Aby przesyłki pocztowe docierały do adresata należy zadbać o ich prawidłowe adresowanie. Z powodu braku nadawcy lub wpisania błędnego adresu nadawcy i adresata, przesyłka staje się niedoręczalna bez możliwości zwrotu. W takiej sytuacji przesyłki trafiają do Działu Obsługi Posprzedażowej Poczty Polskiej w Koluszkach. W 2023 r. ilość przesyłek listowych bez wpisanych właściwych danych nadawcy wynosiła ponad 100 tys. szt.
Każda informacja ma swoje miejsce na kopercie. Istotna jest kolejność zapisywania informacji oraz podział adresu odbiorcy na kolejne linie adresowe: imię i nazwisko adresata lub pełna nazwa (w przypadku firmy), nazwa ulicy z numerem budynku i mieszkania albo nazwa miejscowości wraz z numerem nieruchomości, kod pocztowy i miejsce zamieszkania adresata oraz kraj przeznaczenia w przypadku przesyłek wysyłanych za granicę. Podczas sortowania przesyłek ich adresy rozpoznawane są przeważnie automatycznie, dlatego jest ważne, aby wysokość liter w adresie adresata i nadawcy miała minimum 2 mm.
Swoje dane należy wstawić w polu adresu nadawcy. Pole adresata należy umieścić w zakresie konkretnych wymiarów. Jeśli używamy koperty z tzw. okienkiem, należy zwrócić uwagę, aby cały adres był dobrze widoczny, nawet w przypadku ruchomej zawartości koperty.
Szczegółowe informacje znajdują się w Poradniku poprawnego adresowania, natomiast kody pocztowe można znaleźć na https://kody.poczta-polska.pl/#/
Co się dzieje z przesyłkami niedoręczalnymi?
Z powodu braku lub błędnego adresu nadawcy i adresata przesyłki stają się niedoręczalne. Trafiają wtedy do Działu Obsługi Posprzedażowej Poczty Polskiej zlokalizowanego w Koluszkach. W 2023 r. ilość przesyłek listowych bez podania danych nadawcy (rejestrowanych i zwykłych) wynosiła ponad 100 tys. szt. Do takich przesyłek należą również przesyłki nieopłacone albo opłacone w kwocie niższej niż należna, jeżeli nadawca odmówi przyjęcia przesyłki lub uiszczenia opłaty za jej zwrot albo uiszczenia dopłaty.
Przesyłka, która trafi do Działu Obsługi Posprzedażowej podlega komisyjnemu otwarciu w celu uzyskania danych umożliwiających jej doręczenie lub zwrócenie nadawcy. Dział Obsługi Posprzedażowej jako jedyny posiada uprawnienia do realizacji tego typu zadań.
W przypadku, gdy nie można doręczyć przesyłki lub zwrócić jej do nadawcy albo też, gdy odbiorca odmówi jej przyjęcia, korespondencja znajdująca się w przesyłce i jej opakowanie są niszczone - nie wcześniej jednak niż po upływie 60 dni od otwarcia.
Zawartość inna niż korespondencja jest przechowywana w czasie od 3 do 12 miesięcy w zależności o rodzaju przesyłki. Po tym okresie, w przypadku, gdy nie można jej doręczyć lub zwrócić nadawcy, kierowana jest do utylizacji. Przesyłki otrzymują status zlikwidowanych i są niemożliwe do odzyskania.
Rzeczy znajdujące się w przesyłkach podlegające Ustawie o rzeczach znalezionych przekazywane są do Biura Rzeczy Znalezionych (pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, rzeczy o wartości historycznej, naukowej, artystycznej, sprzęt lub ekwipunek wojskowy, rzeczy będące zabytkiem lub materiałem archiwalnym) lub na Policję (broń, amunicja, materiały wybuchowe oraz każdego rodzaju dokumenty tożsamości).
