Znamy koncepcje przebudowy mostu, ale co z pieniędzmi?

Znamy koncepcje przebudowy mostu, ale co z pieniędzmi?

zobacz galerię zdjęć: 3
Wczoraj (23.04) poznaliśmy koncepcje przebudowy zabytkowego mostu przez Wisłę w Tczewie. Wykonawca dokumentacji pracował nad nimi w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Spośród przygotowanych pomysłów zarząd powiatu ma w ciągu trzech tygodni wybrać właściwy projekt. Tymczasem wciąż niepewne jest finansowanie inwestycji, która może kosztować od 128 do nawet 142 mln zł netto. Wczoraj zostaliśmy poinformowani przez biuro prasowe resortu finansów, że ministerstwo nie może obecnie zobowiązać się do wsparcia finansowego realizacji projektu, ze środków rezerwy subwencji ogólnej. Co prawda chodzi o 2013 rok - a powiat w tym roku nie planował rozpoczęcia zadania - ale czy brak jasnych przekazów co do potwierdzenia zasad finansowania, nie zmusza do niepokoju o los niszczejącego mostu, który jest podziwiany przez miłośników zabytków inżynierii z całego świata?

W ciągu ostatnich trzech miesięcy wykonawca pracował nad dokumentacją przebudowy zamkniętego od blisko dwóch lat mostu. Przygotowano cztery koncepcje - w tym trzy w dwóch wariantach. Na czym polegają pomysły? Pierwsza koncepcja zakłada odbudowę mostu w jego historycznym kształcie przy zachowaniu nowoczesnych technologii. Drugi wariant zakłada maksymalne wyeksponowanie tego, co w tczewskim obiekcie jest najcenniejsze - przęseł Lentza. Pozostałe przęsła przypominałyby przęsła mostu w Knybawie (wariant 2a zakłada dobudowanie na przęsłach wieżyczek). Trzeci wariant zakłada zachowanie najcenniejszych przęseł i dobudowanie nowych "kratownicowych", ale o znacznie mniej gęstej kratownicy. Od strony Tczewa powstałby szklany portal. Wariant czwarty to najbardziej nowoczesna konstrukcja z kratownicami o nieregularnym kształcie (dokładne omówienie wszystkich koncepcji w załączonym pliku wideo). Wszystkie koncepcje zakładają podniesienie nośności obiektu do 30 ton oraz stworzenie z jednej strony chodnika, a od strony mostu kolejowego, drogi dla rowerów - o szerokości 2,4 metra każdy. Pomysły projektantów zostały przedstawione już konserwatorowi zabytków:

- Historyczna koncepcja obudowy nie spotkała się z entuzjazmem ze strony konserwatora, bo jak to określił - "nie współgra z doktryną konserwatorską" - mówił Witold Kosecki z firmy Europrojekt, która przygotowywała koncepcje. - Z największym zainteresowaniem spotkał się projekt trzeci, który najlepiej pokazuje historię mostu, eksponuje urwane przęsło, które jest świadectwem historii i działań wojennych oraz różnicuje konstrukcję przęseł zniszczonych na przestrzeni lat.



Ile kosztowałaby przebudowa mostu? Sumy są spore (podajemy kwoty netto) - wariant historyczny - 142 mln zł (przy remoncie przęseł od strony Lisewa) i przy odbudowie przęseł blisko 139 mln, wariant 2a - 129,7 mln, 2b - 134,5 mln zł, 3a - 129 mln zł, 3b - 133,3 mln, 4a - 120 mln zł i 4b - 125 mln zł. Pieniądze olbrzymie - bo to w zasadzie roczny budżet powiatu. Dlatego władze powiatu cieszyły się z niedawnej deklaracji strony rządowej, że większość tej kwoty pochodziłaby z centralnej puli środków. O tym, że most miałby być wyremontowany mówił podczas ubiegłorocznej wizyty w Tczewie również prezydent Bronisław Komorowski. Pomysł współfinansowania środków przeszedł pozytywnie konsultacje w resorcie transportu. Nieoficjalnie mówiło się, że projekt ma poparcie samego ministra Nowaka. Dalsze decyzje miały zapaść w resorcie finansów, dlatego zapytaliśmy, na jakim etapie jest konsultowanie porozumienia na temat montażu związanego z finansowaniem zadania. Oto fragment wypowiedzi Biura Prasowego nadesłanej do redakcji:

