Przez 4,5 roku ma świadczyć usługi nowy miejski przewoźnik. Przetarg zostanie ogłoszony pod koniec maja, a jego wyniki poznamy latem. Wszystko wskazuje na to, że pasażerowie będą jeździć znacznie młodszymi autobusami - w specyfikacji ma znaleźć się zapis, że nie będą to pojazdy starsze niż 12 lat (obecnie średnia wieku autobusów wynosi 18 lat).
Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu zbiorowego dla miasta Tczewa na lata 2014 - 2022 został przedstawiony w ostatni poniedziałek w ratuszu. Ten kilkudziesięciostronicowy dokument to konsekwencja ustawowych zapisów, które narzuciły na jednostkach samorządu sporządzanie podobnych programów. Zatem plany transportowego rozwoju powstają na szczeblu krajowym, wojewódzkim i wreszcie - gminnym. To taka komunikacyjna strategia, która określa przyszłe kierunki działania. Nie znajdziemy tam zatem konkretnych rozkładów, czy taryf. Dokument ma również stanowić próbę do dostosowania się do dyrektyw Unii Europejskiej. Jednak w krajach zachodnich chodzi nie tylko o komunikację zbiorową, ale też przyjmowanie takich rozwiązań - jak udogodnienia dla osób decydujących się na pracę w domu, czy udostępnianie bus-pasów autom prywatnym, gdzie przewożonych jest kilku pasażerów.
Nad dokumentem pracował Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting, który wdraża podobne rozwiązania na terenie całego kraju - m. in. Grudziądza, Płocka, czy Gdyni. Plan na kolejne lata zakłada podtrzymanie obowiązującego modelu z pewnymi zmianami:
- Przetarg z nowym przewoźnikiem zostanie ogłoszony na 4,5 roku. Od przewoźnika miasto będzie wymagać autobusów niskopodłogowych - nie starszych niż 12 lat. To spora zmiana, bo obecnie średnia wieku tczewskiego taboru wynosi 18 lat. Będą to pojazdy zdecydowanie lepsze technicznie - na fabrycznie nowe, miasta nie stać. Ten ruch pokazuje tendencję podążania w stronę lepszych standardów - tłumaczył Gromadzki.
Znaczne obniżenie wieku pojazdów podczas nowego przetargu powoduje jednak zaniepokojenie części radnych - Roman Kucharski zastanawiał się, czy miasto stać na takie odmłodzenie taboru. Marcin Gromadzki tłumaczył, że wiek autobusów jest przemyślany, bo samochody tego typu - niewiele różniące się od tych nowych - można nabyć po atrakcyjnej cenie u naszych zachodnich sąsiadów. Z kolei prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki tłumaczył, że takie rozwiązanie jest formą kompromisu:
- To połączenie jest efektem pogodzenia naszych możliwości budżetowych z próbą podniesienia komfortu dla pasażerów. Co do czasu, na jaki wybieramy przewoźnika, to zdecydowaliśmy się na 4,5 roku, a nie np. na 10 lat, bo dążymy do integracji transportowej z metropolią. Okres obowiązywania kontraktu będzie dłuższy niż obowiązujące obecnie 3 lata, zatem możemy oczekiwać nowszego taboru, a z kolei po 4,5 roku w metropolii powinny być już rozstrzygnięte kwestie transportowe. Podpisując umowę na 10 lat, odłożylibyśmy na bardzo długo negocjacje z aglomeracją.
Obecny na sali Grzegorz Sobieralski z organizacji Przedsiębiorcy Pomorza, mówił o potrzebie optymalizacji transportu i potrzebie badań marketingowych odnośnie preferencji pasażerów. Radny Krzysztof Misiewicz dodawał, że takie preferencje możemy odczytać na podstawie przejazdów dokonywanych na podstawie karty miejskiej. Zwracał również uwagę na konieczność komunikacyjnego połączenia w przyszłości z dawnymi terenami wojskowymi. Radny Krzysztof Korda pytał natomiast, czy miasto powinno podążać w stronę płatności za bilet za pośrednictwem telefonu, czy przez internet.
