Wciąż nie wiadomo, jaka wersja odbudowy mostu, zostanie przyjęta do realizacji. Podczas ostatnich obrad zarządu powiatu, który odpowiada za zabytkowy obiekt, nie wybrano ostatecznej koncepcji, zapadła za to decyzja, by przygotować kolejną - taką, która ma pogodzić postulaty wszystkich - również miłośników historii. Tymczasem przedstawiciele Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu wręczyli staroście 3648 podpisów poparcia koncepcji wiernej rekonstrukcji obiektu.
W ciągu ostatnich trzech miesięcy wykonawca pracował nad dokumentacją przebudowy zamkniętego od blisko dwóch lat mostu. Przygotowano cztery koncepcje - w tym trzy w dwóch wariantach. Na czym polegają pomysły? Pierwsza koncepcja zakłada odbudowę mostu w jego historycznym kształcie przy zachowaniu nowoczesnych technologii. Drugi wariant zakłada maksymalne wyeksponowanie tego, co w tczewskim obiekcie jest najcenniejsze - przęseł Lentza. Pozostałe przęsła przypominałyby przęsła mostu w Knybawie (wariant 2a zakłada dobudowanie na przęsłach wieżyczek). Trzeci wariant zakłada zachowanie najcenniejszych przęseł i dobudowanie nowych "kratownicowych", ale o znacznie mniej gęstej kratownicy. Od strony Tczewa powstałby szklany portal. Wariant czwarty to najbardziej nowoczesna konstrukcja z kratownicami o nieregularnym kształcie (dokładne omówienie wszystkich koncepcji w załączonym pliku wideo). Wszystkie koncepcje zakładają podniesienie nośności obiektu do 30 ton oraz stworzenie z jednej strony chodnika, a od strony mostu kolejowego, drogi dla rowerów - o szerokości 2,4 metra każdy. Podczas ostatniego zarządu powiatu miała zapaść decyzja, która koncepcja zostanie przeznaczona do realizacji - ta jednak nie zapadła.
- Spotkaliśmy się konserwatorem zabytków i projektantami. Ustalono, że typowo historyczny wariant nie może zostać przyjęty - konserwator przekazał nam, że byłoby to zafałszowanie historii. Pod względem konserwatorskim to nielogiczne. Mają być widoczne zmiany, które zachodziły w konstrukcji na przestrzeni wieków. Dlatego do przyjęcia jest wariant 3b, zmodyfikowany w kierunku nawiązania do warunku historycznego, z pewnymi uproszczeniami. Zatem w przeciągu około dwóch tygodni projektanci przygotują kolejną koncepcję - przygotowania wariantu historycznego z wariantem 3b. Kratownice pozostaną takie same, natomiast osiem wieżyczek będzie historycznych, zaś cztery podobne, ale będą to tzw. obiekty kubaturowe, czyli z innych materiałów. Musimy liczyć się opinią konserwatora. Kiedy koncepcja będzie już gotowa, nastąpi już kolejna dyskusja, również z udziałem przedstawicieli Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu. Już po dzisiejszym spotkaniu zaproponowałem, by miłośnicy historii swoje uwagi sformułowali na piśmie, a ja przekażę je konserwatorowi, by również ustosunkował się do nich w formie pisemnej - mówił nam wczoraj starosta tczewski, Józef Puczyński.
Przed rozpoczęciem obrad zarządu przedstawiciele Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu wręczyli staroście 3648 podpisów poparcia koncepcji wiernej rekonstrukcji mostu, zebranych podczas akcji ulicznej oraz przez miłośników zabytku. Łącznie z liczbą wpisów pod petycją internetową daje to prawie 4000 osób opowiadających się za wariantem historycznym.
