Francuzi mają budować elektrownię. Ekolodzy wciąż na "nie"

Elektrownia "Północ" (fot. mat. inwestora)
Francuzi mają budować elektrownię. Ekolodzy wciąż na "nie"
Znane są już wyniki przetargu na wybór wykonawcy budowy elektrowni "Północ", która ma powstać w Rajkowach (gmina Pelplin). Przetarg wygrała francuska grupa Alstom. Przeciwne inwestycji wciąż są organizacje ekologiczne, która nawołują do wysyłania listów z prośbą do Jana Kulczyka o rezygnację z planowanego zadania.

Do przetargu stanęło 7 firm. Umowa na budowę pierwszego etapu inwestycji, bloku o mocy 800 MWe, została podpisana 6 grudnia 2013 roku.

- Zgodnie z umową, Alstom zobowiązał się zakończyć wszelkie prace związane z budową, montażem i uruchomieniem pierwszego bloku Elektrowni Północ w terminie 73 miesięcy od momentu podpisania umowy. Kontrakt wejdzie w życie po uzyskaniu finansowania oraz zakończeniu procedur administracyjnych. - czytamy na stronie elektrowni "Północ".

Inwestor tłumaczy, że realizacja zadania ma pozwolić na wzmocnienie energetycznego potencjału Pomorza i uniknąć strat związanych z przesyłem prądu na południa Polski.


- Grupa Alstom spełnia wszystkie nasze oczekiwania. Posiada międzynarodowe doświadczenie w podobnych projektach i dysponuje technologią, która pozwoli nam razem zbudować w Pelplinie jedną z najnowocześniejszych i najbardziej przyjaznych środowisku elektrowni węglowych w Europie - podkreśla Piotr Maciołek, prezes zarządu Elektrowni Północ.

Tymczasem plany grupy energetycznej Polenergia nie podobają się organizacjom ekologicznym, które uważają, że elektrownia w tym miejscu nie powinna powstać.

- Zasilana węglem kamiennym elektrownia Północ to największa planowana tego typu inwestycja w Europie. Ma zostać wybudowana w centrum wartościowych terenów rolniczych, a roczna emisja CO2 będzie wynosić 10 mln ton. Projekt inwestycji obarczony jest poważnymi błędami - 15 września 2011 r. na wniosek ClientEarth Minister Środowiska uchylił pozwolenie zintegrowane dla inwestycji, a 14 lutego 2012 r. na wniosek organizacji ClientEarth i Eko-Kociewie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił pozwolenie na budowę. - czytamy na stronie "Stop Elektrowni Północ".

Organizacje apelują do rządu o przygotowanie strategii wsparcia dla inwestycji w odnawialne źródła energii. Namawiają również do włączenia się w międzynarodową kampanię wysyłania listów z prośbą do inwestora Elektrowni Północ - Jana Kulczyka, prezesa rady nadzorczej spółki, z apelem o rezygnację z inwestycji. Więcej na temat postulatów ekologów na stronie https://www.stopep.org/ . Z kolei oficjalna strona planowanej inwestycji to https://elektrowniapolnoc.pl/ .

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (35)
dodaj komentarz

  • +12

    _gość

    12.12.2013, 14:23

    no to hu...k. Byłaby praca przy budowie w samej elektowni jak i dla firm podwykonawczych oraz później jak juz bedzie wybudowana....a tak bedzie dom na baterie

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xxx 
  • +1

    t-j_gość

    13.12.2013, 11:12

    Tylko atom - tylko Żarnowiec !

    Tylko atom - tylko Żarnowiec ! Wolę Atom w Żarnowcu niż wegiel w Rajkowach ! wegiel to przeżytek a miliony ton CO2 będzie nas słono kosztować, po za tym atom to najtańsza energia na świecie (po za hydrogeneratorami)...

