0,005km/km2 ­- polska sieć autostrad nadal ma problemy z gęstością. Budujemy, ale drogo i powoli

(fot. mat. prasowe)
0,005km/km2 ­- polska sieć autostrad nadal ma problemy z gęstością. Budujemy, ale drogo i powoli
W latach 2015-2020 GDDiK oddała do użytku jedynie 156 km autostrad, z czego ani jednego kilometra w latach 2015, 2017 i 2018. Koszt budowy wzrósł natomiast między 2019 i 2020 rokiem aż o 34,3 %.

W swoim podsumowaniu roku 2020 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że wykonano więcej założeń, niż przewidywał pierwotny plan. Planowano udostępnienie do ruchu 12 zadań o łącznej długości 116,8 km, a mimo trudności związanych z pandemią udało się zrealizować niemal 140 km inwestycji drogowych. Jednak wynik ten, jak i sieć autostrad w Polsce niekoniecznie napawa optymizmem, dlatego eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane dotyczące budowy autostrad i porównali je z resztą Europy.
156 km autostrad oddanych w latach 2015-2020

Obecnie kierowcy zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na terenie naszego kraju mają do dyspozycji 4269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 712 km autostrad. Co ciekawe w latach 2015-2020 zbudowano jedynie 156 km autostrad. Według danych przedstawionych w artykułach udostępnianych przez GDDKiA w latach 2015, 2017, 2018 nie oddano to użytku ani jednego kilometra autostrad. Natomiast w ubiegłym roku 2020 zostało oddane jedynie 14,6 km autostrad. Natomiast w roku 2021 GDDKiA planuje udostępnić kierowcom 39,6 km autostrad (z czego 15,9 to kapitalny remont odcinka oddanego do użytku w 1989). Warto jednak pamiętać, że sieć autostradowa w Polsce znajduje się na finiszu, a z planowanej długości 2100 km do użytku oddanych zostało 1712 km.

Długość autostrad w wybranych krajach Europy - Polska wciąż poza czołówką

Niska liczba oddanych do użytku autostrad może być związana z faktem, że planowana ich sieć znajduje się w naszym kraju na ukończeniu. Musimy jednak pamiętać, że biorąc pod uwagę terytorium i liczbę ludności, to nasz kraj wciąż nie znajduje się w europejskiej czołówce. Nawet w niewielkiej Holandii sieć autostrad jest dłuższa o ponad 1000 km. Należy jednak wziąć pod uwagę, że autostrady w krajach zachodnich, budowane były w latach mniejszej dbałości o środowisko naturalne i związanych z tym niższych kosztów.

Gęstość sieci autostradowej pozostawia wiele do życzenia

W Polsce na 1km2 powierzchni naszego kraju przypada jedynie 0,005 km autostrady, zaś w podobnych obszarowo Włoszech ten wskaźnik jest dwukrotnie wyższy i wynosi 0,010km/km2. Duże zagęszczenie sieci autostradowej, nie jest jednak domeną tylko krajów spoza dawnego bloku wschodniego, bardziej rozbudowaną niż Polska sieć autostrad posiadają również Czesi (0,016km/km2) oraz Węgrzy (0,014km/km2). Polsce wciąż daleko do Francji (0,018km/km2) czy Niemiec (0,036km/km2). Natomiast taka gęstość sieci autostrad jak u Holendrów (0,066km/km2) czy Luksemburczyków (0,057km/km2) wydaje się być poza naszym zasięgiem.

- Właściwie utrzymana i odpowiednio gęsta sieć autostrad ma wpływ nie tylko na szybkość i płynność ruchu samochodowego, ale także na poprawę bezpieczeństwa kierowców i pasażerów. Jest to również istotna informacja brana pod uwagę przez towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas oceny ryzyka ubezpieczenia samochodu. Dobra jakość dróg przekłada się bowiem na mniejsze ryzyko potencjalnego wypadku i konieczność wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela - komentuje Bartosz Benduch, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.

Rośnie średni koszt budowy kilometra autostrady

Uwagę zwracają również duże wahania w kosztach budowy autostrad w ostatnich latach, przy uwzględnieniu wszystkich kosztów. Średni koszt budowy kilometra autostrady przestawiony przez GDDKiA na rok 2020 wyniósł 47,8 mln zł i stanowił 134,3% uśrednionych kosztów budowy dla roku 2019, zaś w roku 2018 koszt budowy kilometra autostrady wyniósł 42,4 mln. Oczywiście w wyliczeniach należy uwzględnić, że na ostateczną cenę kilometra autostrady ma wpływ szereg czynników, a w kolejnych latach buduje się drogi w różnym terenie (teren zurbanizowany wymaga większych nakładów na odszkodowania), o nieporównywalnym stopniu trudności i z różną liczbą węzłów komunikacyjnych.