- Jeśli chodzi o telefony komórkowe to wśród przewoźników może 0,5 procenta transakcji dokonywana jest w ten sposób. Ale internet powoli staje się standardem. - dodawał Marcin Gromadzki.
Głos zabrał też przedstawiciel kierowców obecnego przewoźnika i zakładowej "Solidarności", Roman Sęk.
- Co do głosów mówiących o tym, że w Tczewie są korki - to trzeba jasno powiedzieć, że ich nie ma - korki to mamy w Gdańsku, czy Paryżu. Odnośnie wieku autobusów - jak będzie te 12 lat, to będzie dobrze - nie ma teraz różnic między pojazdem 3-letnim, a 18-letnim. - mówił.
Roman Kucharski dodawał też, że coraz większą rolę w transporcie wyznacza ruch rowerowy. Dyskusję podsumował przedstawiciel Public Transport Consulting, który podkreślił, że w Polsce komunikacja publiczna, szczególnie w mniejszych miejscowościach, wciąż będzie odstawiana na drugi plan, dopóki posiadanie własnego auta będzie wyznacznikiem pewnego społecznego prestiżu.
Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu zbiorowego dla miasta Tczewa na lata 2014 - 2022 został przedstawiony w ostatni poniedziałek w ratuszu. Ten kilkudziesięciostronicowy dokument to konsekwencja ustawowych zapisów, które narzuciły na jednostkach samorządu sporządzanie podobnych programów. Zatem plany transportowego rozwoju powstają na szczeblu krajowym, wojewódzkim i wreszcie - gminnym. To taka komunikacyjna strategia, która określa przyszłe kierunki działania. Nie znajdziemy tam zatem konkretnych rozkładów, czy taryf. Dokument ma również stanowić próbę do dostosowania się do dyrektyw Unii Europejskiej. Jednak w krajach zachodnich chodzi nie tylko o komunikację zbiorową, ale też przyjmowanie takich rozwiązań - jak udogodnienia dla osób decydujących się na pracę w domu, czy udostępnianie bus-pasów autom prywatnym, gdzie przewożonych jest kilku pasażerów.
Nad dokumentem pracował Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting, który wdraża podobne rozwiązania na terenie całego kraju - m. in. Grudziądza, Płocka, czy Gdyni. Plan na kolejne lata zakłada podtrzymanie obowiązującego modelu z pewnymi zmianami:
- Przetarg z nowym przewoźnikiem zostanie ogłoszony na 4,5 roku. Od przewoźnika miasto będzie wymagać autobusów niskopodłogowych - nie starszych niż 12 lat. To spora zmiana, bo obecnie średnia wieku tczewskiego taboru wynosi 18 lat. Będą to pojazdy zdecydowanie lepsze technicznie - na fabrycznie nowe, miasta nie stać. Ten ruch pokazuje tendencję podążania w stronę lepszych standardów - tłumaczył Gromadzki.
Znaczne obniżenie wieku pojazdów podczas nowego przetargu powoduje jednak zaniepokojenie części radnych - Roman Kucharski zastanawiał się, czy miasto stać na takie odmłodzenie taboru. Marcin Gromadzki tłumaczył, że wiek autobusów jest przemyślany, bo samochody tego typu - niewiele różniące się od tych nowych - można nabyć po atrakcyjnej cenie u naszych zachodnich sąsiadów. Z kolei prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki tłumaczył, że takie rozwiązanie jest formą kompromisu:
- To połączenie jest efektem pogodzenia naszych możliwości budżetowych z próbą podniesienia komfortu dla pasażerów. Co do czasu, na jaki wybieramy przewoźnika, to zdecydowaliśmy się na 4,5 roku, a nie np. na 10 lat, bo dążymy do integracji transportowej z metropolią. Okres obowiązywania kontraktu będzie dłuższy niż obowiązujące obecnie 3 lata, zatem możemy oczekiwać nowszego taboru, a z kolei po 4,5 roku w metropolii powinny być już rozstrzygnięte kwestie transportowe. Podpisując umowę na 10 lat, odłożylibyśmy na bardzo długo negocjacje z aglomeracją.
