Można się już zapoznać z przygotowanymi na zlecenia ratusza nowymi rozwiązaniami dotyczącymi komunikacji miejskiej - układu linii i częstotliwości kursowania autobusów. Analiza wyników badań marketingowych tczewskiej komunikacji miejskiej (wielkości popytu i wykorzystania pojazdów) dowodzi, że zniesienie opłat od pasażerów nie skutkuje koniecznością zaproponowania zupełnie nowej oferty przewozowej. Niezbędne są raczej korekty porządkujące ofertę i dostosowujące ją do nowych uwarunkowań. Największe zmiany dotyczą m. in. - przywrócenia 15-minutowego taktu częstotliwości kursowania autobusów na liniach podstawowych, co ma pozwolić na to, że w godzinach szczytu z Suchostrzyg do centrum będzie można dojechać autobusami różnych linii, kursującymi co 7,5 minuty. Sieć tczewskiej komunikacji miejskiej ma być obsługiwana łącznie 27 pojazdami, w tym 2 przegubowymi. W środę odbędzie się spotkanie dla mieszkańców w tej sprawie.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przygotowane zostały nowe rozwiązania dotyczące komunikacji miejskiej - układu linii i częstotliwości kursowania autobusów.
Firma zaproponowała rozwiązania, które mają sprawić, że bezpłatne przejazdy mają stać się atrakcyjną alternatywą dla własnego auta.
Zmianę trasy na os. Suchostrzygi proponuje się dla linii 2 i 12. Autobusy linii 2 pomiędzy skrzyżowaniem ulic Żwirki, Suchostrzyckiej i al. Kociewskiej a skrzyżowaniem al. Kociewskiej i al. Solidarności, zamiast al. Kociewską kursowałyby ulicami: Żwirki, Armii Krajowej i al. Solidarności.
Poza przystankiem Kociewska / Żwirki, który nadal będzie obsługiwany w ramach tego samego węzła, pomijany będzie tylko jeden przystanek - al. Kociewska / Topolowa, który znajduje się w ciągu tej przelotowej ulicy na skraju os. Suchostrzygi. Podczas badań marketingowych z przystanku tego w całym dniu powszednim skorzystało wprawdzie 60 osób wysiadających, ale już tylko 5 wsiadających - co świadczy o zdecydowanym braku chęci świadomego skorzystania z tego przystanku przy rozpoczęciu podróży, a jedynie korzystaniu z niego wskutek wyboru autobusu linii 2, czyli podczas wysiadania. Wymierną korzyścią z zaproponowanej zmiany trasy jest objęcie w zamian za pominięty przystanek przy al. Kociewskiej aż czterech dodatkowych przystanków, wspólnych z innymi liniami autobusowymi obsługującymi os. Suchostrzygi, w tym na dwóch w ciągu ul. Armii Krajowej, biegnącej w odległości ok. 500 m równolegle do al. Kociewskiej.
Z uwagi na częste wątpliwości pasażerów odnośnie trasy przejazdu w danym kursie linii 4 - w związku z coraz większą liczbą kursów realizowanych przez Flextronics i os. Staszica - przyjęto, że oznaczenie tej linii zarezerwowane zostanie właśnie dla tej trasy, natomiast kursy wykonywane krótszą trasą - al. Solidarności i ul. Gdańską - oznaczone zostaną numerem 5. W ten sposób oznaczenie linii będzie jednoznacznie wskazywać na realizowaną trasę. Generalnie obowiązywać będzie zasada, że kursy na liniach 4 i 5 wykonywane będą naprzemiennie. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego częstotliwość w ramach linii 4 zostanie jednak zwiększona do 15 minut, co umożliwi zastąpienie tą linią kursów linii 6 - zapewniającej obecnie wraz z kursami linii 4 dokładnie taką samą częstotliwość obsługi relacji: TWI / Dworzec - os. Staszica.
