Większość rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych i urządzeń UTO słabo dba o swoje bezpieczeństwo - nie stosują kasków ochronnych, elementów odblaskowych i przekraczają dozwoloną prędkość. Lekceważąc podstawowe zasady bezpieczeństwa narażają własne zdrowie, a w niektórych sytuacjach również innych uczestników ruchu drogowego. W ubiegłym roku z ich winy ucierpiało aż 1641 osób.
Kamizelki oraz inne elementy odblaskowe (nakładane lub występujące w odzieży) nie są niestety popularne wśród kierujących jednośladami. Okazuje się, że stosuje je tylko 13,8% osób korzystających z rowerów (kierujący i pasażerowie) i 4,7% użytkowników hulajnóg elektrycznych. Podobnie jak w przypadku jazdy w kasku ochronnym, najlepiej prezentują się dane dotyczące posiadaczy UTO (18,6% stosujących odblaski).
Badanie wykazało, że zaledwie co czwarty zarejestrowany rowerzysta używa kasku ochronnego. Choć w porównaniu do 2015 roku odnotowano wzrost udziału osób korzystających z takiego zabezpieczenia o ok. 11% (zmiana z 14% na 25%), to wciąż są to wyniki co najmniej niepokojące. Najgorszy wynik uzyskali użytkownicy hulajnóg elektrycznych. Z wszystkich zarejestrowanych podczas badania kierujących, tylko niecałe 6% miało kask. Problem ochrony głowy dotyczy nie tylko osób korzystających z własnej e-hulajnogi, ale również pożyczonej, choć w regulaminach większości wypożyczalni miejskich pojawia się informacja o wymogu jeżdżenia w kasku. W badaniu najlepiej wypadli natomiast użytkownicy UTO (39,5% stosujących kask).
Wypadki i kolizje drogowe z udziałem kierowców jednośladów nie są niestety kwestią marginalną. Z danych SEWIK wynika, że w 2022 roku odnotowano aż 14621 kolizji i wypadków, których uczestnicy kierowali rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego. W ich wyniku 177 osób zginęło, 1409 zostało ciężko rannych, a 2767 poszkodowanych doznało lżejszych obrażeń.
Rowerzyści i użytkownicy e-hulajnóg oraz UTO uczestniczyli w 4243 wypadkach drogowych, przy czym wypadki rowerzystów stanowiły aż 17,3% wszystkich takich zdarzeń odnotowanych przez policję. Do 37% z nich (1578) doszło z winy kierującego analizowanym jednośladem. Bilans wypadków z winy rowerzysty, użytkownika e-hulajnogi lub UTO to 75 ofiar śmiertelnych i 1566 osób rannych.
Kamizelki oraz inne elementy odblaskowe (nakładane lub występujące w odzieży) nie są niestety popularne wśród kierujących jednośladami. Okazuje się, że stosuje je tylko 13,8% osób korzystających z rowerów (kierujący i pasażerowie) i 4,7% użytkowników hulajnóg elektrycznych. Podobnie jak w przypadku jazdy w kasku ochronnym, najlepiej prezentują się dane dotyczące posiadaczy UTO (18,6% stosujących odblaski).
Badanie wykazało, że zaledwie co czwarty zarejestrowany rowerzysta używa kasku ochronnego. Choć w porównaniu do 2015 roku odnotowano wzrost udziału osób korzystających z takiego zabezpieczenia o ok. 11% (zmiana z 14% na 25%), to wciąż są to wyniki co najmniej niepokojące. Najgorszy wynik uzyskali użytkownicy hulajnóg elektrycznych. Z wszystkich zarejestrowanych podczas badania kierujących, tylko niecałe 6% miało kask. Problem ochrony głowy dotyczy nie tylko osób korzystających z własnej e-hulajnogi, ale również pożyczonej, choć w regulaminach większości wypożyczalni miejskich pojawia się informacja o wymogu jeżdżenia w kasku. W badaniu najlepiej wypadli natomiast użytkownicy UTO (39,5% stosujących kask).
Wypadki i kolizje drogowe z udziałem kierowców jednośladów nie są niestety kwestią marginalną. Z danych SEWIK wynika, że w 2022 roku odnotowano aż 14621 kolizji i wypadków, których uczestnicy kierowali rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego. W ich wyniku 177 osób zginęło, 1409 zostało ciężko rannych, a 2767 poszkodowanych doznało lżejszych obrażeń.
Rowerzyści i użytkownicy e-hulajnóg oraz UTO uczestniczyli w 4243 wypadkach drogowych, przy czym wypadki rowerzystów stanowiły aż 17,3% wszystkich takich zdarzeń odnotowanych przez policję. Do 37% z nich (1578) doszło z winy kierującego analizowanym jednośladem. Bilans wypadków z winy rowerzysty, użytkownika e-hulajnogi lub UTO to 75 ofiar śmiertelnych i 1566 osób rannych.
Komentarze (6) dodaj komentarz
qq_gość
20.07.2023, 08:49
Czy macie z tym rankomatem jakąś dobrą umowe i ładnie wam płaci? po ch.uj mi to wiedzieć ile ludzi jedzie bez kasku?...je.bnie to j**.nie. Jednego debila/ki bedzie mniej na tych hulajkach czy tam innego pedalarza...
Odpowiedzquaz_gość
20.07.2023, 14:45
Po pierwsze: napisałeś tak jakby to była wiadomość prywatna którą tylko Ty odczytasz.. pępek świata normalnie. Po drugie: jak to napisałeś "j**nie to j**nie"... "debil/ka"... kim ty jesteś żeby tak generalizować? Zresztą nikt nie ma do tego prawa. Cóż za brak empatii. Po co ten komentarz tak w ogóle? Nie interesuje Cię to to przerwij czytanie i przełącz się na coś innego i nie wypisuj swoich wysrywów. A co do tego artykułu to ubierajcie kaski ludzie wtedy kiedy to możliwe i jedźcie ostrożnie.
Cytujmarco_gość
20.07.2023, 14:19
I mózgu też nie używają.
Odpowiedzaz_gość_gość
20.07.2023, 17:41
W sumie w czasach ADHDowców, Aspergerów, autyzmów i innych niedorozwojów powinny być kaski obowiązkowe.
OdpowiedzHx_gość
21.07.2023, 17:11
wuj z tym ..
Wuj z z tym, że zagrażają swojemu bezpieczeństwu, ale te niedorozwoje jeżdżą po chodnikach gdzie chodzą małe dzieci. Jeden taki idiota kiedyś wieczorem dzwonił na nas (rodzinę z 3 letnim dzieckiem) dzwonkiem, bo on jedzie do corteza po piwo i jeszcze się kłucił, że następnym razem nie będzie dzwonił tylko od razu rozjedzie :(
Odpowiedzretret_gość
23.07.2023, 11:56
Gorące dziewczyny w twoim mieście chcą gorącego seksu, bez pieniędzy i związków, wszystko jest anonimowe i poufne, rejestracja jest bezpłatna ----- tnij.tcz.pl/?u=6998b6
Odpowiedz