się, że czytasz moje komentarze, a nuż coś zakiełkuje w Twojej głowie? Pozdrawiam :)

    Cytuj
    IP: 109.243.xx0.xx9 
  • -4

    sds_gość

    22.06.2012, 13:57

    os. Staszica jest bezpieczniejsze od Czyżykowa !

    Następny "geniusz" co uważa że os.Staszica jest terenem powodziowym. W 2009 roku wykonano remont wału od Tczewa do mostu w Kiezmarku podniesiono koronę wału oraz wykonano ścianę szczelną na głębokość 18 metrów w głąb korony wału . Obecnie na Abisyni mozna budować domy z podpiwniczeniem a samo osiedle jest wyłączone z terenów zalewowych. Dla ciekawostki w 2010 roku jak była powódź i Tczew ratował stare miasto i bulwar Nad Wisłą (rękaw uratował od wylania rzeki) to na os. Staszica brakowało 5,5 metra do korony wału , niebezpiecznie jest od strony Lisewa gdzie wał jest niższy o 15 metra od wału zachodniego. Co do Milenu to nie wiem ...

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx7.xx3 
  • +2

    _gość

    22.06.2012, 15:42

    Niestety, jesteś w błędzie i to poważnym. Teren osiedla Staszica będzie teren zalewowym niezależnie od tego ile tam powstanie domów - ten sam temat przerabia Wrocław ze słynnym już osiedlem Kozanów. Podnoszenie wałów ma się nijak do stwierdzenia, że dany teren zalewowym już nie jest. Wykonana przesłona w osi pionowej wału zabezpiecza go na ewentualność długotrwałego wezbrania - wały ziemne przy wysokich stanach wody nie są w stanie wytrzymać jej naporu dłużej niż kilka tygodni. Dzięki tej przesłonie, cały wał nie będzie nasiąkał wodą jak gąbka. Kolejna sprawa - Czyżykowo jest zdecydowanie bezpieczniej położone, bo osiedle jest położone na naturalnym wzniesieniu, a nie na naturalnym obniżeniu terenu (jak osiedle Staszica). Co do podpiwniczonych domów - super, buduj sobie nawet ze dwie kondygnacje w dół. Prawda jest taka, że na Żuławach nie ma sensu budować podpiwniczonych domów, właśnie ze względu na wysoki poziom wód gruntowych, podskórnych, częste występowanie rzek z koryt (tj. powodzie opadowe, zatorowe i wezbrania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego). Proponuję Ci zapoznać się z budownictwem Żuław sprzed II WŚ - Ci ludzie, którzy zasiedlali te tereny przed wojną, osiągnęli wysoką kulturę zagospodarowania tych ziem - my do dzisiaj im nawet nie depczemy po piętach. Co do ratowania Starego Miasta i bulwaru, a nie osiedla Staszica - podając taki przykład pokazujesz, że nie posiadasz żadnej wiedzy nt cieków wodnych, ochrony przeciwpowodziowej, terenów potencjalnie niebezpiecznych, co nie przeszkadza Ci nazwać mnie "geniuszem". Wybacz, ale jedyne co o Tobie mogę napisać, to że napisałeś stek bzdur, które nie mają żadnego pokrycia w rzeczywistości.

    Cytuj
    IP: 109.243.xx3.xxx 
    +3

    sds_gość

    22.06.2012, 19:07

    hmm...

    Ja nie buduję się ani nie mieszkam na Staszica ale wiem jak wyglądała sytuacja w 2010 roku gdzie ratowano część Starego miasta poprzez rękaw tak samo część czyżykowa i na własne oczy widziałem jak wygladała sytaucja na staszica a jak na SM czy czyżykowie. Co do Biogazowni to zdecydowanie głupi pomysł aby pozwolić na powstanie tak uciążliwej inwestycji w mieście.

    Cytuj
    IP: 83.238.xx9.xx8 
  • +3

    gość 66_gość

    22.06.2012, 14:25

    z całym szacunkiem

    Społeczeństwo przeciwne jestem wstanie zrozumieć wątpliwości. Urząd powinien przestać się kompromitować. Prezydenci to ludzie bez honoru, urzednicy się kompromitują jak długo jeszcze w Tczewie będziemy świadkami podobnych paranoi.

