W Pomorskim Centrum Informacji Turystycznej w Gdańsku 12 czerwca odbyła się uroczystość podpisania umowy przez władze województwa z firmą DS Consulting na realizację analizy wykonalności przedsięwzięcia "Pomorskie Trasy Rowerowe o zasięgu międzynarodowym R-10 i WTR (R-9)".
Umowę parafował marszałek województwa Mieczysław Struk.
- Różnorodność krajobrazu oraz rzeźby terenu sprawia, że Pomorskie to doskonałe miejsce do uprawiania turystyki rowerowej. Samorząd województwa pomorskiego wyszedł naprzeciw oczekiwaniom turystów oraz uczestników ruchu rowerowego i przystąpił do prac nad przedsięwzięciem strategicznym, które go celem jest wybudowanie dwóch rowerowych tras międzynarodowych. Trasa R-10 (Nadmorski Szlak Hanzeatycki) oraz Wiślana Trasa Rowerowa (będąca częścią R-9) położone są w korytarzach europejskiej sieci tras rowerowych Euro Velo. Stworzone w ramach przedsięwzięcia trasy stanowić będą unikalny produkt turystyczny łączący turystykę aktywną z turystyką kulturową i przyrodniczą. Turysta przemierzający szlaki otrzyma pakiet unikalnych w skali kraju, walorów krajobrazowych (pas nadmorski, Delta i Dolina Wisły, równinny obszar Żuław), przyrodniczych (m.in. Nadmorski Park Krajobrazowy, Słowiński Park Narodowy) i kulturowych (Kaszuby, Kociewie, Żuławy, Powiśle, Trójmiasto). - mówi Małgorzata Pisarewicz z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.
Jak tłumaczą urzędnicy, projekt zakłada budowę nowych dróg rowerowych, wykorzystanie dróg publicznych o niskim natężeniu ruchu, wykorzystanie utwardzonych dróg leśnych i wałów przeciwpowodziowych Wisły, budowę infrastruktury dla rowerzystów, a także oznakowanie całości zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z uwagi na realizację przez samorząd województwa pomorskiego drugiego turystycznego przedsięwzięcia „Kajakiem przez Pomorze”, oba projekty prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Na Pomorzu projekt Wiślanej Trasy Rowerowej zakłada wyznaczenie szlaków - na lewym brzegu od Wyspy Sobieszewskiej do Pieniążkowa, zaś na prawym brzegu od miejscowości Mikoszewo do Rusinowa na granicy województwa. Część trasy będzie przebiegać po koronach wałów wiślanych - teraz rowerzysta wjeżdżający na wały musi liczyć się z mandatem - jednak w ub. roku prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał w Grudziądzu dokument o skierowaniu do prac parlamentarnych projektu nowelizacji Prawa wodnego. Przygotowana nowelizacja znosi obowiązujący obecnie zakaz poruszania się rowerami po koronach i wzdłuż wałów przeciwpowodziowych.
Projekt będzie wymagał współpracy wielu partnerów - tylko na terenie naszego województwa chodzi o Gdańsk, gminę Pruszcz Gdański, gminę Cedry Wielkie, gminę Suchy Dąb, Tczew, gminę Subkowy, Pelplin, Gniew. Zaś z drugiej strony Wisły - gminę Stegnę, gminę Ostaszewo, gminę Lichnowy, gminę Miłoradz, Sztum, gminę Ryjewo, gminę Kwidzyn, gminę Sadlinki.
Na razie nie wiadomo, kiedy realnie ruszy budowa całej trasy w granicach województwa. Analiza wykonalności ma zostać wykonana w ciągu roku. Wtedy będzie można przystąpić do prac związanych z wykonaniem dokumentacji dla poszczególnych odcinków, szukaniem źródeł dofinansowania (także z RPO), czy wreszcie - ogłaszaniem przetargów. Szacuje się, że trasa ma powstać w 2020 roku.
Umowę parafował marszałek województwa Mieczysław Struk.
- Różnorodność krajobrazu oraz rzeźby terenu sprawia, że Pomorskie to doskonałe miejsce do uprawiania turystyki rowerowej. Samorząd województwa pomorskiego wyszedł naprzeciw oczekiwaniom turystów oraz uczestników ruchu rowerowego i przystąpił do prac nad przedsięwzięciem strategicznym, które go celem jest wybudowanie dwóch rowerowych tras międzynarodowych. Trasa R-10 (Nadmorski Szlak Hanzeatycki) oraz Wiślana Trasa Rowerowa (będąca częścią R-9) położone są w korytarzach europejskiej sieci tras rowerowych Euro Velo. Stworzone w ramach przedsięwzięcia trasy stanowić będą unikalny produkt turystyczny łączący turystykę aktywną z turystyką kulturową i przyrodniczą. Turysta przemierzający szlaki otrzyma pakiet unikalnych w skali kraju, walorów krajobrazowych (pas nadmorski, Delta i Dolina Wisły, równinny obszar Żuław), przyrodniczych (m.in. Nadmorski Park Krajobrazowy, Słowiński Park Narodowy) i kulturowych (Kaszuby, Kociewie, Żuławy, Powiśle, Trójmiasto). - mówi Małgorzata Pisarewicz z Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.