- Rezerwą ogólną zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dysponuje minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego. Mając, między innymi, na względzie konieczność przebudowy mostu w Tczewie, Minister Finansów zabiegał, aby kryteria podziału rezerwy subwencji ogólnej na rok 2013 przewidywały możliwość zastosowania preferencji dla inwestycji realizowanych na obiektach zabytkowych. Przyjęte kryteria podziału ww. rezerwy subwencji ogólnej na rok 2013 uwzględniają zadania inwestycyjne obejmujące budowę lub przebudowę drogowych obiektów inżynierskich (w tym mostów), którym nadane zostały jednolite numery inwentarzowe (JNI), posiadających pozwolenie na budowę, w szczególności zadania realizowane na obiektach wpisanych do rejestru zabytków. Należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego, które będą realizowały w 2013 r. zadania inwestycyjne na drogowych obiektach inżynierskich wpisanych do rejestru zabytków mogą otrzymać dofinansowanie w wysokości do 75% wartości zadania (w przypadku innych zadań poziom dofinansowania wynosi 50%). Kryteria podziału rezerwy na rok 2013 przewidują możliwość otrzymania środków z rezerwy subwencji ogólnej na dofinansowanie drogowych obiektów zabytkowych także w przypadku, gdy ich przebudowa będzie dofinansowywana ze środków będących w dyspozycji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Środki rezerwy subwencji ogólnej w zakresie dróg powiatowych, dla których zarządcą jest zarząd powiatu, zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, mogą być przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie inwestycji drogowych, do których zalicza się również przebudowę mostu a nie jego remont. Przygotowywana przez Powiat Tczewski przy wsparciu Samorządu Województwa Pomorskiego dokumentacja techniczna dla mostu w Tczewie, powinna uwzględniać w tym zakresie ustawowe kryteria podziału ww. rezerwy. Odnosząc się do projektu Porozumienia w sprawie zapewnienia finansowania z budżetu państwa realizacji zadania Pn. "Przebudowa zabytkowego mostu drogowego przez rzekę Wisłę w Tczewie" uprzejmie informujemy, że Minister Finansów nie może obecnie zobowiązać się do wsparcia finansowego realizacji projektu, ze środków rezerwy subwencji ogólnej, na okres wykraczający poza rok 2013. Kryteria podziału omawianej rezerwy ustalane są bowiem na każdy rok w porozumieniu ze stroną samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W związku z powyższym, podstawowym źródłem finansowania ww. zadania powinny być środki pochodzące z budżetu powiatu oraz środki z omawianej rezerwy subwencji ogólnej. - czytamy w korespondencji. Teraz pozostaje zatem czekać na przygotowanie wielostronnego porozumienia między resortami oraz samorządami, które chcą współfinansować inwestycję, by w przyszłości zniwelować formalno-prawne wynikające z zasad dofinansowania zadań z rezerwy ogólnej. Bo, niestety, jasnych deklaracji - kto i w jakim stopniu ze środków centralnych wspomoże ratowanie zabytku - wciąż nie ma. A dla wszystkich chyba jasne jest, że prowadzenie tak dużego zadania tylko w oparciu o środki lokalnych samorządów, jest czystą fikcją.

