Po wprowadzeniu systemu viaTOLL 15 procent ciężarówek więcej na A1

ViaTOLL działa na dk "91" od początku lipca (fot. tcz.pl)
 Po wprowadzeniu systemu viaTOLL 15 procent ciężarówek więcej na A1
Z początkiem lipca droga krajowa nr "91" na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Torunia została objęta systemem viaTOLL. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczyła, że dzięki wprowadzeniu e-myta, na krajówce ma zrobić się bezpieczniej, bo część ciężkiego ruchu wróci na równoległą płatną autostradę. Ze wstępnych danych operatora A1 wynika tymczasem, że po pierwszych dniach funkcjonowania viaTOLLa z "bursztynowej drogi" korzysta 15 procent ciężarówek więcej niż do tej pory.

Resort infrastruktury kilkanaście dni temu rozszerzył system e-myta na drogę numer 91- trasa przebiega wzdłuż równoległej płatnej autostrady. Od kiedy w lipcu ub. roku zniesiono system winietowy, ruch ciężarówek na trasie bardzo się nasilił. Badania natężenia ruchu prowadzone na zlecenie GDDKiA pokazały, że wprowadzenie systemu nie zmieniło natężenia ruchu na drodze krajowej nr 6, drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta i na głównym ciągu komunikacyjnym Gdańska. Natomiast znacząco wzrósł ruch samochodów ciężarowych na drodze krajowej nr 91 (około 70 proc.), które zjechały z autostrady A1. Teraz, zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, sytuację ma ustabilizować wprowadzenie systemu e-myta. Czy to rzeczywiście coś pomoże? Zapytaliśmy o to operatora autostrady (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dane o natężeniu ruchu na dk "91" będzie miała we wrześniu).

- Od początku wprowadzenia systemu viaTOLL na drodze krajowej nr "91" ruch ciężarówek wzrósł o około 15 procent. W ub. roku po zniesieniu systemu winietowego wiele aut zjechało z autostrady, później sytuacja zaczęła się polepszać, a teraz cieszy nas ten 15-procentowy wzrost. Mamy nadzieję, że ciężarówek będzie jeszcze więcej, bo przewoźnicy docenią, że korzystając z naszej trasy, jadą bezpieczniej i szybko. - tłumaczy nam Anna Kordecka z firmy Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza autostrady A1.

Przewoźnicy tłumaczą, że ruch na autostradzie A1 byłby większy, gdyby stawki za korzystanie z obu tras byłyby podobne. Poza tym sporą zachętą do wybierania A1 byłoby uproszczenie systemu opłat:


- Na razie kierowcy ciężarówek, podobnie jak osobowych aut, mogą płacić za przejazd gotówką, bądź kartą, ale pracujemy nad wprowadzeniem systemu kart flotowych, który będzie dużym udogodnieniem dla kierowców. - przekonuje A. Kordecka.

Nieznaczny spadek ruchu ciężarówek nastąpił, ale wiadomo, że wprowadzenie e-myta uderzy w przewoźników, także tych oferujących przewozy osobowe. Teraz zastanawiają się, czy przypadkiem rozszerzenie viaTOLLa nie było sposobem na dodatkowe zasilenie państwowego budżetu, bo lawinowego spadku ilość ciężarówek na dk nr "91" jakoś nie widać:

- W lipcu jeśli chodzi o pasażerów, nic się nie zmieni. Nie zmniejszymy liczby kursów, ani nie zmienimy cen biletów. Dajemy sobie czas na przeanalizowanie całej sytuacji. Później, niestety, podwyżek cen biletów najprawdopodobniej nie uda się uniknąć - mówił nam niedawno Tomasz Latocha, właściciel firmy przewozowej.

Przypomnijmy, że na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do granicy z województwem kujawsko-pomorskim stanęło 30 bramownic. Urządzenia służące do poboru e-myta stoją m. in. w okolicach Czarlina, Wielgłów, Subkowach, czy pod Gniewem. W Tczewie zostały zamontowane na wysokości Carrefoura - nieco dalej stanęła bramownica kontrolna, dzięki której przy specjalnego systemu urządzeń fotograficznych będzie można wychwycić kierowców, którzy usiłują ominąć system i nie mają tzw. viaBOXów.

Ile to kosztuje?

Kierowca pojazdu o więcej niż trzech osiach za każdy przejechany kilometr na A1 musi zapłacić 0,38 zł (netto) - przykładowo przejazd z Rusocina do Swarożyna (ok. 24 km) to 11,6 zł. Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej w systemie Viatoll dla dróg krajowych klasy A i S, dla pojazdów o masie co najmniej 12 ton, wynosi w zależności od limitów emisji spalin od 0,27 do 0,53 zł. Ciężarówka za przejechanie całego płatnego odcinka obwodnicą Trójmiasta (ponad 37 km) zapłaci 10,21 zł.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (16)
dodaj komentarz

  • +12

    _gość

    19.07.2012, 12:54

    nie widzę różnicy - sznureczek tirów sunie naszą trasą cały czas

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx2.xx4 
  • +13

    1962_gość

    19.07.2012, 14:34

    MYTO

    tu nie ckodzi o żadne tiry na a1 czy e91 tylko o kase dla naszego zasranego rządu

    Odpowiedz
    IP: 77.254.xx8.xx8 
  • +2

    Tczewiak_gość

    19.07.2012, 22:19

    I tu jest wlasnie pies pogrzebany. Nie chodzi o bezpieczenstwo, korki, niszczenie drog itp. tu chodzi tylko o kase i to kase przez duze P.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx2 
  • +1

    Hazik_gość

    19.07.2012, 18:45

    nie no

    Całe 15% więcej tirów na A1! Straszne wielkie wręcz zauważalne na e91 opustoszenie nieprawdaż? Jedyne co dało to myto na "jedynce" to to ze teraz ceny za Latoche, Mateobus i kilku innych prywaciarzy wzrosły nic więcej...

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx5 
  • -4

    _gość

    19.07.2012, 18:50

    Mi się tam lepiej jeździło jak były ciężarówki, nie wiem dlaczego ale lepiej.

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx0.xx5 
  • +2

    Paluch_gość

    19.07.2012, 20:56

    Ten kraj tonie. Najpierw nam wybudowali "autostrady", oddali w ręce prywatnych firm. Jednak to za mało, Trzeba dorzucić viatole. Tylko czekać, kiedy będziemy mieli to w osobówkach. A co z podatkiem drogowym zawartyym w cenie paliwa? trochę go dużo , a na remonty dróg czekamy latami. To jakaś paranoja, a każda podwyżka transportu wiąże się z podniesieniem cen każdego produktu.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx1 
  • Gość_gość

    19.07.2012, 21:40

    Dopóki nie będzie

    Viatolla na A1 to zbyt wiele ciężarówek nie ucieknie z dk 91 takie moje zdanie.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx0 
  • -1

    gwajer_gość

    19.07.2012, 22:08

    Większa ilość ciężarówek na A1 nie oznacza, że zmniejszyła się ilość ciężarówek na DK91. Po prostu zwiększyła się ilość ciężarówek na A1 i tyle. Wcale się nie dziwię, że koncesjonariusza autostrady to cieszy :)

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx5.xx0 
  • -4

    mayster_gość

    19.07.2012, 22:17

    Różnicę widać, choć oczywiście ciężarówki nie zniknęły zupełnie. Jedzie się jednak o wiele bezpieczniej na 91. A co do Viatolla - koszt osobówki do Torunia to bodajże 23 zł - to nie jest nawet 5 l benzyny, a podróżujemy jednak o wiele szybciej. Uważam, że to dobry ruch. Ci, co mówią o nabijaniu kasy - jednak 91 jest nieźle utrzymana, koszona jest trawa, uzupełniane ubytki. Jedynie odblasków chyba nie przyklejają, ale nie interesowałem się tematem więc nie wypowiem się.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx1.xx9 
  • +1

    Gienia_gość

    20.07.2012, 12:29

    droga

    W Tczewie jest w dobrym stani droga91? Śmiechu warte! Nie widzisz tych kolein? A gdzie tu wspomnieć o rozbudowie drogi, od lat jest taka sama!! Natężenie ruchu wzrosło kilkakrotnie!! Jak wyremontowano drogę do Malborka, to zabrano nawet pobocze, o ścieżce rowerowej nie wspomnę!!

    Cytuj
    IP: 87.205.xx8.xxx 
  • _gość

    19.07.2012, 22:47

    To niewiele da, bo viatoll jest cały czas tańśzy od autostrady. Przewoźnicy cały czas oszczędzają, jeżdżac starą Jedynką, tylke że mniej.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx3.xx0 
  • +2

    Gość_gość

    20.07.2012, 00:18

    Rudy Dyzma kosi kasę równo. Wczoraj nawet sam zajął stołek ministra rolnictwa - to już żywcem scena jak z Nikosia Dyzmy hehehehe. Trzeba przegonić tego złodzieja.

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xxx 
  • +1

    kierowca_gość

    20.07.2012, 01:03

    By zostały winiety to 100% samochodów ciężarowych jezdzilby po autostradzie A1 a dzieki viatoll`owi ruch na 91 wsrod ciezarowek zmalał tylko o 15% + jezdza przez miasto przez rondo kolo urzedu 30 stycznia bo sie nie płaci :D

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx3.xx6 
  • -3

    Tczewianin_gość

    20.07.2012, 07:10

    bzdura

    nie piszcie bzdur, jest dużo mniej TIRów, jeździ się bezpieczniej i droga nie będzie niszczona. Inna sprawa, że złodziejstwo okropne taka opłata. czas zmienić rząd , oczywiście powinien być bez Lisa i Kaczki :)

    Odpowiedz
    IP: 62.233.xx4.xx2 
  • +3

    mieczyslaw

    20.07.2012, 20:29

    A o ile % TIR'ów więcej jeździ po powiatówkach?

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • +1

    Kozik_gość

    20.07.2012, 21:33

    Bzdura totalna

    wcale nie jest mniej Tirów tylko po prostu są wakacje i młodzież nie dojeżdża do szkół i jest ogólnie mniej samochodów.Zobaczymy od września. Pozdrawiam.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx0 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.