Zaproponowane szczytowe zwiększenie częstotliwości linii 4 nie nastąpi kosztem linii 5, gdyż pomimo opisanej wyżej generalnej zasady obowiązywania wspólnej częstotliwości 15-minutowej na liniach 4 i 5, w godzinach szczytów przewozowych, pomimo częstych kursów na linii 4, zachowana zostanie też 30-minutowa częstotliwość na linii 5. Większa częstotliwość kursów w godzinach szczytów przewozowych na tej trasie powinna zaspokoić spodziewany zwiększony popyt na usługi komunikacji miejskiej po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji miejskiej.
Jak już zasygnalizowano, w zamian za zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów linii 4, nie będzie już potrzebna linia 6. Oznacza to, że nie będzie już obsługiwany przystanek Oczyszczalnia, do którego przed wprowadzeniem remontowych rozkładów jazdy związanych z zamknięciem wiaduktu w ciągu ulicy Mostowej wykonywane były dwie pary kursów: jedna około godz. 7, a druga - około godz. 15. Z informacji organizatora przewozów wynika, że kursy te nie były w dostatecznym stopniu wykorzystane (nie były już realizowane w czasie badań marketingowych) i nie ma postulatów ich przywrócenia.
Zmieniony i jednocześnie ujednolicony zostanie przebieg trasy linii 7. We wszystkich kursach okrężnych (a więc oprócz kursów wykonywanych w niedziele w skróconej relacji TWI / Dworzec - Czyżykowo) autobusy tej linii z al. Kociewskiej skręcać będą w ul. Rokicką (obsługując przystanki przy działkach i cmentarzu komunalnym), a następnie ul. Skarszewską, obsługując dotychczasowe przystanki Skarszewska - Molex i Skarszewska - Gemalto (na pętli), dojadą do ul. Jagiellońskiej, po skręcie w którą dojadą do ul. Armii Krajowej, w dotychczasowym przebiegu trasy.
Przy ul. Skarszewskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Jagiellońską (pomiędzy wjazdami do firm: Prima-KL i Gardner-Aerospace) proponuje się wyznaczenie jeszcze jednego przystanku warunkowego, z którego mogliby skorzystać pracownicy pobliskich firm.
Poza linią 6, likwidacji uległaby także linia 14. Przed wprowadzeniem ograniczeń w rozkładach jazdy wykonywany był na niej tylko 1 kurs w dni nauki szkolnej. Kursu tego nie wykonywano także podczas prowadzenia badań marketingowych, a więc proponowana zmiana jedynie usankcjonuje stan istniejący.
Trasy pozostałych linii tczewskiej komunikacji miejskiej, a więc linii: 1, 3 i 8 pozostałyby niezmienione.
Zaprojektowany w koncepcji zmodyfikowany system obsługi Tczewa komunikacją miejską tworzy dziewięć skategoryzowanych linii autobusowych, a mianowicie: trzy linie podstawowe 1, 3 i 8; pięć linii uzupełniających - linie: 2, 5, 7, 12 i 17; i linia uzupełniająca - 4 - funkcjonująca w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego z częstotliwością zwiększoną do 15 minut.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, przygotowane zostały nowe rozwiązania dotyczące komunikacji miejskiej - układu linii i częstotliwości kursowania autobusów.
- Nowe propozycje powstały w oparciu wnioski z badań marketingowych przeprowadzonych pod koniec 2022 r. przez firmę zewnętrzną. Spotkanie dla mieszkańców w sprawie proponowanych zmian w komunikacji odbędzie się w środę, 29 marca o godz. 17.00 w Urzędzie Miejskim w Tczewie przy ul. 30 Stycznia 1 (I piętro, sala obrad). Zakres badań obejmował wszystkie kursy wykonywane na poszczególnych liniach, oddzielnie - dla dni powszednich, sobót i niedziel. Ankieterzy sprawdzali m.in. liczbę osób korzystających z poszczególnych kursów. Zbadane zostało także wykorzystanie każdego z przystanków. - informuje w mediach społecznościowych, prezydent Tczewa, Mirosław Pobłocki.
