"To na tym polega kibicowanie?". Krzyż celtycki i napisy "wymazane" na transformatorze

Pomazany transformator (fot. Tcz.pl)
"To na tym polega kibicowanie?". Krzyż celtycki i napisy "wymazane" na transformatorze

zobacz galerię zdjęć: 2
Na kibicowskie i nacjonalistyczne napisy, jakie pojawiły się na transformatorze na tczewskiej Prątnicy zwraca uwagę nasz czytelnik. "To na tym polega kibicowanie?" - zastanawia się.

Mowa o transformatorze u zbiegu ulic Zygmunta Starego i Żwirki. Obiekt często się miejscem ćwiczeń amatorów "radosnej" twórczości, a tym razem oprócz napisów, pojawiły się też krzyż celtycki, do którego sięgają niektóre grupy nacjonalistyczne i skinheadowskie.

-
To na tym teraz polega kibicowanie? Jeśli kogoś energia roznosi, to niech jeden z drugim chwycą za miotły i wezwą się za zamiatanie ulic po zimie - pisze wzburzony nasz czytelnik.


Tymczasem policja przypomina, że osoby bazgrzące po elewacjach budynków nie mogą czuć się bezkarne.


- Jeśli chodzi o napisy typu graffiti, to jest to wykroczenie, za które grożą nam ograniczenie wolności, bądź grzywna. W wypadku jeśli ktoś namaluje np. swastykę, to chodzi o propagowanie faszyzmu - jest to przestępstwo, za które grożą nawet 2 lata więzienia. - mówi asp. sztab. Dawid Krajewski, rzecznik tczewskiej policji.


Zgodnie z polskim prawem, krzyż celtycki nie jest na liście symboli zakazanych - tak jest natomiast w naszych zachodnich sąsiadów. Jednak malowanie tego typu symboli na elewacjach jest wykroczeniem.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (44)
dodaj komentarz

  • +1

    ._gość

    23.03.2018, 10:41

    ,,,,,,,,,,,

    Na tym polega kibicowanie szpArce

    Odpowiedz
    IP: 94.40.xx2.xx0 
  • +9

    prawy_lewak_gość_gość_gość_gość

    23.03.2018, 11:56

    Tak jakby betoniarki ze Starego nie mieli z takim procederem nic do czynienia. Choć przejdziemy się po mieście to pokarzę Ci przykłady debilizmu tych od LGBT, czy jak im tam. I nie że ze mnie śledź jakiś, tylko bądźmy uczciwi - obie grupy to debile.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
    +1

    fwaokfa_gość

    23.03.2018, 17:59

    "na tym polega kibicowanie szpArce" wez gosciu sie nie kompromituj i mowie ci to jako kibic Lechii

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx0 

    Dżoli_gość

    25.03.2018, 20:37

    Arka SmArka

    Śmierć tczewskim dilerom narkotyków śledzie

    Cytuj
    IP: 94.254.xx2.xx3 
  • -6

    kik_gość

    23.03.2018, 10:44

    Malowanie po elewacji jest wykroczeniem natomiast krzyż celtycki jest legalny. takze niech nie pitoli, że malowanie tego typu symboli jest wykroczeniem bo malowanie czegokolwiek jest wykroczeniem!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +1

    prawy_lewak_gość_gość_gość_gość

    23.03.2018, 11:51

    Legalny w Polsce ale w cywilizowanych krajach równoramienny celtyk (krzyż słoneczny) jest symbolem supermacji białej rasy i jako znak promujący rasizm i stosowany przez takie organizacje jak KKK, Combat 88 albo Blood & Honour uznawany jest za neonazistowski. Swoją drogą symbol ten widniał na mundurach Freiwilligen-Legion Norwegen, 33 Dywizji Grenadierów SS Charlemagne, bułgarskich Ratników - tj. formacji walczących po stronie III Rzeszy. Dla mnie inklinacje z nazizmem są jednoznaczne no ale w tym kraju są "wykształceni" ludzie, którzy przechyloną swastykę z dopisem "jude raus" uważają za symbol szczęścia...

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 

    ._gość

    23.03.2018, 12:14

    bo swastyka to jest symbol szczęścia

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx6 

    prawy_lewak_gość_gość_gość_gość

    26.03.2018, 08:05

    ._gość

    tak, "symbol szczęścia", a z dopiskiem "jude raus" jak w Białymstoku zapewne odnosił się do "szczęśliwej podróży" dla grypy adresatów tego hasła. Bądź poważny człowieku. Naprawdę nie czaisz różnicy??? Nagle wszyscy "łysi" chłopcy stali się hinduistami???

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • -3

    Basia11

    23.03.2018, 11:05

    Edukacja nie-zakaz tak?

