70. lat od wkroczenia Armii Czerwonej. Awantura przy pomniku-mogile

Zajście przy pomniku czerwonoarmistów (fot. tcz.pl)
70. lat od wkroczenia Armii Czerwonej. Awantura przy pomniku-mogile
Dzisiaj (12.03) mija 70. lat od zakończenia w Tczewie okupacji hitlerowskiej. 12. marca 1945 roku miasto zdobyły wojska sowieckie z 242 i 372 dywizji 2 Armii Uderzeniowej II Frontu Białoruskiego. Aby przypomnieć o tych wydarzeniach, przy pomniku żołnierzy radzieckich spotkali się dzisiaj kombatanci. Nie obyło się bez awantury, bo swoje racje przy pomniku przedstawiały m. in. osoby związane ze stowarzyszeniem "Zawsze Solidarni". Wcześniej czarną folią zasłonięto część pomnika. Całość wyjaśnia teraz policja.

Zakończenie okupacji niemieckiej to w dziejach Tczewa, podobnie jak w skali całego kraju, niewygodna karta - wielu podkreśla, że jeden okupant zastąpił drugiego. Niemniej wydarzenia z 1945 roku są wciąż żywe w pamięci starszych mieszkańców miasta. Pamięta się o tym, co działo się w lutym 1945 roku. W dniach 20-21 lutego 1945 roku, trzy tygodnie przed zdobyciem Tczewa przez Armię Czerwoną, lotnictwo 4 Armii Lotniczej zbombardowało kilkukrotnie miasto, powodując znaczne zniszczenia i śmierć blisko 150 osób. Część bomb trafiła w obiekty o znaczeniu militarnym jak okolice Dworca Kolejowego, czy gazownię miejską, natomiast ogromna większość spadła na domy mieszkalne, niszcząc kilkadziesiąt z nich. Wojska sowieckie z 242 i 372 dywizji 2 Armii Uderzeniowej II Frontu Białoruskiego zdobyły Tczew 12. marca 1945 roku. Z danych wynika, że w walkach o Tczewa poległo około stu czerwonoarmistów. Skwer przy ulicy 30 Stycznia od dawna budzi spore emocje wśród mieszkańców Tczewa. Istnieją dokumenty - m. in. tzw. "paszport grobu" z 1948 roku, który na podstawie działań ekshumacyjnych, potwierdza, że jest to miejsce pochówku. Pod płaską płytą pamiątkową spoczywają szczątki najprawdopodobniej 469 żołnierzy radzieckich zwiezionych tu z różnych zakątków okolic Tczewa. Dzięki działaniom m. in. Międzynarodowego Czerwonego Krzyża udało się ustalić nazwiska około 111 osób pochowanych w mogile. Część z nich to nazwiska polsko brzmiące. Dzisiaj spotkali się tam kombatanci, by wspomnieć wydarzenia 1945 roku.

Wcześniej jednak z inicjatywy członków stowarzyszenia "Zawsze Solidarni" - zasłonięto czarną folią tablicę w języku rosyjskim i czerwoną gwiazdę. W południe folia zniknęła, ale gdyby kombatanci chcieli złożyć kwiaty - wybuchła ostra wymiana zmian między kombatantami a osobami związanymi z "Zawsze Solidarnymi". Ci ostatni zarzucali kombatantom, że łamią prawo, bo ich zdaniem kwiaty składane są w miejscu, gdzie znajduje się symbol totalitarny. Robili również zdjęcia uczestnikom uroczystości i filmowali całość - potem wybuchła ostra wymiana zdań między uczestnikami - a teren szybko opuściła delegacja ratusza. Całość nagrywała również policja.

Już po uroczystościach kombatatnci tłumaczyli nam, że przyszli po prostu uczcić osoby, które ginęły za rozkazy swoich dowódców. Przypomnieli, że wśród pochowanych są też osoby o polskich nazwiskach - powoływali się też na słowa Jana Pawła II, który w 1992 roku apelował o modlitwę za polskich żołnierzy, bez względu na to, w jakich mundurach walczyli.


