Radni o zabytkach. Komu dotacja, komu nie?

Kamienica leży tuż przy placu Hallera (fot. tcz.pl)
Radni o zabytkach. Komu dotacja, komu nie?
Tczewscy radni zajęli się kwestią dotacji na przeprowadzenie prac remontowych w obiektach wpisanych do rejestru zabytków. Do ratusza wypłynęło 6 wniosków, ale jeden nie spełniał wymogów formalnych. Do podziału na pozostałe pięć pozycji w miejskim budżecie jest 50 tys. zł. Jedna z propozycji wzbudziła jednak wątpliwości wśród części radnych, choć wniosek został złożony zgodnie z przepisami.

Dokładny rejestr obiektów zabytkowych, a także oczekujących na otrzymanie takiego statusu zawiera Gminny Program Opieki nad Zabytkami. Tczew przygotował plan klasyfikujący zabytkowe budowle, który ma między innymi na celu ułatwienie prac zatrzymujących postępującą degradację niektórych obiektów. Na właścicieli zabytkowych budynków czekają dotacje.

W terminie wpłynęło 6 wniosków o przyznanie dotacji na 2014 rok. O środki ubiegała się Parafia Rzymskokatolickiej p.w. Podwyższenia Krzyża Św. W Tczewie - na prace konserwatorskie przy dwóch barokowych feretronach (dwustronnych obrazach procesyjnych) w płaskorzeźbionych ramach wraz ze stolikami, w kościele parafialnym, właściciel budynku przy ul. J. Dąbrowskiego 23 w Tczewie - na wymianę stolarki okiennej, właściciele budynku przy ul. Garncarskiej 1-2 w Tczewie - na remont elewacji, właściciele budynku przy ul. Podgórnej 6 - na remont elewacji, wymianę stolarki okiennej drzwiowej, właściciel budynku przy ul. Podgórnej 7 w Tczewie - na remont elewacji, remont więźby dachowej wraz wymianą pokrycia dachowego oraz właściciel budynku przy ul. Skromnej 6 w Tczewie - na remont elewacji i wymianę stolarki okiennej. Wszystkie wnioski poddane są analizie pod względem zgodności z w/w uchwałą i ustawą z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków opiece nad zabytkami.

- Jeden z wniosków został odrzucony ze względów formalnych (m. in. brak pozwolenia na budowę - przyp. red.) - tłumaczyła radnym Arlena Haase - Witczak, Konserwator Zabytków Miasta Tczewa - Pozostałe zostały zarekomendowane do przyznania dotacji - odpowiednio - dla parafii pw. Podwyższenia Krzyża Św. w Tczewie 19,4 tys. zł na remont jednego z dwóch wnioskowanych feretronów, 6,4 tys. zł na ul. Skromną 6, 10,5 tys. zł na Garncarską 1-2, 11 tys. na Podgórną 6 - i 2,7 tys. zł na Dąbrowskiego 23. W przypadku budynków położonych na obszarze wpisanym do rejestru zabytków - maksymalna wysokość dotacji wynosi do 50 wartości zadania.


Wątpliwości części radnych wzbudziła sprawa przyznania dotacji na remont elewacji jednej z ostatnich nieodnowionych kamienic, leżących bezpośrednio przy placu Hallera - mowa o kamienicy na mapie oznaczonej jako Garncarska 1-2. Radny Zbigniew Urban (RiO) na obrady komisji zaprosił dziennikarzy. Pojawiła się informacja, że część tej nieruchomości należy do jego dawnego klubowego kolegi - Krzysztofa Misiewicza (PnP).

- Uważam, że to bardzo źle świadczyłoby o radnych, jeśli przyznaliby te pieniądze. Proszę zastanowić się nad oddźwiękiem - mówił podczas komisji. - Wiem, że wszystko odbywa się zgodnie z prawem, ale pozostaje jeszcze aspekt etyczny. - mówił, a jego opinię podzielił również klubowy kolega z RiO, Kazimierz Janusz.