Pełną treść zaproponowanych zmian można znaleźć w raporcie "Wielkość popytu na usługi tczewskiej komunikacji miejskiej w świetle wyników badań marketingowych z jesieni 2022 r. wraz z propozycjami zmian w podaży jej usług" oraz tutaj: Zmiany w komunikacji miejskiej - spotkanie z mieszkańcami 29 marca
Firma zaproponowała rozwiązania, które mają sprawić, że bezpłatne przejazdy mają stać się atrakcyjną alternatywą dla własnego auta.
- Za podstawowe założenie nowej oferty przewozowej tczewskiej komunikacji miejskiej uznano przywrócenie 15-minutowego taktu częstotliwości kursowania autobusów na liniach podstawowych w godzinach 6:30-16:30 w dniu powszednim, przy pełnej koordynacji i synchronizacji rozkładów jazdy w skali całej sieci komunikacyjnej. Intensywne przewozy i dobre wykorzystanie pojazdów w sieciach komunikacyjnych, w których sztywno stosowane są takie zasady, potwierdzają bowiem, że jest to właściwa metoda planowania efektywnych usług komunikacji miejskiej. - czytamy w raporcie.
Zmianę trasy na os. Suchostrzygi proponuje się dla linii 2 i 12. Autobusy linii 2 pomiędzy skrzyżowaniem ulic Żwirki, Suchostrzyckiej i al. Kociewskiej a skrzyżowaniem al. Kociewskiej i al. Solidarności, zamiast al. Kociewską kursowałyby ulicami: Żwirki, Armii Krajowej i al. Solidarności.
Poza przystankiem Kociewska / Żwirki, który nadal będzie obsługiwany w ramach tego samego węzła, pomijany będzie tylko jeden przystanek - al. Kociewska / Topolowa, który znajduje się w ciągu tej przelotowej ulicy na skraju os. Suchostrzygi. Podczas badań marketingowych z przystanku tego w całym dniu powszednim skorzystało wprawdzie 60 osób wysiadających, ale już tylko 5 wsiadających - co świadczy o zdecydowanym braku chęci świadomego skorzystania z tego przystanku przy rozpoczęciu podróży, a jedynie korzystaniu z niego wskutek wyboru autobusu linii 2, czyli podczas wysiadania. Wymierną korzyścią z zaproponowanej zmiany trasy jest objęcie w zamian za pominięty przystanek przy al. Kociewskiej aż czterech dodatkowych przystanków, wspólnych z innymi liniami autobusowymi obsługującymi os. Suchostrzygi, w tym na dwóch w ciągu ul. Armii Krajowej, biegnącej w odległości ok. 500 m równolegle do al. Kociewskiej.
Z uwagi na częste wątpliwości pasażerów odnośnie trasy przejazdu w danym kursie linii 4 - w związku z coraz większą liczbą kursów realizowanych przez Flextronics i os. Staszica - przyjęto, że oznaczenie tej linii zarezerwowane zostanie właśnie dla tej trasy, natomiast kursy wykonywane krótszą trasą - al. Solidarności i ul. Gdańską - oznaczone zostaną numerem 5. W ten sposób oznaczenie linii będzie jednoznacznie wskazywać na realizowaną trasę. Generalnie obowiązywać będzie zasada, że kursy na liniach 4 i 5 wykonywane będą naprzemiennie. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego częstotliwość w ramach linii 4 zostanie jednak zwiększona do 15 minut, co umożliwi zastąpienie tą linią kursów linii 6 - zapewniającej obecnie wraz z kursami linii 4 dokładnie taką samą częstotliwość obsługi relacji: TWI / Dworzec - os. Staszica.
Zaproponowane szczytowe zwiększenie częstotliwości linii 4 nie nastąpi kosztem linii 5, gdyż pomimo opisanej wyżej generalnej zasady obowiązywania wspólnej częstotliwości 15-minutowej na liniach 4 i 5, w godzinach szczytów przewozowych, pomimo częstych kursów na linii 4, zachowana zostanie też 30-minutowa częstotliwość na linii 5. Większa częstotliwość kursów w godzinach szczytów przewozowych na tej trasie powinna zaspokoić spodziewany zwiększony popyt na usługi komunikacji miejskiej po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji miejskiej.