    "Zgodnie z polskim prawem, krzyż celtycki nie jest na liście symboli zakazanych - tak jest natomiast w naszych zachodnich sąsiadów". A dlaczego miałby być u nas zakazany? Przecież nie oznacza nic złego, podobnie jak swastyka! To, że ktoś uzurpował sobie prawo do nowego definiowania znaczenia tych symboli, nie oznacza, że ich pierwotne znaczenie zostało zapomniane! Ani swastyka, ani krzyż celtycki nie są wymysłami skrajnych prawaków, a funkcjonują od znacznie dłuższego czasu. Podobnie jest z tzw salutem rzymskim. Ktoś wykonana taki gest, to od razu wyzywa się go od nazistów, podczas gdy w pierwotnym założeniu nie był on gestem obraźliwym. Nie sprowadzajmy wszystkiego do Hitlera. Historia jest znacznie dłuższa... Trochę więcej edukacji by się przydało.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +6

    prawy_lewak_gość_gość_gość_gość

    23.03.2018, 12:03

    Chodzi o kontekst droga Pani. Swastyka równoramienna, nie przechylona z tekstem typu "Niech Wam Kriszna błogosławi", albo wizerunkiem Sziwy różni się od swastyki przechylonej z tekstem "Jude Raus". Jeżeli nie widzisz różnicy to nie mam dobrego zdania o twojej inteligencji.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
    +1

    adi_gość

    23.03.2018, 12:16

    popatrz na starożytne symbole wykute np. w kamieniu i znajdziesz tam ogrom różnych rodzajów swastyk od zupełnie nie przypominających tej niemieckiej do wyglądających identycznie

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx6 
    +1

    Basia11

    26.03.2018, 09:14

    prawy-lewy

    A gdzie napisałam, że nie dostrzegam różnicy? Mój wpis dotyczy generalizowania.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 

    fdfd_gość

    27.03.2018, 14:46

    I niestety zwierzaki minusują sensowne komentarze..

    Cytuj
    IP: 83.21.xx6.xx7 
  • +1

    kibic_gość

    23.03.2018, 12:02

    nie bez powodu tczewska patola nazywa się tą patolą, w mieście dokładnie widać że nie są hipokrytami i celnie nazwali swój fan clubik szybkich żelków. jak widzą auto na GD to tak zapierniczają że im autostrada w swarożynie nie wystarcza. wiadomo też że po drugiej stronie barykady jest szyk i elegancja. również celnie trafiona teza gdańskich klubowiczów. szprotki bez sprzętu sobie nie radzą, raz maczety na jagiełły, raz prochówka na starym mieście, kosa z auta dla D, kwestia czasu aż ktoś zejdzie z tego świata i zacznie się drugi kraków bo dla takich ciotek nie będzie litości. ja swoją maczetę już wożę w bagażniku i czekam aż się jakiś żółto nieBIski napatoczy. z pozdrowieniami dla rybich łbów, od tego przed którym zawsze uciekacie po meczu.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx0.xx8 
  • +3

    b_gość

    23.03.2018, 17:56

    an

    Kolego przypomne ci tarcie opon na wylotówce z suchostrzyg czy tarcie wrotek w swarożynie. A może przypomnę jak mobilizację na Unie rozwalił fanclub? Od lat betoniarki łażą ze sprzętem i na mecz jadą ze sprzętem, bo boją się stracić kolejną przesyłkę konduktorską w postaci flagi...

    Cytuj
    IP: 84.38.xx4.xxx 
    +1

    ten którego się boicie_gość

    24.03.2018, 19:45

    nie myl tutaj małolatów którzy kibicują Lechii a tych którzy są za Lechią zawsze i wszędzie. może 3 cieżkie k.o pod szkołą nr 8 ci przypomną upojne chwile jak przytulaliście chodnik a Nas było 2 w tym 1 wgl nie podjął walki bo w sumie nie było po co. wyprowadziłem się z Tczewa ze względów osobistych ale gdy wracam do rodziny i ide na jagiełły 6 ze smyczką J...ć a..e to nie ma nikogo a nażelowane panienki stoją i obcinają bo im strach nie pozwala nic powiedzieć

    Cytuj
    IP: 94.254.xx0.xx8 
  • +6

    KibicAG_gość

    23.03.2018, 12:09

    Za takie bazgroły ta osoba powina dostać po głowie chcesz malować zrób to ładnie i solidnie przez takie krzywe napisy tylko wstyd robicie klubowi

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx6.xx9 
  • +7

    greg_gość_gość_gość_gość_gość

    23.03.2018, 12:14

    KIBICOWANIE

    ludzie czymwy sie podniecacie przieciez to sa zwyle pajace iburaki tczewskie sloma im zbutow wychodzi

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx6.xx6 
  • -1

    yjyjy_gość

    23.03.2018, 13:59

    Swasty nie można ale celtyki już tak. Co za bzdurne przepisy... Jak zwykle nic się nie da zrobić.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx2 
  • +5

    Barbara_gość

    23.03.2018, 14:20

    Tczewska patologia rośnie w siłę...