- Chcielibyśmy w tym miejscu serdecznie wszystkim podziękować za pomoc i wsparcie. Spotkaliśmy się również z Zarządem Powiatu w celu omówienia kwestii związanych z wyborem koncepcji odbudowy mostu. Wcześniej członkowie zarządu spotkali się z wojewódzkim konserwatorem zabytków, który przedstawił swoje stanowisko dotyczące zaproponowanych koncepcji. Według tego, co nam powiedziano wariant historyczny w obecnej wersji nie uzyska pozytywnej opinii konserwatorskiej, ponieważ zakłada usunięcie złamanego przęsła nr 7 i odbudowana część nie będzie niczym różniła się od zabytku. W odpowiedzi przedstawiliśmy modyfikację wariantu 1 (historycznego), który został stworzony w oparciu o wytyczne uzyskane podczas spotkania w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków. Koncepcja ta spełnia dwa postawione przez konserwatora warunki. Odbudowana kratownica, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i materiałów będzie spawana, a nie nitowana, co pozwoli na odróżnienie zabytku od rekonstrukcji. Odtworzone przęsło nr 7 ma zostać połączone z zabytkowym fragmentem ułamanej kratownicy w taki sposób, aby wyraźnie wyeksponować pęknięcie. Czy będzie to pozostawiona przerwa w bocznych płaszczyznach kratownicy podparta filarem, czy inna forma zależy od kwestii technicznych. Powyższa propozycja, nazwaną roboczo wariantem 1b, zostanie przekazana Starostwu Powiatowemu, które na jej podstawie zleci wykonanie wstępnego opracowania technicznego firmie Europrojekt. Opracowanie to zostanie przekazana do zaopiniowania Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Zgoda konserwatora zdecyduje o poparciu tej wersji przez zarząd. Niewątpliwie pozytywnym efektem dzisiejszej rozmowy jest zapewnienie p. Starosty o włączeniu przedstawicieli SKOM do dalszych prac nad odbudową mostu. Dzięki temu mieszkańcy miasta i miłośnicy mostu będą mieli wpływ na tak ważne dla nas wszystkich dzieło. - podkreśla Łukasz Brządkowski.
Niestety, żadnych wieści odnośnie finansowania przebudowy mostu nie ma wciąż z Warszawy. Ratowanie zabytku przez inżynierów porównywanego do wieży Eiffla wciąż stoi zatem pod znakiem zapytania.
W ciągu ostatnich trzech miesięcy wykonawca pracował nad dokumentacją przebudowy zamkniętego od blisko dwóch lat mostu. Przygotowano cztery koncepcje - w tym trzy w dwóch wariantach. Na czym polegają pomysły? Pierwsza koncepcja zakłada odbudowę mostu w jego historycznym kształcie przy zachowaniu nowoczesnych technologii. Drugi wariant zakłada maksymalne wyeksponowanie tego, co w tczewskim obiekcie jest najcenniejsze - przęseł Lentza. Pozostałe przęsła przypominałyby przęsła mostu w Knybawie (wariant 2a zakłada dobudowanie na przęsłach wieżyczek). Trzeci wariant zakłada zachowanie najcenniejszych przęseł i dobudowanie nowych "kratownicowych", ale o znacznie mniej gęstej kratownicy. Od strony Tczewa powstałby szklany portal. Wariant czwarty to najbardziej nowoczesna konstrukcja z kratownicami o nieregularnym kształcie (dokładne omówienie wszystkich koncepcji w załączonym pliku wideo). Wszystkie koncepcje zakładają podniesienie nośności obiektu do 30 ton oraz stworzenie z jednej strony chodnika, a od strony mostu kolejowego, drogi dla rowerów - o szerokości 2,4 metra każdy. Podczas ostatniego zarządu powiatu miała zapaść decyzja, która koncepcja zostanie przeznaczona do realizacji - ta jednak nie zapadła.