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx7 
  • +17

    _gość

    12.12.2013, 14:25

    Potrzebne są nam miejsca pracy i potrzebna jest naszemu województwu energia, bo musimy kupować energię od innych województw, a będzie coraz gorzej. Niedobór energii wstrzymuje rozwój gospodarczy itd. Ta akurat elektrownia ma być nowoczesna i "czysta", a i tak "ekolodzy" protestują. Tak jest zawsze w Polsce. obojętnie, czego ktoś nie chciałby budować, to zawsze ktoś protestuje. Budujcie wszystko, byleby nie w naszej okolicy. W innej miejscowości, proszę bardzo, ale nie u nas. Może Kulczyk powinien załatwić sprawę z ekologami, tak jak się to z reguły załatwia, czyli dać im pod stołem grubą kopertę i się odczepią? Przecież oni muszą też z czegoś żyć. Dostaną od pana kulczyka kopertę, to się odczepią i przeniosą się na inną budowę. Np autostrady, obwodnicy, czy jakiegoś mostu. Bo np zawsze nad rzeczką przelatywał motylek i po zbudowaniu tego mostu motylek uderzy się w główkę o ten most, bo przedtem tego mostu nie było i motylek nie jest do niego przyzwyczajony. Dlatego należy protestować przeciwko budowie tego mostu.

    Odpowiedz
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • +7

    radosny _gość

    12.12.2013, 18:14

    Ekopieszczoty

    Ekolodzy mają sponsorów których interes to transfer starych technologicznie jądrówek do naszego nieszczęsnego kraju. W sejmie na początku lat 90- tych można było kupić było ustawę o przeciętnej cenie (...). Lobbyści tam nadal działają. Czy wreszcie Polacy zmądrzeją czy wolą zdobywać zawód pachołka europejskiego i służącej zagranicznej.

    Cytuj
    IP: 46.134.xx1.xx6 
    +2

    Piotr W._gość

    13.12.2013, 11:15

    atomówka

    Tylko atom. Człowieku udowodnij mi że atom jest bardziej niebezpieczny od węgla . tylko nie pisz o bzdur Czarnobylu bo tam były reaktory RBMK pierwszej generacji i słuzyłu do produkcji nie tylko prądu... plutonu do głowic również !

    Cytuj
    IP: 193.200.xx1.xx7 
  • -26

    LOKI55_gość

    12.12.2013, 14:33

    Elektrownia

    NIE dla Elektrowni w Rajkowach !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx9 
  • gosciu_gość

    13.12.2013, 12:47

    NIE dla NIE, TAK dla TAK!

    Cytuj
    IP: 83.21.xx1.xx8 
  • mieszko_gość

    12.12.2013, 14:39

    tej elektrowni nie będzie jak kulczyk by chciał to dawno by ją postawił tu chodzi o kasę na projekty unijne aby naciągnąć UE a nie inwestować dotacje projekty i inne bajery same badania terenu i inni ekoterroryści

    Odpowiedz
    IP: 217.153.xx2.xx6 
  • +16

    MM_gość

    12.12.2013, 15:08

    Ta gmina może być najbogatszą w Polsce

    Gminy na których funkcjonują podobne inwestycje należą do najbogatszych w Polsce. 5 cio tysięczna gmina Kleszczów (elektrownia Bełchatów), ma swój basen, stadion, korty tenisowe... itd. Dochód gminy z podatków w przeliczeniu na mieszkańca jest 8 krotnie większy niż np. w Warszawie. Nowe elektrownie muszą spełniać bardzo rygorystyczne wymagania dot. emisji spalin. Ekoszajbusi muszą pamiętać że przez ich głupotę mogą zaprzepaścić szansę regionu na rozwój!

    Odpowiedz
    IP: 93.154.xx1.xx2 
  • +1

    bolekilolek_gość

    12.12.2013, 19:23

    Yo!

    Tak jak mówisz! jak sie wjeżdża na teren gminy Kleszczów to nawet widać że asfalt jest lepszej jakości. Z tych ośrodków sportowych mieszkańcy na podstawie dowodu osobistego mogą korzystać 2 razy w miesiącu ZA DARMO. Macie ludzie pojęcie jakie pieniądze wpływają za taką elektrownią? Jeden blok 800MW to DOBOWA sprzedaż prądu na poziomie blisko 7mln zł - od tego gigantyczne kwoty są odprowadzane do gminy....

