Rekolekcje wielkopostne. Części młodzieży nie podoba się, że po katechezie mają wracać do szkół

Teraz kościół - zarówno dolny, jak górny - ma być zamykany poza godzinami mszy (fot. tcz.pl)
Rekolekcje wielkopostne. Części młodzieży nie podoba się, że po katechezie mają wracać do szkół
W całej Polsce rozpoczął się okres wielkopostnych rekolekcji dla młodzieży. Te mają pomóc młodym ludziom przygotować się duchowo do najważniejszego katolickiego święta - Wielkanocy. Młodzi z większym - bądź mniejszym zaangażowaniem - uczestniczą w katechezach. Nie wszystkim jednak podoba się to, że w czasie, który zwyczajowy uznany był za wolny od nauki, niektóre szkoły - po konsultacjach z księżmi - postanowiły organizować zajęcia.

Zasady organizacji rekolekcji wielkopostnych w szkołach publicznych oraz niepublicznych określają m. in. przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.). Dla szkoły to normalne dni pracy, a uczniowie, którzy nie uczęszczają na religię, muszą mieć zapewnioną opiekę. Uczniom wierzącym przysługuje trzydniowa przerwa od zajęć dydaktycznych, ale jak tłumaczą nam nauczyciele, do szkół trafia wiele sygnałów do rodziców, którzy mają nadzieję, że placówki szkolne zapewnią młodym po katechezie - np. zajęcia dodatkowe. Zatem zdarza się, że na zasadzie porozumienia pomiędzy parafią i szkołą młodzież przychodzi do szkoły na dwie lub trzy lekcje, a potem udaje się do kościoła na nauki rekolekcyjne oraz nabożeństwa. Na takie rozwiązanie zdecydowały się niektóre tczewskie szkoły ponadgimnazjalne - o czym drogą mailową informowali nas niektórzy uczniowie, mówiąc o łamaniu ich praw. Mowa m. in. o Zespole Szkół Technicznych, I Liceum Ogólnokształcącym i Zespole Szkół Rzemieślniczych i Kupieckich. Sprawę wyjaśniamy w tczewskim starostwie, które nadzoruje pracę placówek ponadgimnazjalnych.

- Kwestie realizacji rekolekcji organizowane są na podstawie porozumień między parafiami a dyrekcją placówki. Młodzież musi mieć zapewniony udział w trzydniowej katechezie. Szkoły mają też do zrealizowania podstawę programową i czasem okazuje się, że po zajęciach w kościele, decydują się na organizowanie zajęć dodatkowych - mówi Marcin Stolarski, rzecznik Starostwa Powiatowego w Tczewie.

Jak tłumaczą dyrektorzy szkół, bieżący rok szkolny obfitował w wolne poniedziałki i wtorki - wyjątkowa długa była również przerwa świąteczna, która zakończyła się dopiero po święcie Trzech Króli - a podstawa programowa goni. Coraz bliżej również do matur.


- Wspólnie z parafią został opracowany plan rekolekcji. Część rekolekcyjna trwa około 2 godziny. Ustaliliśmy, że w poniedziałek i wtorek po rekolekcjach uczniowie wrócą do szkoły. W środę zajęcia nie odbędą się, a młodzież oprócz katechezy, będzie miała możliwość uczestniczenia m. in. w spowiedzi. Całość konsultowaliśmy z uczniami - były specjalne rozmowy - i wspólnie przyjęliśmy takie rozwiązanie - mam dokument, pod którym podpisało się około 60 osób - mówi Czesław Roczyński, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych - Jesteśmy zobligowani do zrealizowania podstawy programowej. Pamiętajmy, że w naszej placówce uczniowie muszą odbyć praktyki, a wiele poniedziałków i wtorków było wolnych od pracy. Przed nami matury, a w czerwcu egzaminy zawodowe - trzeba to wszystko uwzględnić. Takie rozwiązanie to nie jest kara, ale konieczność dla dobra uczniów.

