Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły przebudowę dworca w Szymankowie. Obiekt po metamorfozie zyskał odtworzoną na wzór historycznej ceglaną elewację oraz piękne zabytkowe wnętrza. Stał się także komfortową przestrzenią obsługi podróżnych.
Dworzec kolejowy w Szymankowie został przebudowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obiekt znajduje się przy linii nr 9 z Warszawy do Gdańska, między Malborkiem a Tczewem. Powstał w 1906 r. i jest ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Głównym celem przebudowy dworca kolejowego w Szymankowie było dostosowanie przestrzeni dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wejście frontowe (od strony ul. Bohaterów Września 1939) pozbawiono progu, a przy schodach wewnętrznych zamontowano barierki. Osobom poruszającym się na wózkach zapewniono dostęp do dworca, budując dla nich specjalną pochylnię przy wejściu do budynku od strony peronów. Elewacja dworca, po wojnie pozbawiona detalu i otynkowana, została odtworzona w cegle na wzór historycznej. W części pasażerskiej dworca wymienione zostały posadzki. Zgodnie z programem prac konserwatorskich renowację przeszły boazerie oraz drewniane sufity w hali dworca. Na wzór historycznej wykonano nową, energooszczędną stolarkę okienną i drzwiową.
Przestrzeń obsługi podróżnych stanowi hol pełniący funkcję poczekalni. Znajdują się tu również pomieszczenia kas biletowych oraz toalety, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W pomieszczeniu przyległym do poczekalni urządzony został kącik zabaw dla dzieci.
W obiekcie zamontowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, a także system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem powstały m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz strefa kiss&ride. W pobliżu miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością zainstalowana została także tablica z planem dworca. Nie zapomniano także o rowerzystach - na peronie obok dworca znajduje się wiata ze stojakami na rowery. Plac dworcowy zyskał nowe chodniki oraz elementy małej architektury, w tym m.in. kosze, ławki etc.
Całkowity koszt przebudowy dworca w Szymankowie wyniósł ponad 14,1 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych była firma 3JM Michał Bryłka z Kwidzyna. Dokumentację projektową opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.
Dworzec kolejowy w Szymankowie został przebudowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obiekt znajduje się przy linii nr 9 z Warszawy do Gdańska, między Malborkiem a Tczewem. Powstał w 1906 r. i jest ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków.
- To także ważny świadek historii Polski. 1 września 1939 r. pełniący służbę w Szymankowie kolejarze skierowali na boczny tor pociąg do Tczewa, w którym znajdowali się żołnierze niemieccy mający opanować most w Tczewie. Dzięki temu saperzy polscy zyskali czas by go wysadzić. W odwecie hitlerowcy wymordowali kolejarzy i celników wraz z rodzinami. O tych tragicznych wydarzeniach przypomina tablica pamiątkowa znajdująca się na dworcu. - mówi Przemysław Zieliński, z zespołu prasowego PKP PLK.
Głównym celem przebudowy dworca kolejowego w Szymankowie było dostosowanie przestrzeni dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wejście frontowe (od strony ul. Bohaterów Września 1939) pozbawiono progu, a przy schodach wewnętrznych zamontowano barierki. Osobom poruszającym się na wózkach zapewniono dostęp do dworca, budując dla nich specjalną pochylnię przy wejściu do budynku od strony peronów. Elewacja dworca, po wojnie pozbawiona detalu i otynkowana, została odtworzona w cegle na wzór historycznej. W części pasażerskiej dworca wymienione zostały posadzki. Zgodnie z programem prac konserwatorskich renowację przeszły boazerie oraz drewniane sufity w hali dworca. Na wzór historycznej wykonano nową, energooszczędną stolarkę okienną i drzwiową.
Przestrzeń obsługi podróżnych stanowi hol pełniący funkcję poczekalni. Znajdują się tu również pomieszczenia kas biletowych oraz toalety, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W pomieszczeniu przyległym do poczekalni urządzony został kącik zabaw dla dzieci.
- Modernizacja obiektu w Szymankowie to kolejna inwestycja zrealizowana przez Polskie Koleje Państwowe w województwie pomorskim. W sumie w tym regionie, w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych realizujemy aż 21 inwestycji. Część z nich została już zakończona, a nowoczesne i bezpieczne dworce zostały już udostępnione podróżnym. Warto tu przypomnieć o zakończonej latem ub.r. przebudowie dworca Gdańsk Główny, która była największą inwestycją realizowaną w ramach programu - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
W obiekcie zamontowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, a także system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu jest również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.
Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca. Na placu przed budynkiem powstały m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz strefa kiss&ride. W pobliżu miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością zainstalowana została także tablica z planem dworca. Nie zapomniano także o rowerzystach - na peronie obok dworca znajduje się wiata ze stojakami na rowery. Plac dworcowy zyskał nowe chodniki oraz elementy małej architektury, w tym m.in. kosze, ławki etc.
Całkowity koszt przebudowy dworca w Szymankowie wyniósł ponad 14,1 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą prac budowlanych była firma 3JM Michał Bryłka z Kwidzyna. Dokumentację projektową opracowała pracownia projektowa An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic.
Komentarze (10) dodaj komentarz
..._gość
19.01.2024, 08:11
...
Ślicznie jest, dobra robota.
Odpowiedzpol_gość
19.01.2024, 08:29
Dworzec.
Naprawdę pięknie się teraz prezentuję ten dworzec , szkoda tylko że PKP PLK nie dba w takim sam sposób o swoje budynki kolejowe w tej miejscowości bo niektóre z nich z zewnątrz dalej przypominają jakby był 1939 rok.
Odpowiedzftyg_gość
19.01.2024, 10:56
Kasa wyrzucona w błoto. Ile z tej stacji korzysta dziennie 100 osób ? By lepiej zadaszenie zrobili w tczewkowie czy ruchome schody
OdpowiedzObiektywnie_gość
20.01.2024, 10:58
Chociaż jeden mądry praktyczny i rzeczowy komentarz.Pozdrawiam
CytujABC_gość
19.01.2024, 12:06
a co z okienkiem kasowy?
W otworze kasowym była obrotowa podajnica biletów, na której był napis w tłumaczeniu "zamknięte" lub "otwarte". W domyśle kasa, czy to zachowali? Czy może zniszczyli w ramach tzw. rewitalizacji!
Odpowiedz_gość
19.01.2024, 13:06
A dach...? wyglada na stary
A dach... stary?
Odpowiedzmistrz666_gość
19.01.2024, 13:44
pkp
A MI TAM SIĘ PODOBA
OdpowiedzKot_gość
19.01.2024, 16:31
Pięknie
I to jest konkret Tuska?
OdpowiedzSeals_gość
20.01.2024, 10:59
Już niedługo skończy się opłacanie komentarzy
CytujJAKI KONKRET ?_gość
20.01.2024, 18:51
...Tusk tylko ekskrementy produkuje hurtowo, bez ograniczeń czasowych...
Cytuj