    Cytuj
    IP: 83.25.xx4.xx1 
  • +14

    _gość

    12.12.2013, 16:06

    Powiedzcie jak to jest, że ten antypolski rząd duże inwestycje powierza zagranicznym firmom. Co było z autostradami - główny wykonawca zgarnia kasę, robotę zleca polskim podwykonawcom i im nie płaci. Pendolino kupione od firmy, która w raportach o korupcji jest w czołówce światowej - dlaczego nie kupiono od polskiej firmy? Pendolino kupione, zapłacone, a że będzie za 5 lat - kogo to. I tak ze wszystkim - przy takiej inwestycji jak ta elektrownia olbrzymi wpływ na jej powstanie ma rząd i po raz kolejny miliardy będą wytransferowane z Polski.

    Odpowiedz
    IP: 178.37.xx0.xx4 
  • -1

    bolek i lolek_gość

    12.12.2013, 19:30

    eee

    A jesteś pewien, że wiesz co napisałeś? Alstom jest francuski ale akurat fabrykę generatorów ma we Wrocławiu - generator specjalnym wagonem kolejowym przyjedzie z WROCŁAWIA! Turbina parowa powstanie w zakładach Alstom w ELBLĄGU. Kocioł parowy pewnie zmontuje firma RAFAKO z RACIBORZA. Tak na dobrą sprawę to tylko małe komponenty powstaną za granicą w firmach typu Abb, Siemens, Emerson aintegrację w całość i tak przeprowadzą POLSKIE firmy.

    Cytuj
    IP: 83.25.xx4.xx1 
    +4

    C>K>M

    12.12.2013, 20:05

    Ta "zagraniczna" firma zatrudnia w całej Polsce kilka tysięcy ludzi, w samym sąsiednim Elblągu kilkaset. Nie ma firmy o Polskim kapitale, która zajmowałaby się podobną robotą więc zamiast płakać nad rozlanym mlekiem , lepiej niech turbinę zrobią "Francuzi" w Elblągu niż by miała przypłynąć statkiem od Chińczyków.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    +1

    _gość

    13.12.2013, 00:27

    Panowie, przecież potwierdzacie to co napisano wyżej. Upadliśmy tak nisko, że zadowalamy się jedynie miejscami pracy w zagranicznych firmach. Okazuje się, że jesteśmy robolami - wszystkie firmy które wymieniliście nie są polskie. W razie jakichkolwiek zawirowań na świecie firmy zwijają z Polski klocki i znikają. Wracają tam gdzie odprowadzają podatki i transferują pieniądze, czyli do swoich rodzimych krajów, a my będziemy w czarnej Du..e. Kapitał ma narodowość, przykład fabryki Fiata Pandy. Włosi nie mieli pracy to produkcję przenieśli do Włoch a my zostaliśmy z produkcją niszowej Ypsilon. Jeśli już nikt nie myśli o przyszłości tego kraju, a politycy i urzędnicy za sukces uważają załatwienie pracy dla zdesperowanego społeczeństwa, to ...

    Cytuj
    IP: 84.38.xx2.xxx 
    +1

    _gość

    13.12.2013, 11:01

    Po pierwsze tą elektrownię chce budować Pan Kulczyk, a nie polski rząd, więc może sobie wybrać, kogo dusza zapragnie do budowania tej elektrowni. Na dodatek Alstom jest właścicielem wielu fabryk i firm na całym świecie. W Polsce też. Także polakom też dają pracę. Pociągi Pendolino produkowane są we Włoszech też przez fabrykę należącą do ALSTOM. Po za tym, jeśli w Polsce nie byłoby zagranicznych firm, to by tu kamień na kamieniu nie został. Gdyby w latach 90-tych, nie zaczęto "wpuszczać" do Polski zagranicznych inwestorów, to dzisiaj mieszkalibyśmy w puszcze i jedli liście, jak Kubańczycy. Smutne, ale prawdziwe.

    Cytuj
    IP: 213.17.xx8.xx5 
  • -16

    ---_gość

    12.12.2013, 16:12

    ---

    Niech to stawiają w Gdańsku gdzie i tak mają syfiaste powietrze a nie w środku takich pięknych i czystych terenów!!