Koszt budowy kilometra drogi ekspresowej o 12 mln zł wyższy niż kilometra autostrady

Warto mieć również na uwadze, że w komunikacie GDDKiA określa się średnie ceny budowy kilometra autostrady i drogi ekspresowej jako "porównywalne". Natomiast całkowity koszt realizacji kilometra drogi ekspresowej w 2020 roku był o 12 mln zł wyższy niż kilometra autostrady. Koszt średni dla kilometra drogi ekspresowej w 2018 roku wynosił 47,3 mln zł i w 2019 roku wzrósł do 59,9 mln zł, a w 2020 roku spadł średnio o 100 tys. złotych i wyniósł 59,8 mln.

Sieć autostradowa w Polsce jest stale rozbudowywana, ale wciąż daleko nam do europejskich liderów. Średni koszt budowy kilometra autostrady rośnie, rosną również wymagania środowiskowe. Należy jednak zaznaczyć, że inwestycje autostradowe w naszym kraju znajdują się na finiszu, a z zakładanej długości 2100 km do użytku oddanych zostało 1712 km. Pytanie, czy to wystarczająca liczba kilometrów autostrad?

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (7)
dodaj komentarz

  • -6

    Zxc_gość

    19.03.2021, 08:16

    Nie rozumiem dlaczego

    Kilkanascie lat temu postanowiono budować super-nowoczesnie, ale mało i wolno, zamiast w starszej technologii, ale dużo i szybko. To skutecznie zablokowało rozwój kraju i zakrawa wręcz na sabotaż

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx0.xx1 
  • +6

    Andrzej W._gość

    19.03.2021, 08:18

    Przydała by się ekspresówka S22

    Przydała by się ekspresówka S22 od Elbląga(węzeł S7) do Człchowa

    Odpowiedz
    IP: 79.163.xx7.xx5 
  • +4

    Zespół Touretta_gość

    19.03.2021, 08:28

    Za to budowane jest najwięcej dróg rowerowych....

    Odpowiedz
    IP: 31.186.xx5.xx4 
  • +1

    _gośćGDDiK _gość

    19.03.2021, 09:49

    GDDiK

    GDDiK? Kto pisze te artykuły?

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • +2

    abc_gość

    19.03.2021, 13:21

    autostrady

    Jak zwykle goła statystyka. Trzeba patrzeć na całość dróg szybkiego ruchu włączając w to drogi ekspresowe i od razu wynik jest inny. Fakt, jako autostrady miały być kiedyś podciągnięte S3 i S19, zdecydowano inaczej. Taniej a równie wygodnie i szybciej jeździ się ekspresówkami. Różnica jest naprawdę kosmetyczna. Całość dróg A i S u nas już przekroczyła 4 tyś i jesteśmy na czwartym miejscu. Po Niemczech, Francji, Hiszpanii. Oczywiście to mało, ale sieć dróg dostosowywana jest do możliwości logistycznej, geograficznej, ekonomicznej kraju. Zachód budował kiedyś taniej i w innym otoczeniu finansowo-ekologicznym. Ale powoli do przodu. W naszym regionie oprócz Metropolitalnej, brakuje OPAT, ominięcie Gdyni i Redy na Puck, realizowana jest Kaszubska, no i fakt coś trzeba zrobić z Berlinką? Poszerzyć się nie da, chyba że od Chojnic na Gdańsk po nowym śladzie. Aleluja i do przodu.

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx8.xx2 
  • +2

    Bobo_gość

    19.03.2021, 17:12

    Wszystko

    Wszystko poszło na 500+ i profity dla Łobajtka ;) Na autostrady nie wystarczyło. A wystarczyło nie kraść!

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx5.xx8 
  • Mr Refleksja_gość

    20.03.2021, 09:54

    nic nowego...

    Od 6 lat nie zaplanowano i nie zabudżetowano żadnej nowej autostrady! W bolach realizowane są projekty rządu tego "strasznego" Tuska, a reszta pieniędzy skutecznie ląduje w kieszeniach sutannowych zboczeńców-nierobów i różnych programach kupujących głosy hałastry! Symbolem staje się bezdenna studnia w postaci Centralnego Portu Komunikacyjnego, gdzie za pilnowanie łąk wypłacają sowite uposażenia rożnym prominentnym członkom. Ale nas stać na to, więc nie utyskujmy!!!

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx1.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.