Na podobne rozwiązania decyduje się wiele szkół z terenu całej Polski. Rekolekcje rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek. A jak Państwa zdaniem powinny wyglądać? Czy mają mieć formę obowiązkowych zajęć w czasie szkolnych dni, czy popołudniowych i wieczornych spotkań dla chętnych? Zachęcamy do dyskusji.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (42)
dodaj komentarz

  • +52

    tczewianin_gość

    27.03.2015, 10:08

    rekolekcje

    Moim zdaniem nauka religii powinna odbywać się poza szkołami i w czasie wolnym od zajęć szkolnych. Podobnie powinny być uregulowane sprawy rekolekcji, winny obywać się po godzinach nauki szkolnej.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xxx 
  • -26

    Maciej_gość

    27.03.2015, 11:20

    tylko PIS !!!!!!!

    pójdziesz do piekła szatanie. Lepiej dokonaj darowizny na Radio Maryja, tak jak ja dzisiaj!!!!

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx3 
    +58

    Kirkor

    27.03.2015, 12:08

    Masz rację.

    Sam jestem praktykującym katolikiem, ale nie potrafię zaakceptować zajęć religii w przedszkolu, szkole - powinny one odbywać się jak dawniej poza szkołą. Wkurza mnie wystawianie ocen z religii ( jak do chol..y ocenić czyjąś wiarę ? ) i wliczanie ich do średniej. Wierzę w Boga, ale powoli zaczynam tracić wiarę w nasz polski Kościół, w jego sposób nauczania i spojrzenia na realny świat. Widzę księży, niestety nielicznych , z prawdziwego powołania, ale widzę też ogromną większość - w tym także biskupów - dla których powołaniem stała się mamona i stan posiadania.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    +17

    Wacław_gość

    27.03.2015, 12:13

    100% prawda

    Zgadzam się z tym w stu procentach , gdyż szkola jest swiecka

    Cytuj
    IP: 195.191.xx1.xx5 
    -2

    _gość

    27.03.2015, 12:37

    To by wcale nie chodzili na religie ani rekolekcje....

    Cytuj
    IP: 95.40.xx5.xx6 
    +1

    _gość

    27.03.2015, 13:33

    do nik "tylko PiS"

    z ciebie jest taki katolik, jak ze mnie papiez -:)) tylko u zakonnika rydzyka za pieniadze wykupisz swoje grzechy -:)) u Boga nie masz sznas !

    Cytuj
    IP: 109.91.xx4.xx3 
    +2

    do tylko PIS_gość

    27.03.2015, 17:33

    Hejtem jedzie na 100 km ale satysfakcja jest ?

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx5 
    +12

    _gość

    27.03.2015, 18:42

    Szkoła ma przekazywać wiedzę, a państwo ma być świeckie. Religia nie stanowi wiedzy i nie jest nauką. Jest wolność wyznania i religię należy uprawiać w świątyniach. To tylko w takim ciemnogrodzie jak Polska jest możliwe, że w szkołach są tygodniowo 2 godz. religii i po jednej matematyki, fizyki czy innych nauk ścisłych. Tacy potem kupują dyplomy na niby wyższych uczelniach, bo za niby studiowanie płacą i dlatego mamy niedouków z wszelkich dziedzin i branż. Wszelkie rekolekcje i inne praktyki indoktrynacyjne, niech młodzież realizuje po południu, lub wieczorem. Dni są długie. Młodzież jednak to olewa, bo kościół stracił autorytet. Dzięki kościołowi Polska wolno, bo wolno ale wychodzi z ciemnogrodzkiego zacofania i to jest pocieszające.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • +17

    ._gość

    27.03.2015, 10:50

    REKOLEKCJE

    W latach 80-tych rekolekcje jak i nauka religii byla poza obowiazkami szkolnymi w godzinach popoludniowych bez udzialu szkoly. Dzieci i mlodziez chetnie w tym uczestniczyla ,a teraz rekolekcje to przymus i wymuszanie przez wladze koscielne. Mlodziez te rekolekcje olewa i uczestniczy dla tego ,ze chce rodzic i nauczyciel.W dodatku spowiedz ,kto tego chce ,aby wyznawac swoje slabosci gorszemu od siebie( alkoholikowi i dziwkarzowi).

    Odpowiedz
    IP: 93.31.xx3.xx1 
  • +8

    kh_gość

    27.03.2015, 11:15

    kasa

    a co wtedy z pensjami księży

    Odpowiedz
    IP: 83.238.xx9.xx8 
  • +10

    _gość

    27.03.2015, 12:38

    niech mają tyle co większość polaków najniższa krajowa....