Większość radnych zwracała jednak uwagę na to, że nie zanotowano żadnego naruszenia prawa, a kamienica w samym sercu starówki na razie nie przynosi chluby temu miejscu.

- Sprawa jest jasna - ustawa o samorządzie gminnym wskazuje, że radny nie głosuje w swojej sprawie - mówił Krzysztof Korda (PnP), a Włodzimierz Mroczkowski (PO) dodawał: - Budynek stoi w reprezentacyjnym miejscu, a większości mieszkańców zależy na tym, by starówka była piękna. Gołym okiem widać, że ta kamienica wymaga remontu. - Jego klubowy kolega, Roman Kucharski dodawał - Albo robimy porządek na Starym Mieście, albo nie.

Radna Gertruda Pierzynowska (PnP) podkreślała, że radni już trzy lata temu zwracali uwagę, że obiekt powinien zostać wyremontowany.

- W takim stanie to nie jest dobra wizytówka centrum Tczewa. Przecież nikt nie dostanie tych pieniędzy do ręki, a zostaną przeznaczone na poprawę wizerunku miasta.

Ostatecznie wszystkie wnioski o dotacje zostały ocenione przez radnych jako pozytywne (w przypadku nieruchomości przy ul. Garncarskiej były dwa głosy przeciwne - radnego Urbana i Bożeny Chylickiej z PnP, która wcześniej proponowała, by radny wycofał swój wniosek, czterech radnych wstrzymało się od głosu, pięć głosów było za). Radny Krzysztof Misiewicz nie głosował i przed głosowaniem nie zabierał głosu. Po rozstrzygnięciu mówił:

- Ta nieruchomość w 17 procentach należy do mojego brata, w 21 procentach do mnie - reszta stanowią własność mojej mamy. I to ona przez 4 lata zbierała pieniądze na tę elewację. Jeśli ktoś miałby zrezygnować z aplikowania o środki, to tylko ona - podkreślał.

Ostateczna decyzja co do przyznania dotacji zostanie podjęta podczas sesji rady miasta. Nastąpi to w marcu, bądź kwietniu. Do podziału jest 50 tys. zł w budżecie miasta. W ubiegłym roku na ten cel przeznaczono taką sama kwotę. Wówczas dotację otrzymały: parafia pw. Podwyższenia Krzyża Św., wspólnoty mieszkaniowe budynków przy pl. Hallera 10 i 22 oraz Mickiewicza 12, a także właściciel budynku przy ul. Podgórnej 22.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (19)
dodaj komentarz

  • +14

    fe_gość

    28.02.2014, 07:59

    dosc to wyzyzk ze str.kosciola

    zaczyna mnie to, juz wkurzac znow pieniadze na kosciol, KK jest bardzo bogaty a za pieniadze nie wykupicie sie od grzechu

    Odpowiedz
    IP: 5.146.xx0.xx5 
  • +10

    Kąśliwy Dżon

    28.02.2014, 08:32

    Słusznie prawisz

    widocznie głównemu czarnemu z miasta nie starczy 400 000 za działkę pod parking na remont jeszcze musi dostać dodatkowe pieniądze. Kiedyś T-love śpiewał " Ty wiesz kto rządzi w mieście tu - biskup z komisarzem, King!" w Tczewie nic się nie zmieniło.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    +7

    Jan Transparentny _gość

    28.02.2014, 08:47

    podać nazwiska radnych

    Bardzo proszę o podanie nazwisk radnych, którzy przyznali swojemu koledze radnemu pieniądze na remont kamienicy, której jest współwłaścicielem.

    Cytuj
    IP: 195.191.xx0.xx6 
  • +14

    POBOZNA_gość

    28.02.2014, 08:27

    DOTACJA

    PARAFIA JUZ DOSTALA DOTACJE W UBIEGLYM ROKU wiec wiele innych potrzeb jest w miesice ,ktore wymagaja remontu .