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx5 
  • +1

    _gość

    22.06.2012, 14:41

    Popieram Cię ~ sds_gość.Bo mieszkańcy nie martwili się o swoje tereny tylko chodzili i patrzyli jak walczą żeby nie zalało bulwaru.

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx0.xx8 
  • -2

    _gość

    22.06.2012, 15:15

    Zastanówcie się zanim się podpiszecie!!!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx3 
  • +1

    tin tira _gość

    22.06.2012, 15:27

    ja nie widziałem żeby korona wału była podnoszona bo mieszkałem wtedy na abi jak tak bardzo chcesz tego te se w ogrodzie o ile masz wybuduj he he he

    Odpowiedz
    IP: 80.203.xx8.xx3 
  • +3

    _gość

    22.06.2012, 16:08

    I słusznie, bo korona wału nie była podnoszona - koledze sds się przywidziało - zresztą, nie napisał ani jednej prawdziwej rzeczy w swoim poście prócz wspomnienia, że bulwar był chroniony rękawem przed zalaniem.

    Cytuj
    IP: 109.243.xx3.xxx 
    +3

    sds_gość

    24.06.2012, 08:52

    Stare Miasto i Czyżykowo stale zagrożone powodzią

    człowieku korona wału została podniesiona o 50 cm , a co do czyżykowa to wybacz ale mieszkańcy ulicy Baczyńskiego byli informowani i możliwej ewakuacji z powodu wylania Wisły od strony strugi subowskiej. Tak samo cała ul. Nad Wisłą, Czyżykowska, Nowozamkowa część Zamkowej ... I kto tu pisze bzdury ?

    Cytuj
    IP: 213.238.xx4.xx0 
    -2

    _gość

    24.06.2012, 11:00

    "Kolego" sds, proszę zastanów się dwa razy

    Ostatni raz, kiedy wały przeciwpowodziowe w okolicy Tczewa były poprawiane, to było w roku 1912. Od tego momentu ani nie podnoszono, ani nie obniżano korony wału. I zdecyduj się wreszcie, bo wcześniej pisałeś o 1,5 m, a teraz o 50 cm - skąd posiadasz takie informacje? Bo domyślam się, że wyssałeś je z palca. Co do zagrożenia powodziowego, Twoje komentarze dobitnie pokazują, że nie rozumiesz o czym piszę, jak również nie rozumiesz istoty zagrożenia wynikającego z wezbrań wód w rzece. Wybacz, ale muszę to napisać - piszesz bzdury i jesteś w błędzie. Naprawdę mógłbym Ci to wytłumaczyć, ale zdaje się, że to co do tej pory napisałem, do Ciebie w ogóle nie trafia.

    Cytuj
    IP: 164.126.xx8.xx4 
    +2

    _gość_gość

    25.06.2012, 08:36

    dyskusja z faktami ...

    kolego bez nazwy o czym tu dyskutuesz ? Kłócisz sie z faktami... Nie na staszica wykonywano rękaw tylko na starym mieście , co do przesłony to wyeliminowała ona możliwość przesiaków także z czym dyskutujesz ? Co do podniesienia wału to informacja jest z warunków przetargowych RZGW (50 cm) a co do 1,5 metra to było na odcinku przy obniżeniu przy Czatkowach. Ale ty masz przeciez racje i koniec !

    Cytuj
    IP: 213.238.xx2.xx3 
  • -5

    demokracja_gość

    22.06.2012, 22:43

    1000 podpisów to jest ok 1/70 mieszkańców

    0,7 mieszkańców chce decydować o innych? Jest demokracja i rządzi większość. Niech się wypchają ze swoimi podpisami.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx4.xx0 
  • -7

    gosssc_gość

    23.06.2012, 01:11

    ?

