Rada Miasta zdecydowała - milion złotych na Most Tczewski

Most Tczewski (fot. tcz.pl)
Rada Miasta zdecydowała - milion złotych na Most Tczewski
Podczas lutowej sesji radni przyjęli uchwałę o udzieleniu Powiatowi Tczewskiemu pomocy finansowej w wysokości 1 miliona złotych na odbudowę Mostu Tczewskiego. Przeciwny był tylko jeden radny.

30 stycznia Starostwo Powiatowe w Tczewie ogłosiło przetarg na wznowienie prac na Moście Tczewskim. Mowa o środkach na dokończenie etapu II A, który został przerwany w 2019 roku. Starostwo dysponuje na ten cel promesą z Polskiego Ładu na ponad 60 mln zł. Samorządy wspólnymi siłami muszą zebrać niezbędny wkład własny wynoszący nieco ponad 3 mln zł - miasto zdecydowało się przekazać milion złotych.

- W ramach etapu IIA planujemy dokończenie tego, co rozpoczęliśmy w roku 2018/19, co zostało wstrzymane przez poprzedniego konserwatora zabytków. Chodzi o demontaż pozostałości przęsła ESTB, rozbiórka i wybudowanie nowego filara w nurcie rzeki Wisły, ułożenie okładzin kamiennych na przyczółku od strony i inne prace kosmetyczne. Ten etap powinien być zakończony w 2019. Jeśli chodzi o przetarg, zgłaszają się firmy - były już cztery duże przedmioty. Do 17 marca można składać oferty. - mówił starosta tczewski, Mirosław Augustyn.


W sumie do tej pory przebudowa Mostu Tczewskiego została wsparta przez samorządy kwotą 13 mln zł - 5,8 mln zł przekazał powiat, 5,1 mln zł - miasto, 2 mln zł samorząd województwa, 100 tysięcy złotych powiat malborski i 80 tys. zł gmina Lichnowy.


- Most łączy powiat tczewski i malborski - z tego zestawienia wynika, że wkład powiatu malborskiego jest śmieszny - a to im powinno bardziej zależeć ze względów komunikacyjnych. - mówi radny Maciej Skiberowski (Samorząd od Nowa).


Rajca zapowiedział, że nie poprze projektu, bo jego zadaniem zadanie powinna realizować organy centralne:

- Nie widać końca tego remontu. A te 63 miliony nic nie dadzą, nie przywrócą przejezdności - mówił radny.


O poparcie projektu uchwały apelował prezydent Tczewa, Łukasz Brządkowski:

- Na stole leży olbrzymia kwota. W odbudowę mostu zostanie zainwestowana astronomiczna kwota 140 mln zł. Wtedy rząd nie zatrzyma tej inwestycji. - mówił prezydent. - Zgadzam się, że powiatowi malborskiemu powinno bardziej zależeć. Pamiętajmy jednak, że most jest tczewski, dlatego apeluję o poparcie.


Ostatecznie radni zdecydowali przekazać milion złotych na ratowanie zabytku. Przeciwny był jedynie radny Maciej Skiberowski.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (30)
dodaj komentarz

  • ..._gość

    28.02.2025, 11:45

    ...

    ...czekamy na wylew żółci "naszego" Z pieniacza, którą to wylewa ze swoich piętnastu IP...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx2 
  • dfg_gość

    28.02.2025, 11:59

    Państwo przejmie ten most od samorządu. Czeka tylko, aż go sami wyremontujemy... :-)

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx1.xx9 
  • dfg_gość

    28.02.2025, 12:02

    Czekają tak samo jak Ruscy w 1944, jak mieli pomóc walczącym powstańcom...

    Cytuj
    IP: 84.38.xx1.xx9 
  • Rowerowy_johny_gość_gość

    28.02.2025, 12:02

    Maciej Skiberowski to ten co .....

    ....go tak Zbychu Urban promował w ostatnich wyborach?

    Odpowiedz
    IP: 212.160.xx2.xxx 
  • Widz_gość

    28.02.2025, 13:16

    Rozsadna była wypowiedź radnego Drewy o tym, że już tyle kasy poszło w błoto z powodu dziwnych posunięć konserwatora i innych decydentów Ja osobiście nie mogę już słuchać o tym moście. Od lat to samo.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx9 
  • Tczewianka_gość

    01.03.2025, 20:39

    Czy PiS odda przywłaszczoną kasę

    Audyt i rozliczenie ! Jeśli PiS odda bezprawnie przywłaszczone pieniądze to po audycie można dokonać wykonanie budowy, gdyż rekonstrukcja to już kwota 400 milionów złotych! Ten milion od miasta to żart w stylu Dyzmy - jak zbiórka na żeglugę na Wiśle

    Cytuj
    IP: 5.173.xx3.xx6 
  • gośścoe_gość

    28.02.2025, 13:57

    Podobne zdanie mam do radnego Skiberowskiego. Tego typu inwestycja realizowana powinna być z budżetu centralnego i w tym kierunku powinno nastąpić działanie Prezydenta Miasta. Powinno miejsce mieć wspieranie Starostwa Powiatowego (gdyż to Starostwu przypada w tej sprawie prowadzenie działania). Nie można obarczać władzy lokalnej tego typu inwestycjami. Wypowiedź Prezydenta Miasta Tczewa: "Wtedy rząd ne zatrzyma tej inwestycji", to dowód i na to, że jako organ samorządowy nie potrafi ekonomicznie analizować gospodarki lokalnej w odniesieniu do gospodarki krajowej. Oceniam taką wypowiedź do przyrównania do wypowiedzi przysłowiowego chłopca w krótkich spodenkach bawiącego się w piaskownicy. Niestety (...). Nie ma on wiedzy, że Rząd w każdym momencie realizowania budowy, budowę tę może zatrzymać na rzecz przejęcia jej kontynuacji finansowania z budżetu centralnego. Jednak dysponowania milionem zł już nie przywróci. Czy tak powinno to przebiegać?

    Odpowiedz
    IP: 185.167.xx2.xx0 
  • Tczew_gość

    28.02.2025, 14:19

    Trafna była wypowiedż radnego Drewy, tyle kasy i czasu już zostało zmarnowane!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx9 
  • Architekt Inżynier_gość

    28.02.2025, 15:50

    Jest robota - milion a nie sztaby złota

    Podpowiedz na wznowienie ruchu do 3,5 T , a może nawet 8 tonażu z hakiem. Brakujące przęsło brać ścięte w połowę z istniejącego o bok, odwrócić kładąc za brakujący element. Trochę szyn z PKP plus dźwig, spawarka i ruch wznowiony. Proszę się nie łudzić, że rząd teraz da 200 milionów na odbudowę. Tu trzeba radzić sobie samodzielnie. Most odciąży ruch na zakorkowanej Castoramie i krajowej 91. A gdy rząd zabezpieczy ćwiartkę z miliarda na ten most, to wtedy będzie powrót do przeszłości i historii budownictwa aryjskiego.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx0.xx7 
  • Tczewianka_gość

    01.03.2025, 15:18

    Audyt

    A następnie rozmowy o moście! Rozliczyć należy Starostwo i Radę Powiatu z dotychczasowych wydatków,przetargów,umów i można rozmawiać bez udziału osób które doprowadziły do obecnego stanu, gdyż tymi osobami powinien zająć się prokurator! Na obecnym etapie miasto nie powinno się angażować -tym bardziej Łukasz Brządkowski! Obecny koszt to wydatek rzędu 350 milionów, Państwo Polskie ma inne cele, chyba że ściągnie pieniądze od PiS mafii

    Cytuj
    IP: 5.173.xx3.xx6 

    Tczewianka _gość

    02.03.2025, 04:55

    Audyt i rozliczenie

    Należy dokonać rozliczenia dotychczasowych wydatków dokonanych przez Starostwo Tczewskie co do zasadności !Dotychczasowe inwestycje były głęboko nieprzemyślane i niedoszacowane i zabrano się z motyką na księżyc! Dlatego należy dokonać audytu, oraz eozliczyć decydentów i poinformować spoleczność po obu stronach rzeki! Sprawa dla NIK i prokuratury!

    Cytuj
    IP: 5.173.xx0.xxx 

    &_gość

    02.03.2025, 09:48

    Cenzura

    Brak Audytu ,brak rozliczeń,brak uzasadnienia, dlaczego bezzasadność oczekiwać od Państwa ! Zasadne jest dofinansowanie terenów popowodziowych!

    Cytuj
    IP: 5.173.xx0.xxx 
  • mimi_gość_gość_gość

    28.02.2025, 17:03

    ???

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx9 
  • Typ_gość

    28.02.2025, 19:03

    tnij.tcz.pl/?u=9e2081

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx7.xx9 
  • da_gość_gość

    01.03.2025, 01:15

    da

    TEN MILION TO NIECH NA ODNOWIENIE ULIC NIECH DADZĄ ,BO W TCZEWIE DZIURA DZIURĄ POGANIA ,STAN FATALNY ,A TAK MILION PSU W DUPE ,A I TAK TEGO BADZIEWIA NIE ZROBIĄ NAWET ZA 20 LAT

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx1 
  • M..._gość

    01.03.2025, 07:08

    Most

    Dlaczego do diaska nie zabezpieczą jak jest i nie zostawią zabytku w spokoju ? Będzie idealny do fotografowania i oprowadzania wycieczek szkolnych. Nowy most dla cięzkiego ruchu zbudować obok za 10%. Kosztów

    Odpowiedz
    IP: 77.254.xx3.xx7 
  • km_gość

    03.03.2025, 16:01

    Popieram. Pozostała część przęsła ESTB, przypominająca na dodatek fakt historyczny z II wojny światowej, jest zabytkiem. Poza tym to przęsło jest piękne.