Obecny na sali Grzegorz Sobieralski z organizacji Przedsiębiorcy Pomorza, mówił o potrzebie optymalizacji transportu i potrzebie badań marketingowych odnośnie preferencji pasażerów. Radny Krzysztof Misiewicz dodawał, że takie preferencje możemy odczytać na podstawie przejazdów dokonywanych na podstawie karty miejskiej. Zwracał również uwagę na konieczność komunikacyjnego połączenia w przyszłości z dawnymi terenami wojskowymi. Radny Krzysztof Korda pytał natomiast, czy miasto powinno podążać w stronę płatności za bilet za pośrednictwem telefonu, czy przez internet.
- Jeśli chodzi o telefony komórkowe to wśród przewoźników może 0,5 procenta transakcji dokonywana jest w ten sposób. Ale internet powoli staje się standardem. - dodawał Marcin Gromadzki.
Głos zabrał też przedstawiciel kierowców obecnego przewoźnika i zakładowej "Solidarności", Roman Sęk.
- Co do głosów mówiących o tym, że w Tczewie są korki - to trzeba jasno powiedzieć, że ich nie ma - korki to mamy w Gdańsku, czy Paryżu. Odnośnie wieku autobusów - jak będzie te 12 lat, to będzie dobrze - nie ma teraz różnic między pojazdem 3-letnim, a 18-letnim. - mówił.
Roman Kucharski dodawał też, że coraz większą rolę w transporcie wyznacza ruch rowerowy. Dyskusję podsumował przedstawiciel Public Transport Consulting, który podkreślił, że w Polsce komunikacja publiczna, szczególnie w mniejszych miejscowościach, wciąż będzie odstawiana na drugi plan, dopóki posiadanie własnego auta będzie wyznacznikiem pewnego społecznego prestiżu.
Komentarze (48) dodaj komentarz
Tczewianin_gość
02.04.2014, 11:15
METEOR WON!!!
Precz z badziewiem!
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 15:52
Zbliżają się wybory to rumcajs zaczyna myśleć ? mojego głosu już nie dostanie mieszkańcy miasta zapamiętali poczynania tej aroganckiej władzy autobusy smród bród i ubóstwo i tak szybko jak znikną te złomy tak szybko pożegnamy się z tymi nieudacznikami jak można swoim wyborcom zafundować taki syf ,cofnięcie się o wiek w przeszłość ??????
Cytuj_gość
02.04.2014, 11:30
Ja proponuje wrocic do Ikarusów i wszyscy beda zadowoleni masakra jakas
OdpowiedzMK_gość
02.04.2014, 11:32
Najpierw spierdzielono by teraz chwalić się popraw
Średnia wieku autobusów Veolia wynosiła 7 lat! Po Tczewie jeździły turkusowe Mercedesy które nie miały zdemontowanego ogrzewania i miały klimatyzację. Co mamy teraz - każdy widzi - mniej taboru, mniej kursów, zdezelowany 18 letni tabor... podziękujmy Radzie Miasta która tak ustawiła warunki poprzedniego przetargu by Veolia nie mogła go wygrać przy konkurencji z jeżdżącym szrotem. Przypomnę że bilety zdrożały od czasu Meteora o 30 groszy.
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 16:45
Kolego mówisz nie prawdę. Autobusy Veolii miały większą średnią wieku, nie miały klimatyzacji chyba , że myślisz o sprowadzonych przez byłego dyrektora Veolii P. Pobłockiego starych Volvach, w których nie można nawet było uchylić okna, bo w tych autobusach klimatyzacja nie działała. Niektóre autobusy poprzedniego przewoźnika nie powinny były się poruszać po ulicach.
CytujMK_gość
03.04.2014, 08:17
Kolego to Ty mijasz się z prawdą.