- Spotkaliśmy się konserwatorem zabytków i projektantami. Ustalono, że typowo historyczny wariant nie może zostać przyjęty - konserwator przekazał nam, że byłoby to zafałszowanie historii. Pod względem konserwatorskim to nielogiczne. Mają być widoczne zmiany, które zachodziły w konstrukcji na przestrzeni wieków. Dlatego do przyjęcia jest wariant 3b, zmodyfikowany w kierunku nawiązania do warunku historycznego, z pewnymi uproszczeniami. Zatem w przeciągu około dwóch tygodni projektanci przygotują kolejną koncepcję - przygotowania wariantu historycznego z wariantem 3b. Kratownice pozostaną takie same, natomiast osiem wieżyczek będzie historycznych, zaś cztery podobne, ale będą to tzw. obiekty kubaturowe, czyli z innych materiałów. Musimy liczyć się opinią konserwatora. Kiedy koncepcja będzie już gotowa, nastąpi już kolejna dyskusja, również z udziałem przedstawicieli Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu. Już po dzisiejszym spotkaniu zaproponowałem, by miłośnicy historii swoje uwagi sformułowali na piśmie, a ja przekażę je konserwatorowi, by również ustosunkował się do nich w formie pisemnej - mówił nam wczoraj starosta tczewski, Józef Puczyński.
Przed rozpoczęciem obrad zarządu przedstawiciele Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu wręczyli staroście 3648 podpisów poparcia koncepcji wiernej rekonstrukcji mostu, zebranych podczas akcji ulicznej oraz przez miłośników zabytku. Łącznie z liczbą wpisów pod petycją internetową daje to prawie 4000 osób opowiadających się za wariantem historycznym.
- Chcielibyśmy w tym miejscu serdecznie wszystkim podziękować za pomoc i wsparcie. Spotkaliśmy się również z Zarządem Powiatu w celu omówienia kwestii związanych z wyborem koncepcji odbudowy mostu. Wcześniej członkowie zarządu spotkali się z wojewódzkim konserwatorem zabytków, który przedstawił swoje stanowisko dotyczące zaproponowanych koncepcji. Według tego, co nam powiedziano wariant historyczny w obecnej wersji nie uzyska pozytywnej opinii konserwatorskiej, ponieważ zakłada usunięcie złamanego przęsła nr 7 i odbudowana część nie będzie niczym różniła się od zabytku. W odpowiedzi przedstawiliśmy modyfikację wariantu 1 (historycznego), który został stworzony w oparciu o wytyczne uzyskane podczas spotkania w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków. Koncepcja ta spełnia dwa postawione przez konserwatora warunki. Odbudowana kratownica, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i materiałów będzie spawana, a nie nitowana, co pozwoli na odróżnienie zabytku od rekonstrukcji. Odtworzone przęsło nr 7 ma zostać połączone z zabytkowym fragmentem ułamanej kratownicy w taki sposób, aby wyraźnie wyeksponować pęknięcie. Czy będzie to pozostawiona przerwa w bocznych płaszczyznach kratownicy podparta filarem, czy inna forma zależy od kwestii technicznych. Powyższa propozycja, nazwaną roboczo wariantem 1b, zostanie przekazana Starostwu Powiatowemu, które na jej podstawie zleci wykonanie wstępnego opracowania technicznego firmie Europrojekt. Opracowanie to zostanie przekazana do zaopiniowania Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków. Zgoda konserwatora zdecyduje o poparciu tej wersji przez zarząd. Niewątpliwie pozytywnym efektem dzisiejszej rozmowy jest zapewnienie p. Starosty o włączeniu przedstawicieli SKOM do dalszych prac nad odbudową mostu. Dzięki temu mieszkańcy miasta i miłośnicy mostu będą mieli wpływ na tak ważne dla nas wszystkich dzieło. - podkreśla Łukasz Brządkowski.
Niestety, żadnych wieści odnośnie finansowania przebudowy mostu nie ma wciąż z Warszawy. Ratowanie zabytku przez inżynierów porównywanego do wieży Eiffla wciąż stoi zatem pod znakiem zapytania.
