Odbudowa mostu - bierzmy przykład z Elbląga!

Most Tczewski, Lisewski (fot. tcz.pl)
Odbudowa mostu - bierzmy przykład z Elbląga!
Byłeś(aś) świadkiem jakiegoś zdarzenia? Coś Cię bulwersuje? Chcesz przekazać coś ciekawego? Zgłoś teraz zdarzenie, zapewniamy anonimowość.
A jednak można! W Elblągu odbudowano mosty w taki sposób, by przypominały oryginał. Zrobiono to na podstawie archiwalnych zdjęć. Z kolei most tczewski ma to szczęście, że zachowały się nie tylko zdjęcia, ale i plany! Przykład Elbląga udowadnia dwie rzeczy, których tczewskie starostwo nie jest w stanie pojąć - na odbudowę można otrzymać środki z Unii Europejskiej oraz odbudowa zgodna z oryginałem jest możliwa i nie zafałszowuje historii.

Jak to jest, że konserwator pomorski nie pozwala na odbudowę mostu tczewskiego zgodnie z oryginałem, a w Elblągu konserwator warmińsko-mazurski pozwala na to mimo braku historycznych planów!? Czy w Polsce mamy różne systemy prawne w każdym województwie czy nasz konserwator ślepo wyznaje doktrynę nieodbudowywania zabytków zgodnie z ich historycznym wyglądem?

Dodajmy, że odbudowę mostów w Elblągu w 85% sfinansowała Unia. Dlaczego starostwo w Tczewie nie ubiega się o takie dofinansowanie? Naiwnie liczą na sporą sumę z Ministerstwa Transportu, a czy nie można by było spytać o pieniądze Unię Europejską? Elbląg spytał! I co? I dostał!

Źródło: https://elblag.gazeta.pl/gazetaelblag/1,133467,14344557.html


Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi tutaj: Regulamin publikacji w Tcz24.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (11)
dodaj komentarz

  • _gość

    02.08.2013, 18:41

    sam sobie odpowiedz na pytanie - w pierwszym zdaniu artykułu masz odpowiedź " Przebudowa mostów i nabrzeża nad rzeką Elbląg kosztowała 35 mln zł, z czego 30 mln dostaliśmy z Unii - poinformował elbląski magistrat" - za taką kasę zrobili CAŁE nadbrzeże - na nasz most potrzeba 138 mln zł!!!

    Odpowiedz
    IP: 78.31.xx7.xx5 
  • Alex_gość

    02.08.2013, 20:41

    Tiaaa....

    No to chyba tym bardziej przy kwocie niemal 140 mln nalezaloby zdobyc dofinansowanie z roznych zrodel, co nie? Nie tylko obciazac rzad centralny, ale i wycisnac z Unii ile sie da. A starostwo nie zrobilo nic, by cokolwiek zdobyc w Unii.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx6 

    m_gość

    03.08.2013, 13:27

    Alex ale oczywiscie wiesz jak dzialaja fundusze UE i co to jest wklad wlasny?

    Cytuj
    IP: 83.11.xx7.xx9 
  • Rogi

    02.08.2013, 18:46

    Założę się, że 3/4 osób, które zapytasz, nie obchodzi w jakiej formie most zostanie odbudowany i te sprzeczki mają gdzieś. Każdy chce tylko, żeby był przejezdny. Takie moje zdanie. Nie wyzywajcie :)

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • Alex_gość

    02.08.2013, 20:39

    Nie masz racji

    Niestety nie masz racji, bo za wersją historyczną jest 8 na 10 napotkanych na ulicy osob :) Nie wierzysz? Popytaj. 4 tysiące podpisów pod petycją chyba też coś znaczy...

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx6 

    ka_gość

    03.08.2013, 08:08

    @Rogi - nie masz racji

    Jestem pierwszy, ale nie jedyny, który ma gdzieś to, czy most będzie przejezdny. Dla mnie ma być wizytówką Tczewa, ma więc wyglądać tak, aby był interesujący dla turystów, historyków i, oczywiście, mieszkańców.

    Cytuj
    IP: 83.11.xx8.xx4 

    mike_gość

    06.08.2013, 15:04

    Moim zdaniem masz racje. Fajnie byloby, gdyby byl odbudowany w tej historycznej formie, zeby cieszyl oko zapalencow, ale jego funkcja komunikacyjna jest dla mnie duzo bardziej istotna.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx3.xx1 
  • mim_gość

    02.08.2013, 19:58

    on jest już w całości zabytkowy....po wyburzeniu nie został odbudowany według pierwszego planu więc tylko na część można by uzyskać dofinansowanie....

    Odpowiedz
    IP: 31.174.xx5.xx4 
  • as_gość

    03.08.2013, 10:58

    ooo

    bo tczew to wiocha, a most nie jest atrakcą. zlepek śmieci

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx1.xx0 
  • Polak_gość

    03.08.2013, 11:10

    UNIA, UNIA DA CI ...

    Jak słyszę,że ta UNIA na wszystko da, to mnie szlag trafia i chętnie tej bezosobowej UNI dałbym w :-(. Czemu więc tę naszą ojczyznę rozwalili poprzednie rządy- lecha niezrozumiałego, leszka czerwonego, leszka bankowca. olka setuni, jarka lotniczego ,czy donalda kłamliwego.A teraz ta szatańska unia da , ale ile żąda za to zabiera wam rozum i duszę ---pracujecie za grosze dla obcych firm. Jak już ma być most odbudowany to za pieniądze RFN -u wszak to ich most...był kiedyś....

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx1 
  • Mieczysław_gość

    12.08.2013, 23:05

    Remont mostu - przecież nie odbudowa

    Zastanawiam się czy piszący powyższe posty to ludzie którym zależy na "dobrach" w ich małych ojczyznach. Pieniądze na remont mostu, który doprowadziłby do jego pełnej sprawności technicznej winne być pozyskiwane ze wszystkich możliwych źródeł finansowania, a most winien wyglądać po remoncie tak jaki obecnie. Czyli zachować jego historyczną postać. Most ten obecnie ma znaczenie lokalne, a nie globalne. Ruch Berlin - Królewiec odbywa się po moście w Knybawie i nic nie wskazuje by nawet najnowocześniejszy most w Tczewie mógł to zmienić, a dla komunikacja pomiędzy Tczewem, Lisewem i okolicznymi mieścinami, przepustowość jego będzie po remoncie wystarczająca. Wartość historyczna mostu jest w tym przypadku bezcenna. Być może most "Lisewski" jest cenniejszym zabytkiem a niżeli sklepik obok Fary, układ architektoniczny starego rynku, czy sama Fara, gdyż zabytki podobne można spotkać nie tylko w Tczewie, a most zawierający takie bogactwo stylu budownictwa mostowego tylko jest jeden w Polsce a może i na świecie. Jakoś nie było głupich głosów gdy odbudowywano Farę po pożarze a przecież to w/g prawa kanonicznego własność Watykanu, a gdy chodzi o przywrócenie świetności technicznej jednemu z nielicznych zabytków światowych to jest, a zabytek zaczyna być uznawany za własność innego kraju. Wstyd mi za was i wasze poglądy drodzy internauci, oraz że mieliście lub macie nauczycieli którzy wpoili lub wpajają Wam takie ideały.

    Odpowiedz
    IP: 77.45.xx5.xx3 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.