    Cytuj
    IP: 85.222.xx5.xx2 
  • Andrzej_gość

    01.03.2025, 07:45

    ---

    Pieniądze wyrzucone w błoto. 60 mln. Nie przywróci przejezdności. Potrzeba 6 razy więcej.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx3.xx8 
  • Edek_gość_gość_gość_gość_gość__gość

    01.03.2025, 08:46

    x

    1 milion to może wystarczy na farbę Nie było zabezpieczonej kasy to było mostu nie rozbierać tylko wypiaskować ,pomalować i udostępnić pieszym i rowerzystom

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx8 
  • tcz.pl_gość_gość

    01.03.2025, 10:44

    most

    Całe szczęście że większość radnych wykazała się rozsądkiem.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx2.xx0 
  • gosc_gość

    01.03.2025, 15:39

    most

    skiberowski niech lepiej pilnuje flexa korposzczurek

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xxx.xx5 
  • Taki jeden_gość

    01.03.2025, 17:51

    Czy kiedykolwiek powstała jakakolwiek analiza ekonomiczna wykonalności tego zadania? Co ten most ma połączyć? Jaki jest planowany ruch na tej trasie? W ciągu ilu lat nakłady się zwrócą? Czy inwestycja skończy się na moście czy też nastąpi na prawym brzegu dalszy rozwój infrastruktury drogowej? Czy wydanie tylu pieniędzy na połączenie Tczewa z Lisewem, "wsią s*x* i biznesu" (jak sami się reklamują) jest potrzebne? Wydanie nieokreślonej kwoty pieniędzy (bo czy są jakiekolwiek szacunki?) na odbudowę jednego zabytku to zadanie dla dość bogatego społeczeństwa. Ponadto, zgodnie z jaką doktryną konserwacji zabytków ten most ma być "remontowany"? Czy chodzi o zabezpieczenie ruin? Ich odtworzenie? Do stanu z jakiego roku zabytek ma być przywrócony? Z użyciem jakich technologii? Tyle pytań, pewnie niewiele odpowiedzi.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xxx.xx9 
  • $_gość

    01.03.2025, 19:48

    Audyt i kosztorys

    Bez audytu i kosztorysu nie może być jakichkolwiek oczekiwań! Niech ocenę podejmują osoby merytorycznie przygotowani! Stop dyletantom!

    Cytuj
    IP: 5.173.xx3.xx6 
  • gosc_gość

    01.03.2025, 20:28

    most

    skiberowski macius ty pilnuj flexa

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xxx.xx5 
  • Uuu tczewski?_gość

    01.03.2025, 23:28

    Kiedys tczewiak

    Juz wiele lat nie mieszkam w Tczewie ale przysięgam że most zawsze był "lisewski" a nie tczewski:):):) ale wiadomo Lisewo nie dołoży do remontu:) groteska z tego wszystkiego wychodzi , jakby nikt nie potrafił ogarnąć remontu jednego mostu.do tego chciałem zapytać autora czy te firmy co przyszly to faktycznie duże przedmioty? Czy jednak podmioty???

    Odpowiedz
    IP: 185.241.xx9.xx8 
  • $_gość

    02.03.2025, 09:56

    Hipokryzja i cynizm

    To nie Lisewo jest odpowiedzialne za zaistniałą sytuację z mostem !Starostwo Tczewskie doprowadziło do obecnego stanu wraz z posłem Smolińskim i nie przygotowanie merytorycznie Łukaszem Brządkowskim! Tu musi zaistnieć kontrola NIK i prokuratury, by nastąpiły kolejne procedury ze strony rządu

    Cytuj
    IP: 5.173.xx0.xxx 
  • gosc_gość

    01.03.2025, 23:30

    most

    macius zajmij sie lepiej flexem daj sobie spokoj chlopie i juz nie odzywaj sie

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xxx.xx5 
  • gosc_gość

    02.03.2025, 07:21

    most

    macius chlopie zajmij sie jiz lepiej tym kolchozem korpo flex anie odzywaj sie bo gadasz same glupoty

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xxx.xx5 
  • xxx_gość_gość

    02.03.2025, 13:08

    Racja .....

    Jak to jest BOBER jest z tek=j samej opcji to powinien wyciągnąć konsekwencje od Skiberowskiego ........ ale jak to BOBER miesza tam gdzie nie trzeba !!!

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx8.xx2 
  • Sweet yarco_gość

    04.03.2025, 11:40

    Wyburzcie im most knybawski wtedy malborski powiat szybciej się zgodzi i da wiecej kasy.

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx0.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA