Czy to na pewno dobre rozwiązanie?

Przejazd rowerowy i znaki stop (fot. tcz.pl)
Czy to na pewno dobre rozwiązanie?
Na przejeździe rowerowym w ciągu ulicy Saperskiej - tuż w wjeździe na Wojska Polskiego - pojawił się znak STOP. Użytkownicy trasy twierdzą, że wprowadza zamęt - bo teraz rowerzyści muszą przepuścić nawet tych zjeżających z ulicy Wojska Polskiego.

Znak pojawił się na wniosek Zakładu Usług Komunalnych. Zmiana zdaniem części środowisk rowerowych, wprowadza zamęt:

- Nagminnie dochodzi do sytuacji, że kierowcy zjeżdżający z Wojska Polskiego - zatrzymują się, by przepuścić rowerzystę (tak było dotąd zgodnie z przepisami) - rowerzyści się wahają, czy ruszyć - w końcu ruszają i pojazd i rower - tam jeszcze do tragedii przez tę zmianę organizacji ruchu... - pisze Michał.

Czy rzeczywiście w ostatnim czasie dochodziło tam do tylu niebezpiecznych zdarzeń, że konieczna była zmiana organizacji ruchu na korzyść użytkowników aut? Przejazd rowerowy na ul. Saperskiej i Wojska Polskiego jest miejscem gdzie można zaobserwować największe potoki rowerzystów w naszym mieście. Ostatnio Urząd Miejski prezentował dane o rekordzie frekwencji, jaki padł właśnie na tym przejeździe. W 2022 roku licznik rowerowy odnotował tam 231 777 przejazdów, a w okresie ostatnich 5 lat licznik na Wojska Polskiego naliczył 1 mln przejazdów na rowerze.

Przejazdy rowerowe nie tylko w Tczewie, ale i w Polsce to miejsca gdzie najczęściej dochodzi do wypadków. W większości przypadków wynika to z nieustąpienia pierwszeństwa przez kierowcę samochodu. W zarówno w roku 2021, jak i w 2022 w Tczewie miały miejsce po 23 zdarzenia drogowe. Jednak, w roku 2022 liczba rowerzystów wzrosła o 12%. Pomimo tego wzrostu, liczba zdarzeń pozostała taka sama, co sugeruje pewien wzrost bezpieczeństwa.

Na przejeździe rowerowym na ulicy Wojska Polskiego/Saperska w 2022 roku były zaledwie trzy zdarzenia drogowe, z czego jedno z nich było związane z niewielkimi obrażeniami. W ciągu ostatnich 5 lat takich zdarzeń było tam osiem, w tym trzy przypadki lekkich obrażeń oraz brak zdarzeń z ciężkimi obrażeniami. W ciągu tego czasu odnotowano około 1 miliona przejazdów rowerowych według licznika rowerowego. Oznacza to, że wskaźnik zdarzeń wynosił 8 na 1 milion przejazdów przez pięć lat.

Niedawny montaż znaku stop dla rowerzystów na Saperskiej/Wojska Polskiego odbiera pierwszeństwo rowerzystom, które mieli w tym miejscu na mocy przepisów prawa. Pierwszeństwo zostaje odebrane mimo, że sprawcami wypadków byli... kierowcy.

- Idąc tym tokiem rozumowania należałoby również wprowadzić znak stop na ulicy Kociewskiej/Żwirki, gdzie osoby z pierwszeństwem na Kociewskiej musiałyby ustąpić pierwszeństwa kierowcom jadącym ul. Żwirki ze względu na pojawiające się wypadki wypadki. - zastanawia się jeden z tczewskich rowerzystów. - Wprowadzenie znaku stop pogorszy płynności ruchu, zmuszając rowerzystów do zatrzymania się i ustąpienia pierwszeństwa, co mogłoby prowadzić do znaczących opóźnień. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że to miejsce jest kluczowym punktem komunikacyjnym w mieście, o dużej liczbie rowerzystów podróżujących do zakładów pracy.

Jest to tym bardziej niezrozumiała decyzja ponieważ od kilku lat Urząd prowadzi edukację w zakresie pierwszeństwa.

A co Wy sądzicie o tym rozwiązaniu? Czy rowerzyści stosują się do nowego oznakowania?

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (42)
dodaj komentarz

  • +62

    lkjhg_gość

    11.09.2023, 08:10

    Bez przesady. Jeżeli raz się zatrzyma, ciasne gacie mu z tyłka nie spadną! Chyba lepiej się zatrzymać przed znakiem niż na samochodzie. Albo pod nim... Poza tym sami rowerzyści niech zrobią rachunek sumienia - jak często się zachowują...