Komentarze (36) dodaj komentarz
Sano_gość
10.05.2013, 14:38
Bylo by milo
:) Bawi mnie to ze wszyscy debatują nad przebudowa mostu i nie ukrywam ze było by cudownie gdybym byl świadkiem odbudowy bądź przebudowy :) lecz wszyscy dzielicie skore na niedźwiedziu :( Kasy nie ma ani nie ma żadnej deklaracji pisemnej o podarowaniu ogromnych pieniędzy tylko słowa padły a słowa zawsze idzie odmienić i wykorzystać chociaż by kłótnie o rodzaj przebudowy czy zwalenie winy na kogoś innego i rece umyte oczy zamydlone a szkoda bo marze o tym aby zobaczyć świetlne dni dla tak pięknej Architektury Inżynieryjnej :)
Odpowiedzobywatel_gość
10.05.2013, 16:08
Na pewno za szybko otrąbiono sukces w pozyskaniu funduszy, panowie z powiatu powinni poczekać na wszystkie podpisy. Trzeba wykorzystać to co już mamy, czyli fundusze na projekt. Nie wyobrażam sobie innej odbudowy niż historycznej, wszelkie hybrydy i potworki niech wicestarosta stawia u siebie w ogródku.
Cytuj_gość
10.05.2013, 14:38
No i następna koncepcja, potem następne dyskusje itd itd i tak do usrania, a most się zawali w międzyczasie. Czy ktoś w Starostwie zauważył, że nie będzie kasy na odbudowę tego mostu? Mogą wydawać następne setki tysięcy złotych na nowe koncepcje, ale Warszawka przecież nie sypnie kasą na remont mostu. Jak już wybiorą za klika lat (może) jakąś koncepcję, to potem ministerstwo powie, że to za drogo i mam być jeszcze inna koncepcja. U naszych południowych i zachodnich sąsiadów, jak jest coś do zrobienia, to się to po prostu robi, a w Polsce się gada o robieniu.
OdpowiedzLux_gość
10.05.2013, 14:57
Nie rozumiem, chyba ktoś tu ładnie w łape bierze. Gdyby odrazu powstała JEDNA KONCEPCJA odwzorowująca dawny stan mostu, nie trzeba byłoby tych cyrków. Po co to komu? Każda koncepcja liczy się z kolejnymi wydatkami. I tak w kółko a potem pieniędzy brakuje.
Odpowiedzmayster_gość
10.05.2013, 16:03
Nie przesadzajmy z tym uwidacznianiem historycznych zmian - na kamieniach na starym mieście nie są eksponowane ślady po kulach, zabytkowe elewacje kamienic pokrywa styropianowa warstwa nijak mająca się do oryginalnych zdobień. Most można by odbudować w wariancie 1 (bez wdawania się w szczegóły), a uszkodzone fagmenty przy tym wyeksponować lub wyciąc i np. udostępnić do obejrzenia w wieżyczkach... Niestety brak wyraźnej checi do merytorycznej dyskusji, już zaczyna przerzucanie się pismami, terminami itp. Pieniędzy i tak jeszcze nie ma...
Odpowiedzzwykły_gość
10.05.2013, 16:06
po ludzku
Nie wiem co kto zażywa i nie mam rozeznania co mogło komu zaszkodzić. To co czytam o tych rozmaitych projektach przywrócenia świetności i klasy historycznej zabytku napawa mnie autentycznym przerażeniem ! Myślę, że albo ja zwariowałem, albo projektanci i konserwatorzy. Jeżeli dalej będą upowszechniać swoją radosną twórczość - to zrobią nam wodę z mózgu i wszyscy wylądujemy w klinice dla INTELIGENTNYCH INACZEJ ! Gwoli ilości POMYSŁÓW odbudowy lub przeinaczenia mostu - można dostać zawrotu głowy i pomieszania zmysłów. Nie ufam również niezawisłości i profesjonalizmowi oraz intencjom konserwatora zabytków. Wynika to z opisu działań oraz doświadczenia życiowego - zwłaszcza w Polsce. Wiem za to, że most tczewski jest zabytkiem tej klasy co zamek w Malborku i Dwór Artusa. Dlaczego więc nie miałby zasługiwać na odpowiedzialne potraktowanie. To co czytamy świadczy o czymś zgoła odwrotnym. Tak jak wiernie odbudowano zamek Marienbourg, tak również ten most bezwzględnie trzeba odbudować - i uwaga ! - NIE ISTNIEJE TU ŻADNE INNE ROZWIĄZANIE ! Nie jest najważniejsze - co sądzi o wszystkim aktualny KONSERWATOR ZABYTKÓW ! Stop radosnej kreatywnej twórczości PANÓW Z DYPLOMAMI, lecz o zerowej wyobraźni i odpowiedzialności ! Albo rzetelna, pozbawiona kpin odbudowa, albo żadna ! Społeczeństwo nie pozwoli zmarnować swoich pieniędzy, a PAN KONSERWATOR niech jeszcze raz idzie do szkoły - teraz nie będzie już obarczony nauką historii ! Co do panów z Warszawy, to było do przewidzenia, że obiecują - i niewiele ponadto ! Rozgrywki, zagrywki i propaganda - ofiarą jak zwykle my wszyscy i zwyczajni. Wara od mostu i od przeróbek we własnym guście - może skończyć się w kryminale !
