Tczewscy radni, jeszcze przed wakacjami, zajęli się kwestią oświaty w grodzie Sambora. Rajcy przyjęli dokument wyznaczający kierunki prowadzenia polityki oświatowej miasta Tczewa na lata 2011 - 2014. Członkowie rady sami przyznali, że ustawili samorządowi wysoko poprzeczkę, ale uważają, że ambitny plan jest do zrealizowania.
Samorząd lokalny odpowiada za działalność szkół i placówek oświatowych. Jego rola polega m. in. na zapewnieniu odpowiednich warunków działania - głównie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Władze odpowiadają także za wykonywanie remontów obiektów szkolnych, zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki oraz wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne. Wszystko to odbywa się w oparciu o wytyczone kierunki lokalnej polityki oświatowej.
- Na realizację tych zadań Gmina Miejska Tczew otrzymuje każdego roku subwencję oświatową. Nie zaspokaja ona jednak podstawowych potrzeb finansowych gminnej oświaty i nie wystarcza na pokrycie wszystkich kosztów związanych z działalnością placówek oświatowych. Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie oświaty, samorząd miasta Tczewa przeznacza dodatkowe środki finansowe. I tak np. kwota subwencji na 2011 r. wznosi blisko 33 mln zł, a wydatki to ponad 55 mln zł. Ponad 20 mln zł musiał też dołożyć samorząd w roku 2010 i 2009. - wyjaśnia Małgorzata Mykowska, rzecznik tczewskiego magistratu.
Przy pracach nad ustaleniem nowych kierunków polityki oświatowej pracował zespól, w zasiedli przedstawiciele wszystkich klubów Rady Miejskiej, który pracował pod kierunkiem Zenona Drewy, wiceprezydenta Tczewa ds. społecznych.
- Głównym celem polityki oświatowej samorządu terytorialnego jest określenie lokalnych priorytetów oświatowych. Kreowana i realizowana przez Gminę Miejską Tczew polityka oświatowa w ogólnych założeniach uwzględnia: finansowanie oświaty, stałą troskę o jakość pracy szkół i placówek, funkcjonowanie sieci szkolnej, system oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych, działania na rzecz zdrowia fizycznego uczniów. - wylicza Tomasz Tobiański, przewodniczący Komisji Edukacji , Kultury i Kultury Fizycznej.
Kierunki prowadzenia polityki oświatowej miasta Tczewa na lata 2011 -2014:
1. Żłobki i kluby dziecięce stanowią podstawową formę opieki nad dziećmi w wieku 0 - 3 lat. Założeniem jest aby powstała sieć żłobków prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Samorząd miasta będzie wspierał działania podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie poprzez dotację celową na każde objęte opieką dziecko. W przypadku braku miejsc w placówkach niepublicznych samorząd miasta rozważy możliwość utworzenia placówki publicznej.
2. Monitorowanie istniejącej sieci placówek wychowania przedszkolnego zapewniającą odpowiednią liczbę miejsc ze szczególnym uwzględnieniem dzieci pięcioletnich. Analizowanie działalności placówek niepublicznych w celu utrzymania właściwej jakości usług edukacyjno-opiekuńczych.
3. Utrzymanie aktualnej sieci szkół podstawowych i gimnazjów.
4. Utrzymanie liczebności uczniów w oddziałach klasowych na poziomie:
szkoła podstawowa 26 - 28
gimnazjum 28 - 30
5. Zapewnienie kształcenia integracyjnego na wszystkich poziomach kształcenia analizując na bieżąco potrzeby w tym zakresie.
6. Umożliwienie sprawowania właściwej opieki w świetlicach szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem świetlic, w których przebywają uczniowie niepełnosprawni i najmłodsi.
7. Objęcie uczniów i rodziców racjonalną pomocą pedagogiczną i psychologiczną.
8. Zapewnienie niezbędnej pomocy uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi poprzez realizację:
-zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- zajęć logopedycznych,
- gimnastyki korekcyjnej,
- zajęć rozwijających uzdolnienia indywidualne uczniów,
- wsparcia uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
9. Tworzenie warunków do nauki języków obcych na poziomie rozszerzonym w szkołach podstawowych i gimnazjach.
10. Wspieranie rozwoju fizycznego uzdolnionych dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie klas sportowych i o poszerzonym programie wychowania fizycznego.