Kolego to Ty mijasz się z prawdą. Takie były wymagania przetargowe. Veolia spełniała je kupując zupełnie nowy tabor. Wspomniane przez Ciebie Volvo były najstarszymi autobusami którymi dysponowała, a i tak w porównaniu z taborem Meteora były nowe. Teraz nikt nikt potraktuje Tczewa poważnie. Nikt nie zainwestuje w nowy tabor, bo będzie się obawiał że prezydent i Rada Miasta zrobią z niego frajera. Tak jak zrobiono z Veolią (Arriva),
CytujPsażer_gość
02.04.2014, 11:37
Proponuje zrobić ankietę dla pasażerów jeżdżących rano do pracy(i nie tylko). Tam się dowiecie szanowni radni co można (trzeba) zmienić. I ta średnia wieku.... Jeden autobus będzie miał 18 lat drugi 6.... i może będzie stał jako rezerwowy ... Ogólnie firmie Meteor mówimy NIE!!!
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 16:47
Dokładnie tak samo było w Veolii. Pewnego razu autobus się doszczętnie spalił. Przez pewien czas byłem bardzo zdziwiony dlaczego nie kasują go. Okazało się, że to autobus stosunkowo młody i musi być na stanie żeby wiek się zgadzał. Trwało to z 2 lata.
Cytujwow_gość
02.04.2014, 12:07
super
Uwaga ogłaszam PRZEŁOM nareście nie bedę musiała się bać że po drodzę "meteor" się rozpadnie.
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 12:09
Ciekawe co będziecie sobie teraz pisać, wygląda na to że meteor zostanie. Holenderski złomiarz odetchnie z ulgą będzie miał zbyt na swoje wraki.
OdpowiedzRaiders
02.04.2014, 12:09
Oby to nie był przewoźnik na podobe METEORA bo to co teraz jest to jakaś kpina, i oby nowy przewoźnik dostosował rozkład do ludzi jeżdzących do pracy i z powrotem
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 12:19
ha ha ha bilet normalny 5 zł -dziekuję
OdpowiedzTaki sobie_gość
02.04.2014, 12:55
Szczęka mi opadła po wypowiedzi przedstawiciela pracowników obecnego przewoźnioka - nie ma różnicy pomiędzy 3 a 18 lernim autobusem??? Kuź..wa, chociażby w ilości gum poprzyklejanych do jednego siedzenia, pomijając całą istotną resztę. Niech nikt nam kitów nie wciska, że miasto nie ma kasy na transport publiczny, który powinien być priorytetem zadań miasta. Jeżdżą nim głównie ludzie do pracy, nasze dzieci do szkół, seniorzy. Ma być bezpiecznie, punktualnie, czysto!!! Specyfikacja przetargowa powinna uwzględniać poza warunkami technicznymi również warunki utrzymania czystości w busach. Przede wszystkim nie ma być robiona pod "zaprzyjaźnionego" Meteora, bliskiego sercu niektórym radnym. Miasto nie kupuje busów a usługę transportu publicznego. Dobrze napisana specyfikacja, firma, której zależy i mam nadzieję,że pożegnamy się z Meteorem.
OdpowiedzMN_gość
02.04.2014, 12:55
Dziwne, że w takim Starogardzie są nowe autobusy i jakoś to miasto na nie stać. Średnia wieku 12 lat - znów będzie powtórka meteor bis w dodatku na 4,5 roku. Pieniędzy zaoszczędzonych na wyborze meteora nie widać , a prezydent Pobłocki niech się nie ośmiesza. Wiem jedno , za wprowadzenie meteora na tczewskie ulice odpowiem głosem przy wyborach.
OdpowiedzJan Kosmita_gość
02.04.2014, 15:14
Meteor wygra bo wymagania są niskie
Przewoźnik już został wybrany. Nie pamiętacie różnicy cen w ofertach przy poprzednim przetargu ? Nikt tańszy od meteoryta nie będzie.
Cytujst_gość
02.04.2014, 17:59
Tylko w Starogardzie nikt nie myślał, aby sprzedawać Miejski Zakład Komunikacji, bawić się w jakieś przetargi, a myślano, by inwestować w tabor. Dodam, że bilet w Starogardzie kosztuje 2 złote 20 groszy, czyli o 50 groszy taniej niż w Tczewie, a jakość świadczonych usług jest na o wiele wyższym poziomie.