Jutro zapraszamy na wideorelację z dzisiejszej akcji pod pomnikiem - mogiłą żołnierzy radzieckich.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (50)
dodaj komentarz

  • +11

    On_gość

    12.03.2015, 13:54

    Proponuje pelnomocnika lewosa wiorka PREZIO

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx4 
  • +2

    ?_gość

    12.03.2015, 16:19

    TAM STOI GRACZYK OBOK ?

    CZYŻBY SIĘ WSTYDZIŁ ZŁOŻYĆ KWIATY ? i CZEKA NA DOGODNĄ SYTUACJĘ ?

    Cytuj
    IP: 94.254.xx3.xx7 
  • +7

    karol_gość

    12.03.2015, 14:04

    Znam tych co skladaja kwiaty,ten w mundurze to byly zomowiec a cywile to starzy czlonkowie ormo .

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx2.xx2 
  • +6

    _gość

    12.03.2015, 15:42

    Słuchaj karolku tych co nazywasz członkami ormo wywieźli i unieszkodliwili pop wojnie tony niewybuchów i niewypałów z terenu północnej Polski żeby taki burak jak ty nie wyleciał w powietrze. Dlatego jak coś napiszesz to się lepiej zastanów

    Cytuj
    IP: 84.38.xx9.xx9 
    +1

    _gość

    12.03.2015, 17:02

    Żal mi Ciebie mały człowieku

    Cytuj
    IP: 83.0.xx3.xx3 
    +15

    Krzysztof_gość

    12.03.2015, 17:16

    Cokolwiek byś nie napisał, to jakiś hołd tym ludziom należy się. Oni nie chcieli tutaj ginąć. Ludzie starsi żyli w innej rzeczywistości i mają prawo coś na ten temat powiedzieć, ale jak widzę komentarze młodszych, to co oni mogą powiedzieć w tej sprawie. Wyłącznie to co przeczytają a to nijak ma się do tragedii ludzi, którzy zostali na obcej ziemii.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx8 
    +9

    Ćwikłowy Burak_gość

    12.03.2015, 21:49

    Jak najbardziej

    No więc - jeśli ktoś, albo któś czuje się jakby poniękąd było w nim coś ćwikłowego - to niech przyjmie do wiadomości, że Armia Czerwona - musiała najpierw usunąć stąd frycków, a dopiero potem czerwone buraki zostawili tu swoich ludzi - a takie historie często wymagają ofiar zwykłych ludzi i zwykłych żołnierzy ! To wszystko bynajmniej nie rozgrzesza radzieckiego agresora !

    Cytuj
    IP: 109.207.xx8.xx9 
  • -5

    Ktoś _gość

    12.03.2015, 14:06

    I kto tu ma rację, kombatanci, którzy mogą mieć narzuconą ideologię czy stowarzyszenie, którego członkowie nigdy wojny nie przeżyli?

    Odpowiedz
    IP: 83.18.xx0.xx9 
  • +5

    Felipe_ST_gość

    12.03.2015, 14:08

    ...

    Tego pomnik powinien zniknąć jak najszybciej. A paradoksem jest, że stoi on obok Ronda Żołnierzy Wyklętych... Precz z komuną!

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +3

    x_gość

    12.03.2015, 16:26

    a wyklęci ...

    A żołnierze wyklęci to do kogo strzelali? Do ufolódków czy też m.in. do przypadkowych polaków powołanych przymusowo do zasadniczej służby wojskowej w LWP? Ze skrajności w skrajność popadamy. Polecam sprawdzić ilu to radzieckich okupantów odstrzelili wyklęci a ilu polskich chłopów i robotników powołanych do wojska? Myślcie ludzie trochę.