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx1.xx9 
  • +59

    rowerowy_johny_gość

    11.09.2023, 09:14

    Powinna być barierka w poprzek drogi rowerowej i "śluza z barierek" by pedalarz musiał zsiąść i przeprowadzić rower przez jednię.

    Cytuj
    IP: 80.52.xx9.xx8 
    +53

    Paweł _gość

    11.09.2023, 10:55

    Wymagana powinna być karta rowerowa lub dowolna kategoria prawa jazdy. Rowerzyści nie mają ani wyobraźni, ani znajomości przepisów.

    Cytuj
    IP: 165.231.xx2.xx6 
    +36

    Rowerowy_johny_gość_gość

    11.09.2023, 12:52

    Proponuję dać znak normalnych .....

    ..... rozmiarów, jeśli już ma być, no i przede wszystkim nie zasłaniać go wielką tablicą drogowskazową, jadąc od Shella tego znaku wogóle nie widać !!!!!

    Cytuj
    IP: 212.160.xx2.xxx 
  • +32

    Haha_gość

    11.09.2023, 08:20

    I dobrze

    Ten znak żeby rowerzysta czy te hulajnogi nawet nie patrzą sam osobiście jechałem i idiota wyleciał tą hulajnoga

    Odpowiedz
    IP: 78.30.xx3.xx0 
  • +11

    dick_gość

    11.09.2023, 08:38

    Jeden trudniejszy przejazd na wiosce i wszyscy mają problem jak się poruszać.

    Odpowiedz
    IP: 83.18.xx8.xx0 
  • -6

    TPAG_gość

    11.09.2023, 09:18

    Rowerzysta

    Tyle że Tczew to miasto a nie wioska :)

    Cytuj
    IP: 83.21.xx9.xx4 
    -1

    qq_gość

    11.09.2023, 10:33

    @ TĘPAG - to wiocha zabita dechami.

    Cytuj
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • +88

    saracen_gość

    11.09.2023, 08:40

    sam jestem rowerzystą oraz kierowcą samochodu - myślę że ten znak jest w tym miejscu jak najbardziej potrzebny, rowerzyści i prowadzący hulajnogi nawet nie zwalniają w tym miejscu aby upewnić się przed wjazdem na ten przejazd czy coś nie jedzie i czy kierowca w ogóle ich widzi, zwłaszcza po zmroku - dużo prowadzących rowery i hulajnogi w ogóle nie używa wymaganego przepisami prawa oświetlenia - i może tu by się przydała jakaś akcja policji/straży miejskiej. Kiedyś pamiętam Policja wykręcała wentylki jak się jechało bez oświetlenia rowerem ;-). Jak kierowca samochodu ma zauważyć pędzący pojazd (rower/hulajnogę) po zmroku który nie ma oświetlenia ......

    Odpowiedz
    IP: 165.225.xx6.xx9 
  • +53

    Rdyta_gość

    11.09.2023, 08:44

    Znak stop

    Sprawą pierwszorzędna jest bezpieczeństwo użytkowników dróg. Zmiana pierwszeństwa na rzekomą korzyść kierowców aut jest tak naprawdę na korzyść bezpieczeństwa rowerzystów. Skręcając z ul. Wojska Polskiego zwłaszcza od strony ronda trzeba manewr wykonać dość dynamicznie nie mając jednocześnie zbyt wiele miejsca na zatrzymanie auta przed przejazdem dla rowerzystów. Wyjeżdżając z ul. Saperskiej na ul. Wojska Polskiego również trzeba mieć oczy dookoła głowy bo rowerzyści pojawiają się w oka mgnieniu zwłaszcza od strony stacji Shell. Również jako cyklista uważałam to miejsce za dość niebezpieczne i uczulałam na to dzieci. Sytuacja na ul. Kociewskie jak i kilku innych miejscach tez nie jest korzystna ze względu na bliskość przejść, przejazdów od skrzyżowania ale tam jest trochę inna widoczność i natężenie ruchu. Uważam , ze znak stop dla rowerzystów w wyżej opisanym miejscu jest jak najbardziej uzasadniony i nie powinien wzbudzać wątpliwości tylko jasno dać do zrozumienia rowerzystom, ze trzeba się do niego stosować.