CytujSM_gość
02.04.2014, 22:50
Bzdury!
Po pierwsze w Starogardzie jeżdżą jeszcze autosany, a po drugie jest mniejszym miastem z mniejszym taborem itd itp
Cytujsds_gość
02.04.2014, 13:46
SĘK
nie ma teraz różnic między pojazdem 3-letnim, a 18-letnim. ten co to mówił ma coś z głową i niech da się leczyć albo spada z naszego miasta !!!!!!
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 13:54
Miasto nie ma pieniedzy na nowy tabor. Okej, niech nie bedzie najnowszy, prosto z fabryki. Zlikwidujmy burakow ze strazy miejskiej i juz budzet bedzie o 2.5mln zlotych większy. Zenada
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 14:02
"Solidarności", Roman Sęk.
"- Co do głosów mówiących o tym, że w Tczewie są korki - to trzeba jasno powiedzieć, że ich nie ma - korki to mamy w Gdańsku, czy Paryżu. Odnośnie wieku autobusów - jak będzie te 12 lat, to będzie dobrze - nie ma teraz różnic między pojazdem 3-letnim, a 18-letnim. - mówił." Super przedstawiciel skoro chce aby jego koledzy jeździli autobusami 18 letnimi. BRAVO BRAVO BRAVO
Odpowiedzddd_gość
02.04.2014, 14:02
kierowcy
Miasto w przetargu powinno zabezpieczyć sprawy socjale dla kierowców a mianowicie na końcowych przystankach pomieszczenia socjalne a nie jakieś budy jak kierowca idzie za potrzeba to gdzie ma możliwości mycia rąk przecież kierowcy sprzedają bilety i gdzie jest ta higiena może sanepid by się tym zajął ?
OdpowiedzMemory
02.04.2014, 14:14
Auto = prestiż
Nie zgodzę się z tym - posiadanie auta to często konieczność. A komunikacja miejska tak długo będzie na drugim miejscu dopóki rozkład jazdy będzie ustalany z góry a nie dla pasażerów. Przecież to jest kpina - często na autobus muszę czekać 15 minut - więc wolę już się przejść. Pan Sobieralski ma rację - powinny zostać przeprowadzone badania na temat komunikacji miejskiej - Pan Misiewicz myli się z KM nie można wyciągnąć preferencji ponieważ obecna siatka połączeń został narzucona z góry.
Odpowiedzgość_gość
02.04.2014, 14:56
pomyślcie
jakie ma znaczenie czy to dalej będzie meteor czy inna firma.Skoro w poprzednim przetargu podano wiek autobusów to pretensje do miasta a nie do firmy przewozowej.Poza tym vectry juz nie ma jest arriva .Mieliśmy okazje jechać autobusem tego przewoźnika,był smród i duchota,zero klimy i tłok.Za komunikacje jest odpowiedzialna gmina.Jak rozpiszą przetarg i jak podpiszą umowę tak potem jest.I te wrzaski na kolejnych przewozników są pozbawione logiki.Nie ten adres ...wszystkie pretensje kierujcie do sprawcy czyli urzędników.
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 14:57
tylko nie meteor bo to 100razy gorszy syf niż veolia chociaz tam tez nie bylo ekstra ale napewno lepiej nie w meteorze
Odpowiedzstary tczewiak_gość
02.04.2014, 15:30
Panie Romanie pan chyba głowę zamienił na coś innego mówiąc że niema różnicy między 3 a 18 letnim autobusem. Jak to jest aby facet mówiący takie farmazony był przedstawicielem załogi? choć znam jednego pana co większe farmazony pieprzy a był prezydentem naszego kraju.
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 15:44
prezydencie miasta
komunikacja powinna byc priorytetem a tu... jak zwykle pieniedzy nie ma.ja sie pytam gdzie jest zaoszczedzonych kilka mln (niecale 6) po przetargu z tym szrotem
OdpowiedzMikolaj Faza_gość
02.04.2014, 16:15
Wsiadajta na bicykle, toć niedlugo byndzie wincej stojakow
OdpowiedzLONGIN_gość
02.04.2014, 16:21
...
