W całym województwie trwają konsultacje odnośnie powstającego właśnie Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa pomorskiego. Dokument daje diagnozę odnośnie rozwoju transportu na Pomorzu w latach 2017-2025. Tczew został ujęty w nim jako ważny węzeł krajowy. Radnych powiatu zelektryzowała jednak wiadomość o rzekomej likwidacji linii numer 50, łączącej Tczew z Gdańskiej. Okazuje się, że chodzi jednak o to, że urzędnicy obawiają się, że linia może stracić marszałkowską dotację, co wywołałoby konieczność dopłat z kas samorządów. Spółka Arriva, która realizuje połączenie, jest natomiast mocno zaskoczona doniesieniami o planach likwidacji "50", dodając, że wprost przeciwnie - planuje rozwój.
Spotkanie ws. Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego odbyło się w połowie stycznia w siedzibie Centrum Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych w Tczewie. Zgodnie z założeniami dokument ma na celu usprawnienie zarządzania siecią komunikacyjną w wojewódzkich sieciach pasażerskich, tj. przewozie osób w ramach transportu zbiorowego -kolejowego oraz kołowego. Istotą projektu jest uzyskanie kompleksowej wiedzy nt. potrzeb transportowych mieszkańców województwa i sprawne wykorzystanie jej celem poprawy jakości i efektywności oferowanych usług transportowych.
Plan na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Projekt Planu transportowego wykonało Konsorcjum: Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej i Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem dr hab inz. Kazimierza Jamroza. Tczew pełni tam ważną rolę - jednego z czterech węzłów krajowych na terenie województwa. Dokument dotyczy przewidywań rozwoju transportu w latach 2017-2025 i nie ma tam np. nazw poszczególnych linii, czy przewoźników. Już po spotkaniu, podczas styczniowej sesji wiceprzewodnicząca Rady Powiatu, Alicja Gajewska, pytała, czy to prawda, że po 2017 roku istnieje ryzyko likwidacji linii numer 50, z której - z racji m. in. atrakcyjnej ceny - korzysta wielu mieszkańców miasta i powiatu.
- Ta linia będzie wpisana do planu, jednak trzeba się liczyć z tym, że mogą pojawić się koszty, które będzie musiał powiat i miasto płacić. - tłumaczy starosta tczewski, Józef Puczyński. - Dokument zakłada bardzo mocne wzmocnienie ruchu kolejowego.
Ze zestawienia wynika, że w 2012 roku na terenie całego województwa funkcjonowało 2,5 tysiąca linii autobusowych, obsługiwanych przez 67 przewoźników. Na 300 liniach 200 przewoźników otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego. Dopłaty z tego tytułu wyniosły ponad 42 mln zł. Linia numer 50 jest obsługiwana przez spółkę Arriva i na brak klientów nie może raczej narzekać, bo przewoźnik zdecydował się nawet na uruchomienie kursów nocnych:
- To prywatna firma, która decyduje o realizowaniu połączeń. Na razie rozmawialiśmy o planie, który nie narzuca żadnych konkretnych rozwiązań - a tym bardziej likwidacji połączeń realizowanych przez prywatnego przewoźnika. Całość dotyczy rozwiązań po 2017 roku, a sprawę otwartą mogą być jedynie kwestie dopłat realizowanych przez marszałka. - tłumaczy obecny na spotkaniu zastępca prezydenta Tczewa, Adam Burczyk - Całość jest jeszcze na etapie rozważań, ale pozycja Tczewa jest naprawdę dobra - zostaliśmy uznani za jeden z krajowych węzłów, gdzie będzie wzmacniana gałąź transportu.
Całą sprawą jest wyraźnie zdziwiona firma Arriva, która realizuje połączenie linii numer 50.
- Nie planujemy żadnych cięć - wprost przeciwnie - zdecydowaliśmy się nawet na kursy nocne. Uruchamiamy wifi w autobusach, chcemy też inwestować w nowy tabor. Nie wiemy również skąd informacje o ewentualnym ryzyku straty dotacji. Nikt nas o niczym nie informował - mówi Ewa Węsierska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji, ARRIVA SP. Z O.O.