Odpowiedzgaleria_gość
10.05.2013, 22:07
most serce Tczewa i po czesci moje !
podpisuje sie rowniesz pod Twoim wpisem "............... wara od mostu i od przerobek we wlasnym guscie"- moze to skonczyc sie zle przy wyborach, przyjade ekstra na przyszle wybory do Tczewa mam do tego prawo ! ps. pozdrawiam i zycze mily weekend
Cytujgaleria_gość
11.05.2013, 12:02
most serce Tczewa i po czesci moje !
przepraszam za zle wpisane slowo "rowniez"-
Cytujgość_gość
10.05.2013, 16:36
Obiecali...
Ministrowie PO obiecali min. pan Nowak, pan Komorowski-Prezydent tez obiecał jak byli w Tczewie to chyba dotrzymają danego słowa....
Odpowiedz_gość
11.05.2013, 09:59
jo, jak zawsze kiedy coś obiecują ;p
Cytujghost26_gość
10.05.2013, 17:18
5
Powiem Wam jak będzie. Wygra wariant 5, czyli obecne przęsła pływające w Wiśle.
Odpowiedz@tczef_gość
10.05.2013, 17:32
Gadanie nic nie kosztuje
Ble ble ble ble...gadanie jest darmowe, no chyba że jest się Radnym, wtedy się ma 2000 zł każdorazowo za zebranie.....a most się wali, jest na nim bród, smród i cały jest osrany przez ptaki.
OdpowiedzDomel_gość
10.05.2013, 18:58
gosc
detki mogli by sie wziasc za ten most a nie tylko debatowac
Odpowiedz_gość
10.05.2013, 20:41
Zbieracze złomu do roboty do roboty jak w tej piosence z lat 50 .Jesteście jedyną nadzieją na rozwiązanie problemu mostu a jakie oszczędności nie trzeba powoływać ekspertów debatować na sesjach, tworzyć nowych koncepcji i projektów, zakładać monitoringów itd.
Odpowiedzkara_gość
11.05.2013, 09:22
Sad
nawolywanie do kradziezy jest karalne !
CytujTczewiak_gość
11.05.2013, 12:42
ziemia tczewska
albo jestes z Lisewa a moze zza Buga "bosy antek" ktoremu nie zalezy co jest zwiazane z Tczewem bylo by lepiej gdybys powrocil do ziem przodkow Twoich i nie wypisywal takich bzdur
Cytujgość_gość
10.05.2013, 20:53
gość
Tyle będzie koncepcji a w końcu zrobią tunel ponieważ urząd miasta ma swoich obywateli w 4 literach jak by Niemcy to wyremontowali to znalazłby się tłum do orderów
OdpowiedzPinokio_gość
11.05.2013, 03:18
Drewniany
Powiem wam co tu jest grane. Cała sprawa przypływu dobrej woli Warszawy do wyczekiwanego remontu - to wyłącznie zagrywka propagandowa ! Smutna - lecz prawda ! Obecny obóz władzy tapla się w kłamstwie od zawsze - choć nie każdy jest tego świadom. Wszystko obliczone dla ich korzyści. Gotowi i naród wymienić - byle zostać przy korycie. W założeniu zainteresowanie odbudową mostu umieszczono w planie taktycznym mostowej zagrywki. Reszta to rozpracowanie tematu w upływjącym czasie ! Nieprzypadkowo założono mnogość wariantów odbudowy. Cały czas jesteśmy testowani i sprawdzana