Lepszy dostęp kolei do portów morskich oraz krótsze i wygodniejsze podróże w regionie - to główne efekty realizacji Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim. Atrakcyjniejsze będą przejazdy m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Lęborka do Łeby.
- Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obejmujący porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych, stanowi ważny impuls rozwojowy. Realizacja ujętych w nim zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz na poprawę systemu komunikacji - mówi Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Inwestycje wokół dwóch portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz - Trójmiasto przyczynią się do poprawy warunków obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Zwiększy to znacząco sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach „tworzących” Korytarz Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie.
Poprawa połączenia Trójmiasto - Bydgoszcz to równocześnie korzyść dla pasażerów, skrócenie czasu podróży, poprawa punktualności pociągów i płynność prowadzenia ruchu, lepsza obsługa na stacjach i przystankach.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej perspektywie zakładają znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska. Poprawa trasy Trójmiasto - Bydgoszcz, na którą planujemy w granicach województwa pomorskiego około 1,2 mld zł zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów jak i lepsze połączenia aglomeracyjne - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dzięki dobudowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo - Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie nowa możliwość - alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia - Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni kolejową komunikację, tak ważną dla mieszkańców aglomeracji.
Efekty planowanych prac to wygodniejsza i szybsza podróż. Pociągi w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1h 16 min do ok. 1h). Podobnie, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna - Słupsk. O ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek - Słupsk (z 1h 49 min do ok. 1h 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi na trasie Grudziądz - Malbork (z 1h 30 min do ok. 1h 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą pociągi w relacji Lębork - Łeba (z 42 min do ok. 32 min).
Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje
12 projektów o łącznej wartości ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty za około 325 mln zł.
- Inwestycje kolejowe w województwie pomorskim, zawarte w Krajowym Programie Kolejowym, są istotne zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. To sprawniejsza i wygodniejsza komunikacja kolejowa. To także spójny i sprawny system transportowy łączący drogi, kolej, żeglugę śródlądową i morską - dodaje Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
Istotne efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:
w relacji Grudziądz - Malbork o ok. 20 min z 1h 30 min do ok. 1h 10 min
w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna o ok. 16 min z 1h 16 min do ok. 1h
w relacji Gdynia Główna - Słupsk o ok. 15 min z 1h 8 min do ok. 53 min
w relacji Szczecinek - Słupsk o ok. 13 min z 1h 49 min do ok. 1h 36 min
w relacji Lębork - Łeba o ok. 10 min z 42 min do ok. 32 min
w relacji Gdańsk Główny - Bydgoszcz Główna o ok. 5 min z 1h 20 min do ok. 1h 15 min
Projekty na liście podstawowej:
Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (CEF)
Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (CEF)
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II (POIiŚ)
Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Inowrocław - Bydgoszcz - Tczew w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (środki krajowe)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa - Słupsk - Ustka (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork - Łeba (RPO)
Utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach (RPO)
Lista rezerwowa:
Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz - Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz - Bytów (RPO)
Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy - Sierakowice (RPO)
- Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obejmujący porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych, stanowi ważny impuls rozwojowy. Realizacja ujętych w nim zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz na poprawę systemu komunikacji - mówi Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Inwestycje wokół dwóch portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz - Trójmiasto przyczynią się do poprawy warunków obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Zwiększy to znacząco sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach „tworzących” Korytarz Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie.
Poprawa połączenia Trójmiasto - Bydgoszcz to równocześnie korzyść dla pasażerów, skrócenie czasu podróży, poprawa punktualności pociągów i płynność prowadzenia ruchu, lepsza obsługa na stacjach i przystankach.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej perspektywie zakładają znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska. Poprawa trasy Trójmiasto - Bydgoszcz, na którą planujemy w granicach województwa pomorskiego około 1,2 mld zł zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów jak i lepsze połączenia aglomeracyjne - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dzięki dobudowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo - Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie nowa możliwość - alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia - Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni kolejową komunikację, tak ważną dla mieszkańców aglomeracji.
Efekty planowanych prac to wygodniejsza i szybsza podróż. Pociągi w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1h 16 min do ok. 1h). Podobnie, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna - Słupsk. O ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek - Słupsk (z 1h 49 min do ok. 1h 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi na trasie Grudziądz - Malbork (z 1h 30 min do ok. 1h 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą pociągi w relacji Lębork - Łeba (z 42 min do ok. 32 min).
Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje
12 projektów o łącznej wartości ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty za około 325 mln zł.
- Inwestycje kolejowe w województwie pomorskim, zawarte w Krajowym Programie Kolejowym, są istotne zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. To sprawniejsza i wygodniejsza komunikacja kolejowa. To także spójny i sprawny system transportowy łączący drogi, kolej, żeglugę śródlądową i morską - dodaje Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
Istotne efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:
w relacji Grudziądz - Malbork o ok. 20 min z 1h 30 min do ok. 1h 10 min
w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna o ok. 16 min z 1h 16 min do ok. 1h
w relacji Gdynia Główna - Słupsk o ok. 15 min z 1h 8 min do ok. 53 min
w relacji Szczecinek - Słupsk o ok. 13 min z 1h 49 min do ok. 1h 36 min
w relacji Lębork - Łeba o ok. 10 min z 42 min do ok. 32 min
w relacji Gdańsk Główny - Bydgoszcz Główna o ok. 5 min z 1h 20 min do ok. 1h 15 min
Projekty na liście podstawowej:
Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (CEF)
Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (CEF)
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II (POIiŚ)
Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Inowrocław - Bydgoszcz - Tczew w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (środki krajowe)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa - Słupsk - Ustka (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork - Łeba (RPO)
Utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach (RPO)
Lista rezerwowa:
Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz - Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz - Bytów (RPO)
Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy - Sierakowice (RPO)
Komentarze (6) dodaj komentarz
Andrzej_gość
18.08.2016, 14:41
A gdzie obiecana elektryfikacja linii Tczew-Starogard-Chojnice-Piła?
Odpowiedzernest_gość
18.08.2016, 19:41
Gdzie tor SKM do Tczewa ministrze Smoliński z Tczewa? Przecież wykonano projekt i studium dla tej inwestycji... To samo z elektryfikacją linii do Starogardu...
Cytujgość_gość
18.08.2016, 16:42
taa
całkiem przypadkiem zupełnie pewnie pominieto info ,że nie bedzie nowych torów dla skm do Tczewa bo wybrano Wejherowo.W zasadzie co dla Tczewa-nic.
Odpowiedz_gość
18.08.2016, 21:21
i bardzo dobrze zrobiono
Cytujtcz_gość
18.08.2016, 20:59
przed publikacja warto tekst przeczytac. Pan Smolinski nie jest podsekretarzem stanu ,tyko sekretarzem stanu (wiceministrem)
Odpowiedzq_gość
19.08.2016, 10:52
mec Smolinski jest sekretarzem stanu , a nie jak w artykule tcz.pl
Odpowiedz