Jak już zasygnalizowano, w zamian za zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów linii 4, nie będzie już potrzebna linia 6. Oznacza to, że nie będzie już obsługiwany przystanek Oczyszczalnia, do którego przed wprowadzeniem remontowych rozkładów jazdy związanych z zamknięciem wiaduktu w ciągu ulicy Mostowej wykonywane były dwie pary kursów: jedna około godz. 7, a druga - około godz. 15. Z informacji organizatora przewozów wynika, że kursy te nie były w dostatecznym stopniu wykorzystane (nie były już realizowane w czasie badań marketingowych) i nie ma postulatów ich przywrócenia.
Zmieniony i jednocześnie ujednolicony zostanie przebieg trasy linii 7. We wszystkich kursach okrężnych (a więc oprócz kursów wykonywanych w niedziele w skróconej relacji TWI / Dworzec - Czyżykowo) autobusy tej linii z al. Kociewskiej skręcać będą w ul. Rokicką (obsługując przystanki przy działkach i cmentarzu komunalnym), a następnie ul. Skarszewską, obsługując dotychczasowe przystanki Skarszewska - Molex i Skarszewska - Gemalto (na pętli), dojadą do ul. Jagiellońskiej, po skręcie w którą dojadą do ul. Armii Krajowej, w dotychczasowym przebiegu trasy.
Przy ul. Skarszewskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Jagiellońską (pomiędzy wjazdami do firm: Prima-KL i Gardner-Aerospace) proponuje się wyznaczenie jeszcze jednego przystanku warunkowego, z którego mogliby skorzystać pracownicy pobliskich firm.
Poza linią 6, likwidacji uległaby także linia 14. Przed wprowadzeniem ograniczeń w rozkładach jazdy wykonywany był na niej tylko 1 kurs w dni nauki szkolnej. Kursu tego nie wykonywano także podczas prowadzenia badań marketingowych, a więc proponowana zmiana jedynie usankcjonuje stan istniejący.
Trasy pozostałych linii tczewskiej komunikacji miejskiej, a więc linii: 1, 3 i 8 pozostałyby niezmienione.
- Zakłada się, że w szczytowych okresach podaży (tj. w godz. 6:30-16:30 w dniu powszednim), autobusy linii: 1, 3 i 8, a w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego - także linii 4, kursowałyby z rytmiczną częstotliwością co 15 minut, natomiast wszystkich pozostałych linii: 2, 4 (poza godzinami szczytów przewozowych), 5, 7, 12 i 17 - z częstotliwością co 30 minut. W skali kraju taka oferta byłaby bezprecedensowa, gdyż nadal każda linia miałaby rangę linii podstawowej lub uzupełniającej, z rozkładem jazdy ściśle opartym na częstotliwości modułowej. Nie będzie już kursów innych linii. W godzinach porannych dnia powszedniego (przed godz. 6:30), a także pomiędzy godzinami 16:30 a 18:30 zakłada się dalsze funkcjonowanie wszystkich linii, ale już z niższą częstotliwością: 20-minutową dla linii: 1, 3 i 8 oraz 40-minutową dla linii: 2, 4, 5, 7, 12 i 17. Taki model obsługi miasta obowiązywałby także w soboty, w godz. 9-16, które wykazują się zwiększonym popytem w stosunku do pozostałych pór w tym dniu, a związane jest to z intensywnym dokonywaniem zakupów przez mieszkańców. W godzinach wieczornych (po godz. 18:30 w dniu powszednim) częstotliwość kursowania autobusów zostałaby zmniejszona do 30 minut na liniach podstawowych: 1, 3 i 8 oraz do 60 minut na wszystkich pozostałych liniach. - czytamy w opracowaniu.