11. Monitorowanie na bieżąco wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach i stosownie do uzyskanych efektów, o ile to konieczne podejmowanie działań naprawczych.
12. Umożliwienie młodzieży efektywnego dostępu do doradców zawodowych w celu przygotowania do dokonania wyboru właściwego kierunku kształcenia.
13. Wspieranie podległych placówek w zakresie poprawy stanu technicznego budynków oraz wyposażenia szkolnego i dydaktycznego.
14. We współpracy ze wszystkimi służbami systematyczne monitorowanie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły oraz w najbliższym otoczeniu .
15. Udzielanie pomocy szkołom w celu tworzenia programów podnoszących jakość pracy szkoły, szczególnie finansowanych ze środków pozabudżetowych.
16. Podjęcie prac koncepcyjnych i projektowych związanych z utworzeniem nowej siedziby Szkoły Podstawowej nr 8 zaspakajającej potrzeby edukacyjne dla osiedli: Wincentego Witosa i Bajkowego.
Samorząd lokalny odpowiada za działalność szkół i placówek oświatowych. Jego rola polega m. in. na zapewnieniu odpowiednich warunków działania - głównie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. Władze odpowiadają także za wykonywanie remontów obiektów szkolnych, zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki oraz wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne. Wszystko to odbywa się w oparciu o wytyczone kierunki lokalnej polityki oświatowej.
- Na realizację tych zadań Gmina Miejska Tczew otrzymuje każdego roku subwencję oświatową. Nie zaspokaja ona jednak podstawowych potrzeb finansowych gminnej oświaty i nie wystarcza na pokrycie wszystkich kosztów związanych z działalnością placówek oświatowych. Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie oświaty, samorząd miasta Tczewa przeznacza dodatkowe środki finansowe. I tak np. kwota subwencji na 2011 r. wznosi blisko 33 mln zł, a wydatki to ponad 55 mln zł. Ponad 20 mln zł musiał też dołożyć samorząd w roku 2010 i 2009. - wyjaśnia Małgorzata Mykowska, rzecznik tczewskiego magistratu.
Przy pracach nad ustaleniem nowych kierunków polityki oświatowej pracował zespól, w zasiedli przedstawiciele wszystkich klubów Rady Miejskiej, który pracował pod kierunkiem Zenona Drewy, wiceprezydenta Tczewa ds. społecznych.
- Głównym celem polityki oświatowej samorządu terytorialnego jest określenie lokalnych priorytetów oświatowych. Kreowana i realizowana przez Gminę Miejską Tczew polityka oświatowa w ogólnych założeniach uwzględnia: finansowanie oświaty, stałą troskę o jakość pracy szkół i placówek, funkcjonowanie sieci szkolnej, system oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych, działania na rzecz zdrowia fizycznego uczniów. - wylicza Tomasz Tobiański, przewodniczący Komisji Edukacji , Kultury i Kultury Fizycznej.
Kierunki prowadzenia polityki oświatowej miasta Tczewa na lata 2011 -2014:
1. Żłobki i kluby dziecięce stanowią podstawową formę opieki nad dziećmi w wieku 0 - 3 lat. Założeniem jest aby powstała sieć żłobków prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Samorząd miasta będzie wspierał działania podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie poprzez dotację celową na każde objęte opieką dziecko. W przypadku braku miejsc w placówkach niepublicznych samorząd miasta rozważy możliwość utworzenia placówki publicznej.
2. Monitorowanie istniejącej sieci placówek wychowania przedszkolnego zapewniającą odpowiednią liczbę miejsc ze szczególnym uwzględnieniem dzieci pięcioletnich. Analizowanie działalności placówek niepublicznych w celu utrzymania właściwej jakości usług edukacyjno-opiekuńczych.