Z przygotowanym planem można zapoznać się tutaj . Do drugiego lutego można zgłaszać uwagi na adres -plan.transportowy@pomorskie.eu .
Mapy pochodzą z projektu planu
Spotkanie ws. Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego odbyło się w połowie stycznia w siedzibie Centrum Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych w Tczewie. Zgodnie z założeniami dokument ma na celu usprawnienie zarządzania siecią komunikacyjną w wojewódzkich sieciach pasażerskich, tj. przewozie osób w ramach transportu zbiorowego -kolejowego oraz kołowego. Istotą projektu jest uzyskanie kompleksowej wiedzy nt. potrzeb transportowych mieszkańców województwa i sprawne wykorzystanie jej celem poprawy jakości i efektywności oferowanych usług transportowych.
Plan na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Projekt Planu transportowego wykonało Konsorcjum: Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej i Politechniki Gdańskiej pod kierownictwem dr hab inz. Kazimierza Jamroza. Tczew pełni tam ważną rolę - jednego z czterech węzłów krajowych na terenie województwa. Dokument dotyczy przewidywań rozwoju transportu w latach 2017-2025 i nie ma tam np. nazw poszczególnych linii, czy przewoźników. Już po spotkaniu, podczas styczniowej sesji wiceprzewodnicząca Rady Powiatu, Alicja Gajewska, pytała, czy to prawda, że po 2017 roku istnieje ryzyko likwidacji linii numer 50, z której - z racji m. in. atrakcyjnej ceny - korzysta wielu mieszkańców miasta i powiatu.
- Ta linia będzie wpisana do planu, jednak trzeba się liczyć z tym, że mogą pojawić się koszty, które będzie musiał powiat i miasto płacić. - tłumaczy starosta tczewski, Józef Puczyński. - Dokument zakłada bardzo mocne wzmocnienie ruchu kolejowego.
Ze zestawienia wynika, że w 2012 roku na terenie całego województwa funkcjonowało 2,5 tysiąca linii autobusowych, obsługiwanych przez 67 przewoźników. Na 300 liniach 200 przewoźników otrzymało dotację z Urzędu Marszałkowskiego. Dopłaty z tego tytułu wyniosły ponad 42 mln zł. Linia numer 50 jest obsługiwana przez spółkę Arriva i na brak klientów nie może raczej narzekać, bo przewoźnik zdecydował się nawet na uruchomienie kursów nocnych:
- To prywatna firma, która decyduje o realizowaniu połączeń. Na razie rozmawialiśmy o planie, który nie narzuca żadnych konkretnych rozwiązań - a tym bardziej likwidacji połączeń realizowanych przez prywatnego przewoźnika. Całość dotyczy rozwiązań po 2017 roku, a sprawę otwartą mogą być jedynie kwestie dopłat realizowanych przez marszałka. - tłumaczy obecny na spotkaniu zastępca prezydenta Tczewa, Adam Burczyk - Całość jest jeszcze na etapie rozważań, ale pozycja Tczewa jest naprawdę dobra - zostaliśmy uznani za jeden z krajowych węzłów, gdzie będzie wzmacniana gałąź transportu.
Całą sprawą jest wyraźnie zdziwiona firma Arriva, która realizuje połączenie linii numer 50.
- Nie planujemy żadnych cięć - wprost przeciwnie - zdecydowaliśmy się nawet na kursy nocne. Uruchamiamy wifi w autobusach, chcemy też inwestować w nowy tabor. Nie wiemy również skąd informacje o ewentualnym ryzyku straty dotacji. Nikt nas o niczym nie informował - mówi Ewa Węsierska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji, ARRIVA SP. Z O.O.
Z przygotowanym planem można zapoznać się tutaj . Do drugiego lutego można zgłaszać uwagi na adres -plan.transportowy@pomorskie.eu .
Mapy pochodzą z projektu planu
Komentarze (14) dodaj komentarz
Para Buch_gość
29.01.2014, 10:24
"Dokument zakłada bardzo mocne wzmocnienie
ruchu kolejowego." Czym się pytam? Jak Benedykt ciągle płacze, że ma za mało pociągów a PLK robi PRom zawsze pod górkę, nawet śnieg w styczniu uwziął się na biedne PR.