Zaprojektowany w koncepcji zmodyfikowany system obsługi Tczewa komunikacją miejską tworzy dziewięć skategoryzowanych linii autobusowych, a mianowicie: trzy linie podstawowe 1, 3 i 8; pięć linii uzupełniających - linie: 2, 5, 7, 12 i 17; i linia uzupełniająca - 4 - funkcjonująca w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego z częstotliwością zwiększoną do 15 minut.
Komentarze (21) dodaj komentarz
thd_gość
24.03.2023, 13:32
Linie 2, 12, 7, i 17 powinny jeździć co 20 min w szczycie i co 30 poza godzinami szczytu. Ostateczne minimum to co 30 min cyklicznie przez cały dzień. Oferta co 40 min poza godzinami szczytu nie zachęci do regularnego korzystania z komunikacji.
Odpowiedza_gość
24.03.2023, 16:44
Autobus co 30 -40 i 60 minut i to ma mnie zachęcić do jazdy ?w życiu nawet za darmo nie przesiądę się do autobusu jak mam tyle czekać .Będzie to kolejna cudna decyzja naszego bossa .
Cytujgość_gość_gość
24.03.2023, 15:30
mam pytanie co do kursów linii 7 i 17 w godzinach 5.30 - 6.30 i 17.30 - 18.30 przez ulice Skarszewską w soboty i niedziele. pracuje sie tam też w systemie 12 godzinnym, nie tylko po 8 godzin a także w weekendy. D tej pory pod tym względem linie te były mocno uszczuplone a skorzystało by z nich więcej osób gdyby miały gwarancje dojazdu i powrotu z pracy nie tylko w tygodniu
OdpowiedzTczewiak _gość
24.03.2023, 15:34
Komunikacja TCZ
Najlepszym rozwiązaniem bedzie otworzyć jakies 3 zakłady flexa kazdy na kazdym obrzeżu tczewa i czwarty w centrum to bedzie gwarancja na to ze będą jeździć często, ale tez wybranych godzinach czyli po 5 rano 14 tej ,17 tej, 18 tej w tym czasie ze suchostrzyg linia nr 4 nie pojedziesz na dworzec bo cisną do obozu ,zostaje nr 3.
OdpowiedzNikt_gość
24.03.2023, 16:03
Z moich obserwacji
Dobrym rozwiązaniem było by utworzenie linii łaczącej Jedności Narodu z cmentarzem komunalnym oraz manhatanem. Opcjonalnie mogła by jeździć na osiedle staszica. Takie rozwiązanie ułątwiło by połączenie Jedności Narodu z cmentarzem komunalnym a opcja o osiedle staszica mogła by poprawić częstotliwość autobusów oraz odciążyć linie 4 gdyż część osób chiałaby się dostać w sumie na główny cmentarz albo na targowisko na manhatanie.
OdpowiedzKierowca_gość
24.03.2023, 19:36
Jedności narodu nie jest odcięta od świata, wystarczy podjechać L8 do dworca i stamtąd przesiąść się na L17.
CytujZxc_gość_gość
24.03.2023, 17:16
Częstotliwość kursów
Długo im zajęło by wpaść na ten oczywisty wniosek. Częstotliwość zniechęca do korzystania. Żeby dojechać autobusem na pociąg, trzeba nieraz wyjść wcześniej, niż gdyby iść na piechotę
OdpowiedzBezrobotny_gość
24.03.2023, 18:27
Niech dopłacają ludziom co będą chcieli jeździć autobusami
OdpowiedzStan_gość
24.03.2023, 19:41
Rozwiązanie z pętlami przy cmentarzu
i Gemalto od samego początku było równie archaiczne jak pętla na Suchostrzygach w latach 80 albo i wcześniej. Rozumiem że linia 17 będzie jeździła analogicznie jaki 7 ?
Odpowiedzqq_gość
24.03.2023, 20:38
to jak bede wracał z roboty z 3city po 18 to bede musiał warować na dworcu pół godz. bo oczywiście tradycyjnie wspaniała komunikacja nie bedzie zgrana z uczęszczanymi pociągami.