POWINNIŚMY WRÓCIĆ DO VEOLII
Odpowiedzkejt_gość
02.04.2014, 17:15
suprised
O jejku, to będę miała jeździć bez przesiadki po jednym przystanku, bo autobus jest zepsuty? :-( Ach, ta adrenalinka w drodze do pracy o 6 rano jest doprawdy pobudzająca....
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 17:37
Przy cenach biletów rosnących w takim tempie niedługo prestiżem będzie jazda autobusem.... a nie autem :)
Odpowiedzm_gość
02.04.2014, 17:52
Dobrzej jeszcze jakby udało się znaleźć pieniądze i porozumienie władz w kwestii powrotu autobusów na Rokitki :)
OdpowiedzRogi
02.04.2014, 17:56
Jest napisane, że pojazdy nie mają być starsze niż 12 lat, a nie średnia wieku. Mam nadzieję, że chociaż kilka nie będzie tak starych. O taborze Meteora nie ma co wspominać. Większość autobusów straciła już przydatność do spożycia.
Odpowiedzautomaniak_gość
02.04.2014, 18:02
auto lepsze od busika w mieście
Z chęcią przesiadłbym się na miejski autobusik jakby przejazdy były tańsze a bileciki na kilka przejazdów ważne,a dla dzieci przejazdy darmowe ,to bym jezdził nawet wieczorem,a jak nie to opłacić O -Ce wolę i taniej jak nie tak samo jezdzić starym,dobrym Fordem.
OdpowiedzRajmund_gość
02.04.2014, 18:41
A ja z moją Kobietą przeżyliśmy stan wojenny,to z takim czymś sobie nie poradzimy?!
Odpowiedzktos_gość
02.04.2014, 18:54
władz miasta nie interesuje jakimi autobusami będziemy jedzić ,ponieważ sami nie korzystaja z komunikacji miejskiej ale widać po zdjęciu ile osób jest zainteresowanych komunikacją wiecej wpisów niż chętnych na debacie tacy są mieszkańcy dużo piszą na forach a na debacie tylko pare osób
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 20:16
Mogą zostać tylko te wygodne siedemnastki
OdpowiedzJames_gość
02.04.2014, 21:19
Nie ma różnicy między 3-letnim i 18-letnim pojazdem? To jest przepaść technologiczna. A obowiązująca norma emisji spalin ? Od stycznia obowiązuje EU "6", a 18 lat temu EU "0"
Odpowiedzgóściowa_gość
02.04.2014, 22:57
chore
w Tczewie powinna wygrać Tczewska firma -a dajecie nabijać kieszenie innym MIASTOM ktore wygrywaja przetargi bo daja mala stawke a po chwili jak wygraja podnosza biletTO MY TCZEWIANIE CHCEMY FIRMĘ Z TCZEWAa nie po każde zaswiadczenie jechac na drugi koniec POLSKI---wladze myślcie troche
Odpowiedz_gość
02.04.2014, 23:12
NIE WIEM O CO CHODZI WYSTARCZY WPISAĆ SOBIE W HISTORIĘ WYSZUKIWANIA ARTYKUŁY NA TEMAT VEOLII PRZECIEŻ TE SAME TEKSTY W KOMENTARZACH O SMRODZIE, BRUDZIE, OPÓŹNIENIACH, CHAMSKIM ZACHOWANIU KIEROWCÓW. DZIŚ PISZECIE, ŻE JAK BYŁA VEOLIA TO BYŁO SUPER I HIPER. NIKT SIĘ NIE PYTA JAK ŚMIERDZĄCA ATMOSFERA BYŁA W VEOLIIA TERAZ W ARIVIE. CIĄGŁE NAGONKI I SZUKANIE ZŁODZIEI I PIJAKÓW. NIKT W TEJ FIRMIE NIE JEST PARTNEREM DLA PRACODAWCY TYLKO NIEPOTRZEBNYM ZA DUŻYM KOSZTEM. OSTATNI SPÓR O WYNAGRODZENIE ZAKOŃCZYŁ SIĘ ŻAŁOŚNIE DOSTALIŚMY 50 GR Z ŁASKĄ DO GODZINY. PODKULILIŚMY OGONY I DALEJ ZAPIERD. ZA GŁODOWE PENSJE. TAKA JEST PRAWDA O VEOLII PATRZ ARIVIE.