    Odpowiedz
    IP: 89.200.xx9.xx9 
  • +2

    _gość

    12.12.2013, 16:52

    Elektrownia -- BUDOWAĆ?

    Tak budować a nie blokować,będzie praca to będzie co do garnka włożyć.A nie w kolejce do M O P S-u,po jałmużnę i narzekanie że jest BIEDA bo nie mam PRACY.

    Odpowiedz
    IP: 213.238.xx3.xx2 
  • ernest_gość

    12.12.2013, 23:42

    a co ty matematyki nie miałeś?

    Lepiej do mopsu za 800 niż do roboty za 1200.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx9.xxx 
  • -5

    gośc_gość

    12.12.2013, 17:12

    pamietacie...

    a pamiętacie jak Francuzi kupili Tczewski ZKM ?? i co pozostało ? zgadzam się NIE DLA TEJ ELEKTROWNI NA PIĘKNYM KOCIEWIU!!! smród i pył będzie nawet w tczewie !!! CIEKAWE KTO Z WŁADZY Tczewa FORSUJE TEN CHORY POMYSŁ ???

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx8.xx0 
  • +7

    gostek_gość

    12.12.2013, 18:43

    eko-terroryści

    Nie pasuje eco-terrorystom inwestycja niech zaczną od siebie , niech idą do lacu mieszkać w eco szałasach na zdrowym powietrzu.

    Odpowiedz
    IP: 178.180.xx0.xx3 
  • +1

    _gość

    12.12.2013, 23:47

    POstępo terrorysci

    Lepiej w szałasie niż zapierd....lać do 70-ątki.

    Cytuj
    IP: 95.48.xx9.xxx 
  • -2

    hans_gość

    12.12.2013, 19:59

    elektrownia musi powstac

    witam zawsze jest klopot z tymi pieprzonyni ekologami, zawsze gdy powstaje duza inwestycja czyli sporo miejsc pracy dla ludzi to ekolodzy mieszaja. To jest chore bo przy tak duzych inwestycjach powinni nie uwzgledniac tych glupich ekologow co zawsze mieszaja i robia pod gorke. Ile to jest miejsc pracy idt. Niech w tym kierunku polska patrzy, a nie zeby bylo wieksze bezrobocie..... tak bylo z elektrownia ktora miala powstac w Opaleniu, lub most do kwidzyna co 20 lat ekolodzy robili pod gorke....

    Odpowiedz
    IP: 164.127.xx5.xx2 
  • +1

    ADAMO_gość

    12.12.2013, 21:50

    Dla Eco logów -KASA

    Dla Eco logów -KASA !!!!!!!!!!!!!!! i się zamkną .Oto im biega . Most w Kwidzynie nie -bo ptaszki;autostrada nie bo żabcie itd. To klan miliarderów żerujący na normalnych ludziach. Trzeba ich ze środowiska wysublimować i wysłać do Amazonii. Szybko kaucje u Rusków wpłacili bo .....maja kasy jak lodu . Dla biednych ludzi z Kociewia -praca i szansa na godniejsze życie. Budujcie co sie da !!!!!!!!!!!!!!!!!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx6 
  • +1

    spanielka_gość

    12.12.2013, 22:26

    Za każdym razem jak czytam te głupoty o ekologach to mnie cholera bierze. Każdy chce mieć plazmy w domach, sto komputerów i inne zbytki. Ale to nie działa na wodę, tylko na prąd. Dla niewtajemniczonych, energia elektryczna wytwarzana jest w elektrowniach, których na Pomorzu jest deficyt. Wiec jak to sobie wyobrazacie? Może cofnijmy się do czasów tańczących druidow, zamieszkajmy w szalasach i jedzmy łajno na kolację? Co do OZE....Polska niestety ma takie a nie inne warunki klimatyczne które SA dość surowe dla rozwijania wlascie tego typu obiektów. Co więcej spotkalam się z osobnikami, którym turbiny wiatrowe również uprzykszaja zycie. Polska to jednak nie kraj , a stan umyslu. Pozdrawiam zdrowo myślących!;)