3. Utrzymanie aktualnej sieci szkół podstawowych i gimnazjów.
4. Utrzymanie liczebności uczniów w oddziałach klasowych na poziomie:
szkoła podstawowa 26 - 28
gimnazjum 28 - 30
5. Zapewnienie kształcenia integracyjnego na wszystkich poziomach kształcenia analizując na bieżąco potrzeby w tym zakresie.
6. Umożliwienie sprawowania właściwej opieki w świetlicach szkolnych ze szczególnym uwzględnieniem świetlic, w których przebywają uczniowie niepełnosprawni i najmłodsi.
7. Objęcie uczniów i rodziców racjonalną pomocą pedagogiczną i psychologiczną.
8. Zapewnienie niezbędnej pomocy uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi poprzez realizację:
-zajęć korekcyjno-kompensacyjnych,
- zajęć logopedycznych,
- gimnastyki korekcyjnej,
- zajęć rozwijających uzdolnienia indywidualne uczniów,
- wsparcia uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
9. Tworzenie warunków do nauki języków obcych na poziomie rozszerzonym w szkołach podstawowych i gimnazjach.
10. Wspieranie rozwoju fizycznego uzdolnionych dzieci i młodzieży poprzez prowadzenie klas sportowych i o poszerzonym programie wychowania fizycznego.
11. Monitorowanie na bieżąco wyników egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach i stosownie do uzyskanych efektów, o ile to konieczne podejmowanie działań naprawczych.
12. Umożliwienie młodzieży efektywnego dostępu do doradców zawodowych w celu przygotowania do dokonania wyboru właściwego kierunku kształcenia.
13. Wspieranie podległych placówek w zakresie poprawy stanu technicznego budynków oraz wyposażenia szkolnego i dydaktycznego.
14. We współpracy ze wszystkimi służbami systematyczne monitorowanie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły oraz w najbliższym otoczeniu .
15. Udzielanie pomocy szkołom w celu tworzenia programów podnoszących jakość pracy szkoły, szczególnie finansowanych ze środków pozabudżetowych.
16. Podjęcie prac koncepcyjnych i projektowych związanych z utworzeniem nowej siedziby Szkoły Podstawowej nr 8 zaspakajającej potrzeby edukacyjne dla osiedli: Wincentego Witosa i Bajkowego.
Komentarze (5) dodaj komentarz
zenek_gość
10.08.2011, 14:59
a kasa
Nic nie piszą o finansowaniu tych zadań - politycznie obiecać możba wszystko a będzię...
Odpowiedzbaju_gość
10.08.2011, 22:04
baju,
...i żyli długo i szczęśliwie. koniec !
Cytujja_gość
10.08.2011, 15:46
no nieźle!!!
Czy liczba uczniów w klasie 26-28, a w gimnazjum 28-30, to normalne??? Może dojdzmy do 40, bo zmieści się w sali!!! Ale jakie będą wyniki???? Do 24 i wystarczy.
Odpowiedzktoś_gość
11.08.2011, 11:29
liczba osób
Ja miałem w klasie 32 osoby i nie było problemu, no ale moje pokolenie nie cierpiało na plagę adhd ,a nawet jak ktoś przejawiał jakąś nadpobudliwość i brak koncentracji zostawało mu to natychmiast wybijane całkiem fizycznie z głowy .Osobiście współczuję współczesnym pedagogom , nie mają żadnych skutecznych form dyscyplinarnych, dodając do tego jakieś dziwaczne przeświadczenie rodziców ze szkoła wychowie im dzieci i jest odpowiedzialna za wszelakie zło na świecie , niedługo 10 osób w klasie okaże się tłumem nie do ogarnięcia .
Odpowiedziga_gość
11.08.2011, 12:25
bzdury !
jaka edukacja w tczewie? z czym do ludu? szczytem marzeń jest skończenie liceum i do....pracy, albo na bezrobocie.. w tym mieście nie ma perspektyw edukacyjnych i niestety nikt kto tu zostanie wielkiej kariery naukowej nie zrobi ! więc o czym "radzą" radni? chyba nie mają się już naprawdę czym zająć !
Odpowiedz