    Ci chuliganie muszą mieć jakiś układ z policją, bo nie wyobrażam sobie aż takiej opieszałości ze strony mundurowych... Oni w cale nie kryją się ze swoimi bazgrołami -robią to w biały dzień -pijąc przy tym alkohol! Policjanci nie reagują. Można stwierdzić, że tczewska patologia ma ich przyzwolenie. Sama widziałam kilka razy jak elementy kręcą się w tym miejscu. Mogę nawet opisać jednego z nich: wzrost ok. 175cm, szczupły, z twarzy debilny, ubrany w siwe spodnie dresowe i czerwone adidasy (już trzeba być p***niętym, aby tak się ubrać) do tego granatowa bluza z kapturem z jakimiś idiotycznymi napisami... Wiek...? Nawet jeśli miał 30 lat to i tak niedojrzały gówniarz... Za komuny to za takie bazgroły mieliby obite jaja, a za Hitlera to strzał w pusty łeb!

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx0 
  • -3

    tczewiak_gość

    23.03.2018, 15:12

    Wszędzie szparka

    Zapraszam na Abisynie

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx2.xx5 
  • Abi_gość

    23.03.2018, 16:38

    Zapraszasz na abi gdzie nie ma arki ?

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx0 

    b_gość

    23.03.2018, 17:57

    b

    Toś dowalił tak jak niby wasze jedności narodu

    Cytuj
    IP: 84.38.xx4.xxx 
  • -2

    Tpag_gość

    23.03.2018, 16:36

    My mazemy po ścianach ale ten kszysz celtycki to mi się nie podoba tak jak graf patrjotyczny na kosen na kturym już raz napisaliśmy ze dentki to patologia , puchy to nasze drugie imię ale niestety nie mamy już żadnego grafu w Tczewie bo w obecnej sytuacji nie ma siana na puchy ,a j**ne dentki majom graf jak jadę pociongiem do stoczni to go widzę i aż mnie się chce rzygac

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx0 
  • -1

    GdzieJestArka_gość

    23.03.2018, 16:45

    Jaki klub takie graffiti Tczew miastem arki- nie widać tego na murach ani na ulicach nawet w dzień meczu arki jak się przejdzie po mieście Max jedna osoba ubrana w barwy

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx0 
  • -1

    b_gość

    23.03.2018, 17:58

    b

    Znajdź mi jedną osobę ubraną w barwy lechii w dzień meczu. Nie ma, bo boją się przejechać i ubierają dopiero bezpiecznie przy altanie w gdańsku.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx4.xxx 
  • Pit_gość

    23.03.2018, 20:33

    "bo swastyka to jest symbol szczęścia"

    A Ty jesteś szczęśliwy idiota

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx7 
  • +1

    SmiechNaSali_gość

    24.03.2018, 18:27

    A Ty jesteś drobnomieszczańskim nieukiem

    To w Europie swastyka kojarzy się z faszyzmem i Hitlerem. Gdybyś wyjechał troszkę dalej poza "piękny i wielki Tczew" np. do Indii (Azja), to byś zobaczył swastyki na każdej ciężarówce i w prawie każdej świątyni , gdyż tam swastyka to znak szczęścia i pomyślności. Swastyka jest bardzo popularna, podobnie jak Ganeśa, bóg obfitości i dobrobytu, dew mądrości i sprytu, patron uczonych i nauki, opiekun ksiąg, liter, skrybów i szkół. Miniaturki Ganesy znajdują się w każdym domu i każdym samochodzie oraz szkole. No ale skąd masz o tym wiedzieć, pod klatką nie mówili.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx9 

    glup_gość

    24.03.2018, 21:33

    SmiechNaSali_gość

    /Źle,niedostateczny siadaj,zobacz sobie jak te swastyki wyglądają,nie dość że odwrócona rzutnik z prawej na lewą to jeszcze pochylona pod kątem 45 stopni- tym się różni swastyka od symboli induistycznych.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx9 
    +1

    prawy_lewak_gość_gość_gość_gość

    26.03.2018, 08:43

    do ŚmiechNaSali - faktycznie beka

    Ciekawe rzeczy opowiadasz. Nawet nie zdawałem sobie sprawy z tego, że w Polsce tak popularny jest kult Ganesa.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • +1

    Gość_gość_gość_gość_gość_gość

    24.03.2018, 08:10

    Zainstalować kamerkę i po ptakach srających na elewację.