Przepraszamy za niską jakość obrazu i dżwięku - materiał zarejestrowany telefonem komórkowym. Koncepcje przedstawia Witold Kosecki z Europrojektu


Spokojny jest natomiast wicemarszałek województwa pomorskiego, Ryszard Świlski, który podkreśla, że pozyskanie dofinansowania na przebudowę obiektu będzie możliwe tylko, jeśli skupimy się nie tyle na odnowieniu funkcji drogowej, ale na stworzeniu produktu turystycznego i funkcji edukacyjno-historycznej:

- Nasz samorząd podjął się koordynowania prac na rzecz odbudowy tego mostu-symbolu. - mówił w Tczewie Ryszard Świlski. - Jest debata i naciski, by uzyskać montaż finansowy dla tej niebagatelnej inwestycji. Dlatego po pierwsze musimy myśleć o etapowaniu tej inwestycji, po drugie od oddzieleniu odbudowywania funkcji transportowej od części edukacyjno-kulturowej. Mam świadomość, że powiat nie jest w stanie sam udźwignąć tej inwestycji, ale nie wyobrażam sobie, że nie zaangażuje się w to zadanie również miasto Tczew, okoliczne gminy, a nawet powiaty. Musimy mieć świadomość, że środki samorządu województwa na lata 2014-2020 będą niewystarczające.

Przygotowywane projekty przedstawiono wczoraj mieszkańcom podczas specjalnego spotkania w Fabryce Sztuk, gdzie dyskutowano nad poszczególnymi koncepcjami. Łukasz Brządkowski ze Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu podkreślał, że most odbudowany w kształcie sprzed działań wojennych może stać się olbrzymią atrakcją turystyczną.

- Różnica w cenie między historyczną koncepcją odbudowy mostu, a pozostałymi wynosi tylko 8-9 procent. Przy wyborze koncepcji musimy pamiętać, że most ma stać się produktem turystycznym. Tczew ma przecież to szczęście, że leży na trasie pomiędzy Malborkiem, a Gdańskiem, a most może przecież stać się naszym magnesem.

Co zatem będzie działo się dalej w temacie ratowania niszczejącego, ponad 150-letniego obiektu, który przez inżynierów jest przyrównywany do wieży Eiffla?

- W ciągu najbliższych trzech tygodni zarząd wybierze właściwą koncepcję. Chcielibyśmy, jak najszybciej rozpocząć prace - bo jeśli już raz wbije się łopatę, to będzie trudno to zatrzymać - mówił wicestarosta tczewski, Mariusz Wiórek. - Myślę, że do końca roku będziemy mieli gotowy montaż finansowy, gdzie będzie wiadomo - ile środków i od kogo dostaniemy na ten cel.

O rozwoju sprawy będziemy informować na bieżąco.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (43)
dodaj komentarz

  • +52

    TRS_gość

    24.04.2013, 10:13

    Tylko wersja historyczna wchodzi w grę.

    Kilka milionów nie robi różnicy! Zgadzam się z wicemarszałkiem Ryszardem Świlskim - musimy się skupić na odbudowaniu produktu turystycznego! Autorytety naukowe mówią to samo - np. doc. Andrzej Januszajtis. To nasza historyczna szansa, by po przeszło 70 latach odbudować most! Nie ma się nad czym zastanawiać!

    Odpowiedz
    IP: 31.174.xx8.xx1 
  • +17

    sds_gość

    24.04.2013, 21:15

    Tylko wariant PIERWSZY !

    Kto wogóle jest konserwatorem zabytków ? skoro optuje za wariantem 3 , to tak jakby zamiast po wojnie nie odbudowywać zamku w Malborku tylko wybudować szklaną kopułę bo zniknie cała historyczna reszta ! Ta wypowiedź świadczy o miernocie i braku profesjonalizmu Pana konserwatora zabytków !

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx3 
  • +12

    Ali-gator_gość

    24.04.2013, 10:15

    Do niepokoju o los niszczejącego mostu nie zmuszają kwestie finansowe, tylko proponowane wizje odbudowy zabytku! Oj będzie gorąco na spotkaniu a władze same szykują na siebie szubienicę!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx1.xx9 
  • +30

    mayster_gość

    24.04.2013, 10:25

    Czyli finansowanie niepewne... Mi osobiście podoba się wariant 1 jako najbardziej elegancki i przypominający most pierwotny. Pytanie - czy nasi włodarze w końcu zauważą ludzi i odbędzie się referendum/konsultacje społeczne, czy wybór "właściwego" wariantu pozostanie owiany "tajemnicą"...