    Odpowiedz
    IP: 192.166.xx4.xx1 
  • +4

    barnitcz_gość

    11.09.2023, 08:46

    brak systemowego rozwiazania

    Brak konsekwencji w tym rozwiązaniu. Kierowca samochodu skręcając w ulice Saperska zgodnie z przepisami musi ustąpić przejazdu rowerzyście. Rowerzysta zaś musi zatrzymać się przed znakiem STOP. Wiec kto tu mam pierwszeństwo? Czy kierowca jest w jakiś sposób poinformowany, że rowerzyście te pierwszeństwo zostało odebrane (znaki przecież postawione są/będą przy ścieżce rowerowej) ???

    Odpowiedz
    IP: 91.233.xx0.xx8 
  • +40

    TPAG_gość

    11.09.2023, 08:47

    Rowerzysta Tczewski

    Mało kto będzie się stosował do tego znaku . Jak by stali tam Policjanci po cywilnemu wpadło by sporo mandatów . Ogólnie tam by się przydała przebudowa tego przejazdu rowerowego ,mogli by zrobić taki jak na al.zwycięstwa.

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx9.xx4 
  • +34

    Ikc_gość

    11.09.2023, 14:56

    Bo rowerzyści ogólnie nie stosują się do znaków i jakichkolwiek przepisów. A o zdrowy rozsądek bym ich nie podejrzewał.

    Cytuj
    IP: 138.199.xx9.xx7 
  • +45

    Andromeda _gość

    11.09.2023, 08:56

    Rowerzyści nie tylko w tym ale również na innych skrzyżowaniach powinni zastanowić się co jest ważniejsze zdrowie czy pierwszeństwo. Poruszają się po skrzyżowaniach z dużą prędkością i nie zwalniają żeby się upewnić czy nic im nie grozi. Jesteśmy tylko ludźmi. Każdy może się pomylić. Zarówno rowerzyści jak i kierowcy powinni uważać.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx8.xx6 
  • +30

    Kubuś _gość

    11.09.2023, 08:58

    Ten nasz oficer rowerowy, to posadę ma tylko żeby siedzieć i pachnieć. Zero przemyślenia. Na każdym przejeździe rowerowym powinien stać znak ustąp pierwszeństwa. Zamęt wprowadzony że rowerzysta i pieszy ma pierwszeństwo a później odwracanie tego to totalna głupota. Panie Grzegorzu, zamiast zajmować się rowerami mevo, więcej spotów na tcz.pl o bezpieczeństwie, młodzi ludzie nie wiedzą jak bezpiecznie jeździć po ulicach (chodnikach) miast.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx8.xx3 
  • +4

    adi_gość_gość

    11.09.2023, 09:29

    Rowerzysta i pieszy nie mają takich samych praw. Podobno pieszy ma już jak mu się zachce przechodzić ( a i do tego były już różne wyroki sądów zaje się że niedawno w Starogardzie) ale rowerzysta tylko jak już jest na przejeździe.

    Cytuj
    IP: 88.199.xx2.xxx 
  • +9

    Gosc_gość

    11.09.2023, 09:00

    Gosc

    W budżecie obywatelskim jest projekt o przebudowanie tego gównianego skrzyżowania i przesunięcie przejazdu dla rowerów. Jest on zaprojektowany niebezpiecznie i z brakiem poszanowania i kierowców i rowerzystów. Głosujcie. Kosz to tylko 15 tysięcy. Miasto samo powinno pokryć koszty tego projektu i wyjść z inicjatywa, bo ktoś kto to przyklepał powinien walnąć się w pierś i przeprosić.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx2.xx1 
  • +32

    Tomson _gość

    11.09.2023, 09:41

    Żaden stop

    Tylko i wyłącznie zejście z roweru i przeprowadzenie go ładnie przez pasy. Namalowanie czerwonych pasków zabrało niektórym rowerzystom myślenie.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx8.xx4 
  • +36

    Karol_gość

    11.09.2023, 10:57

    Tak, wprowadzenie przejazdów rowerowych w tamtym miejscu i na McDonald's narobiło tyle szkody że szkoda gadać. Rowerzyści przejeżdżają pełnym impetem, 0 wyobraźni! Przejazdy w tamtych miejscach powinny być całkowicie zlikwidowane, skoro rowerzyści nie umieją z nich korzystać.

    Cytuj
    IP: 212.102.xx9.xx4 
  • +38

    tojatylko_gość_gość

    11.09.2023, 09:59

    rowerzysta

    W Tczewie ROWERZYŚCI zachowują się jak święte krowy w Indiach.

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx7.xx7 
  • -31

    Ilona_gość

    11.09.2023, 10:08

    Ten znak jest jakis taki mały , dla mie to nie znak

    Odpowiedz
    IP: 195.191.xx1.xx3 
  • +6

    qq_gość

    11.09.2023, 10:39

    jedyne skrzyżowanie gdzie przydałyby sie światła...Mogłaby 8 normalnie wyjechać i pedalarze też musieliby sie zatrzymać. Przed przejazdem a nie na masce jakiegoś samochodu

    Odpowiedz
    IP: 46.175.xx6.xx8 
  • +31

    Tak_gość

    11.09.2023, 10:48

    I bardzo dobrze, rowerzyści w Tczewie to same święte krowy, które mają za nic przepisy, czy nawet czysta uprzejmość dla innych użytkowników ruchu.

    Odpowiedz
    IP: 45.133.xx3.xx5 
  • +34

    Hhow_gość

    11.09.2023, 10:49

    I bardzo dobrze, więcej znaków stop na przejazdach rowerowych! Rowerzyści to zagrożenie!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 217.138.xx2.xx2 
  • +36

    Ula_gość

    11.09.2023, 10:51

    Wszystkie przejazdy przy McDonalds tak powinny być zrobione. Co tam robią rowerzyści to jakaś makabra.

    Cytuj
    IP: 181.41.xx6.xx7 
  • -30

    Kasia_gość

    11.09.2023, 11:12

    Masakra noe potrafią nic dobrze zrobić. Teraz możemy tylko czekać na większą ilość wypadków!

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xxx.xx6 
  • +32

    Jab_gość

    11.09.2023, 15:51

    Gdyby rowerzyści mieli śladowe wymaganie przepisów to nie było by problemu. Aby nie robić chaosu, powinni zlikwidować w takich miejsach przejazdy rowerowe i zrobić normalne przejście, aby przeprowadzić rower. Tak samo przy MCDonald. PRZEJAZDY ROWEROWE DO LIKWIDACJI!!! Bo rowerzyści to banda bezmyślnych ludzi.

    Cytuj
    IP: 165.231.xx2.xx0 
    +31

    Ka785_gość

    11.09.2023, 15:53

    PRZEJAZDY DO LIKWIDACJI!

    Zgadzam się w 100%, rowerzyści nie znają przepisów, nie umiją z głową korzystać z przejazdów rowerowych to w takich miejsach powinno się je likwidować!

    Cytuj
    IP: 195.80.xx0.xx3 
  • -4

    x_gość

    11.09.2023, 11:19

    Tczew misto od dawna

    "Tyle że Tczew to miasto a nie wioska :)"

    Zgadzam się Tczew miasto i dawniej dodatkową nazwę miało TCZEW MIASTEM KOLEJARZY, dziś w tym mieście 80% to wieśniacy o małym ilorazie inteligencji i wiedzy w obyciu i zachowaniu. Szczególnie te stare ludzie w przedziale wiekowym 60-85+ to ciemnota i zacofanie .

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx7.xx3 
  • +1

    xxx_gość

    11.09.2023, 15:09

    I kompletnie bez kultury

    Cytuj
    IP: 83.25.xx0.xx6 
  • +35

    Wit_gość

    11.09.2023, 12:21

    Co za kretyn pisał o opóźnieniach? A to że robi się korek bo pedalarzy trzeba przepuszczać którzy mają klapki na oczach to nie dochodzi do opóźnień? Jak Ci się spieszy to se samolot kup a nie rower

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx9.xx3 
  • +34

    sgdf_gość

    11.09.2023, 13:12

    Próg zwalniający zamontować na ścieżce rowerowej i tyle

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx6.xx2 
  • +33

    Olgierd_gość

    11.09.2023, 15:18

    Dobry znak w dobrym miescu

    Dobrze, że tam jest ten znak. Rowerzystami są dzieci, maloletni, niepełnoletni osoby dorosłe nie znające w ogóle przepisów RD i popełniają błędy, często jadą jak chcą bez sygnalizowania ręką zamiaru skrętu, ze sluchawkami na uszach, ignorując innych uczestników ruchu. Jednak nieznajomość przepisów nie zwalnia ich z odpowiedzialności wykroczen, przestepstw. W przyszłości należy też pomyśleć nad ubezpieczeniem OC dla rowerów bo najczęściej to oni są sprawcami wypadków, kolizji drogowych i kierowcy mają później problemy bo nikt im za ich bezmyślność i nie znajomość prawa ruchu drogowego nie pokryje kosztów naprawy uszkodzonych aut

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx5.xxx 
  • -30

    R_gość

    11.09.2023, 15:25

    Rowerzyści pedałują i jadą ,a kierowcy tankują śmierdzące paliwo i trują wszystko i wszystkich na około .I gdzie jest EKOLOGIA.