    Odpowiedz
    IP: 46.215.xx2.xx9 
  • Gość_gość_gość_gość_gość_gość_gość

    24.03.2018, 09:17

    kibicowanie

    Sklepy sprzedające farby w spraju powinni zapisywać nazwiska i adres , kolor i wyłapie się wandali. Karać surowo nie pobłażać bandzie.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx5.xx3 
  • +2

    git_gość

    24.03.2018, 21:37

    ...

    Ty na poważnie?

    Cytuj
    IP: 94.254.xx1.xx9 
  • +2

    kibic_gość

    24.03.2018, 19:42

    "Znajdź mi jedną osobę ubraną w barwy lechii w dzień meczu. Nie ma, bo boją się przejechać i ubierają dopiero bezpiecznie przy altanie w gdańsku."

    jesteś chory, wyjdz ze swojej piwnicy na malinowie to zobaczysz.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx0.xx8 
  • +1

    Waldek_gość

    25.03.2018, 21:43

    Patologie z arki za to widac na kazdym kroku tylko w sumie cieżko ich nazwac kibicami

    Cytuj
    IP: 83.20.xx1.xx4 
  • +1

    SmiechNaSali_gość_gość

    25.03.2018, 09:09

    "/Źle,niedostateczny siadaj,zobacz sobie jak te swastyki wyglądają,nie dość że odwrócona rzutnik z prawej na lewą to jeszcze pochylona pod kątem 45 stopni- tym się różni swastyka od symboli induistycznych."

    Z tym rzutnikiem, to przesadzasz. Mam zdjęcia, które jeszcze w tym roku zrobiłem i wyglądają dokładnie tak samo. Niemiecka faktycznie jest zrotowana w lewą stronę, a indyjska posiada dodatkowo 4 kropki. Z resztą jakie to ma znaczenie, hitler zapożyczył symbol z kultury hindi i przerobił go na własne potrzeby.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx9 
  • +1

    glup_gość_gość

    25.03.2018, 19:25

    to tylko mała porada.

    Oczywiście,temu nie przeczę.Wiele symboli zostało wykorzystanych,dlatego nie wszystkie to od razu nazizm.Chociaż tutaj symbolika jest oczywista,ale wszakże diabeł tkwi w szczegółach.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx9 
  • Aleksander Broski_gość

    25.03.2018, 21:39

    Pragnę zauważyć ze te bazgroły to zawsze dzieła orłów kibicujących arce.Widocznie bycie tczewską patologią zobowiązuje żenada

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx1.xx4 
  • prawy_lewak_gość_gość_gość_gość

    26.03.2018, 08:37

    Co Ty na to???

    Chętnie się z Tobą przejdę po mieście. Za każdy bazgroł z napisem LGFT pacnę Cię w sagan wiekopomnym dziełem "Lechia. Od A-klasy do Ekstraklasy". Koniecznie zakup ketonal.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • Karolek suche _gość

    25.03.2018, 21:46

    Jaki klub tacy kibiceee haa

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx1.xx4 
  • Miejski Baron_gość

    25.03.2018, 23:43

    Tczeska patologia vs LGBT

    W Tczewie mamy patologię i rywalizujący ruch LGBT (pewnie głosują na nowoczesną...) Mszczą się na murach wypisując bazgroły i wklejając jakieś durne wlepki, zakłócają spokój słuchając durnego hip-hop`u, a w ostatecznym rozrachunku i tak są yebani przez policję. Kibole to pederaści lubiący męskie towarzystwo i klauni -bo tak się ubierają. Ich agresja wynika z frustracji i kompleksów, że są słabeuszami i śmieciami społecznymi. Dobry kibol to kibol pod podeszwą -w wojsku albo w więzieniu.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx0 
  • ffgfg_gość

    27.03.2018, 14:43

    Serio ? Jakim imbecylem trzeba być by zrównywać swastykę czy krzyż celtycki z ugrupowaniami kretynów czy faszyzmem ? Jest subtelna różnica między swastyką, a swastyką obróconą o 45 stopni...

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx6.xx7 
  • -1

    WARIUS MAX_gość

    30.03.2018, 15:14

    KIBICOWANIE?

    NIE, NA TYM NIE POLEGA KIBICOWANIE, LECZ KATOLICKIE WYCHOWANIE !!!

    Odpowiedz
    IP: 46.215.xx9.xx4 
  • +1

    Tggh_gość

    31.05.2018, 21:01

    !

    Krzyże Celtyckie oznaczają nacjonalizm czyli miłość do swojego narodu więc coś pozytywnego i nigdy nie należy stwierdzac że nacjonalizm rodzi jakąś nienawiść bo to bzdura

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx3.xx1 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.