jest czujność obywateli oraz ich przedstawicielstw ! Z biegiem czasu podobnie jak ze Smoleńskiem - wymuszane jest zmęczenie u ludzi danym tematem i widać to w całej strukturze zabiegów postępowania socjo-psycho-technicznego ! Celem w sprawie mostu jest wnulenie obywatelom, że dostają obiecane działania oraz wszystko co w danym temacie wykonalne ! Jedno Wielkie Oszustwo dla każdego z nas ! Efekt rozgrywki to maksymalne obniżenie (za wszelką cenę !) kosztów ewentualnego remontu. Wyraźnie widać, że projekty przychylnie opiniowane - to marne i durne podróbki zaledwie remontu - nie ma tu mowy o rzetelnej odbudowie tego ultra wysokiej klasy zabytku ! Nie rozumiem kompletnie co rządzi aktualnym konserwatorem zabytków - bo chyba nie odpowiedzialność pełnionej funkcji ? Wielu decydentów jest w tym kraju na długim sznurku - więc może jest to jakaś odpowiedź na te pytanie ? Za zmarnowane pieniądze w realizację poronionego remontu - ktoś będzie w końcu siedział ! Za tą i za inne historie w końcu bekniecie spadkobiercy pancernika Patiomkina !
Odpowiedzzxc_gość
11.05.2013, 09:07
...
tragedia ... a potem sie dziwić że jesteśmy kilkadziesiąt lat za Niemcami w rozwoju
Odpowiedz_gość
11.05.2013, 11:12
Nie zapominajmy tutaj że to też Most Lisewski
OdpowiedzMarek_gość
11.05.2013, 11:20
Póki co
Póki co zamiast koncepcji mamy antykoncepcję powstania czegokolwiek przez Wisłę.
OdpowiedzAla_gość
11.05.2013, 11:28
Nie mamy się czym pochwalić
Jak mogą tu przyjechać turyści ? Co oglądać ? Most w rozsypce ? Obdrapane elewacje na Starówce ? Oglądać wulgarnych patoli sikających na szlaku od Pl. Hallera do przystani ? Rozgrzebane śmietniki ? A może statki turystyczne widmo pływające po Wiśle ? Oj Panie Prezydencie i Włodarze Tczewa - żal....żal.
Odpowiedzmalo-wazny_gość
11.05.2013, 12:37
Suuuper
ekstra.. kolejna koncepcja.. może zamiast wymyślać 50 nowych wariant, wziac sie wkoncu to dziela i zaczac cos robić ? Od samych wariantow i sporu, ktory jest lepszy most się nie odbuduje. Zróbmy referendum, który wariant wybrać, a potem wspólnie dopilnujmy i ciśnijmy władze, żeby projekt pt. "odbudowa mostu" został ukończony jeszcze za naszego życia..
OdpowiedzLOKI55_gość
11.05.2013, 12:39
MARNOTRACTWO
GDY CZYTAM TE KOMENTARZE TO WIDZĘ JAK URZĘDNICY UDAJĄ ŻE CIĘŻKO PRACUJĄ . PRZED I W OBECNYM RZĄDZIE JEST GRUPA URZĘDNIKÓW KTÓRA NAPYCHA SOBIE KIESZENIE , A WYNAGRODZENIE KTÓRE OTRZYMUJĄ TO JEST DODATEK . PROJEKTANCI BIORĄ KASĘ - A MOST JAK STRASZYŁ TAK STRASZY . RZĄD JEŻELI NIE DOTRZYMUJE OBIETNIC NIE MA PRAWA BYTU .
Odpowiedzzaratustra83
11.05.2013, 12:55
obiekt inzynieryjnyczy puzle?