    Odpowiedz
    IP: 93.31.xx3.xx1 
  • +5

    pesy mista_gość

    28.02.2014, 10:04

    A ja z innej beczki

    Czytam ostatnio że w trójmieście taniej odbierają śmieci aniżeli w Tczewie gdzie tu rozm.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx5.xx4 
  • +2

    gość_gość

    28.02.2014, 10:36

    mi sie nie podoba

    popieram dotacje dla parafii jak najbardziej.Te obiekty są cenne dla wizerunku miasta w którym zabytków jak na lekarstwo,,poza tym większość mieszkańców to katolicy! .Natomiast dotacje do remontów kamienic uważam za skandal,niby z jakiej racji za pieniądze z podatków obywateli podwyższa się wartość cudzego majątku.Jak się ktoś zdecydował zostać kamienicznikiem to niech ponosi też koszty utrzymania takiej kamienicy .Dachy,elewacje ,okna,może jeszcze meble?W tym samym czasie lekką ręką podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx1 
  • -3

    siedzący byk_gość

    28.02.2014, 16:06

    Nie widzisz to małej....

    ... sprzeczności w tym co mówisz? Kościół jest cenny dla wizerunku miasta, a kamieniczka leżąca paręset metrów dalej, w jego dawnym centrum już nie? Dotowanie remontów prywatnych kamienic jest be, a wspomaganie remontów prywatnego kościoła (bo w Polsce nie mamy kościoła państwowego jak w Wlk. Brytanii) jest ok?

    Cytuj
    IP: 81.190.xx5.xx3 
    -1

    gość_gość

    01.03.2014, 10:31

    nie powołuj sie tu na Uk bo tam za taki numer by całej rady juz nie było i byłbaby to afera korupcyjna.Ten radny jest osobą zamożna to raz ale powiedzmy,ze da sie to przełknąć ale to,że jest to członek np komisji rewizyjnej i nie tylko i dostaje dotacje no to juz jest wątpliwe jak sie to ma do prawa.Moim zdaniem powinny to zbadać odpowiednie służby.Nikt nie musi byc radnym,jest wielu chetnych a jak sie juz ktoś na prace w radzie decyduje to musi sie liczyć z tym,że ta praca ma właśnie pewne niedogodności.W sumie radny Urban to marka sama w sobie,dobrze ,ze to nagłosnił.Dlatego warto wiedziec kto podniósł reke na głosowaniu i poprosimy o nazwiska! Z mojej wiedzy a opiera sie na tym sie mówi na mieście połowa kamienic w Tczewie to mienie pożydowskie,sprawa i tak wyjdzie.To tylko kwestia czasu.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx1 
  • +11

    transparetny_gość

    28.02.2014, 10:42

    dotacje

    co spowodowało przyznanie 11 000 zł wlaścicielowi z Podgórnej 6 ?

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx1.xx8 
  • +3

    _gość

    28.02.2014, 13:08

    Jak się nazywają właściciele? nazwiska poproszę...

    Cytuj
    IP: 213.238.xx2.xx9 
  • +1

    barbapapa_gość

    28.02.2014, 10:47

    dotacje

    czy to wina radnego, że mieszka w strefie starego miasta. Ma okazję ubiegać się o dotację - każdy mieszkaniec ma prawo - a tego Pana dyskryminuje fakt bycia radnym? To jest chore i zakrawa na zazdrość. A chyba wszystkim nam zależy na pięknej, reprezentacyjnej starówce.