    Cytuj
    IP: 83.23.xx0.xx3 
    +10

    zaratustra83

    12.03.2015, 20:00

    utrata pamięci

    Zniknie pomnik, znikną kontrowersje wokół niego, zniknie pamięć tamtych dni. Zaniknie prawda zarówno o tych co krew za wolność przelewali jak i pamięć ofiar barbarzyństwa. Nie moi drodzy. Pomnik powinien pozostać, powinien zostać jednak być wzbogacony o informację że takiego i takiego dnia zostały usunięte sierp i młot jako symbole ucisku i okupacji radzieckiej wraz z informacją o wydarzeniach jakie miały miejsce podczas wyzwalania Tczewa i okolic. Najgorszym rozwiązaniem jest zniszczenie miejsca pamięci, bo wraz ze zniszczeniem, pamięć zaniknie. Teraz ten pomnik a zarazem nagrobek przyczynia się do tego że pamięć o tamtych dniach nie zanika.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    +3

    ja_gość

    13.03.2015, 06:12

    a dlaczego?

    skoro czerwoni to bandyci bo strzelali do naszych to wyklęci? też strzelali do naszych - często w plecy...

    Cytuj
    IP: 31.0.xxx.xx5 
    -3

    elo _gość

    13.03.2015, 10:09

    żołnierze wyklęci bardzo rozdęci xDDDDD

    Cytuj
    IP: 83.8.xxx.xx5 
  • +8

    lux_gość

    12.03.2015, 14:15

    Co to za hołota Ci Solidarni? Kombatanci zachowali się jak prawdziwi ludzie oddając szacunek żołnierzom pomimo że wrogim żołnierzom. Niestety ciemnota odebrała to jako oddanie czci symbolom ruskich... brak słów.

    Odpowiedz
    IP: 91.212.xx2.xx0 
  • -7

    maaat_gość

    12.03.2015, 16:07

    Ci prawdziwi ludzie byli w Zomo i Ormo, pacyfikowali strajk studentów na Akademii Medycznej. Piękną ścieżkę zdrowia im zafundowali - szpaler Zomowców z pałami a ty biegniesz i modlisz się by się nie przewrócić.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx2 
    +1

    Jan_gość

    12.03.2015, 18:46

    Ty też...

    Będziesz chodził na grób bandyty który zgwałcił twoją córkę i ją zamordował? Ograbił twój dom i uczynił z ciebie niewolnika przez 45 lat?

    Cytuj
    IP: 79.138.xx4.xx5 
  • +4

    _gość

    12.03.2015, 14:15

    A co to za kombatanci!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja nie długo też mogę być kombatantem ,ile ci ludzie mają lat ? PARODIA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • +8

    Orion_gość

    12.03.2015, 14:27

    czworka osobnikow ze zdjeciato zolnierze zawodowi okresu PRL u chyba ze kombatanctwem można nazwac tłumienie zrywow narodowych w latach 1956 1970 1976 1980 i okresu stanu wojennego co do ratusza gamoni w nim dostatek

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx8 
  • +1

    maaat_gość

    12.03.2015, 16:10

    Może ci sami, którzy mieli gdzieś dbanie o flagi na skwerze. Tacy patrioci

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xx2 
  • +1

    Adam_gość

    12.03.2015, 14:28

    Pisowski aktyw robi trzode :/

    Widac czym skończył by się wybór Dudy na Prezynenta RP. Nastąpiło by awanturnictwo

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx7 
  • -2

    Łowca czerwonych ludzików_gość

    12.03.2015, 15:22

    Z Bronkiem spotęgowałaby się głupota

    Widać żeś się uczył ortografii razem z Bronkiem "Bul" Komorowskim. Awanturnictwo twoich idoli już doprowadziło Polskę na skraj rozkładu, więc zacznij myśleć, albo milcz.

    Cytuj
    IP: 79.188.xx0.xx1 
    +6

    ggg_gość

    12.03.2015, 15:30

    debil

    ukryty debil

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx5 
  • +11

    Kelthuz_gość

    12.03.2015, 14:56

    Ta gwiadza to chańba

    To symbol okupanta,który pomógł III Rzeszy wojnę rozpętać.