    "wysoką kulturę zagospodarowania tych ziem "-to cytat z ksiazki czy ty zgrywasz eksperta?przez ludzi takich jak ty Polska zawsze bedzie zacofana...najlepiej niech tczew bedzie jaki jest co? zero rozwoju i jakiejkolwiek przyszłości ekonomicznej a przedewszystkim miejsc pracy...flextronics znajduje sie gdzie indziej? czy oni tam w biurze płacza ze moze byc powodz? NIE bo to jest nierealne...A nawet jeśli to i tak wały sa powiększone nie to co na starym miescie gdzie zniszczyły by wizerunek bulwaru i przedewszystkim trzeba by było coś z robic z odcinkiem pomiędzy mostami gdzie jak pewnie wiesz nie da sie usypac wału;) tak więc kazdy ma prawo do głosu ja dam na tak.mało tego jeśli twoje dzieci miały by gdzie pracowac w tczewie zmieniłbys zdanie ale lepiej niech wszystcy wyjada z kraju albo pracuja w trójmieście bo w tczewie pracy jest mało...druga sprawa to fakt który pomijacie-ŻADNA ELEKTROWNIA,GAZOWNIA,czy inna infrastruktura mająca bezpośredni kontakt ze społeczeństwem i przyrodą nie przejdzie TESTÓW I BADAŃ jeżeli mialo by byc tak jak mówisz (tereny zalewowe itd itd) to o co sie martwisz? jezeli jest taki pomysł to znaczy ze najwidoczniej przeciwwskazań brak ale ty jako osoba ktora sie trzesie bo naogladała sie zdjec z nagasaki i hiroszimy jestes rozumiem lepszym ekspertem niz ekolodzy i ekonomisci? NAPEWNO;) na koniec dodam ze we francjii pod ziemia jest kończony właśnie tunel pozwalający na rozpędzenie atomów do prędkości kilkanaście tysięcy razy większej niż prędkość światła i w dodatku bedzie on rejestrował zdjęcia z tych "wydarzeń" kilka tysięcy razy na sekunde!(celowo omijam dokładne liczby zebys mi nie wypisywał ze cos znalazłes na wikipedii) tak czy inaczej najwieksza termojądrowa elektrownia dziala w europie od lat i nic sie nie stało...ale jeden wybuch w czernobylu i juz cały swiat nic nie potrafi i wszystko wybuuchniee i zginiemy wkońcu to 2012 rok i apokalipsa...hahaha...spojrz tak-tysiące miejsc pracy,inwestycje firm ktore na dzien dzisiejszy tylko słyszały o tczewie,i przedewszystkim krok do przodu w ekonomii...gdyby nie zabory moze bysmy byli w takim stopniu zaawansowania co szwajcaria albo norwegia ale tak nas doswiadczyła historia i tyle...Albo idziemy do przodu albo łaczemy nad przeszłościa...tyle

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx6 
  • +3

    _gość

    23.06.2012, 10:54

    Nic nie zrozumiałeś z moich słów - ja nie jestem przeciwnikiem budowy biogazowni, wręcz przeciwnie, uważam że powinno ich powstawać więcej, jednak są do tego lepsze miejsca niż zaproponowane, a powodów by jej właśnie tu nie budować można wskazać wiele. Natomiast jako czynnik odpowiedzialny częściowo za zacofanie Polski, wskazałbym raczej kłótliwość i Twoje nastawienie wojenne, niż moją wiedzę.

    Cytuj
    IP: 109.243.xx0.xx9 
    +4

    Tczewiak_gość

    23.06.2012, 22:17

    Jak narazie to jeszcze nikomu nie udalo sie niczego rozpedzic do predkosci swiatla a co dopiero kilkanascie tysiecy razy wiecej. Hmmmmm dobry jestes !!!

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx2 
  • -8

    lokator_gość

    23.06.2012, 07:50

    Brakuje im jeszcze ok 35000 podpisów

    Brakuje im jeszcze ok 35000 podpisów by mieć cokolwiek do powiedzenia. Mała grupka ludzi nie może terroryzować całego miasta.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx4.xx0 
  • +5

    Maximus_gość

    23.06.2012, 09:24

    zatruwana żywność !

