Tcz.pl logo

Szukaj

Logowanie

Nie pamietasz hasła: przypomnij hasło
Nie masz konta: zarejestruj się

Będą działać na rzecz rozwoju drogi wodnej E70

POLSKI ODCINEK MIĘDZYNARODOWEJ DROGI WODNEJ E70 (fot. MAT. PRASOWY DIF UMWP)
Będą działać na rzecz rozwoju drogi wodnej E70
Ministerstwo Infrastruktury wspólnie z samorządami pięciu regionów oraz Wodami Polskimi będą działać na rzecz rozwoju transportu i turystyki wodnej. Chodzi o przywrócenie żeglugi turystycznej i towarowej na polskim odcinku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Trasa przebiega także przez Tczew. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 11 czerwca 2024 r. w Gdańsku.

Międzynarodowa Droga Wodna E70 łączy Rotterdam w Niderlandach poprzez berliński węzeł dróg wodnych śródlądowych i północną Polskę z Kłajpedą i z systemem drogi wodnej Niemna. Na terenie Polski MDW E70 przebiega od zachodu Odrą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, gdzie łączy się z MDW E40 (relacji Morze Bałtyckie - Morze Czarne), a następnie dalej Wisłą, przez Nogat i Szkarpawę do Zalewu Wiślanego. Długość tego odcinka to ponad 600 km.

Szlak ten posiada znaczący potencjał transportowy i turystyczny. Aby jednak w pełni go wykorzystać niezbędne jest wyeliminowanie przeszkód, takich jak np. mielizny, wypłycenia, zachwaszczenia, brakujące lub błędne oznakowania nawigacyjne, niskie prześwity mostowe, zniszczone i niesprawne elementy infrastruktury hydrotechnicznej. Co za tym idzie, kompleksowa rewitalizacja MDW E70 jest zadaniem niezwykle złożonym i kosztownym.

Zainwestowano już prawie 452 mln zł

W 2006 r. samorządy województw: lubuskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego podjęły współpracę, której celem było przywróceniu funkcji żeglownych na MDW E70. Dzięki wspólnym wysiłkom przeprowadzono analizy dotyczące rozwoju planowanego jej odcinka w Polsce, w tym badania nawigacyjno-żeglugowe oraz prognozy oddziaływania inwestycji na środowisko. Następnie opracowano m.in. strategię programową, w której opisano korzyści związane z uruchomieniem żeglugi na tym szlaku.


Przede wszystkim jednak w latach 2007-2023 zainwestowano prawie 452 mln zł w rozwój infrastruktury dla żeglugi turystycznej na polskim odcinku MDW E70. Samorządy lokalne położone wzdłuż tego odcinka, często we współpracy z podmiotami prywatnymi, zrealizowały wiele inwestycji. Powstała sieć portów i przystani żeglarskich, zmodernizowano nabrzeża i bulwary nadrzeczne. Natomiast staraniem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wykonano remonty kilku zabytkowych obiektów hydrotechnicznych. Dodatkowo przeprowadzono kampanię promocyjną w krajowych i zagranicznych mediach, pokazując możliwości żeglugi w obszarach: Wielkiej Pętli Wielkopolskiej, Odrzańskiej Drogi Wodnej, Bydgoskiego Węzła Wodnego oraz Pętli Żuławskiej wraz z Kanałem Elbląskim.

Gotowość do dalszej współpracy
Tym wszystkim przez lata podejmowanym wysiłkom wychodzi naprzeciw inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury, aby wykorzystać możliwości MDW E70 oraz nadać jej należne miejsce na mapie turystycznej i transportowej Polski. Wolę wspólnego działania administracji rządowej z samorządami pięciu województw i PGW Wody Polskie wyraża podpisany 11 czerwca 2024 r. list intencyjny.

Dzisiejsza uroczystość jest wyrazem dążenia do dalszego rozwoju transportu wodnego śródlądowego i turystyki wodnej - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. - Chcemy spełnić wszelkie wymagania, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo pływania, jak i ochronę środowiska naturalnego przed zmianami klimatycznymi. Deklarujemy gotowość do wsparcia rządowych działań, zwłaszcza w zakresie programów rozwoju śródlądowych dróg wodnych, które będą wytyczać kierunki dla całej branży. Liczymy na współpracę między rządem a samorządami, która przyniesie wzrost aktywności w pokonywaniu przeszkód w funkcjonowaniu żeglugi śródlądowej.

List podpisali: wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, wicemarszałek województwa wielkopolskiego Krzysztof Grabowski, wicemarszałek województwa lubuskiego Grzegorz Potęga, członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Robert Turlej oraz Mateusz Balcerowicz, zastępca prezesa PGW Wody Polskie ds. ochrony przed powodzią i suszą. Sygnatariusze zadeklarowali w liście, że ich dalsze wspólne działania będą kluczowe dla odblokowania całego szlaku wodnego MDW E70.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (6)
dodaj komentarz

  • +4

    wodnik_gość

    13.06.2024, 10:30

    sprzątać brzegi darmozjady

    ale kłamią...a do dzisiaj nie potrafią zadbać o czystość rzek....jak dobrze być urzędasem i za takie pieniądze p***ić durnoty...

    Odpowiedz
    IP: 185.237.xx3.xx2  #
  • +5

    Michał_gość

    13.06.2024, 10:31

    Cały czas czekam na to, aby na Wiśle był transport towarowy. Zwiększa się ilość i zapotrzebowanie na transport, od zwykłych kontenerów po gabaryty. Wisła daje naprawdę duże możliwości i odciąży drogi i kolej, co da nam, pasażerom i zwykłym użytkownikom dróg więcej swobody i bezpieczniejsze pokonywanie czy to dróg lokalnych czy autostrad...

    Odpowiedz
    IP: 37.31.xx8.xx7  #
  • +2

    erge_gość

    13.06.2024, 11:57

    buahaha towary maja płynąć ale z niemiec do polski a nie z polski w swiat. Ja widać nie wolno niemieckich interesów ruszać

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx6.xx2  #
  • +4

    Polenjuden_gość

    13.06.2024, 14:47

    Nord Stream 3

    Odpowiedz
    IP: 81.219.xx6.xx2  #
  • Shd_gość

    13.06.2024, 17:11

    Ndn

    ZOBACZĄ MOST TCZEWSKI TO OD RAZU ZAWRÓCĄ

    Odpowiedz
    IP: 46.205.xx3.xxx  #
  • fghfgjf_gość

    15.06.2024, 19:58

    Palenie zabija i marnuje pieniądze, nie ma różnicy, zwykłe papierosy lub e-papierosy są szkodliwe i marnują pieniądze, a rzucenie palenia nie jest takie proste, ale znalazłem szybki i skuteczny sposób na rzucenie palenia, oto jest ----- tnij.tcz.pl/?u=1a010f

    Odpowiedz
    IP: 91.219.xx2.xx2  #
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.