    Odpowiedz
    IP: 83.16.xx5.xx9 
  • +4

    stas_gość

    28.02.2014, 12:06

    a nie prosciej oddac wladze w miescie panom z kk.przynajmiej tzw.wladza nie udawalaby ze jest swiecka.mieli by problem z rozdawaniem dotacji z glowy.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx0.xx4 
  • +2

    HH_gość

    28.02.2014, 14:00

    Moherland

    Szkoda slow,znowu kosciol!!!!!!! Tak dlugo jak bedziecie glosowali na moherowe partie,tak dlugo bedziecie placic, Glosuje na liberalow!!! tylko oni moga zrobic porzadek z kosciolem ( opodatkowac) podobnie jak w niemczech,! jestes katolikiem plac,wtedy sie okaze ze w polsce nie ma prawie wogole katolikow pozdrawiam ex katolik :))

    Odpowiedz
    IP: 188.96.xx2.xx2 
  • +6

    tczewianka_gość

    28.02.2014, 14:30

    kasa na remont budynku

    Radny MISIEK niech swoje dochody z tytulu radnego przeznaczy na remont swojej kamienicy BADZ WEZMNIE KREDYT na remont . To jest wykorzystanie swojego mandatu w celach prywatnych. Co sie dzieje w tym zacofanym Tczewie i decyzjach starczych radnych.emeryci radni juz nie dlugo wasze pomysly padna .t

    Odpowiedz
    IP: 93.31.xx3.xx1 
  • mieszkanka_gość

    01.03.2014, 01:26

    Zgadzam się. Radny Misiewicz powinien dać przykład jak wyremontować swój obiekt bez dotacji jak większość mieszkańców! 99,5 % mieszkańców swoje obiekty remontuje za swoje. Właśnie radni powinni dać przykład jak nie korzystać z układów. Wstyd

    Cytuj
    IP: 83.11.xx8.xx3 

    olo_gość

    02.03.2014, 16:38

    Dokładnie niech Miśki sami sobie zrobią remont Cwaniaki w kapciach!! Kto wybiera takich nieudaczników?

    Cytuj
    IP: 95.158.xx8.xx2 
  • +4

    _gość

    28.02.2014, 14:39

    Parafia zawsze dostaje dotacje i będzie dostawała. Nic tego nie zmieni. Kościół sięgnął łapczywą łapą po 1989 roku po forsę należącą do nas wszystkich i do dziś przez te 25 lat sporo tego zagarnia. To jest zadośćuczynienie za walkę Kościoła z komuną. Chciałbym tylko usłyszeć zapisy rozmów przedstawicieli władz komunistycznych z przedstawicielami episkopatu, a szczególnie rozmowy prowadzone przez prymasa Glempa. O kasę też po 1989 roku upomnieli się działacze związkowi i też dzisiaj są, jak te święte krowy. Zarabiają sporo, paluszkiem nie muszą kiwnąć, biuro musi im urządzić pracodawca i nie można ich zwolnić, bo od razu jest to uważane za szykany ze strony pracodawcy. Teraz widać o co walczyli działacze związkowi i Kościół w latach 80-tych. O to, co zawsze, o kasę. I tak jest od początku świata.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • +2

    Obywatel_gość

    01.03.2014, 09:51

    Koledzy pomogli

    Radny ma tylko 17% budynku, resztę ma jego rodzina więc wszystko jest ok....

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx6.xx6 
  • +2

    max_gość

    01.03.2014, 10:02

    głosujcie dalej na moher

    Kośiół dostaje wszystko za darmo , działki , pieniądze ,ale jak sam ma coś dać na rzecz lokalnej społecznosci to NIE trzeba płacić Pamiętam jak ciężkie pieniądze płacił ZEC proboszczowi WYZDZE za działkie na ktorej stała kotłownia La Monta przy ul Gdanskiej Kto im teraz płaci jak kotłownie rozebrano ? Gdyby chciano im coś zabrac jaki podniesliby wrzask , a pytam się czyje to wszystko jest ? Komunisci jak im zabrali częsc majątku to przekazali to na cele społeczne czyli dali wiernym ludziom Koscioła Kiedy my się wyzwolimy z okowów Średniowiecza ?

    Odpowiedz
    IP: 89.229.xx6.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.