Odpowiedz_gość
29.01.2014, 10:25
rada dla tych, co pobierają kasę z naszych podatków - czytać dokumenty i wiedzieć, co się dzieje w województwie. wiem, że nie są napisane fajnym językiem, ale nie można czerpać wiedzy z tego, co sąsiadka mówiła
Odpowiedzsiedzący byk_gość
29.01.2014, 11:45
Dokładnie tak jak piszesz, zwłaszcza że widząc jakie są trendy rozwojowe można przyjąć właściwą strategię działania. Weźmy choćby plan skrócenia czasu z zachodniej części województwa do Gdańska - samorzady z Tczewa i Starogardu powinny się dogadać i wspólnie zabiegać o zwiększenie liczyby połączeń kolejowych Chojnic do Tczewa i elektryfikację tej trasy. Umocniłoby to pozycję Tczewa w roli węzła transportowego i napędząło rozwój regionu. Natomiast nie robienie niczego zwiększa ryzyko, że silne lobby z Kartuz, Kościerzyny i Bytowa przejmie większość podróżnych z regionu Chojnic i Człuchowa.
Cytujdo siedzacego byka -gosc_gość
29.01.2014, 22:45
Tczew - Chojnice
ja mialem na tyle szczescie, ze urodzilem sie w Tczewie i o wiele duze mialem mozliwosci , zeby dostac sie do Trojmiasta na rozspuste i nie tylkko ( czas przeszly obecnie mieszkam w Kollonii) wspolczuje tym, ktorzy mieszkaja w Starogardzie i w pobliskich miejscowosciach bez wlasnego auto male szanse na wyjazd ,rozrywke i nie tylko
CytujSKOM_gość
29.01.2014, 10:32
Jak nie ma mostu to po co 50?
Most nie jest ukończony a wy się zajmujecie jakąś linią 50. Ludzie tu trzeba zabytek ratować! Dajcie kasę a my go dokończymy.
OdpowiedzObywatel_gość
29.01.2014, 13:10
Ciekawe kto się podszywa pod SKOM? IP chyba ze starostwa
Cytuj_gość
29.01.2014, 11:31
transport
Zorganizujcie transport autobusowy na Starogard, żeby można było na 7:00 do pracy z Tczewa dojechać :)
Odpowiedztczewiak_gość
29.01.2014, 11:52
jedno województwo ,centralne myślenie
wracamy do komuny , urząd marszałkowski pomorza będzie centralnie decydował i rozdzielał środki finansowe dla tych którzy będą im na ręke..proponuje urząd miasta Tczew zlikwidować ,a środki finansowe przekazać miastu Gdańsk które zdecyduje dać czy niedać finanse na rozwój miasta Tczew.
Odpowiedzoooooooo_gość
29.01.2014, 23:14
lepiej napisz, kiedy w końcu wybierasz się do psychologa
Cytujjo_gość
29.01.2014, 19:23
Najciekawsze jest to że "plan" nie obejmuje ulgami ustawowymi prawie żadnej linii Latochy. Zdaje się że uczniowie i babki inwalidki będą płacić 100%.
Odpowiedzjo_gość
29.01.2014, 19:31
Najciekawsze jest to że "Plan" nie obejmuje dopłatami do biletów ulgowych prawie żadnej linii Latochy. Uczniowie i babki inwalidki będą musieli kupować normalne bilety.
OdpowiedzGOŚĆ_gość
30.01.2014, 01:05
gość
żenada! 50 umożliwia ludziom dojazd do pracy, czym będą jeździć?
OdpowiedzJoanna_gość
30.01.2014, 10:59
50
To żenada wystarczy pojechać jakąkolwiek 50-ą i ci widzimy autobusy są pełne wręcz przepełnione. ludzie tym autobusem jeżdżą do pracy w Pszczółkach Rusocinie do firm takich jak LPP LIDL centrum dystrybucji czy poczta Polska a tych firm jest więcej .jak tam dojechać????????????????
Odpowiedz50_gość
30.01.2014, 12:18
50 ma takie obłożenie że jeśli rzeczywiście chcieliby ją zamknąć to ja sam kupuję autobusy i otwieram swoją 50. Nie dajcie się nabrać 50 zostaje.Być może bez ulg ale zostaje.
Odpowiedz