Uważaj na podejrzane wiadomości w komunikatorach i osoby podszywające się pod bliskich

Telefon
Uważaj na podejrzane wiadomości w komunikatorach i osoby podszywające się pod bliskich
Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają! Wirtualna przestrzeń to szanse, ale i zagrożenia. Polacy pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy - na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.

Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to wykorzystanie komunikatorów internetowych do wyłudzenia pieniędzy.

Jak to wygląda? Klientka banku na swój numer telefonu komórkowego otrzymuje wiadomość w komunikatorze od osoby podającej się za jej syna. Wiadomość dotyczyła informacji, że jej syn miał wypadek, ale nic mu się nie stało. Stracił swój telefon (stąd kontakt z "pożyczonego" telefonu) i dlatego prosi o wykonanie szybkiego przelewu, bo musi odholować samochód z drogi i zapłacić za tę usługę. Ważną rzeczą jest to, że przestępcy sami podają numer rachunku bankowego, na który mają zostać wpłacone pieniądze. Przejęta i zdenerwowana całą sytuacją matka szybko dokonuje przelewu.

Podobną sytuację przedstawia poniższy film:




Pamiętaj!

- Jeśli otrzymujesz na komunikatorze prośbę o przelew, zawsze potwierdź telefonicznie, czy faktycznie ktoś z grona rodziny potrzebuje Twojej pomocy
- Zawsze sprawdzaj autentyczność prośby o przekazanie pieniędzy
- Zadzwoń i potwierdź, czy ta osoba wysłała wiadomość
- Nigdy nie podawaj loginów, PINu, ani kodów autoryzujących
- Pamiętaj, cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji

Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.

Drukuj
Prześlij dalej