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx7 
  • +12

    kotek_gość

    24.04.2013, 10:26

    odbudowa mostu

    ble, ble, a Wiórek i tak swoje pcha

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx7.xx1 
  • +3

    kotka_gość

    25.04.2013, 06:46

    Bo na takim wariańcia jaki on forsuje można coś ugrać.

    Cytuj
    IP: 89.200.xx7.xx8 
  • +30

    architekt_gość

    24.04.2013, 10:27

    most

    liczy się tylko wariant 1 ! inaczej będzie katastrofa "odbudowańcza" !! panie... co to jest 142 mln zł netto dla budżetu państwa ? :) jeszcze to zaokrąglą do 150 mln netto bo wiadomo, że ktoś dźwig ukradnie między czasie na placu odbudowy, albo ropa będzie znikać z baków w zaskakującym tempie lub majster przygarnie paczkę nitów hehe ;) tylko pierwszy wariant !

    Odpowiedz
    IP: 178.37.xx0.xx8 
  • -16

    ola_gość

    24.04.2013, 10:39

    osobiście

    jestem za wariantem "symetrycznym" czyli dzieląc osią pionową na pół most z zachodniej i wschodniej strony jest to samo.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx6 
  • +38

    R_Tczew_gość

    24.04.2013, 10:41

    samorządowcy most i Tczew to nie jest waszym prywatnym podwórkiem ! zostaliście wybrani przez demokracje, przez mieszkańców - mieszkańców Tczewa ! więc wsłuchajcie się w ich głosy, jeśli domagamy się mostu - prawdziwego mostu tczewskiego, to tak zróbcie, a nie podajecie jakieś durne koncepcje, które odbierają mu wszystko - wygląd, charakter a nawet historie !! to tu rozpoczęła się wojna.... tu na tym moście, więc popatrzcie na jego historie - ta historia zobowiązuje, zobowiązuje do tego żeby przywrócić mu stan, który będzie okazywał jego piękno - a będzie również ukazywał Polskę, tą Polskę, która przez lata odbierania jej wolności i tożsamości, w końcu staje z kolan... niech właśnie ten most będzie symbolem zwycięstwa i naszej historii. 10 mln to tylko pieniądze.... pieniądze, które akurat w tym przypadku będą jak najlepiej wydane - więc odbudujcie to serce Tczewa i pokażcie historie, która poprzez jego pierwotną koncepcje odbudowy będzie biła na cały świat - historie BOHATERÓW 39 r.

    Odpowiedz
    IP: 37.128.xx8.xx2 
  • -31

    Kamila_gość

    24.04.2013, 11:07

    Taniej wyjdzie nowy most postawić

    Za te pieniądze taniej wyjdzie nowy most postawić. A stary wysadzić w powietrze lub sprzedać na złom.

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx8.xx2 
  • +12

    Gwajer_gość

    24.04.2013, 14:29

    Nie byłeś na spotkaniu, to nie gadaj głupot. Na spotkaniu właśnie tak ustalono, że będzie budowany nowy most, a dodatkowo, przy uwzględnieniu 1 koncepcji, w starym stylu. Oczywiście przęsła najstarsze (z wieżyczkami) pozostaną oryginalne i będą wyremontowane, bo są zachowane w znakomitym stanie i zabytkowe, natomiast pozostałe przęsła mają być nowe, bo starych nie opłaca się remontować (remont wychodzi o kilka milionów drożej).

    Cytuj
    IP: 84.38.xx5.xx0 
    -6

    _gość

    24.04.2013, 16:47

    Most ?????.

    Jesteś człowieku chyba niepoważny.Masz coś niepoukładane w Głowie.

    Cytuj
    IP: 83.238.xx0.xxx 
    -7

    Kamila_gość

    26.04.2013, 09:40

    Do Gwajer

    do Gwejer - właśnie o to mi chodzi by się pozbyć starego mostu - tych bzdurnych wieżyczek i innych niepotrzebnych gratów. Nowy most wyszedłby taniej - ale nie w żadnym wariancie historycznym tylko nowoczesny most (most służy do chodzenia a nie podziwiania) To nie jest wieża Eiffla - i nigdy nie będzie. To jest bagno w które wyrzucane są pieniądze i to grube miliony.

    Cytuj
    IP: 153.19.xx8.xx2 
  • +16

    Wiewiórka_gość

    24.04.2013, 11:09

    Panie Wiórek, nie spieprz Pan tego!

    Odpowiedz
    IP: 31.175.xx9.xx5 
  • +41

    hehehe

    24.04.2013, 11:13

    ...

    Wariant 1 - tylko i wyłącznie - albo robimy coś dobrze od początku do końca albo nie róbmy wcale ...

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +23

    siedzący byk_gość

    24.04.2013, 11:14

    Przepraszam, ale chyba czegoś nie rozumiem...

    Władze powiatu (a przynajmniej pan Wiórek) zdają się bardziej dbać o budżet centralny i oszczędzać, niż sam minister finansów. Warianty ku którym się skłaniają (nie wymienienie przęseł tak na wyglądające jak oryginalne) są tańsze, ale co z tego skoro wyglądają tragicznie i nie zrobią z mostu atrakcji turystycznej. Skoro, pomimo żałośnie niskiego wkładu własnego, Powiat dostał zapewnienie o środkach z ministerstwa, od województwa i miasta, to niech grzecznie podziękuje i porządnie je wykorzysta, a nie tworzy potworka.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx2 
  • +19

    _gość

    24.04.2013, 11:29

    1!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx4.xx4 
  • +22

    zxc_gość

    24.04.2013, 11:35

    ...

    tylko wariant 1 ... patrząc na inne koncepcje nie widze sensu odbudowy tego mostu

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx0.xx2 
  • +11

    _gość

    24.04.2013, 11:36

    Prawda jest taka, że dofinansowania raczej wcale nie będzie - a powyższe to tylko mydlenie oczu. Zainteresowani wiedzą, że władze naszego państwa zmieniły zdanie co do mostu i wypowiadają się teraz ostrożnie.

    Odpowiedz
    IP: 213.251.xx9.xx8 
  • +17

    wyborca_gość

    24.04.2013, 12:05

    polaczyc sprawe mostu z blizajacymi sie wyborami !

    ja bede bardzo ostrozny rowniez przy wyborach :(

    Cytuj
    IP: 5.146.xx1.xx6 
  • -31

    aaa_gość

    24.04.2013, 11:37

    Tylko wariant 3b - Nie odbudowujmy mostu w XXI wieku jakiego nie pamiętamy. Był piękny to prawda, ale zróbmy coś fajnego co połączy różne epoki. Według mnie wybudujmy wariant 3b !

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx0.xxx 
  • +7

    _gość

    24.04.2013, 12:19

    to było wiadome od początku, że Warszawka nie da kasy na odbudowę mostu. Pan minister Nowak obiecał, ale to przecież jest polityk. Jego praca to ciągłe obiecywanie i niedotrzymywanie obietnic. Zanim przebrniemy prze te wszystkie procedury, które w Polsce trwają zawsze bardzo długo i nigdy się nie kończą, to się i minister zmieni i partia rządząca itd. Przed następnymi wyborami, znowu ktoś przyjedzie do Tczewa i naobiecuje. Każdy polityk chcący dostać głosy obywateli Tczewa, wie, że w naszym mieście trzeba obiecywać odbudowę mostu. Łatwe zadanie. Nie trzeba o niczym innym gadać, tylko o moście. istnienie mostu drogowego w tym miejscu nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia. Most jest oczywiście zabytkiem, ale w czasie kryzysu i takiego ogromnego długu publicznego, nikt nie wywali lekką rączką 128 milionów złotych na remont mostu, z którego korzysta kilka osób z Lisewa i może kilku najbliższych wiosek. Oczywiście, że kilka osób dojeżdża do pracy z za Wisły i na zakupy do Tczewa, ale to nic w porównaniu ze 128 milionami.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • +10