OdpowiedzJa_gość
24.03.2023, 21:24
A co z autobusami na Rokitki ???
OdpowiedzStan_gość
24.03.2023, 22:12
A co ? Nie ma ? Latocha zlikwidował ?
Zostały Wam jeszcze pociągi. A jak uważacie że należy Wam się miejska komunikacja to zróbcie skuteczne referendum za przyłączeniem do Tczewa i będziecie mieli jak Górki i Abisynia. A na razie uderzajcie do wójta Augustyniaka jak nie pasuje to co macie i czujecie się dyskryminowani na tle pozostałych wiosek w gminie.
Cytujava_gość
25.03.2023, 18:11
do Ja_gość
Komunikacja miejska obsługuje pasażerów w granicach miasta. Mieszkańcy wiosek są poza jej granicami.
CytujTczew _gość
24.03.2023, 23:44
Do Stan
CZY ABISYNIA NIE NALEŻAŁA DO TCZEWA ,MASAKRA SKAD TY JESTES PEWNIE Z UKRAINY, CIEMNOGRÓD.
OdpowiedzStan_gość
25.03.2023, 11:44
To jest pytanie ? Stwierdzenie ?
A może hejt ? Niestety zakres Twojej znajomości języka polskiego nie pozwala tego stwierdzić. ALE ZA TO BARDZO WYRAŹNIE POTRAFISZ AKCENTOWAĆ TO ŻE NIE POTRAFISZ SIĘ WYSŁAWIAĆ PO POLSKU. Skąd jesteś ?
CytujGość_gość
25.03.2023, 13:56
14
Mały błąd w artykule - Linia 14 nie już istnieje
OdpowiedzJanex _gość
25.03.2023, 23:14
Szczyt
Ja bym określił szczyt od godz 5:00 a nie 6:30 kto dojeżdża do pracy o 6:30 biurowi też nie bo od 8:00 dlaczego tak zaznaczono w planach dla mnie słabo
Odpowiedzgość_gość
26.03.2023, 09:57
2 i 12
Uważam, że obecna trasa przez al. Kociewską tych linii jest trafna. Autobusy nie muszą robić nadmiarowych km, jakby to było gdyby jeździły ul. Armii krajowej, a czas ich przejazdu też jest krótszy. Tak samo jak teraz przy ul. Topolowej jest mało wsiadających, tak samo mało albo i jeszcze mniej, będzie ich na zmienionej trasie. Teraz przynajmniej przystanek znajduje się tuż przy szkole, a kto chce dojść do supermarketów wysiadając z linii nr 2, to z innych przystanków będzie miał identyczną odległość.
Odpowiedzfdbg_gość
26.03.2023, 22:43
I co myślicie że się dostaniecie do autobusu jak bedzie za darmo ? Lepiej sobie rower na prąd kupić
OdpowiedzTczewianin_gość
27.03.2023, 07:08
Linia 6
Kasacja tej linii jest nieporozumieniem. Autobus powinien wjeżdzać w głąb Abisynii, wówczas linia byłaby rentowna. Na dworzec z Abisynii jechać przez całe miasto???
Odpowiedzgorkowianka_gość
27.03.2023, 14:27
"Zostały Wam jeszcze pociągi. A jak uważacie że należy Wam się miejska komunikacja to zróbcie skuteczne referendum za przyłączeniem do Tczewa i będziecie mieli jak Górki i Abisynia. A na razie uderzajcie do wójta Augustyniaka jak nie pasuje to co macie i czujecie się dyskryminowani na tle pozostałych wiosek w gminie."
OdpowiedzTak dobrze jak na górkach, czyli autobus co półgodziny - dobry żart. No szczyt luksusu! Wg miasta to mamy się cieszyć że w ogóle coś jedzie, już raz pan z zuk radził mojemu dziecku, że jak się spóźnia do szkoły, bo autobusy na styk, że ma jechać wcześniejszym autobusem (1h wcześniej) :D A od września to na bank będzie: siedzieć cicho hejtery wredne, bo autobus za darmo...