Twój dowód lada moment straci ważność? Przypomną o tym

(fot. mat. prasowe)
Twój dowód lada moment straci ważność? Przypomną o tym
Ułatwienie i przyspieszenie załatwiania spraw urzędowych - to główne cele przyjętej przez Radę Ministrów zmian w ustawie o informatyzacji, ale i naszej nowej e-usługi.



"Minister Cyfryzacji informuje, że w ciągu najbliższych (...) dni Twój dowód osobisty traci ważność. Wniosek o nowy dowód osobisty możesz złożyć online. Odwiedź: gov.pl/do" - SMSa o takiej treści dostanie każdy właściciel Profilu Zaufanego, którego dowód osobisty wkrótce straci ważność.


Do trzech razy sztuka

- W sumie wyślemy trzy takie wiadomości. Na 60, 45 i 20 dni przed końcem ważności dowodu osobistego - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Jeśli wniosek o nowy dokument złożymy już po pierwszym przypomnieniu, drugie nie przyjdzie. Jeśli zdecydujemy się załatwić tę sprawę po drugim SMSie, na trzeci nie musimy już czekać - dodaje szef MC.


Na przypomnienia mogą liczyć wszyscy, którzy mają Profil Zaufany (PZ). Zakładając go podajemy numer swojego telefonu, na który - w trakcie korzystania z PZ - przychodzą kody autoryzacyjne, a teraz przyjdą też SMSy z przypomnieniem o konieczności wymiany dowodu.


To kolejny powód, dla którego warto założyć Profil Zaufany. Sprawdź, jak to zrobić.

Nasza nowa e-usługa to świetny przykład na skuteczny i sprawny kontakt administracji z obywatelem. Wkrótce przybędzie takich usług. A wszystko dzięki przyjętej dziś przez Radę Ministrów nowelizacji ustawy o informatyzacji.

Zaproponowane przez nas rozwiązania nie tylko ułatwią i przyspieszą załatwianie spraw urzędowych, ale i pomogą obywatelom uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji wynikających np. z nieterminowego załatwienia jakieś sprawy.


Halo, halo

W jaki sposób?

- Poprzez umożliwienie bezpośredniego kontaktu administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy - w tym np. o niedotrzymaniu terminów - czy też właśnie o upływie ważności dokumentów. Dodatkowa korzyść - w niektórych przypadkach dla obu stron wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.



Bezpośredni kontakt z obywatelem będzie możliwy dzięki powstaniu Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), w którym gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e-mail lub numer telefonu).



WAŻNE! Wprowadzenie danych do RDK przez obywateli będzie dobrowolne. Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e-usługę lub podczas wizyty w urzędzie.



WAŻNE! Dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią. Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących).



RDK będzie częścią Systemu Rejestrów Państwowych, w którym funkcjonują już: rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych, czy też Rejestr Dokumentów Paszportowych.

Zakładamy, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.



To nie wszystko

To nie wszystkie korzyści płynące z powstania rejestru Danych Kontaktowych. Katalog usług, które będzie można realizować z wykorzystaniem zawartych w nim danych kontaktowych, będzie stopniowo poszerzany.

- Kolejną korzyścią, jaką wprowadza przyjęty dziś projekt jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze - mówi minister Marek Zagórski. - Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego. Jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać. Po wejściu w życie przygotowanych przez nas zmian - dokumenty dostaniemy "od ręki" - dodaje szef MC.



Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunek? Posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub podpisu osobistego.

Odpisy aktu stanu cywilnego będą opatrywane kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ministra ds. informatyzacji.

Drukuj
Prześlij dalej