    tczwmat_gość

    24.04.2013, 13:17

    Myślę, że ten most ma nie tylko wyglądać, ale i funkcjonować.... Więc jaki on by nie był to najważniejsze, że tysiące ludzi zacznie normalnie żyć i nie wydawać połowy pensji na dojazdy do pracy czy szkoły.... Zresztą czego ja wymagam? To tylko Polska, kraj w którym człowiek nie widzi nic poza czubkiem swojego nosa... Zmieńmy mentalność Polacy!

    Odpowiedz
    IP: 46.169.xx7.xxx 
  • +5

    Pyrska18

    24.04.2013, 14:47

    tylko pierwszy wariant innych wogule nie biore pod uwagę.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +6

    _gość

    24.04.2013, 17:37

    Kup sobie w końcu słownik!

    Cytuj
    IP: 31.175.xx5.xx1 
  • +12

    _gość

    24.04.2013, 15:12

    pierwszy wariant! most powinien wyglądać tak jak na pierwszym zdjęciu w galerii zdjęć!

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx7.xx3 
  • +10

    głos_młodzieży_gość

    24.04.2013, 15:33

    Tylko pierwszy wariant!

    Żadnych innych wariantów bym nie zniosła, bo moim zdaniem, zniszczyłyby charakter mostu. Jeżeli mamy most ocalić to niech zachowa swój pierwotny wygląd. Inne opcje nie wchodzą w grę. A zresztą pewnie i to Miasto spieprzy, bo w Tczewie zawsze tak się dzieje. Nic porządnie nie potrafią zrobić. Tylko że jak spieprzą most, narażą się na gniew mieszkańców. A Rząd za przeproszeniem może nas w d*** pocałować, bo i tak pewnie nie pomoże i będzie się wymigiwać wymówkami, gdyż ma nas głęboko gdzieś. Więc albo trzeba spiąć się i zebrać samemu pieniądze albo znaleźć inwestora/sponsora lub intensywnie zacząć monitować w jakiś sposób do UE z MOCNYMI, PORZĄDNYMI argumentami.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx9 
  • +13

    Kolejny oszukany przez PO_gość

    24.04.2013, 16:34

    Dla Tczewa nie będzie pieniędzy.

    Kasa jest dla Gdańska na budowę muzeum II wojny światowej i ECS. Serdecznie pozdrowienia dla pana Nowaka i jego świty. Czas pomyśleć o innych miastach a nie tylko o Gdańsku. Po co Pan składał obietnice, jak wiedział że i tak ich nie zrealizuje?

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx9.xx8 
  • +6

    bez imienia_gość

    24.04.2013, 18:00

    "Metropolia Gdanska"

    zastanawiam sie, czy slogan propagadowy "Metropolia Gdanska" to tylko propagada sukcesu dla partii , bo w zycie mialo wesc to ze wszystkie miasta mialy miec korzysci a wychodzi na to ze tylko Gdansk, jak za komuny Tczew tracil duzo na rzecz Gdanska, gdzie jest wladza w Gdansku, ktora by walczyla o dobro Tczewa (most) nie ma ! znajdzie sie wtedy kiedy dlugi Gdanska beda do podzialu :((

    Cytuj
    IP: 5.146.xx1.xx6 
    +3

    _gość

    25.04.2013, 09:38

    No i oczywiście jest w Polsce kasa na wszelkiego rodzaju pomniki i wieczne rozpamiętywanie martyrologicznej przeszłości. Gorzej jest z kasą na przedszkola, żłobki, czy mosty, których mamy najmniej ze wszystkich państw europejskich. Większości zburzonych w czasie II wojny światowej mostów, nigdy nie odbudowano.

    Cytuj
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • +14

    mostowiec_gość

    24.04.2013, 17:03

    Tylko rekonstrukcja w wersji historycznej!!!!!!

    Nie wkomponowywać nowoczesności / szkło itp. / do obiektu zabytkowego, bo wyjdzie kicz jak jeleń na rykowisku!!!!!! Taki kicz już jest - wiadukt na ul. W. Polskiego!!!!! Takich ultranowoczesnych konstrukcji nie stawia się wśród XIX wiecznej zabudowy!!!!!! Dla takich obiektów musi być przestrzeń i perspektywa oglądania z różnych kierunków!!! To jest zrobione tylko dla przejeżdżających dołem maszynistów / motorniczych / kolejowych. Architekt miejski i miejski konserwator zabytków ze wstydu powinni zapaść się pod ziemię!!! Sprawa szerokości to następny temat!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • +6

    _gość

    24.04.2013, 20:14

    Zgadzam się

    Zgadzam się z mostowcem ! Ilekroć przejeżdżam ul. Wojska Polskiego, to zżymam się na widok wiaduktu .

    Cytuj
    IP: 94.143.xx2.xx6 
  • +5

    _gość

    24.04.2013, 17:25

    Najlepiej by było jakby Tczew i powiat tczewski zmodernizowały stary most własnymi środkami, bo państwo nie ma pieniędzy. A my w Gdańsku w czasie kryzysu i długu publicznego lekką ręką wydamy 300 milionów złotych na budowę muzeum II wojny światowej. Jak tam panie Nowak wytłumaczysz się z swoich obietnic przed ludźmi którzy tobie zaufali?

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx9.xx8 
  • -6

    _gość

    24.04.2013, 19:06

    Dla mnie most ma spełniać swoja rolę.Tczewski most a raczej to co z niego pozostało nadaje sie na złom.W stanach takie konstrukcje rozpracowuje TNT ,w ciągu pół roku powstaje nowy obiekt spełniający wszystkie oczekiwania . Pomyślcie Tczewiacy ,czy ktoś w świetle zapotrzebowania na komunikację odbudowałby most jednotorowy?

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx0 
  • -9

    _gość

    24.04.2013, 19:06

    Tylko wariant 2a

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx0 
  • -10

    1_gość

    24.04.2013, 23:19

    Tylko wariant 3a. Bez nowoczesnych wież z wyeksponowaniem cześci historycznej z nowoczesna kratownicą. Na wizualizacjach odzwierciedla świetny efekt. Chyba, że ktoś coś spie...li i na wizkach pokaże co innego a w praktyce wyjdzie takie ochydstwo jak na ul. W. Polskiego !

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xx3 
  • +4

    jarq

    25.04.2013, 08:53

    Tylko wariant historyczny

    Najlepszym rozwiązaniem jest wariant historyczny i to zarówno ze względów estetycznych, jak i historycznych- albo robimy coś raz porządnie, albo nie róbmy tego wcale. Jeżeli miasto nie posiada na odrestaurowanie wystarczających środków finansowych to na pewno lepszym rozwiązaniem jest poczekać i uzbierać dodatkową kwotę, aniżeli zaspokajać się byle jaką alternatywą projektu i mieć problem z głowy. Wariant historyczny na pewno przyniósłby naszemu miastu prestiż i uznanie. Myślmy więc rozsądnie i przyszłościowo. Najlepszym przykładem dla naszego miasta może być tu chociażby Elbląg, który niemalże całą starówkę zniszczoną podczas wojny odbudował od nowa i odrestaurował zgodnie z jego historią pomimo, iż większa pula środków finansowych, jak zawsze trafia do "konkurencji" Olsztyna.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • -4