    Odpowiedz
    IP: 87.205.xx5.xx3 
  • +6

    Łowca POżytecznych idiotów_gość

    12.03.2015, 15:11

    Czerwona zaraza ciągle żyje i ma się dobrze

    Żołnierze radzieccy, tak samo jak faszystowscy przynieśli Polsce zniewolenie, z tą różnicą, że "faszyści robili z Polaków bohaterów, a sowieci gówno". Niestety skutki tego upodlenia widać do dzisiaj i dopóki nie wypleni się czerwonej zarazy z przestrzeni publicznej, dopóty Polska będzie się zwijać.

    Odpowiedz
    IP: 79.188.xx0.xx1 
  • +1

    _gość

    12.03.2015, 15:23

    A gdzie sa ci co stoja zawsze pod sztandarem zawsze solidarni pewnie kulas im  zabronil ciamajdy.A cholota z ratusza uciekla ha ha ha.

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx2.xx2 
  • +5

    _gość

    12.03.2015, 15:36

    Według teorii Schetyny to Białorusini wyzwolili Tczew (Front Białoruski) A ci zadymiarze z "Zawsze Solidarni". czym chcą zaimponować? chyba swoim debilizmem. Szacunek dla tych co czczą pamięć tych co polegli niezależnie jakiej byli narodowości.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx9 
  • +6

    gshytr_gość

    12.03.2015, 15:39

    eqatryhatr

    Niby nas oswobodzili spod okupacji niemieckiej...z drugiej zaczęli niejako okupować nas sami...

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx8.xx6 
  • +5

    Tczewiak, nie Tczewianin_gość

    12.03.2015, 16:01

    Frustraci

    Zawsze solidarni, grupa stetryczałych frustratów i nic więcej. Ich pseudo patriotyzm poraża, jacy to oni wzorowi obywatele, a jak zajrzeć w życiorysy to już tak pięknie nie będzie.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx6.xx0 
  • -5

    Młody_gość

    12.03.2015, 22:56

    100% zgody. Wystarczy spojrzeć, stare sfrustrowane emeryckie gęby. Żyją latami i osiemdziesiątymi, styropianem i wyimaginowanym własnym bohaterstwem. Nic więcej nie osiągnęli. Ani kroku naprzód. Żal mi ich i brzydzę się nimi. Karmią się nienawiścią, populizmem rodem z Gazety Polskiej i z ambony Rydzyka. Fuj.

    Cytuj
    IP: 84.38.xx7.xx9 
    +2

    _gość

    12.03.2015, 23:13

    krótko i węzłowato

    "Spieprzaj dziadu!"

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • _gość

    12.03.2015, 16:55

    tnij.tcz.pl/?u=b6c80c To jest opinia ambasador Polski w Moskwie

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx3.xx8 
  • -5

    Najwyższy Czas_gość

    12.03.2015, 17:19

    już żołnierzy ekshumować a pomnik rozebrać!?

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx0.xx2 
  • +1

    _gość

    12.03.2015, 18:54

    armia czerwona to kryminaliści, złodzieje, mordercy, gwałciciele- ŻADNI ŻOŁNIERZE, BO MORALE MIELI ŻADNE...

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx8.xx6 
  • +1

    ja_gość

    13.03.2015, 06:14

    dokładnie tak jak "wyklęci"

    żadnego morale też nie mieli - ale to prawo wojny

    Cytuj
    IP: 31.0.xxx.xx5 
  • -6

    ośc_gość

    12.03.2015, 19:38

    Precz z Tczewa

    znam tych "kombatantów" czerwonych ubeków i z PZPR, ORMO oraz ZOMO ! a delegacja Urzędu co tam robiła ??? jako mieszkanka Tczewa nie zgadzam sie na taki pomnik z ruska gwiazda niech Rosjanie zabiora swój pomnik do Rosji !!! Stalin=Putin brak demokracji !!! i ja nie jestem z PiSu