    Cytuj
    IP: 95.40.xx5.xx6 
  • -10

    Szynszyla_gość

    27.03.2015, 12:01

    Hańba

    Moim zdaniem te dni powinny byc wolne , ale mam wyj**ane i nie przyjde do sql w te dni . pozdrawiam szynszyl

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • +1

    Kapibara_gość

    27.03.2015, 12:02

    Hańba

    Moim zdaniem mam w to wywalone i tak nie przyjdę do szkoły.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • Bigosmiszcz_gość

    27.03.2015, 12:04

    Dziwna sprawa

    Moim skromnym zdaniem , zajęć lekcyjnych nie powinno być , ponieważ ingeruje to w sfere sacrum , a jestem bardzo uduchowiony i pragnę ten dzień spędzić w kościele a nie w szkole . Pozdrawiam bigosmiszcz

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • -2

    FuBu_gość

    27.03.2015, 12:04

    Rekolekcję

    Okradam was z wolnego. Niepozdrawiam.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • +7

    veto_gość

    27.03.2015, 12:06

    nauka krk

    nauka czego ?, typowa indoktrynacja młodych umysłów dzieci i poważne konsekwencje na całe życie. Ludzie nie zatruwajcie przyszłych pokoleń, opamiętajcie się !!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx1 
  • -8

    ZbigniewK20_gość

    27.03.2015, 12:08

    Łamanie ustaw.

    Pracuje w kancelari adwokackiej i jest lamanie ustawy tak jak panstwo napisalo powyzej . Osobiście nie wyśle mojego dziecka w te dni do szkoły . pozdrawiam kochający tata zbigniew

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • +6

    lu_gość

    27.03.2015, 13:23

    zapomniał Pan dopisać, że Pan tam tylko sprząta...

    Cytuj
    IP: 91.212.xx2.xx0 
  • -6

    ZbigniewK20_gość

    27.03.2015, 12:08

    Łamanie ustaw.

    Pracuje w kancelari adwokackiej i jest lamanie ustawy tak jak panstwo napisalo powyzej . Osobiście nie wyśle mojego dziecka w te dni do szkoły . pozdrawiam kochający tata zbigniew

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • +3

    Nieuczęszczam_na_matematykę._gość

    27.03.2015, 12:09

    Mamy swoje prawa.

    I tak nie idę do szkoły.

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • +14

    Tczewianin_gość

    27.03.2015, 12:11

    Dlaczego?!

    Jestem skromnym rolnikiem z miejscowości Subkowy , mam 16 krów i pole o powierzchni 140 ha i nie podoba mi sie ze moje dzieci zamiast łorać pole bede uczyc sie po 25min a przez ten czas mogą wydoić 4 krowy. pozdrawiam uczciwy podatnik

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx5 
  • +3

    _gość

    27.03.2015, 17:35

    Co za bajki tu ludzie tworzą - łorać pole, już chyba żaden rolnik nie mówi

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx5 
    +4

    _gość

    28.03.2015, 00:30

    Rolnik to juz chyba jest takich nie wielu. Teraz na wsiach chatki prawie jak pałace a do miasta jeżdżą do pracy i szkoły......

    Cytuj
    IP: 46.76.xx4.xx0 
  • -3

    _gość

    27.03.2015, 12:42

    Jakby te dni były wolne to nie chodzili wcale na to. Szwendali się po mieście a tak coś obowiązuje. Tak jak nas wszystkich mamy jakieś obowiązki. Tez chodziliśmy do szkoły i tez były rekolekcje i sie na nie chodziło. A dzis jako dorosły pracujemy. Więc niech sie młodzież uczy....

    Odpowiedz
    IP: 95.40.xx5.xx6 
  • +3

    gosc_gość

    27.03.2015, 20:25

    tak jest!

    tak jest ! to nie sa wakacje, a dzieci zamiast albo po rekolekcjach sa zazwyczaj bez opieki i włócza sie po miescie. Ostatnio tyle bylo narzekania,ze szkoly maja tyle wolnego, a teraz jak maja zorganizowac jakies zajecia i zapewnic czas, zeby mlodziez nie zajmowala sie glupotami, to tez sa pretensje!