    Odpowiedz
    IP: 78.30.xx2.xx5 
  • +31

    Ysq_gość

    11.09.2023, 15:49

    Tak, a rowerzyści mają rowery elektrzyczne, ładowane energią pochodzą z elektrowni węglowej. Głupia analogia, w odpowiedzi na głupią analogię....

    Cytuj
    IP: 154.6.xx0.xx6 
  • +31

    Grzegorz_gość

    11.09.2023, 16:54

    "Jest to tym bardziej niezrozumiała decyzja ponieważ od kilku lat Urząd prowadzi edukację w zakresie pierwszeństwa."

    Dobre żarty! Większości tych ludzi już się nie zreformuje żadna edukacja. Do czasu gdy nie będzie obowiązkowej karty rowerowej dla wszystkich lub dowolnej kategorii prawa jazdy, to nic nie da. Do tego likwidować te przejazdy rowerowe w tak niebezpiecznych miejscach. Kto pomyślał że przejazdy rowerowe to dobry pomysł????

    Odpowiedz
    IP: 212.102.xx8.xx5 
  • -25

    Absurd_gość

    11.09.2023, 17:21

    OMG

    Przecież to jest absurd! Nikt tego nie zauważył? Jadący samochodem ma znak, że zbliża się do przejścia dla pieszych i drogi rowerowej i odgórnie ma obowiązek przepuścić pieszych i rowerzystów. Rowerzystą postawili znak stop, aby przepuszczali samochody. Więc wychodzi na to, że i rowerzysta i kierujący autem muszą się zatrzymać. Absurd!!!

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx3.xxx 
  • +26

    mahmoud_gość

    11.09.2023, 17:51

    ???

    "rowerzyści się wahają, czy ruszyć" Całe szczęście znak STOP rozwiewa wszelkie wątpliwości i nawet małpa po chwili szkolenia rozumie co on oznacza. No, ale od kolarzy też nie można za dużo wymagać... z czasem się przyzwyczają do przestrzegania zasad ruchu drogowego tak jak inni.

    Odpowiedz
    IP: 83.8.xx4.xx5 
  • +29

    Leon_gość

    11.09.2023, 20:35

    Ja z drugiej beczki,przejazd rowerowy i przejście dla pieszych na wysokości Lidla za MC powinno być zlikwidowane ,tam jest niebezpiecznie dla pieszych i rowerzystów,po drugie nie można tam wyprzedzać jak lewy pas stoi bo jest korek to prawy w kwestii prawa też powinien stać ponieważ jadąc prosto łamiemy przepisy czyli wyprzedzamy na przejściu dla pieszych.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx1.xx3 
  • -31

    Kierowca_gość

    12.09.2023, 07:10

    Wszyscy narzekają na brak wiedzy rowerzystów, a tutaj widać, że kierowcy powinni też wrócić do szkoły jazdy. Zgodnie z definicją: "omijanie - przejeżdżanie obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody;" "wyprzedzanie - przejeżdżanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku". Zakazane jest wyprzedzanie na przejściu oraz omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Jeżeli nikogo nie ma na przejściu a jest korek to taki pojazd można ominąć.

    Cytuj
    IP: 213.192.xx8.xx4 
    +30

    Roman_gość_gość

    13.09.2023, 16:28

    Mam nadzieję, że polikwidują część przejazdów rowerowych. To jest bardzo niebezpieczne jak traktują je rowerzyści. Zawsze oczekuje się niewiadomo czego od kierowców, od rowerzystów minimum. To musi się zmienić, oni tez powinni mieć liczniki prędkości, obowiązkowe ubezpieczenie OC oraz wymóg zdobycia uprawnień (karta rowerowa).

    Cytuj
    IP: 138.199.xx4.xx0 
  • +30

    Gość _gość

    13.09.2023, 21:47

    Bardzo dobrze to jest niebezpieczna krzyżówka. Rowezysci jadą z górki i na nic nie zwracają uwagi, jakby conajmiej mieli trzy życia

    Odpowiedz
    IP: 217.86.xx0.xx7 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.