Każda informacja ma swoje miejsce na kopercie. Istotna jest kolejność zapisywania informacji oraz podział adresu odbiorcy na kolejne linie adresowe: imię i nazwisko adresata lub pełna nazwa (w przypadku firmy), nazwa ulicy z numerem budynku i mieszkania albo nazwa miejscowości wraz z numerem nieruchomości, kod pocztowy i miejsce zamieszkania adresata oraz kraj przeznaczenia w przypadku przesyłek wysyłanych za granicę. Podczas sortowania przesyłek ich adresy rozpoznawane są przeważnie automatycznie, dlatego jest ważne, aby wysokość liter w adresie adresata i nadawcy miała minimum 2 mm.
Swoje dane należy wstawić w polu adresu nadawcy. Pole adresata należy umieścić w zakresie konkretnych wymiarów. Jeśli używamy koperty z tzw. okienkiem, należy zwrócić uwagę, aby cały adres był dobrze widoczny, nawet w przypadku ruchomej zawartości koperty.
Szczegółowe informacje znajdują się w Poradniku poprawnego adresowania, natomiast kody pocztowe można znaleźć na https://kody.poczta-polska.pl/#/
Co się dzieje z przesyłkami niedoręczalnymi?
Z powodu braku lub błędnego adresu nadawcy i adresata przesyłki stają się niedoręczalne. Trafiają wtedy do Działu Obsługi Posprzedażowej Poczty Polskiej zlokalizowanego w Koluszkach. W 2023 r. ilość przesyłek listowych bez podania danych nadawcy (rejestrowanych i zwykłych) wynosiła ponad 100 tys. szt. Do takich przesyłek należą również przesyłki nieopłacone albo opłacone w kwocie niższej niż należna, jeżeli nadawca odmówi przyjęcia przesyłki lub uiszczenia opłaty za jej zwrot albo uiszczenia dopłaty.
Przesyłka, która trafi do Działu Obsługi Posprzedażowej podlega komisyjnemu otwarciu w celu uzyskania danych umożliwiających jej doręczenie lub zwrócenie nadawcy. Dział Obsługi Posprzedażowej jako jedyny posiada uprawnienia do realizacji tego typu zadań.
W przypadku, gdy nie można doręczyć przesyłki lub zwrócić jej do nadawcy albo też, gdy odbiorca odmówi jej przyjęcia, korespondencja znajdująca się w przesyłce i jej opakowanie są niszczone - nie wcześniej jednak niż po upływie 60 dni od otwarcia.
Zawartość inna niż korespondencja jest przechowywana w czasie od 3 do 12 miesięcy w zależności o rodzaju przesyłki. Po tym okresie, w przypadku, gdy nie można jej doręczyć lub zwrócić nadawcy, kierowana jest do utylizacji. Przesyłki otrzymują status zlikwidowanych i są niemożliwe do odzyskania.
Rzeczy znajdujące się w przesyłkach podlegające Ustawie o rzeczach znalezionych przekazywane są do Biura Rzeczy Znalezionych (pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, rzeczy o wartości historycznej, naukowej, artystycznej, sprzęt lub ekwipunek wojskowy, rzeczy będące zabytkiem lub materiałem archiwalnym) lub na Policję (broń, amunicja, materiały wybuchowe oraz każdego rodzaju dokumenty tożsamości).
Komentarze (10) dodaj komentarz
Telegram z potwierdzeniem sms_gość
31.05.2024, 04:12
Bla bla bla
Poczta Polska to jest tragedia. W mojej skrzynce znajduje od czasu do czasu listy zaadresowane do innych osób. Miałem też przypadek gdy nie docierały do mnie pisma urzędowe i groziła mi kara. Oczywiście poczta twierdziła, że zostawili awizo albo inne wymówki. Ale to nie była prawda. Pewnie ich pracownik miał za dużo do noszenia i wyrzucił listy gdzieś do śmieci.