    Cytuj
    IP: 178.235.xx3.xx8 
  • +16

    wlacz myslenie_gość

    27.03.2015, 13:24

    Szkola to szkola wiec mlodziez powinna sie w niej uczyc, zeby zdac egzaminy ktore beda dla nich przygotowane. A jesli ktos wierzy w Boga to znajdzie dla niego czas poza lekcjami. Autorytet Kosciola upadl. I jest temu winien sam Kosciol i jego hierarchowie. Ile spraw mozna zamiatac pod dywan? Od nielegalnych interesow po notoryczne lamanie celibatu. Kim oni sa ze innych strasza pieklem a sami robia rzeczy jakby wlasnie z niego wyszli? Przeciez przelozeni wszystko wiedza a mimo to wszystko ciagnie sie latami. Ze tak ladnie napisze... wymiotowac sie chce na to wszystko jaki widzi sie wladze koscielne u boku wladz panstwowych i kryjace te wszystkie machloje i krzywdy niewinnych ludzi. Kiedys przyjdzie czas na rewolucje...

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx8 
  • -2

    Czuwajcie _gość

    27.03.2015, 14:53

    Kadeci to są polskie dzieci

    Kościół przypominać ma że Bóg na I miejscu a krzyż Polaka znakiem. Kto  stawia na bałwany bredzi jak potłuczony w niektórych komentarzach. Szkoła  to nauka także historii a zajęcia praktyczne na strzelnicy. //http://www.youtube.com/watch?v=XZ8uGqMxDXo

    Cytuj
    IP: 83.8.xx9.xx5 
  • +11

    Nauczycielka_gość

    27.03.2015, 13:59

    zajęcia dodatkowe

    Zdecydowanie jestem za tym, aby czasie rekolekcji odbyły się chociaż pewne zajęcia dla uczniów-zwłaszcza z obowiązkowych przedmiotów maturalnych. Chciałam zorganizować zajęcia dodatkowe dla maturzystów, ale niestety nie mogę,ponieważ uczniowie muszą mieć możliwość uczestnictwa w nabożeństwach, naukach. Na listę ewentualnych chętnych na uczestnictwo w zajęciach dodatkowych wpisało się ponad 20 osób, na moje pytanie co z rekolekcjami- młodzież jednogłośnie stwierdziła,że nie wybiera się do kościoła... Zajęcia odbędą się, ale po godzinach planowanych rekolekcji, a młodzież zdecydowanie woli zajęcia w szkole, duchowo będziemy się nastrajać na arkusze maturalne:)

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx8.xx4 
  • +3

    _gość

    28.03.2015, 10:09

    Przecież można połączyć jedno z drugim - pójść na rekolekcje i na zajęcia w szkole - w czym problem ?? Swoją drogą szkoda, że ci "spragnieni nauki" maturzyści nie przychodzą przez cały rok tak pilnie do szkoły ... przypomina im się dopiero w rekolekcje - a biedni nie mogą :)))

    Cytuj
    IP: 109.207.xx4.xx5 
  • +9

    ko_gość

    27.03.2015, 18:27

    moja córka chodzi do szkoły w Pruszczu Gd. i tam nie ma wolnego, nie ma rekolekcji dla mołodzieży. Każdy idzie na rekolekcje w swojej parafii i nie ma z tego wielkiej tragedii, kto chce się pomodlić i przygotować do świąt wie gdzie kościół i tam trafia. Teraz to młodzież ma wolne a do kościoła nie idzie i nie oszukujmy się, że jest inaczej. Na rekolekcje trafiają nieliczni.

    Odpowiedz
    IP: 83.11.xx0.xx9 
  • +4

    _gość

    28.03.2015, 00:32

    Racja.

    Cytuj
    IP: 46.76.xx4.xx0 
  • +3

    5555_gość

    27.03.2015, 21:28

    pamietam swoje rekolekcje w liceum trasa byla taka wypozaczalnia po film, do sklepu po piwo, po kumpla i do innego kupla bo mial wideo i ogladanie filmu to buyly lata 90

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx3.xx3 
  • +8

    lika_gość

    27.03.2015, 21:32

    wiara

    O ironio losu,pokolenie ,które za tzw.komuny chodziło na religię dobrowolnie do salek parafialnych,a na rekolekcje po południu do swoich parafii,dziś jest bardziej praktykujące,aktywnie uczestniczące w nabożeństwach,bo zna pieśni religijne,umie się modlić.Wystarczy prześledzić liczebność osób praktykujących w określonych przedziałach wiekowych.Na rok przed Pierwszą Komunią uczestniczą dzieci wraz z rodzicami,potem nieliczna garstka.Młodzież klas gimnazjalnych zalicza uczestnictwo przed przyjęciem Sakramentu Bierzmowania i to tylko dlatego ,bo trzeba zdobyć podpis dokumentujący obecność na Mszy Św.,a potem to różnie bywa,obudzą się przed zawarciem Sakramentu małżeństwa pokazując się od czasu do czasu w kościele i to dlatego ,bo oprawa i ceremonia ślubna w kościele jest bardziej uroczysta niż w urzędzie/choć może się to zmienić ,bo nowe przepisy cywilne dają nowe możliwości./Nie generalizuję ale obserwacja własna obliguje mnie do takich wniosków.Uważam ,że mamy wspaniałą młodzież ale przymus działa jak czerwona płachta na byka.