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx6.xxx 
  • -1

    Frankensztajn_gość

    12.03.2015, 19:58

    Po północy pot po plecach

    Jest tak. Historia Polski jest bardzo skomplikowana i o zgrozo historia Europy także. Jednak skomplikowanie historii Europy jest winą obcojęzycznych cwaniaczków i sprzedawczyków, natomiast skomplikowanie dziejów Polski w ostatnich dziesięcioleciach nie jest winą Polaków. Ubolewam nad tym, że to iż w Polsce po II wojnie tzw. światowej możliwe stało się narzucenie kremlowskiego reżimu dzięki skłonności naszych rodaków do WSPÓŁPRACY z sowieckim okupantem - to miało miejsce w czasach PRL, które przeżyłem - jak też ma miejsce po dzień dzisiejszy. KOSZMAR PRL, u nie skończył się jak wielu ma życzenie rozumieć naszą rzeczywistość, lecz trwa nadal w najlepsze - z tą różnicą, że w zmienionej na niekorzyść społeczeństwa postaci. Kiedyś większość z nas znała wroga, chociaż bano się o tym mówić na głos - teraz większość z nas po roku 1989 dała się sprzedać PROPAGANDZIE STOŁU OKRĄGŁEGO ! Niech nikt i pod żadnym pozorem nie da sobie już nigdy nabić głowy taką oto głupotą, że jakaś wyjątkowo wredna okupacyjna władza, zwłaszcza mająca swój rodowód NA KREMLU (!) - faktycznie zrzekła się pewnego dnia całości swych wpływów w państwie - W PRZYPŁYWIE NAWROTU SUMIENIA ! Wszyscy zostaliśmy oszukani, nawet ludzie zachodu - od których należało się spodziewać trzeźwej oceny rzeczywistości. Armia Czerwona z pewnością zasłużyłaby na WIELKI SZACUNEK HISTORII gdyby nie jej dowódcy i mocodawcy z Kremla, którzy od dawna upatrzyli sobie Polskę jako najlepszą i wieloletnią przekąskę upieczoną na OGNIU DRUGIEJ WOJNY Ś W I A T O W E J ! Potwierdzają to pamiętne słowa Stalina. To, że słusznie nazywa się pomnik sowiecki z natrętną imperialistyczną symboliką na czele - pomnikiem ku czci IMPERIALISTYCZNEGO OKUPANTA, jest oczywiście jak najbardziej uzasadnione - wątpliwości tutaj mogą mieć jedynie ludzie, którym wydaje się, że znają historię lub ludzie o faktycznie wątpliwej moralności. Formalnie, to czemu próbowano namolnie oddać dzisiaj HOŁD - to ni mniej, ni więcej symbole jednego z najgorszych totalitaryzmów świata - który w rzeczy samej trwa po dziś dzień - z tą różnicą iż obecnie : UDAJE ON ŻE GO NIE MA ! To jeszcze bardziej ohydne ! Póki w nas będzie choć trochę zdrowego rozsądku i uczciwości - nie wolno żadnemu z nas i nigdy pod żadnym pozorem oddawać naszej czci takim totalitarnym symbolom. Wspomniał ktoś, że Zawsze Solidarni nie przeżyli II Światowej. To nie w całości jest prawdą - to po primo, a po drugie - sprawiedliwości autentycznej mają prawo domagać się nawet dzieci obecnego czasu - więc po co takie mataczenia ? Dopowiem, że Zawsze Solidarni są gałęzią autentycznej Solidarności - nie tej która sprzedała się przy OKRĄGŁYM STOLE - z Bolkiem na czele - co w końcu udowodnił mu niezależny sąd w Polsce. Tych ludzi więc z rozmaitych przyczyn BOLI TO CO W WYNIKU CIĘŻKIEJ I DŁUGOTRWAŁEJ WALKI NARODU O NIEPODLEGŁOŚĆ - ZROBIONO W KOŃCU Z POLSKĄ ! P.S. Tych ludzi nie ma prawa karać nikt, komu wydaje się, że właśnie egzekwuje PRAWO !