    Bioogazownia - biogazownią, Elektrownia Północ - elektrownią, a i tak największe zagrożenie w tym co jemy nie tylko w tym co wdychamy. Wiecie jak Biedronka strzela goooolllleee na EURO 2012. Jeżeli nie wiecie to posłuchajcie. Przychodzi dostawca piwa do Biedronki Biedronka: Wasze piwo musi kosztować 80 groszy w zakupie za 0,5 litra.. Dostawca: Niemożliwe ! Koszt produkcji to 1 złoty ! Biedronka: A z czego składa się Wasze piwo ? Dostawca: Słód jęczmienny, woda, chmiel... Biedronka: Wyrzućcie chmiel, dolejcie wody, tak żeby koszt produkcji spadł do kwoty 60 groszy. Bierzemy każdą ilość. Aha, nie zapomnijcie nazwać piwa "REGIONALNYM". Dostawca: ok... Przychodzi dostawca sera do Biedronki Biedronka: Wasz ser musi kosztować 10 złotych za kg ! Dostawca: Niemożliwe ! Koszt produkcji to 16 złotych ! Biedronka: A z czego składa się Wasz ser ? Dostawca: Mleko, kwas mlekowy, podpuszczka... Biedronka: Wyrzućcie mleko dodajcie tłuszczy roślinnych, mleka w proszku, łoju, tak żeby koszt produkcji spadł do kwoty 8 złotych za kilogram. Bierzemy każdą ilość. Aha, nie zapomnijcie nazwać sera "SEREM HOLENDRA". Dostawca: ok... Przychodzi dostawca pasztetu do Biedronki Biedronka: Wasz pasztet musi kosztować 12 złotych za kilogram ! Dostawca: Niemożliwe ! Koszt produkcji to 18 złotych ! Biedronka: A z czego składa się Wasz pasztet ? Dostawca: Mięso drobiowe, wieprzowe, grzyby, przyprawy Biedronka: Kto dzisiaj robi pasztet z mięsa ? Wyrzućcie mięso, zmielcie kości, kopytka, ogonki, dodajcie soi, sypnijcie konserwantami i wzmacniaczami smaku, tak żeby koszt produkcji spadł do kwoty 10 złotych. Bierzemy każdą ilość. Aha, nie zapomnijcie nazwać pasztetu "PASZTETEM BABUNI"... Dostawca: ok... Tak właśnie Biedronka i duża część marketów strzela gooollleee!...do ćwierćfinalistów EURO 2012 zaliczyć można LIDLA, NETTO, TESCO I WSZYSTKICH POZOSTAŁYCH na placu boju o klienta i konsumenta. Kochani ruszcie swoimi szarymi komórkami bo niebawem będzie za późno. Mówię do Was w trosce o Wasze zdrowie jak i kondycję Polskich Przedsiębiorców i Producentów Żywności unicestwianych przez zachodnie HIENY ze świata podziemnej finansiery.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx6 
  • +4

    goscc_gość

    23.06.2012, 15:17

    Sam sobie wąchaj jakieś bio smrody jak nie mieszkasz na Osiedlu Staszica to się nie wypowiadaj niech sobie Pobłocki pod domem postawi takie coś co mu będzie śmierdziało

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx6.xx6 
  • -2

    fiu fiu _gość

    23.06.2012, 15:20

    na abi juz jest jedna biopatola slumsy to styka nas ze złym rozmieszczeniem odpadow biopatolowych

    Odpowiedz
    IP: 80.203.xx8.xx3 
  • +7

    ktoś_gość

    24.06.2012, 08:57

    patole precz z miasta !

    Dlaczego tej patoli nie wywalą gdzieś po Koszalińskie ... Bo na Abisyni mieszkają normalni ludzie , buduje sie dużo nowych domów a przez garstkę patologii którą zafundowało miasto istne getto XXI wieku . Za to tez dziekujemy Panie prezydencie Odya ! Może takie slamsy na os. Witosa - obok Pana willi ?

    Cytuj
    IP: 213.238.xx4.xx0 
  • +3

    prawda_gość

    24.06.2012, 17:03

    dlaczego moje dziecko musi patrzeć na tą patole i jak to wygląda na porządnym osiedlu tak jak jeden slums zrównali z ziemią to mogli jechać po kolei i po sprawie

    Odpowiedz
    IP: 80.203.xx8.xx3 
  • +3

    _gość_gość

    25.06.2012, 08:40

    patologia precz !

    właśnie może warto zacząć zbierać podpisy pod wnioskiem o wypędzeniem z Tczewa holoty i patologii szczególnie z os. Staszica oraz ze Starego Miasta a te baraki wyburzyć a w ich miejsce posadzić drzewa , ławeczki ... taki pożytek z tej patologii !

    Odpowiedz
    IP: 213.238.xx2.xx3 
  • +1

    _gość

    29.06.2012, 19:13

    gosssc_gość zgadzam się z Tobą!!!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx3 
  • gość_gość

    25.10.2012, 21:43

    gość

    Nic nie budować wszystko oprotestować LIBERUM VETO bożę nie

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx8.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA