Wiślana Trasa Rowerowa - w ciągu roku powstanie analiza wykonalności

Na odcinku tczewskim rowerzyści chętnie korzystają ze szlaku nad Wisłą (fot. tcz.pl)
Wiślana Trasa Rowerowa - w ciągu roku powstanie analiza wykonalności
Władze województwa przygotowują się do stworzenia na terenie Pomorza drogi rowerowej biegnącej wzdłuż Wisły. W ramach projektu tzw. Wiślanej Trasy Rowerowej, łączącej Bałtyk z górami, na samym Pomorzu zaplanowano 200 km. dróg dla rowerów biegnących wzdłuż królowej polskich rzek - także w okolicach Tczewa. Na razie nie wiadomo, kiedy szlak będzie gotowy.Wstępnie mówi się o 2020 roku. W lutym samorząd województwa pomorskiego otrzymał unijne dofinansowanie na przygotowanie analizy wykonalności trasy - dokument ma być gotowy do marca 2015 roku.

Na Pomorzu projekt Wiślanej Trasy Rowerowej zakłada wyznaczenie szlaków - na lewym brzegu od Wyspy Sobieszewskiej do Pieniążkowa, zaś na prawym brzegu od miejscowości Mikoszewo do Rusinowa na granicy województwa. Część trasy będzie przebiegać po koronach wałów wiślanych - teraz rowerzysta wjeżdżający na wały musi liczyć się z mandatem - jednak w ub. roku prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał w Grudziądzu dokument o skierowaniu do prac parlamentarnych projektu nowelizacji Prawa wodnego. Przygotowana nowelizacja znosi obowiązujący obecnie zakaz poruszania się rowerami po koronach i wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Zmiana otworzy drogę do wyznaczania w tych miejscach szlaków rowerowych, a nawet ich budowania.

- Wiślana Trasa Rowerowa będzie biegła po wałach, jednak tylko na tych odcinkach, gdzie będzie to możliwe pod względem technicznym oraz dostępu i bezpieczeństwa. Analiza wykonalności określi, jakie mogą to być odcinki. - informuje nas Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Projekt będzie wymagał współpracy wielu partnerów - tylko na terenie naszego województwa chodzi o Gdańsk, gminę Pruszcz Gdański, gminę Cedry Wielkie, gminę Suchy Dąb, Tczew, gminę Subkowy, Pelplin, Gniew. Zaś z drugiej strony Wisły - gminę Stegnę, gminę Ostaszewo, gminę Lichnowy, gminę Miłoradz, Sztum, gminę Ryjewo, gminę Kwidzyn, gminę Sadlinki.


- Przybliżony koszt inwestycji będzie znany po wykonaniu analizy wykonalności (zaplanowany na marzec 2015 r.) w zależności od wariantu jaki przyjmie się za realny - trudno jest dziś oszacować wartość jednej z tras, gdyż całe przedsięwzięcie strategiczne obejmuje dwie trasy: WTR i R-10 (wzdłuż Morza Bałtyckiego od strony Ustki przez Trójmiasto do granicy z województwem warmińsko-mazurskim). Budowa będzie mogła ruszyć wówczas, kiedy na podstawie naszej analizy wykonalności partnerzy (gminy) wykonają projekty techniczne i budowlane dla swoich odcinków. Analiza wykonalności określi, w jaki sposób najkorzystniej zawiązać partnerstwa, aby przedsięwzięcie mogło być realizowane. Planuje się, że trasa zostanie podzielona na odcinki i samorządy wchodzące w skład danego odcinka wyłaniają spośród siebie lidera, który złoży wniosek o dofinansowanie. Województwo jest w tym przypadku inicjatorem i koordynatorem, natomiast przedsięwzięcie realizują partnerzy. - dodaje rzeczniczka UM.

W ramach zadania oprócz dokładnego oznakowania tras, czy informacji o lokalnych atrakcjach, mają również powstać przystanki dla rowerzystów.

- Preferowana jest nawierzchnia bitumiczna, jednak ze względu na różnorodne uwarunkowania terenu dopuszcza się inne, szeroko uzgodnione rodzaje nawierzchni. - mówi M. Pisarewicz.

Tczew jest mocno zainteresowany przedsięwzięciem, a jak tłumaczyły nam niedawno władze miasta, szansą na realizację tego typu zadań, mogą być fundusze rozdzielane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Na razie nie wiadomo, kiedy realnie ruszy budowa całej trasy w granicach województwa. Analiza wykonalności ma zostać wykonana w ciągu roku. Wtedy będzie można przystąpić do prac związanych z wykonaniem dokumentacji dla poszczególnych odcinków, szukaniem źródeł dofinansowania (także z RPO), czy wreszcie - ogłaszaniem przetargów. Szacuje się, że trasa ma powstać w 2020 roku.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (8)
dodaj komentarz

  • +12

    as_gość

    18.03.2014, 11:34

    lepiej pózno niz wcale.......

    Bardzo dobrze , ze wreszcie ruszy realizacja Wiślanej Trasy Rowerowej. Tylko trzeba się śpieszyc żeby dotacje unijne nie uciekły.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx1.xx1 
  • -13

    ka_gość

    18.03.2014, 11:45

    Cz już wszędzie..?

    Czy już wszędzie musi być betonowo - asfaltowa dżungla?

    Odpowiedz
    IP: 79.189.xx0.xx0 
  • m._gość

    18.03.2014, 20:26

    Tak, musi

    Przecież naród chce, naród żąda, to mu władza prezentuje "igrzyska" ;) Pozdro "ka"

    Cytuj
    IP: 46.113.xx9.xx3 
  • -7

    serenitty_gość

    18.03.2014, 11:54

    klina klinem nie załatasz

    Tsaaaa, na trasy rowerowe to kasa jest, a remontować most przez Wisłe, który jest bardziej potrzebny ludziom, to już nie ma komu...

    Odpowiedz
    IP: 46.215.xx4.xx1 
  • +9

    _gość

    18.03.2014, 13:11

    Ale byłoby super!!! gdyby taka ścieżka powstała

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xx2 
  • +4

    _gość

    18.03.2014, 16:31

    ana liza

    "w ciągu roku powstanie analiza" hahahahahahahahahahahahahah

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx4.xx6 
  • erwu_gość

    18.03.2014, 21:32

    do ana lizy

    naprawdę tylko na to Cię stać w tak ważnej dla wielu proponowanej inwestycji

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx8.xx7 
  • +1

    stef

    19.03.2014, 09:22

    trasa rowerowa

    ta trasa powstanie ,tak jak most (remont) wybory blisko trzeba obiecać?

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.