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx5 
  • _gość

    12.12.2013, 22:59

    przyjadą politycy przed wyborami do PE i powiedzą jak to interesuja sie dobrem społeczenstwa i w ogóle... że są 'za' lub 'przeciw' budowie... bedzie pokazówa i bedzie fajno Fotygo i Millero i inne ustroństwo:D

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xxx 
  • +5

    franek

    13.12.2013, 03:22

    na nie

    Tylko chodzi wam o wygody i o pieniądze, a potem będziecie narzekać że was głowa boli, macie kaszel i inne choróbstwa ale tego już wam nikt nie przywróci a nasze kociewie będzie się truło w oparach i znowu będzie narzekanie kto pozwolił żeby ta elektrownia stała bo już wróbla trudno spotkać.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx6.xx6 
  • -1

    _gość

    13.12.2013, 04:38

    rajki to nie skansen natury. budować chopy i to od zaras

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx0 
  • +2

    gośc_gość

    13.12.2013, 09:25

    na nie !

    proszę mądrale wskazać mi choćby jedną lokalizacje w Polsce tak blisko mieszkańców/ wioski,miasta/ ???

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx8.xx0 
  • +3

    nie_gość

    13.12.2013, 10:09

    zgadzam się

    Masz rację, elektrownia Kozienice jest 30 km od Kozienic, Elektrownia Północ to praktycznie Subkowy dworzec, mniej niż 10 km od Tczewa. Na dodatek rada miejska Tczewa podejmuje uchwałę o wspieraniu elektrowni, z której będzie miała tylko zanieczyszczone środowisko. Pamiętajmy o tym podczas wyborów.

    Cytuj
    IP: 83.25.xxx.xx7 
  • +2

    x_gość

    13.12.2013, 10:10

    elektrownia

    "Zasilana węglem kamiennym elektrownia Północ to największa planowana tego typu inwestycja w Europie. Ma zostać wybudowana w centrum wartościowych terenów rolniczych, a roczna emisja CO2 będzie wynosić 10 mln ton." - opłaty za emisję CO2 wliczą do naszych rachunków! "uniknąć strat związanych z przesyłem prądu na południa Polski" -pociągi wożące węgiel będą napędzane energią elektryczną; to nie jest strata energii?

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx8 
  • +4

    kajot551_gość

    13.12.2013, 10:35

    BUDOWA

    Stary chwyt bedziemy zatrudniac polskie firmy ,moze zakupimy z polskich firm GENERATORY ,a pozniej blizsza koszula cialu .Jesli ktos nie wie co to jest posrednik i kiwanie pracownikow polskich zwanych w EUROPIE najtansza masa " rabana" po doop.NAIWNOSC BOLKA- LOLKA na poziomie przedszkola TYLE RAZY POLACY BYLI WYKOLEGOWANI i tylko malolat ktory nie zna historii i zycia moze infaltylnie pisac bzdury z POparciem zatrudnienia CWANIAKOW.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx3.xx9 
  • +2

    Pablo_gość

    13.12.2013, 11:49

    Zenada...

    Rada Tczewa sie ośmieszyła i tyle sami nieudacznicy i emeryci...Augustyn, Mroczkowski, Ickiewicz, Drewa,Pierzynowska.....czas ich wymienic przy wyborach ! poprosze 10 minusów

    Odpowiedz
    IP: 95.48.xx6.xx2 
  • +2

    garfield_gość

    13.12.2013, 12:07

    robota bedzie

    a ja sie ciesze bo pracuje w elblagu w alstom jako konstruktor i blisko robote bede mial w rajkowach, bo bede mial tylko 10km a nie 55 jak teraz do elblaga. ps. alstom zatrudnia w polsce 3200 ludzi z czego w e-gu ok1300.

    Odpowiedz
    IP: 159.245.xx6.xx0 
  • +4

    nie_gość

    13.12.2013, 15:42

    co będziesz robił?

    A co ty będziesz robił w Rajkowach? Będziesz odlewał turbiny? Tak jak teraz w Elblągu?

    Cytuj
    IP: 83.25.xxx.xx7 
  • +1

    ja_gość

    13.12.2013, 14:47

    kasa

    Ekolodzy chcą tylko kase nic więcej...

    Odpowiedz
    IP: 185.26.xx2.xx2 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.