Tczewski chór zakwalifikował się do projektu NFM Akademia Chóralna - Śpiewająca Polska

Chór Passionatka (fot. CKiS)
Tczewski chór zakwalifikował się do projektu NFM Akademia Chóralna - Śpiewająca Polska
Narodowe Forum Muzyki poinformowało Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie o zakwalifikowaniu się Chóru Passionatka do Projektu NFM Akademia Chóralna - Śpiewająca Polska. To projekt stanowiący platformę rozwoju polskiej chóralistyki, począwszy od chórów szkół podstawowych, przez młodzież gimnazjalną, ponadgimnazjalną i akademicką, po przygotowanie młodzieży muzycznie kształconej do śpiewu w zespołach zawodowych.

Chór Dziecięcy Passionatka działa przy CKiS od 2009 roku. Składa się z 25 osób w wieku od 5 do 18 lat. Ideą chóru jest daleko idące umuzykalnianie młodego pokolenia. Zajęcia maja na celu rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci uzdolnionych muzycznie oraz stworzyć możliwość atrakcyjnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu. Repertuar, nad którym pracuje chór uzależniony jest od potrzeb dzieci, uroczystości, świąt, konkursów m.in. piosenki okazjonalne, z repertuaru dziecięcego, pieśni patriotyczne, kolędy, pastorałki, piosenki turystyczne, szanty oraz piosenki filmowe i musicalowe.

Akademia Chóralna to projekt stanowiący platformę rozwoju polskiej chóralistyki, począwszy od chórów szkół podstawowych, przez młodzież gimnazjalną, ponadgimnazjalną i akademicką, po przygotowanie młodzieży muzycznie kształconej do śpiewu w zespołach zawodowych.
Doświadczenia zdobyte podczas realizacji programu Śpiewająca Polska i projektu Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, a także obserwacja chóralistyki w różnych częściach Europy, pozwoliły na stworzenie projektu stanowiącego wypełnienie luki edukacyjnej w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym, a także będącego wsparciem w kształceniu dyrygentów.
Celem nadrzędnym projektu Akademia Chóralna jest rozpowszechnienie śpiewu jako dobra bezdyskusyjnego poprzez stworzenie spójnego programu rozwoju chórów od szkoły podstawowej do zespołu zawodowego. Dbałość o obecność śpiewu w życiu każdego człowieka od najmłodszych lat to nasza misja. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom zmieniającym się w zależności od wieku - różne przecież są potrzeby dzieci, dorosłych, amatorów, zawodowych śpiewaków. A że właśnie śpiew zespołowy jest najlepszą formą obecności śpiewu w życiu, dającą korzyści artystyczne, jak i psychologiczne oraz społeczne - to właśnie chóry są sposobem na realizację naszej misji.

Projekt zakłada wsparcie zarówno dla nowo powstających zespołów i początkujących dyrygentów, jak też daje możliwość rozwoju osobom doświadczonym, chcącym stale podnosić swój poziom artystyczny.

Cele szczegółowe projektu Akademia Chóralna to:

•zwiększenie liczby chórów szkolnych,
•poprawa poziomu artystycznego istniejących chórów szkolnych,
•wsparcie merytoryczne dla jak największej liczby chórów i dyrygentów,
•umożliwienie jak największej liczbie chórów skonfrontowania swoich osiągnięć z innymi zespołami,
•umożliwienie młodzieży nauki pod okiem najlepszych teoretyków oraz nauczycieli praktyków - światowej sławy śpiewaków i dyrygentów,
•doskonalenie warsztatu wykonawczego młodych śpiewaków,
•umożliwienie młodym śpiewakom wystąpienia na scenie z gwiazdami wokalistyki i dyrygentury,
•umożliwienie uczenia się od starszych kolegów, aż po włączenie do współpracy zawodowych muzyków,
•przygotowanie podstawy programowej, a w przyszłości poradników prowadzenia chórów na różnych poziomach,
•wydawanie materiałów niezbędnych do pracy z chórami na różnych poziomach,
•tworzenie nowego repertuaru dla chórów,
•umożliwienie chórzystom wymiany doświadczeń podczas wspólnych projektów,
•stworzenie sieci wymiany doświadczeń dla dyrygentów.

Na całość projektu składają się m.in. działania wchodzące w skład macierzystych projektów Śpiewająca Polska i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy oraz działania łączące i uzupełniające te projekty. Wszystkie powyższe zadania są realizowane w ramach przyjętego na dany rok tematu. Dotyczą także tematów uniwersalnych związanych z metodyką prowadzenia chóru. Tematem edycji 2015 Akademii Chóralnej jest Romantyzm i romantyczność w muzyce chóralnej. Projekty koncertowe uzupełniane są o zajęcia teoretyczne i warsztatowe, wzbogacające wiedzę o repertuarze. Taki sposób przygotowywania się do wykonania muzyki na scenie stanowić ma wzorzec tworzenia najpełniejszej kreacji artystycznej, wynikającej z połączenia wiedzy i umiejętności.


Więcej informacji:

https://www.nfm.wroclaw.pl/spiewajaca-polska#t3-mainbody

Drukuj
Prześlij dalej