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx9 
  • +7

    Poszkodowany przez III Rzeszę_gość

    12.03.2015, 21:23

    Piszesz, że niektórzy Polacy wysługiwali się sowieckiemu okupantowi, to fakt. PZPR była organizacją zbrodniczą. W tej organizacji aktywnym działaczem był Graczyk. Dziś jest jakimś tam zawsze solidarnym. Daj na to odpowiedź. Graczyk nie przeżył okupacji niemieckiej. Ja przeżyłem. Żyję dzięki Armii Czerwonej. Czerwona gwiazda to jej symbol, jak symbole różnych armii. Gdyby nie ta Armia, to Graczyk, ty i ja w najlepszym przypadku byli byśmy niewolnikami u niemieckich fabrykantów i bauerów. Jeżeli w ogóle byśmy byli.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • +4

    Ja_gość

    12.03.2015, 23:22

    Do POszkodowanych

    A zastanowiłeś się kiedyś ilu Polaków zostało poszkodowanych przez Związek Radziecki i Armię Czerwoną? Czy pomyślałeś, że II Wojny Światowej by nie było, gdyby nie Pakt Ribbentrop = Mołotow i zdradziecki atak na Polskę 17 września 1939 r.? Za poszkodowanie prze III Rzeszę dostałeś odszkodowanie, a co Polacy dostali od Rosji za kilkudziesięcioletnią okupację... Najdroższy w świecie gaz? Włącz myślenie, ale całym mózgiem, nie POłową.

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • +11

    Młodzi Tczewa _gość

    12.03.2015, 21:39

    Niech odpoczywają w POKOJU

    Palak musi być trzymany za mordę przez jakiegoś okupanta , bo ... jak ma wolność i dobrobyt to niektóre gnidy zaczynają szaleć i wywlekać z szamba historii swoje domniemania i wszczynają kłótnie wśród braci. Zawiść! Zazdrość!Miernota z takimi cechami zniszczy każdego! Tak było za Kaczynskich i teraz chcą do tego wracać. Kto nie widzi przyszłości to jest hieną co węszy i żywi się padliną przeszłości. Prawdziwi katolicy, którzy co niedziela dają znak przebaczenia a w poniedziałek donoszą na sąsiada. Oddajmy hołd prostym żołnierzom co walczyli i ginęli a nie urabiajmy polityki i wrogości.Niech odpoczywają w POKOJU ! Amen!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx6 
  • +2

    _gość

    12.03.2015, 23:23

    Ciebie całkiem POj**ało!

    Cytuj
    IP: 31.11.xx4.xx7 
  • +9

    tczewianka_gość

    12.03.2015, 22:32

    zawsze solidarny

    Pan Graczyk zapomial jak wokol tego pomnika maszerowal do "bialego domku " z raportem egzekutywy ZAKLADOWEJ PZPR z Elektrometalu. Byl dumny ,ze jest czlonkiem PZPR i walczyl w szeregach partyjnych dla dobra PRL-u. teraz zawsze solidarny i walczy z wiatrakami.

    Odpowiedz
    IP: 93.31.xx3.xx1 
  • -1

    aa

    12.03.2015, 23:28

    a

    Brawo "zawsze solidarni" !!! Tego brakowało żeby czcić okupantów Polski i morderców naszych dziadków, komunistów i tych co w komitywie z hitlerem Polskę napadli. W ogóle ten pomnik to jakieś nieporozumienie!!

