Nie wiadomo, kiedy będą, ale pewne jest to, że przed nami wybory prezydenckie. Dlatego, niezależnie od zamieszania związanego z organizacją wyborów, pytamy kandydatów na urząd prezydenta RP, jakie jest ich stanowisko w sprawie ratowania Mostu Tczewskiego? Czy dobrym pomysłem jest przejęcie mostu przez Skarb Państwa w drodze specustawy? A może posiadają własny pomysł na wyjście z beznadziejnej sytuacji, w jakiej znalazł się obecnie tej jeden z najcenniejszych polskich mostów?
O stanowisku Roberta Biedronia, Krzysztofa Bosaka i Małgorzaty Kidawy-Błońskiej informowaliśmy tutaj - Kandydaci na prezydenta RP o Moście Tczewskim . Nieco później otrzymaliśmy także stanowisko - Szymona Hołowni (więcej tutaj ). A tak o naszym moście mówili Władysław Kosiniak-Kamysz , Mirosław Piotrowski i Paweł Tanajno.
Prezentujemy kolejne stanowiska:
Stanowisko Haliny Szymańskiej, szefowej Kancelarii Prezydenta RP, Andrzeja Dudy
Zabytkowy most w Tczewie to unikalne dzieło inżynierów i budowniczych mostów XIX wieku - ówcześnie pierwszy żelazny most tego typu na Wiśle. Obiekt ten także jest niezwykle ważnym świadkiem polskich historii i polskiego bohaterstwa podczas II wojny światowej. Troszcząc się o zachowanie tego niezwykłego miejsca pamięci, z pewnością wyrażamy nasz szacunek i wdzięczność wobec dokonań poprzednich pokoleń.
Na uwagę zasługuje również determinacją, z jaką zarówno władze samorządowe, jak i szeroko rozumiana strona społeczna podejmują wysiłki na rzecz remontu i przywrócenia cech funkcjonalnych obiektu, ale nade wszystko zachowania go przyszłym pokoleniom. Nie ulega wątpliwości, że wiąże się to z wielokrotnie z koniecznością ponoszenia nakładów znacząco przekraczających możliwości finansowe samorządu powiatowego, w którego zarządzie znajduje się obecnie obiekt.
Zakres postulatów przełożonych w niniejszej sprawie zarówno w petycji Społecznego Komitetu Obrony Mostu, jak też apelu Starosty Tczewskiego wykracza poza możliwości działania Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ich ewentualna realizacja może być podjęta w ramach instrumentów posiadanych przez administrację rządową.
Dlatego skierowałam do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz do Ministra Infrastruktury zapytania w kierunku podejmowanych w tej sprawie działań i proponowanych rozwiązań. Wystąpiłam ponadto do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z prośbą o stanowisko resortu w sprawie utworzenia w obiektach Mostu Tczewskiego oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
Kancelaria Prezydenta RP zamierza wspierać działania zmierzające do wypracowania rozwiązań, które pozwolą w sposób odpowiedzialny uchronić zabytkowy most w Tczewie przed dalszą degradacją i zachować go dla kolejnych pokoleń. Mam nadzieję, że wszelkie ewentualne decyzje, które mogą zostać podjęte w tej sprawie, zostaną wypracowane przy rzeczywistym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów i partnerów.
Z wyrazami szacunku,
Halina Szymańska
Marek Jakubiak
Nie znam problemu mostu, nie wiem czy były robione analizy opłacalności inwestycyjnej nie wiem czy opracowano program ratowania mostu i czy aplikowano o środki unijne. Porównywanie do Westerplatte jest nieporozumieniem. Nie jestem zwolennikiem specustaw jak i jakichkolwiek regulacji naszego życia.
Stanisław Żółtek (KNP i Pol-Exit)
Ja bardzo ostrożnie podchodzę do finansowania przez Państwo wielu działań - w tym przeróżnych inwestycji inicjowanych przez obywateli/organizacje/gminy. Ponadto szanuję swoje słowo i dlatego zanim cokolwiek obiecam, sprawdzam to bardzo dokładnie, a same obietnice wyborcze związane z wydatkami państwa to u mnie niezwykła rzadkość - dzisiejsze poparcie konkretnej inwestycji jest chyba pierwszą taką moją deklaracją (w kilku przypadkach odmówiłem).