Odpowiedzluki_gość
03.04.2014, 07:56
rokitki
niech puszczą te autobusy miejskie a nie ladochą jezdzić i 3,50 zł wydawać drożyzna
OdpowiedzMały_gość
03.04.2014, 08:42
TRZEBA BYŁO ZOSTAĆ PRZY VEOLII.
TYLE W TEMACIE.
Odpowiedz...._gość
03.04.2014, 09:31
zmiany
Latocha stanie do przetargu i wygra. Zobaczycie
Odpowiedz_gość
03.04.2014, 11:33
Oby wygrała firma Tomasza Latochy na prawde mu kibicuje.
Odpowiedzmalo _gość
03.04.2014, 11:52
To połączenie jest efektem pogodzenia naszych możliwości budżetowych z próbą podniesienia komfortu, podniesienia, jak mozna podnosic cos czego nie ma. W lato ogrzewanie właczone w zime brak, kilkucentymetrowe szpary, leje sie woda na głowę. Ale dla naszego włodarza Smolińskiego najważniejsze żeby kierowcy krawaty mieli, bo jak zapomni to go zawiesza w pracy i kare zapłaci.
Odpowiedz_gość
03.04.2014, 18:23
Tak jak by wygrał Latocha przetarg to nie kursowali by tak gapowicze jestem za żeby wszedł do przetargu i wygrał to te stare nie przyjemne komuchy by nie pracowali
Odpowiedzmarian_gość
03.04.2014, 20:29
Ludzie,a wy myślicie,że firma pana Latochy coś nowego wprowadzi?Będzie tak samo jak jest teraz.Kierowcy będą musieli myc autobusy za darmo po pracy.Pan Tomek to robi ładną otoczkę na zewnątrz.
Odpowiedz._gość
03.04.2014, 21:58
KOMUNiKCJA Miejska
W Tczewe komunikacja stwarza problemy mieszKancom w zakresie rzemieszczania sie. Veolia traktowala pasazerow jak idiotow , taki kierowca Henryk Kalkowski to wyzywal pasazerow i grozil wyrzuceniem ,a inni tez , w Meteorze kierowcy sa bardziej spokojni .
Odpowiedzstylowy_gość
03.04.2014, 22:17
swojak
W pamięci mam nasze, polskie Autosany dwudrzwiowe - przytulne i swojskie. Były cichsze i bardziej opływowe, mniej ciosane z pnia i tańsze w eksploatacji oraz remontach - miały swój styl. Były naprawdę nasze i podnosiły naszą własną ambicję oraz poczucie własnej wartości. Nie irytowały zwłaszcza osób starszych nadmiarem nowinek technicznych i wszędobylskiej elektroniki od której nie potrafimy się już uwolnić, a coraz więcej spośród nas ma jej serdecznie dosyć - tak jak poczucia złudnego i płytkiego komfortu. Z jednej strony brylujemy na siłę innowacyjnością, z drugiej ponosimy szerokie koszty i drugą stronę medalu spychającą na ślepy tor. Już zakup Ikarusów był nieporozumieniem - brukujmy rozum. Tczew powinien mieć lżejsze, sprawniejsze i tańsze pojazdy - nade wszystko polskiej produkcji - może choć w taki sposób pokazalibyśmy niewiernym Tomaszom Polski, że mamy szacunek do siebie, dobrze pojmowaną ambicję, mądrość i szeroki patriotyzm. Może niejeden Kevin i Klaus wnet zrozumie, że jego bałamutne podejście do Polaków nie napotyka na aprobatę i tępą akceptację. Mówię Wam, że więcej prymitywu w tym co nam się wydaje wyrafinowane, niż w tym co niesłusznie traktujemy z pogardą.
Odpowiedz