    Odpowiedz
    IP: 78.145.xx7.xx7 
  • +2

    zaratustra83

    13.03.2015, 09:49

    pomnik

    To nie jest pomnik ZSRR, to nie jest pomnik upamiętniający czy gloryfikujący agresję radziecka na Polskę. To nie jest pomnik PRL czy Układu Warszawskiego. To pomnik i mogiła poświęcona konkretnemu wydarzeniu i konkretnym ludziom. Sierp i młot gloryfikujący komunizm i Związek Radziecki został z niego dawno usunięty, większość pewnie nawet nie wie że kiedykolwiek na tym pomniku się znajdował. Nie wrzucajmy wszystkich do jednego wora bo to z prawdą historyczną ma niewiele wspólnego, ale już z nienawiścią i zakłamaniem bardzo wiele. Z historii mamy wyciągać wnioski i naukę a nie starać się ją wymazać.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    -3

    pit_gość

    13.03.2015, 17:26

    .

    @zaratustra Nie wszucajmy wszystkich do jednego wora? To moze byli to wybawicieliele Polski? Przez takich jak Ty co nie nazywaja rzeczy po imieniu pozniej powstaja "polskie obozy koncentracyjne". Niedlugo polacy beda odpowiedzialnio za cala druga wojne swiatowa. Ale Ciebie to pewnie to obchodzi bo jestes "europejczykiem"...

    Cytuj
    IP: 138.250.xx5.xx7 
  • +2

    Janusz1_gość

    13.03.2015, 06:59

    do Jana gościa

    ogarnij się człowieku niewolnikiem i nędznym robakiem dla rządzących to obecnie jesteś,starsi ludzie pamiętają że okres przez ciebie ignorancie i tobie podobnym zwany komuną był najlepszym okresem dla zwykłych ludzi w dziejach Polski, w każdej armii są zbrodniarze myślisz że w amerykańskiej angielskiej czy polskiej ich nie było i nie ma zainteresuj się historią chory z nienawiści ciemniaku.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx8.xx6 
  • +9

    _gość

    13.03.2015, 07:36

    Jeśli chodzi o mordowanie to gównie robiło to NKWD które w 90 % wywodziło się z narodowości żydowsko ukraińskiej

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx9.xx9 
  • +3

    Kazimierz_gość

    13.03.2015, 07:57

    Szalejący antypolonizm!

    Proszę obejrzeć i posłuchać - http://www.youtube.com/watch?v=N0vcaYpaxd4 a potem komentować historię totalitaryzmu i okupacji Polski i powody dlaczego w Tczewie do dzisiaj w centrum miasta góruje czerwona gwiazda.

    Odpowiedz
    IP: 77.112.xx7.xx0 
  • +4

    gość_gość

    13.03.2015, 10:36

    gość

    A policzył ktoś ile kobiet zostało zgwałconych ? Co do pomnika moim zdaniem należy go zostawić zmarłym należy się szacunek nie można mówić że pochowani są tam same bestie jeżeli leży tam choć jeden uczciwy człowiek to należy Mu sie szacunek

    Odpowiedz
    IP: 178.10.xx4.xx3 
  • +1

    mati24_gość

    13.03.2015, 20:26

    gadanie

    Pomnik powinien zostać, stoi tam od kilkudziesięciu lat to niech stoi dalej. Tam nie leży towarzysz Stalin tylko zwykli ludzie ktorzy zginęli w bezsensownej walce zmuszeni do pójścia na wojnę przez władze. Niech sobie tam spoczywają w spokoju. Mamy większe problemy w tym kraju niż pomniki i tym się lepiej zajmijmy a nie takimi p***ami.

    Odpowiedz
    IP: 82.132.xx0.xx1 
  • +1

    loki_gość

    06.01.2022, 15:09

    Popieram żołnierza weterana!!!

    Te stare pierdoły które zaczepiały żołnierza weterana jakby sobie wyzwolili Polskę to mogliby sobie usuwać pomniki ale oni przegali swoją sanacyjną Polskę!! Właśnie przez taką głupotę jaką prezentowali podczas tej uroczystej rocznicy !!!

    Odpowiedz
    IP: 176.221.xx9.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.