Na Pomorzu kolejowe inwestycje za 6 mld zł ułatwią podróże i dostęp do portów

Tory (fot. Marcin Burclaw)
Na Pomorzu kolejowe inwestycje za 6 mld zł ułatwią podróże i dostęp do portów
Lepszy dostęp kolei do portów morskich oraz krótsze i wygodniejsze podróże w regionie - to główne efekty realizacji Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim. Atrakcyjniejsze będą przejazdy m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta i z Lęborka do Łeby.

- Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obejmujący porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych, stanowi ważny impuls rozwojowy. Realizacja ujętych w nim zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz na poprawę systemu komunikacji - mówi Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Inwestycje wokół dwóch portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz - Trójmiasto przyczynią się do poprawy warunków obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Zwiększy to znacząco sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach „tworzących” Korytarz Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie.

Poprawa połączenia Trójmiasto - Bydgoszcz to równocześnie korzyść dla pasażerów, skrócenie czasu podróży, poprawa punktualności pociągów i płynność prowadzenia ruchu, lepsza obsługa na stacjach i przystankach.


- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obecnej perspektywie zakładają znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska. Poprawa trasy Trójmiasto - Bydgoszcz, na którą planujemy w granicach województwa pomorskiego około 1,2 mld zł zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów jak i lepsze połączenia aglomeracyjne - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dzięki dobudowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo - Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie nowa możliwość - alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia - Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni kolejową komunikację, tak ważną dla mieszkańców aglomeracji.

Efekty planowanych prac to wygodniejsza i szybsza podróż. Pociągi w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna pojadą o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1h 16 min do ok. 1h). Podobnie, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna - Słupsk. O ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek - Słupsk (z 1h 49 min do ok. 1h 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi na trasie Grudziądz - Malbork (z 1h 30 min do ok. 1h 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą pociągi w relacji Lębork - Łeba (z 42 min do ok. 32 min).

Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje
12 projektów o łącznej wartości ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty za około 325 mln zł.

- Inwestycje kolejowe w województwie pomorskim, zawarte w Krajowym Programie Kolejowym, są istotne zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. To sprawniejsza i wygodniejsza komunikacja kolejowa. To także spójny i sprawny system transportowy łączący drogi, kolej, żeglugę śródlądową i morską - dodaje Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Istotne efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:
w relacji Grudziądz - Malbork o ok. 20 min z 1h 30 min do ok. 1h 10 min
w relacji Kościerzyna - Gdynia Główna o ok. 16 min z 1h 16 min do ok. 1h
w relacji Gdynia Główna - Słupsk o ok. 15 min z 1h 8 min do ok. 53 min
w relacji Szczecinek - Słupsk o ok. 13 min z 1h 49 min do ok. 1h 36 min
w relacji Lębork - Łeba o ok. 10 min z 42 min do ok. 32 min
w relacji Gdańsk Główny - Bydgoszcz Główna o ok. 5 min z 1h 20 min do ok. 1h 15 min

Projekty na liście podstawowej:

Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni (CEF)
Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk (CEF)
Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa) - Faza II (POIiŚ)
Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk (POIiŚ)
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Inowrocław - Bydgoszcz - Tczew w ramach projektu: Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (środki krajowe)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa - Słupsk - Ustka (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa - Malbork (RPO)
Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 odcinek Lębork - Łeba (RPO)
Utworzenie transportowego węzła integrującego w Chojnicach (RPO)

Lista rezerwowa:

Rewitalizacja linii kolejowych nr 211 odcinek Lipusz - Kościerzyna i nr 212 odcinek Lipusz - Bytów (RPO)
Rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 229 Kartuzy - Sierakowice (RPO)

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (6)
dodaj komentarz

  • +1

    Andrzej_gość

    18.08.2016, 14:41

    A gdzie obiecana elektryfikacja linii Tczew-Starogard-Chojnice-Piła?

    Odpowiedz
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • +2

    ernest_gość

    18.08.2016, 19:41

    Gdzie tor SKM do Tczewa ministrze Smoliński z Tczewa? Przecież wykonano projekt i studium dla tej inwestycji... To samo z elektryfikacją linii do Starogardu...

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx9 
  • +4

    gość_gość

    18.08.2016, 16:42

    taa

    całkiem przypadkiem zupełnie pewnie pominieto info ,że nie bedzie nowych torów dla skm do Tczewa bo wybrano Wejherowo.W zasadzie co dla Tczewa-nic.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx3 
  • _gość

    18.08.2016, 21:21

    i bardzo dobrze zrobiono

    Cytuj
    IP: 79.186.xx9.xx0 
  • +1

    tcz_gość

    18.08.2016, 20:59

    przed publikacja warto tekst przeczytac. Pan Smolinski nie jest podsekretarzem stanu ,tyko sekretarzem stanu (wiceministrem)

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx4 
  • -1

    q_gość

    19.08.2016, 10:52

    mec Smolinski jest sekretarzem stanu , a nie jak w artykule tcz.pl

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx0.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.