Alternatywą dla transportu zbiorowego całej metropolii trójmiejskiej ma stać się w przyszłości rower metropolitalny. Za 50 mln zł na obszarze od Wejherowa po Tczew i Malbork ma postać system wypożyczalni jednośladów. Ruszyły przygotowania do realizacji zadania.
System roweru miejskiego działa już w Sopocie - w ciągu trzech jesiennych miesięcy mieszkańcy kurortu odbyli przy jego użyciu ponad 3 tys. podróży. Teraz doświadczenia miasta chce wykorzystać Gdański Obszar Metropolitalny, który do planowanych 153 km tras rowerowych chce dołączyć sieć rowerów metropolitalnych.
- STeR - czyli System Tras Rowerowych w Metropolii - to jeden z projektów, które walczą o pieniądze w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Związek ZIT będzie miał w latach 2014-2020 do wydania ponad 1 mld zł na różnego rodzaju przedsięwzięcia, które w zamierzeniu mają integrować nasz obszar metropolitalny. - czytamy na stronie www.metropoliagdansk.pl.
Jak informują przedstawiciele GOM-u, cały projekt ma kosztować ok. 170 mln zł, z czego 50 mln zł zostanie przeznaczone na rower metropolitalny. Ruszyły już rozmowy o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności tego elementu projektu - jeśli wszystko pójdzie dobrze, można uda się je przygotować do końca roku. Na podstawie tego dokumentu, będzie można mówić o takich szczegółach, jak rozmieszczenie stacji rowerowych, liczba rowerów oraz zasady i koszty wypożyczeń. STeR ma objąć minimum 19 samorządów: Cedry Wielkie, Gdańsk, Gdynię, Kartuzy, powiat gdański, powiat wejherowski, Wejherowo, Pruszcz Gdański, gminę wiejską Pruszcza Gdańskiego, Redę, Rumię, Pszczółki, Sopot, Tczew, Trąbki Wielkie, Żukowo, Malbork i Lębork.
- W analizie, która wykaże, jak powinna wyglądać optymalna sieć roweru metropolitalnego weźmiemy pod uwagę cały ten obszar- mówi Michał Glaser, dyrektor Biura GOM.
Koordynator projektu STeR, Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej i koordynator projektu STeR podkreśla, że podstawowym założeniem jest budowa tras i sieci roweru metropolitalnego, by stały się alternatywą dla komunikacji samochodowej.
- Zależy nam, żeby mieszkańcy metropolii korzystali z nich np. w drodze do pracy - z domu do stacji kolejowej lub od stacji kolejowej do swojego biura. Dlatego wszystkie trasy są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi.
Dodajmy, że system rowerów miejskich w Sopocie zostanie uruchomiony ponownie 1 kwietnia. W ub. roku rekordzistą korzystającym z roweru był mieszkaniec kurortu, który wypożyczył jednoślad 112 razy, wykorzystując go jako środek transportu do pracy.
System roweru miejskiego działa już w Sopocie - w ciągu trzech jesiennych miesięcy mieszkańcy kurortu odbyli przy jego użyciu ponad 3 tys. podróży. Teraz doświadczenia miasta chce wykorzystać Gdański Obszar Metropolitalny, który do planowanych 153 km tras rowerowych chce dołączyć sieć rowerów metropolitalnych.
- STeR - czyli System Tras Rowerowych w Metropolii - to jeden z projektów, które walczą o pieniądze w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Związek ZIT będzie miał w latach 2014-2020 do wydania ponad 1 mld zł na różnego rodzaju przedsięwzięcia, które w zamierzeniu mają integrować nasz obszar metropolitalny. - czytamy na stronie www.metropoliagdansk.pl.
Jak informują przedstawiciele GOM-u, cały projekt ma kosztować ok. 170 mln zł, z czego 50 mln zł zostanie przeznaczone na rower metropolitalny. Ruszyły już rozmowy o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności tego elementu projektu - jeśli wszystko pójdzie dobrze, można uda się je przygotować do końca roku. Na podstawie tego dokumentu, będzie można mówić o takich szczegółach, jak rozmieszczenie stacji rowerowych, liczba rowerów oraz zasady i koszty wypożyczeń. STeR ma objąć minimum 19 samorządów: Cedry Wielkie, Gdańsk, Gdynię, Kartuzy, powiat gdański, powiat wejherowski, Wejherowo, Pruszcz Gdański, gminę wiejską Pruszcza Gdańskiego, Redę, Rumię, Pszczółki, Sopot, Tczew, Trąbki Wielkie, Żukowo, Malbork i Lębork.
- W analizie, która wykaże, jak powinna wyglądać optymalna sieć roweru metropolitalnego weźmiemy pod uwagę cały ten obszar- mówi Michał Glaser, dyrektor Biura GOM.
Koordynator projektu STeR, Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej i koordynator projektu STeR podkreśla, że podstawowym założeniem jest budowa tras i sieci roweru metropolitalnego, by stały się alternatywą dla komunikacji samochodowej.
- Zależy nam, żeby mieszkańcy metropolii korzystali z nich np. w drodze do pracy - z domu do stacji kolejowej lub od stacji kolejowej do swojego biura. Dlatego wszystkie trasy są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi.