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx9.xx6 
  • +3

    gość _gość

    28.03.2015, 00:29

    Pytanie zasadnicze: skoro jest tak mało czasu na przerabianie materiału to dlaczego w szkołach jest tyle dni wolnych? (przerwa Bożonarodzeniowa, Dzień Nauczyciela,przerwa Wielkanocna, itp.itd)

    Odpowiedz
    IP: 158.116.xx8.xx2 
  • +6

    gruzel_gość

    28.03.2015, 09:52

    Szkoły Ponadgimnazjalne

    Większość z piszących tu osób zapomniana całkowicie, że temat dotyczy szkół ponadgimnazjalnych czyli w większości są to ludzie dorośli po 18-20 lat a nawet więcej jeżeli chodzi o technikum wiec uważam, że jako dorośli ludzie sami powinni decydować czy chcą wziąść udział w rekolekcjach czy też nie.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx7.xx5 
  • joe_gość

    28.03.2015, 15:15

    haha po rekolekcjach do szkoły ktoś chyba na głowę upad

    Odpowiedz
    IP: 164.126.xx2.xx2 
  • +2

    xx_gość

    29.03.2015, 09:37

    x

    Rekolekcje pomiędzy lekcjami to zmuszanie do uczestnictwa ,czyli łamanie konstytucji Kościół walczy aby nie wyschło żródło mamony ,to ONI w przyszłości będą finansować wypasione bryki , dziwki itd herarchów KK

    Odpowiedz
    IP: 89.229.xx4.xx2 
  • +2

    Prawo_gość

    29.03.2015, 15:09

    Musimy przestrzegać prawa

    Na czym polega umożliwienie uczniom udziału w rekolekcjach? Obowiązek szkoły sprowadza się w zasadzie tylko do udzielenia uczniom trzech kolejnych dni zwolnienia z zajęć szkolnych. Ewentualne zadania organizacyjne związane z udziałem uczniów w praktykach religijnych wynikają wyłącznie z ustaleń pomiędzy szkołą a organizującymi rekolekcje. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 1992 r. Nr 36 poz. 155 ze zm.)

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx4.xx4 
  • +3

    _gość

    29.03.2015, 21:06

    Boże, o co ten krzyk? Uczniowie? Niech czesio powie, jak ciało pedagogiczne świergoli z radości, kiedy z debilami nie musi siedzieć w jednej klasie...,,szkolenia" przy kawusi , to jest to.

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx8.xx7 
  • +1

    Mietek_gość

    30.03.2015, 02:52

    Nauka religii w szkołach

    A propos nauczania religii w szkole, komentarze że ciemnogród w Polsce, bo kto to widział nauczać religii w szkołach itp. są nie na miejscu, Lubimy porównywac się do innych krajów europejskich i co się okazuje lekcje religii są organizowane od wielu lat w większosci krajów Europy min. w Austrii, Anglii, Czechach, Belgii, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Niemczech, Słowacji, Węgrzech, Włoszech i dotycza nie tylko katolików!. Tylko Francja jako państwo laickie nie organizuje w szkołach lekcjii religii.

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx3.xx2 
  • _gość

    30.03.2015, 11:11

    za chwilę będą mieli szkoły koraniczne i Islamska Republika Frandżystanu owijać się będzie w szmaty bardzo szczelnie....

    Cytuj
    IP: 83.23.xx8.xx7 

    _gość

    19.05.2015, 09:03

    Tylko na zachodzie każdy płaci za swój kościół, a u nas wojtyła nałozył na Polaków haracz w postaci konkordatu...Niektórzy juz przepowiadają, że będziemy burzyć pomniki patrioty Watykanu...W NIEMCZECH NIE DO POMYŚLENIA WYPROWADZANIE MILIARDÓW Z WŁASNEGO KRAJU....

    Cytuj
    IP: 83.23.xx8.xx3 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA