Na co uważać w umowach sprzedaży energii - nieuczciwi sprzedawcy w akcji

Budowa elektrowni może rozwiązać problem deficytu prądu (fot. tcz.pl)
Na co uważać w umowach sprzedaży energii - nieuczciwi sprzedawcy w akcji
Rośnie liczba osób wprowadzonych w błąd przez niektórych sprzedawców energii elektrycznej. Klienci oczekują stosowania przez firmy uczciwych i jasnych zasad. Dzięki kampanii „Sprawdź, kto sprzedaje Ci energię!” konsumenci dowiedzą się jak ustrzec się przed zawarciem niekorzystnej umowy i na co zwracać uwagę, aby uniknąć kosztownych konsekwencji. W kampanii prowadzonej przez Towarzystwo Obrotu Energią bierze udział również ENERGA.

ENERGA jest jedną z sześciu firm (obok PGE, Enei, Tauronu, RWE i Polkomtela), która podpisała deklarację pod nazwą „Dobre Praktyki Sprzedawców energii elektrycznej - czyli czego klient może oczekiwać od rzetelnego sprzedawcy”. Inicjatywa Towarzystwa Obrotu Energią, konsultowana z Urzędem Regulacji Energetyki, jest odpowiedzią na liczne skargi od klientów z całej Polski, którzy podpisując umowę z nowym sprzedawcą energii, zostali wprowadzeni w błąd.

Dotyczy to również klientów Grupy ENERGA. W okresie od stycznia do marca tego roku klienci indywidualni firmy anulowali około 900 wypowiedzeń składanych przez nowych sprzedawców. Byli to głównie konsumenci, którzy odstępowali od nowo zawartej umowy, aby kontynuować umowę z ENERGA-OBRÓT SA. Skala zjawiska sprawiła, że spółka już wcześniej podjęła działania informacyjno-edukacyjne, a nawet uruchomiła specjalną infolinię dla klientów, którzy chcieli wyjaśnić sprawę zmiany sprzedawcy. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy klienci dzwonili na nią ponad 860 razy. W większości po to, aby dowiedzieć się, jaka jest procedura odstąpienia od nowo zawartej umowy.

Jak działają nieuczciwi sprzedawcy


Do najczęstszych metod stosowanych przez przedstawicieli niektórych sprzedawców należy posługiwanie się nazwą łudząco podobną do nazwy naszej firmy oraz informowanie o konieczności zmiany umowy z powodu np. zmiany siedziby firmy, systemu obsługi klienta, okresu rozliczeniowego, czy nawet wymiany liczników.

Niektórzy akwizytorzy podczas wizyt w domach klientów podają się m.in. za: energetykę, zakład energetyczny, dostawcę prądu czy sprzedawcę prądu, bez doprecyzowania nazwy swojej firmy. Dla większości osób, zwłaszcza starszych, jest to tożsame z ENERGĄ. Często nie zdają sobie one sprawy, iż podpisują umowę, która skutkuje zmianą sprzedawcy.

Niektórzy przedstawiciele oferując nową umowę porównują koszty energii, z kosztami zarówno energii, jak i opłat dystrybucyjnych. Nie informują klienta, że oprócz faktury za energię, będzie także regulował fakturę za dystrybucję.

Kolejną metodą, na którą skarżą się klienci, jest oferowanie nieznacznie niższej ceny energii, ale obwarowanie jej dodatkowymi i - jak wynika z relacji klientów - mniej widocznymi zapisami o mniej oczywistych opłatach. Mogą to być stałe wyższe opłaty abonamentowe, a w niektórych przypadkach np. zobowiązanie do odprowadzania składki na ubezpieczenie zdrowotne. W efekcie klient płaci więcej niż tylko za energię elektryczną i jej dystrybucję.

Z podobnymi przypadkami spotykają się klienci w całej Polsce. Rośnie też liczba skarg kierowanych do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz do Urzędu Regulacji Energetyki

Dobre praktyki sprzedawców

W odpowiedzi na coraz szerszą skalę tego zjawiska Towarzystwo Obrotu Energią przy współpracy z URE przygotowało Kodeks Dobrych Praktyk Sprzedawców Energii. To zbiór działań, jakie rzetelny sprzedawca energii powinien stosować w stosunku do klientów z gospodarstw domowych. Zapisy dotyczą głównie kwestii związanych z zapewnieniem klientom możliwie szerokiej informacji i wzorów dokumentów przed i po zawarciu umowy, warunków zawierania i rozwiązywania umów, a także standardu rozpatrywania skarg i reklamacji.

Deklaracja gwarantuje, że firmy, które ją podpisały, stosują w swej działalności przejrzyste i jasne zasady współpracy. Nie tylko gwarantują dobre praktyki, ale też dbają o edukację klientów, aby uchronić ich przed nieuczciwą konkurencją oraz wskazać im ich podstawowe prawa, jak choćby 10 dniowy okres wypowiedzenia umowy bez konsekwencji. Nie oznacza to, że tylko spółki - sygnatariusze dokumentu kierują się dobrymi praktykami. Inne firmy również mogą złożyć takie zobowiązanie i podpisać deklarację. Kodeksowi Dobrych Praktyk towarzyszy kampania edukacyjno-informacyjna „Sprawdź, kto sprzedaje Ci energię!” pod patronatem Urzędu Regulacji Energetyki. Jej celem jest wzrost świadomości odbiorców energii, głównie klientów indywidualnych, najbardziej narażonych na działania firm stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe. Ze specjalnego poradnika (na stronie www.toe.pl) można się dowiedzieć, na co powinno się zwrócić szczególną uwagę przy podpisywaniu nowych umów.

W poradach konsumenci znajdą wskazówki, które ENERGA wcześniej kierowała do swoich klientów, m.in.:

• Sprawdź nazwę firmy i tożsamość przedstawiciela, który pojawił się w Twoim domu. Informacje zweryfikuj w firmie, którą ma reprezentować.

• Dowiedz się jakie dokładnie warunki oferuje Ci sprzedawca. Dopytuj o wszystkie szczegóły budzące wątpliwości.
• Nie podpisuj umowy bez dokładnego przeczytania jej treści. Umów się na podpis później, aby spokojnie przeczytać dokument.
• Podpisując umowę powinieneś otrzymać swój egzemplarz dokumentu oraz wzór odstąpienia od umowy.
• Masz 10 dni na odstąpienie od umowy podpisanej poza lokalem sprzedawcy - bez podawania przyczyn i bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji.
• W przypadku, gdy minął 10-dniowy termin, nadal możesz się uchylić od skutków umowy, jeśli podczas podpisywania zostałeś wprowadzony w błąd.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (10)
dodaj komentarz

  • noname_gość

    10.05.2014, 11:39

    Uwaga na oszustów

    Uwaga na oszustów, Ostatnio jeździli po Czarlinie. Podają się za Energę, że niby kończą się umowy i podpisują nowe od razu podsuwają umowę z operatorem telefonii. Mają wszystkie dane już wypisane w umowach (stąd też pytanie skąd je mają?) Kilka starszych osób dało się nabrać na to. Ludzie powinni to zgłaszać na policję od razu. Czekam, aż do mnie zawitają..

    Odpowiedz
    IP: 178.36.xx6.xx5 
  • DOROTA_gość

    10.05.2014, 21:38

    OSZUSCI W TCZEWIE

    ja zgłosiłam i co i nic! złapałam sie na to w lutym ale jakos to odkreciłam tz złapalismy sie z sasiadami ,wysłalismy pismo bo 10 dni było odmowy to dostalismy sms z potwierdzeniem odstapienia umowy sprzedaży- nawet ubezpieczenie medyczne i ubezpieczenie OC było w umowie.Wiem moja kulpa bo nie przeczytałam .ale ludzi robic w ....szczególnie starszych to świnstwo.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx5.xx3 
  • C>K>M

    10.05.2014, 22:49

    Powtarza się ta sama historia, jaka zaczęła się o uwolnieniu rynku telekomunikacji. Różne pseudo firemki zaczęły się podszywać pod wielkich graczy. Historia nauczycielką życia.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • kobieta_gość

    11.05.2014, 11:46

    oszustwo to norma

    W tym przekletym kraju oszustwo to norma , brak edukacji prawnej powoduje ,ze starsze osoby nie radza sobie z oszustwem ,ktore ich otacza i latwo sie poddaja cwaniakom ,ktorzy na glupocie prostych ludzi robia kase. Tak jest z zaproszeniami na prezentacje urzadzen medycznych to jest zlodziejstwo i oszustwo,a ludzie za paczke kawy w tym uczestnicza .Teic oszustow na kazdym kroku bo oszustwo w tym kraju to od gory do dolu jest piorytetem.

    Odpowiedz
    IP: 93.31.xx3.xx1 
  • polkarolka_gość

    13.05.2014, 14:32

    Przyklad idzie z samej "GÓRY"kradnie szef wszystkich szefów,kradnie szef i jego przyd**asy to czemu nie ma kraść biedny Kowalski.

    Odpowiedz
    IP: 79.186.xx2.xx0 
  • EMERYTKA_gość

    02.05.2015, 15:26

    ENERGY MATCH

    Czy ENERGY MATCH to uciwy sprzedawca

    Odpowiedz
    IP: 155.133.xx8.xxx 
  • sławek_gość

    04.05.2015, 22:29

    nie

    Cytuj
    IP: 77.255.xx7.xx4 
  • LOKI55_gość

    05.05.2015, 09:36

    Zmienić rząd i Konstytucję !

    Za plagę różnego rodzaju oszustów, naciągaczy jest winny rząd !

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx8 
  • Esteraa_gość

    19.10.2015, 11:57

    Energie2

    Czy ktoś spotkał się kiedyś z tą firmą i mógłby mi coś więcej o niej napomknąć??

    Odpowiedz
    IP: 89.25.xx6.xx4 
  • pit_gość

    29.02.2016, 22:39

    energia obórt- westerplatte!!! oszustki!!

    Witam, chciałam skomentować obsługę klienta w punkcie partnerskim energii obrót., Panie są nieuczciwe. Wciskają klientom usługi, które nie muszą brać, twierdząc, że nie ma innej opcji wyboru!. Kłamią o innych warunkach umowy, ze mają półroczny okres wypowiedzenia i są bardzo nie korzystne dla klienta, tak aby podpisać te warunki za, które dostaną najwięcej zapłacone w ramach swojej umowy z Energią. Są tak bezczelne, ze klient podpisując umowę w innym punkcie, gdzie otrzymał prawidłowe, nie zakłamane informację, a chciał tylko podpisać aneks do umowy, nie chciały tego zrobić. Z wielką obrazą i łaską, z głupimi pytaniami, czemu niby nie u nich podpisano tą umowę zostaje się obsłużonym. Nie jestem z osób, które się czepiają, komentują lub kłócą z takimi osobami, ale takie zachowanie to szczyt bezczelności! Uważajcie na tą obsługę i nie dajcie z siebie zrobić głupków!!  Pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx6.xx9 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.