Jak tłumaczą urzędnicy, projekt zakłada budowę nowych dróg rowerowych, wykorzystanie dróg publicznych o niskim natężeniu ruchu, wykorzystanie utwardzonych dróg leśnych i wałów przeciwpowodziowych Wisły, budowę infrastruktury dla rowerzystów, a także oznakowanie całości zgodnie z obowiązującymi przepisami. Z uwagi na realizację przez samorząd województwa pomorskiego drugiego turystycznego przedsięwzięcia „Kajakiem przez Pomorze”, oba projekty prowadzone będą równocześnie i wzajemnie będą się uzupełniały.
Na Pomorzu projekt Wiślanej Trasy Rowerowej zakłada wyznaczenie szlaków - na lewym brzegu od Wyspy Sobieszewskiej do Pieniążkowa, zaś na prawym brzegu od miejscowości Mikoszewo do Rusinowa na granicy województwa. Część trasy będzie przebiegać po koronach wałów wiślanych - teraz rowerzysta wjeżdżający na wały musi liczyć się z mandatem - jednak w ub. roku prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał w Grudziądzu dokument o skierowaniu do prac parlamentarnych projektu nowelizacji Prawa wodnego. Przygotowana nowelizacja znosi obowiązujący obecnie zakaz poruszania się rowerami po koronach i wzdłuż wałów przeciwpowodziowych.
Projekt będzie wymagał współpracy wielu partnerów - tylko na terenie naszego województwa chodzi o Gdańsk, gminę Pruszcz Gdański, gminę Cedry Wielkie, gminę Suchy Dąb, Tczew, gminę Subkowy, Pelplin, Gniew. Zaś z drugiej strony Wisły - gminę Stegnę, gminę Ostaszewo, gminę Lichnowy, gminę Miłoradz, Sztum, gminę Ryjewo, gminę Kwidzyn, gminę Sadlinki.
Na razie nie wiadomo, kiedy realnie ruszy budowa całej trasy w granicach województwa. Analiza wykonalności ma zostać wykonana w ciągu roku. Wtedy będzie można przystąpić do prac związanych z wykonaniem dokumentacji dla poszczególnych odcinków, szukaniem źródeł dofinansowania (także z RPO), czy wreszcie - ogłaszaniem przetargów. Szacuje się, że trasa ma powstać w 2020 roku.
Komentarze (8) dodaj komentarz
ka_gość
12.06.2014, 18:47
No i zabiorą kasę
No i zabiorą kasę przeznaczoną na budowę i remonty dróg. A kto zyska na tym? Może kilku restauratorów i hotelarzy. My kierowcy dalej będziemy płacić wysokie podatki i g... z tego będziemy mieli. A znając życie to trzeba będzie powołać kilkunastu podoficerów rowerowych, zapewnić im pensje, wyposażyć warsztaty (bezpłatne) dla rowerzystów itd.
OdpowiedzJ23_gość
12.06.2014, 23:22
do ka
Racja rowerzyści nie płacą podatków od dróg a są ich użytkownikami - nie dość tego nieprzepisowo poruszają się po chodniku. Oprócz tego wciąż rowerzyści wyciągają rękę po kasę publiczną, a to na rowerownie, a to na jakieś maratony, ścieżki.
Cytujx_gość
13.06.2014, 00:21
nie potrzeba żadnego programu, aby zaplanować ścieżke i kazdego roku zbudować jej w Tczewie i okolicy chociaz 3 km. Niestety u nas sie inwestuje w programy
Odpowiedzas_gość
13.06.2014, 13:00
Punkt widzenia zależy od....
Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia . Inaczej to wygląda gdy się siedzi w limuzynie z podgrzewanym siedzeniem ,włączoną klimatyzacją , z komórką przy uchu i omawia się z koleżanką aktualnie obowiązujące trendy w modzie światowej. Aha ! można jeszcze włączyc radio i wysłac bardzo pilnego sms-a. Od czasu do czasu zerknąc w lusterko czy się loczki nie rozprostowały . żeby tylko to ci bezczelni rowerzyści nie kręcili się pod kołami!!!!
Odpowiedzka_gość
13.06.2014, 18:58
Tak, tak
Tak, tak. Punkt widzenia zależy od ..... kasy. Kierowcy płacą masę podatków i mają z tego g....., a rowerzyści nic! A rowerzyści nie płacą za nuc (nawet za prawko i za OC) i chcą mieć wszystko.
Cytuj_gość
13.06.2014, 14:17
Skończy się to tak - firma DS Consulting zgarnie gruba kasę z naszych kieszeni, a z tych wszystkich tras rowerowych nic nie wyjdzie. Czy standard. Prywatna firma znowu na nas wszystkich zarobi i na tym koniec.
Odpowiedznikt_gość
13.06.2014, 17:19
mogliby sie jeszcze wziasc za zjazdy i podjazdy pomiedzy drogami rowerowymi. na armii krajowej sa 2-3 cm krawezniki zamiast rownych podjazdow
OdpowiedzMcK_gość
02.12.2014, 15:34
Idziemy jak burza...
...w kujawsko-pomorskim Wiślana Trasa Rowerowa jest już zrobiona, u nas w 2020... Rowerzyści mają czekać na granicy przez tyle lat? 6+ za koordynację!
Odpowiedz