OdpowiedzTeamt_gość
31.05.2024, 04:52
Awizo
Jak słyszę temat awizo to ręce opadają. Z rok temu mój ojciec był 3 miesiące na L4 będąc cały czas w domu. Najlepsze jest to że prawie za każdym razem dostawał awizo i co najlepsze to powtórne. Archiwum X można powiedzieć :) :) :)
OdpowiedzListonosz_gość
31.05.2024, 08:33
Jakiś czas temu pani na Poczcie zwróciła mi uwagę, że napisałem odwrotnie na kopercie adres odbiorcy i nadawcy. Pytam jakie to ma znaczenie skoro napisałem wyraźnie i podkreśliłem, który adres jest adresem nadawcy, a który odbiorcy. W odpowiedzi usłyszałem, że listonosz nie będzie wiedział. No to już pół żartem, pół serio zapytałem czy listonosz jest analfabetą, że nie potrafi takiej informacji z koperty odczytać. Ten relikt przeszłości powinien zniknąć z rynku. Do paczkomatu możesz wrzucić paczkę czy już teraz nawet list i nie musisz nawet niczego na kopercie napisać, a przesyłka trafi do odbiorcy, a wszystko możesz przeklikać w aplikacji. Nie mówię już o tym jaką wygodę dają paczkomaty. Nie bujasz się z żadnym awizo, które dostajesz do skrzynki pomimo tego, że jesteś w domu itd.
Odpowiedzjednym zdaniem _gość
01.06.2024, 17:12
...nieprawidłowo i niechlujnie wypełniłeś druk nadania, a listonoszowi zostawiłeś łamigłówkę "co poeta (idiota) miał na myśli?"... to chyba skomplikowana sprawa, prawidłowo wypełnić taki druczek ??:))) zrób krok dalej ... na każdej przesyłce umieszczaj w miejscu odbiorcy, dane nadawcy i odwrotnie ...bo przecież listonosz się domyśli...
Cytujwypełnij tak druk _gość
01.06.2024, 17:26
przelewu środków pieniężnych siermięgo jedna !!! ... nie potrafisz poprawnie wypełnić prostego druku, i własną nieudolnością próbujesz (nieudolnie) obciążyć innych ...jesteś funkcjonalnym analfabetą ...napisz to sobie na czole ... wtedy ludzie ci pomogą...
Cytujam_gość
01.06.2024, 06:48
Poczta Polska do samolikwidacji.
Odpowiedzgt_gość
01.06.2024, 14:12
szkolenia
Poczta niech lepiej przeszkoli swoich pracowników. Listonosze - w większości tragedia. W samym budynku - milion okienek z paniami, a dwie tylko pracują.
OdpowiedzWujekśdobrarada_gość_gość
01.06.2024, 14:26
Kiedyś na poczcie chciałem wysłać list polecony, stojąc w kolejce dzwoni do mnie żona, że mam kupić ziemniaki. Więc mówię: na poczcie jestem, jak będę wracał to kupię. Słysząc to pani z okienka: ile kilo tych ziemniaków ma być?
Odpowiedz100 tysięcy niechlujów ..._gość
01.06.2024, 17:05
...to 100 tysięcy cymbałów wieszających psy na polskiej firmie z powodu własnego niedbalstwa i funkcjonalnego analfabetyzmu !!! Dawno, dawno temu ..za podłej komuny już w I LUB MOŻE II KLASIE PODSTAWÓWKI, uczono dzieciaki prawidłowego adresowania korespondencji. Ponad 100 tysięcy negatywnych opinii (pomijają własną głupotę !) przygotowujących mentalny grunt pod likwidację Poczty Polskiej - rzekomo niewydolnej, i nieprzystającej do współczesności...pamięta może ktoś , jak INPOST (ZA POPRZEDNIEGO tUSKA) WZIĄŁ SIĘ ZA DORĘCZANIE PRZESYŁEK SĄDOWYCH ? ..opóźnione , przechowywane z rybami kiełbasami, pisma procesowe wygenerowały wielomilionowe odszkodowania Skarbu Państwa z powodu nieterminowego dostarczenia. Spoko! :) ..zostanie jakaś fasadowa poczta polska z nazwy , z istoty Bundepost ... i wtedy okaże się że wszystko jest jak w najlepszym porządku ...szczególnie miski dla psów :)
OdpowiedzBobo_gość
01.06.2024, 20:59
Chciałbym Poczcie przypomnieć
Chciałbym Poczcie przypomnieć, o dostarczaniu właściwie zaadresowanych przesyłek a nie zostawianiu awizo.
Odpowiedz