Konserwator plecie jakieś bzdety. Most powinien zostać odbudowany w formie w jakiej powstał. To nie jest dzbanek żeby jakieś pęknięcia na nim eksponować, to jest obiekt inżynieryjny. Zamek w Malborku ma nadaną najwyższą klasę"0". Został odbudowany praktycznie z ruin po II wojnie światowej i min. zwieńczenie wierzy zostało przywrócone do stanu pierwotnego (z czasów budowy zamku) a nie do stanu faktycznego z przed zniszczenia. Zamek jest praktycznie zbudowany od nowa. Czy ktoś widział by zostawiano tam szczeliny między nowymi elementami ścian a tym co jest oryginalna? Nie, bo jest to budynek i nie można robić z niego puzli. Nasz most to wielkie osiągnięcie inżynieryjne z czasów jego powstania a konserwator zabytków chce zamieniać go w puzle. Myślę że może od razu wykonanie przebudowy zlecić firmie TREFL
Odpowiedzjuro_gość
11.05.2013, 13:52
Temat to temat i tyle.."ZADZERWIAŁY" most..w mordę
Ja się dziwię, że jeszcze z okazji projektów Włodarze Tczewa nie gratulują sobie i nie rozdają odznaczeń ! Łapka w górę jak ktoś się dziwi.
Odpowiedzjan_gość
11.05.2013, 13:59
Problem
Problem z Mostem jest taki, że przez Tczew płynie Wisła...i wody w niej pełno ! A czemu pełno ? Bo żeby się nie kurzyło jak statki hamują....których nie ma...
Odpowiedzjan_gość
11.05.2013, 14:06
Pytanie
Czy konserwator bawi się w projektanta ? Bo Most zaprojektował ktoś inny ! Czy właściciel kamienicy ma prawo ją przebudować czy musi ją odbudować w oryginalnym wyglądzie ? Czy przy odbudowie Zamku Malborskiego ktoś zrobił sobie "radosną twórczość" ? Dobre pytanie do Urzędników. Więc sami sobie odpowiedzmy jaki powinien być nasz most.
OdpowiedzZ STARO DAWNEGO TCZEWA_gość
11.05.2013, 16:33
NIE DLA WERSJI 1 !! OPIEKUNKI I OPIEKUNNOWIE
W naszym Tczewie ta opcja do wycinki Owczarki niemieckie zabory i rzesza DAWNY TCZEW jak te szkopskie szupony,NSDAP, GESTAPO,nazistowskie nasienia szczeka .Historyczna wersja to dziadostwo jak ten koordynatorski pieprz. Historyczna wersja to fuszerka NIE i jeszcze raz NIE
Odpowiedztczewiak_gość
11.05.2013, 21:06
tylko nr1
daj se spokoj "bosy antku" zza Buga, ja kocham moj Tczew i co z nim jest zwiazane bede popieral projekt nr1, jak nie podoba sie to wracaj tam skad pochodzisz
CytujTczewiak_gość
11.05.2013, 21:27
most nasze serce Tczewa
co za dziwny tok myslenia zapewno nie jestes tutejszy, to w takim razie trzeba zburzyc zamek w Malborku, Gdansk, Sopot, Wybrzeze, Gniew, Kwidzyn, Wroclaw Slask co mam wymieniac dalej, jestes nasienie zza Buga ktory sieje nienawisc !
CytujHedwig_gość
11.05.2013, 23:22
Ke?
Henio, przecież owczarki niemieckie, to bardzo mądre psy ;)
CytujTczewiak_gość
12.05.2013, 15:07
most nasze serce Tczewa
a pro po zapomnialem dorzucic zamek w Warszawie tez trzeba zburzyc bo to fuszerka ? .)) ludzka glupota nie zna granic
CytujMiś_gość
11.05.2013, 19:00
MOST
Ile to Lat czekamy na remont Mostu ??? staruszek się trzyma eee tom konstrukcje tego mostu to RDZA TRZYMA --JAK DŁUGO --OTO JEST PYTANIE??
Odpowiedzjan_gość
12.05.2013, 00:53
Most
O czym my tu gadamy ? Jak oni nie mogą ronda zrobić, a co dopiero most.
Odpowiedzmarudy skomu_gość
13.05.2013, 20:08
wierni populstom
Co za brednie ten skom lansuje .Owczarze i kozy bez mleka . JAD KULTURY KOMITETU
Odpowiedz