    er_gość

    25.04.2013, 09:18

    bylem z15 lat temu na moscie

    filary byly w tak kiepskim stanie ze nadaja sie do wyburzenia i wybudowania od nowa ,cala konstrukcja jest tak zniszczona ze trzeba by bylo wszystko zrobic od nowa most byl wysadzany 2 razy ,uwazam ze gdyby go odtworzyc trzeba ze 200 milionow moze nawet wiecej jesli maja byc odbudowane wierze itp . uwarzam ze najlepszym rozwiazaniem bylo by wybudowanie nowoczesnego mostu wantowego o znacznie wiekszej przepustowosci i nosnosci ,a stary sprzedac na zlom ,a jako atrakcje turystyczna mozna postawic jedno ocalale przeslo na bulwarze ,w innym wypadku kasa pojdzie w bloto na reanimacje staruszka a za max 10 lat znowu bedzie trzeba wlozyc 100 mln

    Odpowiedz
    IP: 82.20.xx0.xx3 
  • +5

    Alex_gość

    25.04.2013, 10:52

    Tylko wariant nr 1

    Na spotkaniach wyraznie bylo powiedziane, ze czesc zabytkowa, czyli ta najstarsza, jest w dobrym stanie i jest najmniej zniszczona, mniej niz wszystkie pozniejsze dostawki. Dlatego czesc zabytkową zostawiamy i konserwujemy, a dostawiamy w miejsce dostawek wspolczesnie wykonane repliki - wizja nr 1 jest jedyną słuszną i nie ma co sie w ogole zastanawiac nad inną.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx9.xx6 

    _gość

    25.04.2013, 15:24

    A ja UWARZAM ze nie masz racji panie er

    Cytuj
    IP: 78.88.xx8.xx9 
  • +6

    VitoldMix_gość

    25.04.2013, 11:11

    Wariant 1

    Głosuje na wariant 1 oczywiscie

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xx4 
  • +7

    _gość

    25.04.2013, 13:46

    Gdyby nie przeszedł wariant 1 z powodu różnicy kilku głupich mln - proponuję zrobić pikietę mieszkańców w obronie historycznej odbudowy mostu. Taką z mediami z kraju i zagranicy. Opowiedzieć jakiego mamy "konserwatora zabytków" i nasze "władze", które patrzą tylko na pieniądze! Wyjść na ulicę i zbojkotować inne wizje odbudowy. Bo to jedyna taka szansa odbudowy, jaka się trafiła. Następnej nie będzie, bo nie będzie już czego odbudowywać.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx1.xx9 
  • +1

    :

    26.04.2013, 00:17

    oj wybitni wyedukowani ludzie...

    Do jasnej cholery, nie mam już cierpliwości do ludzi, którzy za wszelką cenę chcą zrobić z tego wybitnego obiektu histeryczną fuzję nowoczesności i przeszłości. Doprowadza mnie to do białej gorączki! LUDZIE - jeżeli zostaną podjęte jakieś najzwyczajniej w świecie - głupie decyzje to musimy działać! Nie wiem... jakieś akcje protestacyjne... bo na prawdę... Jak jaśnie oświeceni ludzie u władzy w mieście oraz sztab "profesorków" podejmą decyzje typowo oszczędnościowe lub takie, które oszpecą most... to będzie to chyba nasza osobista największa porażka. Władza ma... W DUPIE co my o tym myślimy i raczej nie przejmuje się tu naszymi wpisami... Wg mnie z obecnych wariantów wariant, który pozwoli na jak najlepsze odwzorowanie dawnego monumentalizmu i piękna ówczesnej architektury to wariant 1. Przede wszystkim jest to ZABYTEK o ogromnej wartości a zgraja wybitnych "szpecjalistuf" dobiera się do tego problemu od bardzo złej strony. Zachować urwane przęsło, bo świadczy o działaniach wojennych? Proponuję wypieprzyć w powietrze 2/3 zamku w Malborku i też będziemy mogli podziwiać wielkie znamiona działań wojennych! SKANDAL! ŻADNYCH ARCHITEKTONICZNYCH POTWORÓW... ręce mi nie opadają, bo już odpadły!

    Odpowiedz
    IP: 31.63.xx4.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.