Dlatego też nie tylko przeczytałem petycję, przeglądnąłem Państwa strony i teksty, ale poświęciłem sporo czasu na przeglądnięcie innych źródeł w tej sprawie niezwiązanych ze "Społecznym Komitetem Odbudowy Mostu" - w tym np. decyzje Pomorskiego Konserwatora Zabytków, opinię Amerykańskiego Towarzystwa Inżynierii Budowlanej itp. I doszedłem do wniosku, że jako Kandydat na Prezydenta RP powinienem dać swoje słowo, iż dołożę wszelkich starań by cel postawiony przez SKOM został osiągnięty w jak najszybszym czasie.
Chociaż chcę takiego Państwa które drastycznie ograniczy wtrącanie się w sprawy obywateli oraz drastycznie ograniczy wydawanie ich pieniędzy na większość działań (za zabrane im siłą, w formie podatków, pieniądze), to przecież uważam, że są jednak obowiązki i działania które Państwo ma wykonywać i na które ma wydawać pieniądze (część podatków musi pozostać).
Takimi zadaniami państwa m.in. są zarówno dbałość o infrastrukturę jak i o dziedzictwo kulturowe i historyczne Polski. Sprawdziłem, że ten most ma faktycznie dla Polski tak ogromne znaczenie historyczno/kulturowo/techniczne, że to Polska, a nie lokalny samorząd ma dopilnować jego odbudowę i zachowanie dla przyszłych pokoleń - i to niezależnie od tego czy jakiś lokalny samorząd stać na taką odbudowę czy nie.
Dlatego:
1. podpisuję się pod tą petycją. Jako Prezydent złożyłbym taki projekt specustawy w pierwszych miesiącach urzędu i "poszedł" dogadać się ze wszystkimi klubami poselskimi o poparcie. W szczególności rozmawiałbym z rządzącą koalicją. Jako Prezydent zastosowałbym w tej (jak i w sprawach nawet bardziej dla mnie pryncypialnych) zasadę kija i marchewki (Prezydent może wiele rzeczy zablokować). A na pewno w procesie tym uczestniczyłoby zainteresowane żywotnio miasto Tczew.
2. popieram pomysł, aby przekazanie niezbędnych środków na dokończenie odbudowy odbyło się w drodze specustawy
3. Zamiast oceniać zachowanie Prezydenta Andrzeja Dudy wolę odpowiedzieć co ja zrobiłbym na jego miejscu. Otóż, jeśli ja złożyłbym w 2015 r. taką deklarację, to:
a). Albo byłaby ona już spełniona (bo oczywiście kłamstwem jest, że istnieją w tej sprawie przeszkody prawne których większość sejmowo-rządowa nie może pokonać w kilka dni a co dopiero 5 lat).
b). Jeślibym jej nie spełnił, to albo złożyłbym dymisję, albo przyjechał do Tczewa (ale nie dopiero w czasie następnej kampanii), pokazał swoje starania i publicznie ogłosił kto z mojej partii/otoczenia zablokował te starania i że zrywam z nimi przymierze - z wszelkimi konsekwencjami z tego wynikającymi.
c). Jeśli powyższych rzeczy bym nie uczynił, to nie tylko nie pojawiłbym się z "miedzianą" twarzą w Tczewie, ale zapadłbym się ze wstydu pod ziemię i nikt nie miałby już ze mną problemu :-) .
Jakie kroki podejmę jako ew. przyszły Prezydent, opisałem w punkcie 1.
Pozdrawiam,
Stanisław Żółtek - kandydat na Prezydenta RP
Dodajmy, że nasze zapytania wysłaliśmy do wszystkich kandydatów. Prezentujemy odpowiedzi wszystkich, którzy zdecydowali się zabrać głos w dyskusji dotyczącej przyszłości Mostu Tczewskiego.
Więcej o społecznej akcji na profilu SKOM.
O stanowisku Roberta Biedronia, Krzysztofa Bosaka i Małgorzaty Kidawy-Błońskiej informowaliśmy tutaj - Kandydaci na prezydenta RP o Moście Tczewskim . Nieco później otrzymaliśmy także stanowisko - Szymona Hołowni (więcej tutaj ). A tak o naszym moście mówili Władysław Kosiniak-Kamysz , Mirosław Piotrowski i Paweł Tanajno.
Prezentujemy kolejne stanowiska:
Stanowisko Haliny Szymańskiej, szefowej Kancelarii Prezydenta RP, Andrzeja Dudy
Zabytkowy most w Tczewie to unikalne dzieło inżynierów i budowniczych mostów XIX wieku - ówcześnie pierwszy żelazny most tego typu na Wiśle. Obiekt ten także jest niezwykle ważnym świadkiem polskich historii i polskiego bohaterstwa podczas II wojny światowej. Troszcząc się o zachowanie tego niezwykłego miejsca pamięci, z pewnością wyrażamy nasz szacunek i wdzięczność wobec dokonań poprzednich pokoleń.
Na uwagę zasługuje również determinacją, z jaką zarówno władze samorządowe, jak i szeroko rozumiana strona społeczna podejmują wysiłki na rzecz remontu i przywrócenia cech funkcjonalnych obiektu, ale nade wszystko zachowania go przyszłym pokoleniom. Nie ulega wątpliwości, że wiąże się to z wielokrotnie z koniecznością ponoszenia nakładów znacząco przekraczających możliwości finansowe samorządu powiatowego, w którego zarządzie znajduje się obecnie obiekt.
Zakres postulatów przełożonych w niniejszej sprawie zarówno w petycji Społecznego Komitetu Obrony Mostu, jak też apelu Starosty Tczewskiego wykracza poza możliwości działania Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ich ewentualna realizacja może być podjęta w ramach instrumentów posiadanych przez administrację rządową.
Dlatego skierowałam do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz do Ministra Infrastruktury zapytania w kierunku podejmowanych w tej sprawie działań i proponowanych rozwiązań. Wystąpiłam ponadto do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z prośbą o stanowisko resortu w sprawie utworzenia w obiektach Mostu Tczewskiego oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
Kancelaria Prezydenta RP zamierza wspierać działania zmierzające do wypracowania rozwiązań, które pozwolą w sposób odpowiedzialny uchronić zabytkowy most w Tczewie przed dalszą degradacją i zachować go dla kolejnych pokoleń. Mam nadzieję, że wszelkie ewentualne decyzje, które mogą zostać podjęte w tej sprawie, zostaną wypracowane przy rzeczywistym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów i partnerów.
Z wyrazami szacunku,
Halina Szymańska
Marek Jakubiak
Nie znam problemu mostu, nie wiem czy były robione analizy opłacalności inwestycyjnej nie wiem czy opracowano program ratowania mostu i czy aplikowano o środki unijne. Porównywanie do Westerplatte jest nieporozumieniem. Nie jestem zwolennikiem specustaw jak i jakichkolwiek regulacji naszego życia.
Stanisław Żółtek (KNP i Pol-Exit)
Ja bardzo ostrożnie podchodzę do finansowania przez Państwo wielu działań - w tym przeróżnych inwestycji inicjowanych przez obywateli/organizacje/gminy. Ponadto szanuję swoje słowo i dlatego zanim cokolwiek obiecam, sprawdzam to bardzo dokładnie, a same obietnice wyborcze związane z wydatkami państwa to u mnie niezwykła rzadkość - dzisiejsze poparcie konkretnej inwestycji jest chyba pierwszą taką moją deklaracją (w kilku przypadkach odmówiłem).
Dlatego też nie tylko przeczytałem petycję, przeglądnąłem Państwa strony i teksty, ale poświęciłem sporo czasu na przeglądnięcie innych źródeł w tej sprawie niezwiązanych ze "Społecznym Komitetem Odbudowy Mostu" - w tym np. decyzje Pomorskiego Konserwatora Zabytków, opinię Amerykańskiego Towarzystwa Inżynierii Budowlanej itp. I doszedłem do wniosku, że jako Kandydat na Prezydenta RP powinienem dać swoje słowo, iż dołożę wszelkich starań by cel postawiony przez SKOM został osiągnięty w jak najszybszym czasie.
Chociaż chcę takiego Państwa które drastycznie ograniczy wtrącanie się w sprawy obywateli oraz drastycznie ograniczy wydawanie ich pieniędzy na większość działań (za zabrane im siłą, w formie podatków, pieniądze), to przecież uważam, że są jednak obowiązki i działania które Państwo ma wykonywać i na które ma wydawać pieniądze (część podatków musi pozostać).
Takimi zadaniami państwa m.in. są zarówno dbałość o infrastrukturę jak i o dziedzictwo kulturowe i historyczne Polski. Sprawdziłem, że ten most ma faktycznie dla Polski tak ogromne znaczenie historyczno/kulturowo/techniczne, że to Polska, a nie lokalny samorząd ma dopilnować jego odbudowę i zachowanie dla przyszłych pokoleń - i to niezależnie od tego czy jakiś lokalny samorząd stać na taką odbudowę czy nie.
Dlatego:
1. podpisuję się pod tą petycją. Jako Prezydent złożyłbym taki projekt specustawy w pierwszych miesiącach urzędu i "poszedł" dogadać się ze wszystkimi klubami poselskimi o poparcie. W szczególności rozmawiałbym z rządzącą koalicją. Jako Prezydent zastosowałbym w tej (jak i w sprawach nawet bardziej dla mnie pryncypialnych) zasadę kija i marchewki (Prezydent może wiele rzeczy zablokować). A na pewno w procesie tym uczestniczyłoby zainteresowane żywotnio miasto Tczew.
2. popieram pomysł, aby przekazanie niezbędnych środków na dokończenie odbudowy odbyło się w drodze specustawy
3. Zamiast oceniać zachowanie Prezydenta Andrzeja Dudy wolę odpowiedzieć co ja zrobiłbym na jego miejscu. Otóż, jeśli ja złożyłbym w 2015 r. taką deklarację, to:
a). Albo byłaby ona już spełniona (bo oczywiście kłamstwem jest, że istnieją w tej sprawie przeszkody prawne których większość sejmowo-rządowa nie może pokonać w kilka dni a co dopiero 5 lat).
b). Jeślibym jej nie spełnił, to albo złożyłbym dymisję, albo przyjechał do Tczewa (ale nie dopiero w czasie następnej kampanii), pokazał swoje starania i publicznie ogłosił kto z mojej partii/otoczenia zablokował te starania i że zrywam z nimi przymierze - z wszelkimi konsekwencjami z tego wynikającymi.
c). Jeśli powyższych rzeczy bym nie uczynił, to nie tylko nie pojawiłbym się z "miedzianą" twarzą w Tczewie, ale zapadłbym się ze wstydu pod ziemię i nikt nie miałby już ze mną problemu :-) .
Jakie kroki podejmę jako ew. przyszły Prezydent, opisałem w punkcie 1.
Pozdrawiam,
Stanisław Żółtek - kandydat na Prezydenta RP
Dodajmy, że nasze zapytania wysłaliśmy do wszystkich kandydatów. Prezentujemy odpowiedzi wszystkich, którzy zdecydowali się zabrać głos w dyskusji dotyczącej przyszłości Mostu Tczewskiego.
Więcej o społecznej akcji na profilu SKOM.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski
Most Tczewski
Most drogowy w Tczewie na dolnej Wiśle zbudowany w latach 1851?1857 jako most drogowo-kolejowy, zaprojektowany przez Carla Lentze
Komentarze (15) dodaj komentarz
she_gość_gość
21.05.2020, 10:02
Szkoda tylko że oni za każdym razem zabierają głos a później i tak nic tym nie robią.
Odpowiedzz powiatu_gość_gość
21.05.2020, 10:32
Odbudowa Mostu Tczewskiego na Wiśle
Dla Rydzyka, na bzdurne budowle, nikomu i do niczego niepotrzebne, pieniądze były i są. Na odbudowę mostu, o wielkim znaczeniu w historii Polski, oraz wartości zabytkowej, pieniędzy nie ma. Hańba, wstyd i draństwol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
OdpowiedzPelikan_gość
21.05.2020, 10:51
Dokładnie tak. Rydzyk zjada dzieci razem z Kaczyńskim. Całe zło świata to ich wina. Mówię poważnie, tak słyszałem w TVN.
CytujOla_gość
21.05.2020, 10:55
Pieniędzmi Rydzyka to mam wrażenie POpaprańcy uratowaliby cały świat. Onkologia, mosty, testy no każdy temat to gotowa formułka.
CytujGizmo_gość
21.05.2020, 10:47
Czy Czosnkowski zaleje Tczew gufnem?
Jestem ciekaw opinii Rafałka , patrona LGBT i pseudo ekologa twierdzącego że wpuszczenie do Wisły setek ton ścieków nie jest niebezpieczne. My mieszkańcy Tczewa lubimy spacerować bulwarem obserwować płynące gówna elity warszawskiej oraz delektować się zapachem przetrawionych ośmiorniczek.
OdpowiedzKrol_gość_gość_gość_gość_gość__gość
21.05.2020, 13:55
Nawet jak jest Truszkowski za LGBT to co on zepsuł ta oczyszczalnie gdzie to mieli lać do beczek głupi jak but jesteś twój Andrzej to pewno by to wypił jak szambo które od swojego Pana do tej pory ciągnie mam nadzieję że jednych i drugich poznają w cholere
CytujTczewianin __gość_gość
21.05.2020, 11:57
Nie wiem ,czy TCZ.pl czyta ...
w większości pisobolszewicka patologia,ale napewno w większości komentuje.Czyżby za judaszowe srebrniki z Nowogrodzkiej?Już niedługo,juz niedługo,na Nowogrodzkiej czują już na dupie bat.Adios pisopatole.
OdpowiedzTRAFIONE_gość
21.05.2020, 13:17
W SAMĄ 10
PISOPATOLA SIEDZI W SWOICH NORACH CHLEJE PIWSKO I PISZE BZDETY TO WAM SIĘ SKOŃCZY I BATEM DO ROBOTY BĘDZIECIE GNANI BEZUŻYTECZNI DLA SPOŁECZEŃSTWA PRACUJĄCEGO I PŁACĄCEGO .
Cytuj._gość
21.05.2020, 15:09
Przypomnę tylko, że Trzaskowski nie chciał pomocy, po czym rząd sam postanowił działać i zbudowali tymczasową rurę po moście zwodzonym. Gdyby nie to, gówno lało by się miesiącami do Wisły. Po za tym , to Waltz nadzorowała budowę, a Rafałek był przez nią namaszczony. Czyli ekipa PO oddała nowiutką oczyszczalnię z niby rurami zapasowymi itd - to wszystko po krótkim czasie rozyspało się i przed długi czas nie informowali o tym ludzi więc słabo jak na OBYWATELSKĄ partię.
OdpowiedzB532_gość
21.05.2020, 15:17
...
Przypomnę, że gówno lało się do Wisły przez całą kadencję Lecha Kaczyńskiego jako prezydenta Warszawy. Oczyszczalnię "Czajka" rozbudowano w 2012 roku, za rządów Hanny Gronkiewicz-Waltz. Postaraj się bardziej, trollu.
Cytuj._gość
21.05.2020, 15:59
Mam wątpliwości kto tu jest trollem. Nieoczyszczone ścieki nigdy nie były wpuszczane do Wisły. Po prostu były oczyszczane gorzej i w starej technologii przed rozbudową. W roku 2005, a od roku 2002 prezydent Kaczyński piastował funkcję prezydenta m.st. Warszawy, przez te trzy lata do roku 2005 udało się uzyskać wszystkie pozwolenia środowiskowe, pozwolenia na budowę, a także decyzję podstawową ze strony Brukseli do tego, aby te dwa wielkie projekty inwestycyjne, czyli oczyszczalnia "Czajka" oraz budowa kolektora, tego, z którym teraz są problemy, mogła być zrealizowana. I to w 2005 roku udało się zrobić. Dopiero później te dwa wielkie projekty pani Hanna Gronkiewicz-Waltz realizowała
CytujGość _gość_gość_gość_gość
21.05.2020, 16:14
A może ktoś pamięta, jak to Duda obiecywał w Tczewie na Placu Halera, że jak zostanie prezydentem, to most zostanie wyremontowany? Kadencja się kończy i jakoś o obietnicach zapomniał. To była zwykła kiełbasa wyborcza. Powinien zostać rozliczony z niespełnionych obietnic.
OdpowiedzPiS=PZPR_gość
21.05.2020, 17:17
z mostem tczewskim to tak, jak z piosenka Kazika ,,bol,, Igora
OdpowiedzTczewianin __gość_gość_gość
22.05.2020, 13:41
PISIORY!
A Doopa dzisiaj 39%,dalej z górki na pazurki!Skończy się pisobolszewia .skończy się trollowanie.
OdpowiedzTczew_gość
22.05.2020, 16:08
Most
Przyznam jestem za PiS i Dudą lecz tym razem czuje się oszukany.
Odpowiedz