Dodajmy, że system rowerów miejskich w Sopocie zostanie uruchomiony ponownie 1 kwietnia. W ub. roku rekordzistą korzystającym z roweru był mieszkaniec kurortu, który wypożyczył jednoślad 112 razy, wykorzystując go jako środek transportu do pracy.
Komentarze (11) dodaj komentarz
as_gość
31.03.2014, 11:29
dobry pomysł
Bardzo potrzebna inicjatywa . Z wyprzedzeniem trzeba przygotowac ścieżki rowerowe do węzła PKP, zarówno od strony Gdańska jak i Malborka .
Odpowiedzka_gość
31.03.2014, 13:43
Ciekawe zagadnienie
Ciekawe zagadnienie. Rowery w tej chwili są tanie i - moim skromnym zdaniem - większość osób stać na zakup. Oczywiście mowa jest o jakiejś klasie popularnej, ale nie myślę, aby wypożyczalnie oferowały rowery z najwyższej półki. Jeżeli istnieje potrzeba wypozyczania roweru, to chyba raczej z powodu braku miejsc parkingowych - właściciele obawiają się o swoje cacka. Może wię rzeczywiście trzeba iść w kierunku dobrych stojaków, a nie kupować rowerki. Trzeba pamiętać, że te rowerki będą musiały też gdzieś przezimować - a więc będzie trzeba ponieść koszty ich składowania, a również ktoś będzie musiał je konserwować i naprawiać. Czy to się opłaca?
Odpowiedzanty-ka_gość
31.03.2014, 14:43
Co się stało?
Cytujka_gość
31.03.2014, 18:03
To podstęp
To podstęp. :)
Cytuj_gość
31.03.2014, 14:56
System wypożyczalni jednośladów powstaje w Tczewie od kilkunastu lat i powstać nie może. Kilkanaście lat temu czytałem w necie huraoptymistyczny artykuł o tym, że Tczew dołączy do takich miast jak Londyn, Barcelona itd, bo będziemy mieli wypożyczalnię rowerów. Będzie można wsiąść na rower na Czyżykowie i oddać go na Nowym Mieście, lub Suchostrzygach. I co? I g...o. Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle. Tak samo, jak kasa na remont mostu z warszawki, którą tyle razy już obiecywali, że trzeba by to chyba już zapisywać.
OdpowiedzRogi
31.03.2014, 18:17
I można za nie płacić Kartą Miejską! Hurrra!
Cytujandrzej_gość
31.03.2014, 18:11
następny chory pomysł
A może te pieniądze wydać aby połączyć wszystkie miasta siecią dróg dla rowerów. Bo komu jest potrzebna wypożyczalnia jak nie ma gdzie jeździć. Gro ludzi boi się dróg publicznych i im się nie dziwię sam jeżdżę rowerem i żeby jechać drogą publiczną to trzeba mieć dużo samozaparcia. A można połączyć Tczew z Suchym Dębem lub Tczew Pszczółki lub Tczew Starogard czy Tczew Lichnowy możliwości jest ogrom tylko jakoś chęci mało. Mówi się o drodze wzdłuż Wisły ale w 2020 roku i to jeszcze nie wiadomo czy powstanie. W 2013 obiecano ścieżkę 1 km ale i nawet to nie zrealizowano.
OdpowiedzStary pedałek_gość
31.03.2014, 18:30
ścieżki rowerowe
Jestem fanatykiem roweru.Jeżdżę dużo ale jeszcze nigdy nie byłem rowerem w Malborku położonym bardzo blisko Tczewa.Powodem takiej decyzji jest strach o swoje życie na DK 22 od skrzyżowania Miloradz do Malborka gdzie nawet nie ma pobocza,nie mówiąc już o ścieżce rowerowej.Przy tak olbrzymim ruchu drogowym na tej trasie-rowerzysta jest niemal denatem lub kaleką,a przecież niedawno był prowadzony remont tej drogi.Szkoda,że nie pomyślano o pieszych,rowerzystach motorowerzystach poruszających się po poboczach lub ew. scieżce rowerowej.Jazda tą drogą rowerem to niemal s a m o b ó j s t w o!!!! Następni decydenci----pomyślcie o pieszych i rowerzystach!!!Prosimy.
Odpowiedzwybory_gość
31.03.2014, 21:13
ZIT prosze nie mylic z GOM
Metropolia Trojmiejska to obszar od Wejherowa do Tczewa takze zostaly wciagniete do ZIT obszary : Puck. Reda, Kartuzy i powiat nowodworski wlasnie po przez ZIT powstaja rozne incjatywy Metropoli Trojmiejskiej, prosze nie mylic z GOM to nie ma nic wspolnego z Metropolia Gdanska, jak ktos, juz wspomnial Stowarzyszenie GOM powstalo z incjatywy gdanskiego "budynia" mialo jedynie stanowic propagadowa Tube albo placenie haraczu po przez inne miasta, nastepnyym razem prosze uwazac w co sie miasta wpakuja przez roznych cwaniakow :))
OdpowiedzDDD_gość
31.03.2014, 22:39
50 mln ?? ;O Połowa do kieszeni ???
Odpowiedz_gość
01.04.2014, 17:16
wejerowo kaszeby z czornym podniebieniem
Odpowiedz