Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z samorządami pięciu regionów oraz Wodami Polskimi będą działać na rzecz rozwoju transportu i turystyki wodnej. Chodzi o przywrócenie żeglugi turystycznej i towarowej na polskim odcinku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Trasa przebiega także przez Tczew. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 11 czerwca 2024 r. w Gdańsku.
Międzynarodowa Droga Wodna E70 łączy Rotterdam w Niderlandach poprzez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i północną Polskę z Kłajpedą i z systemem drogi wodnej Niemna. Na terenie Polski MDW E70 przebiega od zachodu Odrą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, gdzie łączy się z MDW E40 (relacji Morze Bałtyckie - Morze Czarne), a następnie dalej Wisłą, przez Nogat i Szkarpawę do Zalewu Wiślanego. Długość tego odcinka to ponad 600 km.
Szlak ten posiada znaczący potencjał transportowy i turystyczny. Aby jednak w pełni go wykorzystać niezbędne jest wyeliminowanie przeszkód, takich jak np. mielizny, wypłycenia, zachwaszczenia, brakujące lub błędne oznakowania nawigacyjne, niskie prześwity mostowe, zniszczone i niesprawne elementy infrastruktury hydrotechnicznej. Co za tym idzie, kompleksowa rewitalizacja MDW E70 jest zadaniem niezwykle złożonym i kosztownym.
Zainwestowano już prawie 452 mln zł
W 2006 r. samorządy województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego podjęły współpracę, której celem było przywróceniu funkcji żeglownych na MDW E70. Dzięki wspólnym wysiłkom przeprowadzono analizy dotyczące rozwoju planowanego jej odcinka w Polsce, w tym badania nawigacyjno-żeglugowe oraz prognozy oddziaływania inwestycji na środowisko. Następnie opracowano m.in. strategię programową, w której opisano korzyści związane z uruchomieniem żeglugi na tym szlaku.
Przede wszystkim jednak w latach 2007-2023 zainwestowano prawie 452 mln zł w rozwój infrastruktury dla żeglugi turystycznej na polskim odcinku MDW E70. Samorządy lokalne położone wzdłuż tego odcinka, często we współpracy z podmiotami prywatnymi, zrealizowały wiele inwestycji. Powstała sieć portów i przystani żeglarskich, zmodernizowano nabrzeża i bulwary nadrzeczne. Natomiast staraniem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wykonano remonty kilku zabytkowych obiektów hydrotechnicznych. Dodatkowo przeprowadzono kampanię promocyjną w krajowych i zagranicznych mediach, pokazując możliwości żeglugi w obszarach: Wielkiej Pętli Wielkopolskiej, Odrzańskiej Drogi Wodnej, Bydgoskiego Węzła Wodnego oraz Pętli Żuławskiej wraz z Kanałem Elbląskim.
Gotowość do dalszej współpracy
Tym wszystkim przez lata podejmowanym wysiłkom wychodzi naprzeciw inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury, aby wykorzystać możliwości MDW E70 oraz nadać jej należne miejsce na mapie turystycznej i transportowej Polski. Wolę wspólnego działania administracji rządowej z samorządami pięciu województw i PGW Wody Polskie wyraża podpisany 11 czerwca 2024 r. list intencyjny.
List podpisali: wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, wicemarszałek województwa wielkopolskiego Krzysztof Grabowski, wicemarszałek województwa lubuskiego Grzegorz Potęga, członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Robert Turlej oraz Mateusz Balcerowicz, zastępca prezesa PGW Wody Polskie ds. ochrony przed powodzią i suszą. Sygnatariusze zadeklarowali w liście, że ich dalsze wspólne działania będą kluczowe dla odblokowania całego szlaku wodnego MDW E70.
Międzynarodowa Droga Wodna E70 łączy Rotterdam w Niderlandach poprzez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i północną Polskę z Kłajpedą i z systemem drogi wodnej Niemna. Na terenie Polski MDW E70 przebiega od zachodu Odrą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, gdzie łączy się z MDW E40 (relacji Morze Bałtyckie - Morze Czarne), a następnie dalej Wisłą, przez Nogat i Szkarpawę do Zalewu Wiślanego. Długość tego odcinka to ponad 600 km.
Szlak ten posiada znaczący potencjał transportowy i turystyczny. Aby jednak w pełni go wykorzystać niezbędne jest wyeliminowanie przeszkód, takich jak np. mielizny, wypłycenia, zachwaszczenia, brakujące lub błędne oznakowania nawigacyjne, niskie prześwity mostowe, zniszczone i niesprawne elementy infrastruktury hydrotechnicznej. Co za tym idzie, kompleksowa rewitalizacja MDW E70 jest zadaniem niezwykle złożonym i kosztownym.
Zainwestowano już prawie 452 mln zł
W 2006 r. samorządy województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego podjęły współpracę, której celem było przywróceniu funkcji żeglownych na MDW E70. Dzięki wspólnym wysiłkom przeprowadzono analizy dotyczące rozwoju planowanego jej odcinka w Polsce, w tym badania nawigacyjno-żeglugowe oraz prognozy oddziaływania inwestycji na środowisko. Następnie opracowano m.in. strategię programową, w której opisano korzyści związane z uruchomieniem żeglugi na tym szlaku.
Przede wszystkim jednak w latach 2007-2023 zainwestowano prawie 452 mln zł w rozwój infrastruktury dla żeglugi turystycznej na polskim odcinku MDW E70. Samorządy lokalne położone wzdłuż tego odcinka, często we współpracy z podmiotami prywatnymi, zrealizowały wiele inwestycji. Powstała sieć portów i przystani żeglarskich, zmodernizowano nabrzeża i bulwary nadrzeczne. Natomiast staraniem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wykonano remonty kilku zabytkowych obiektów hydrotechnicznych. Dodatkowo przeprowadzono kampanię promocyjną w krajowych i zagranicznych mediach, pokazując możliwości żeglugi w obszarach: Wielkiej Pętli Wielkopolskiej, Odrzańskiej Drogi Wodnej, Bydgoskiego Węzła Wodnego oraz Pętli Żuławskiej wraz z Kanałem Elbląskim.
Gotowość do dalszej współpracy
Tym wszystkim przez lata podejmowanym wysiłkom wychodzi naprzeciw inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury, aby wykorzystać możliwości MDW E70 oraz nadać jej należne miejsce na mapie turystycznej i transportowej Polski. Wolę wspólnego działania administracji rządowej z samorządami pięciu województw i PGW Wody Polskie wyraża podpisany 11 czerwca 2024 r. list intencyjny.
Dzisiejsza uroczystość jest wyrazem dążenia do dalszego rozwoju transportu wodnego śródlądowego i turystyki wodnej - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Chcemy spełnić wszelkie wymagania, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo pływania, jak i ochronę środowiska naturalnego przed zmianami klimatycznymi. Deklarujemy gotowość do wsparcia rządowych działań, zwłaszcza w zakresie programów rozwoju śródlądowych dróg wodnych, które będą wytyczać kierunki dla całej branży. Liczymy na współpracę między rządem a samorządami, która przyniesie wzrost aktywności w pokonywaniu przeszkód w funkcjonowaniu żeglugi śródlądowej.
List podpisali: wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, wicemarszałek województwa wielkopolskiego Krzysztof Grabowski, wicemarszałek województwa lubuskiego Grzegorz Potęga, członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Robert Turlej oraz Mateusz Balcerowicz, zastępca prezesa PGW Wody Polskie ds. ochrony przed powodzią i suszą. Sygnatariusze zadeklarowali w liście, że ich dalsze wspólne działania będą kluczowe dla odblokowania całego szlaku wodnego MDW E70.
Komentarze (6)
dodaj komentarz
wodnik_gość
13.06.2024, 10:30
sprzątać brzegi darmozjady
ale kłamią...a do dzisiaj nie potrafią zadbać o czystość rzek....jak dobrze być urzędasem i za takie pieniądze p***ić durnoty...
Michał_gość
13.06.2024, 10:31
Cały czas czekam na to, aby na Wiśle był transport towarowy. Zwiększa się ilość i zapotrzebowanie na transport, od zwykłych kontenerów po gabaryty. Wisła daje naprawdę duże możliwości i odciąży drogi i kolej, co da nam, pasażerom i zwykłym użytkownikom dróg więcej swobody i bezpieczniejsze pokonywanie czy to dróg lokalnych czy autostrad...
erge_gość
13.06.2024, 11:57
buahaha towary maja płynąć ale z niemiec do polski a nie z polski w swiat. Ja widać nie wolno niemieckich interesów ruszać
Polenjuden_gość
13.06.2024, 14:47
Nord Stream 3
Shd_gość
13.06.2024, 17:11
Ndn
ZOBACZĄ MOST TCZEWSKI TO OD RAZU ZAWRÓCĄ
fghfgjf_gość
15.06.2024, 19:58
Palenie zabija i marnuje pieniądze, nie ma różnicy, zwykłe papierosy lub e-papierosy są szkodliwe i marnują pieniądze, a rzucenie palenia nie jest takie proste, ale znalazłem szybki i skuteczny sposób na rzucenie palenia, oto jest ----- tnij.tcz.pl/?u=1a010f