W Sądzie Okręgowym w Gdańsku zapadł wyrok ws. Mevo 1.0. Sprawę wytoczył Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot przeciw spółce NB Tricity i Nextbike Polska - poprzedniemu operatorowi systemu. Nextbike nie wywiązał się z umowy na realizację przedsięwzięcia. Sąd w całości uznał powództwo OMGGS i nakazał spółce Nextbike zapłacić 4 miliony złotych. Wyrok nie jest prawomocny.
5. kwietnia w Sądzie Okręgowym w Gdańsku zapadł wyrok w sprawie wytoczonej przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot przeciwko spółce NB Tricity i Nextbike Polska.
OMGGS domagał się od Nextbike kary wynikającej z niedotrzymania warunków umowy z 2018 roku na dostarczenie i obsługę systemu Mevo, który firma Nextbike obsługiwała w 14 gminach Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot między marcem a październikiem 2019 roku. Po tym jak obietnice Nextbike'a były po raz kolejny niedotrzymywane, a jego sytuacja finansowa stawała się coraz gorsza, władze metropolii zdecydowały się rozwiązać umowę z nierzetelnym wykonawcą.
W ub. tygodniu Sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony złotych plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego. Wyrok nie jest prawomocny.
Solidarna odpowiedzialność Nextbike Polska i NB Tricity
Orzekając wyrok, sąd przyznał, że jest to kara wysoka, ale wykonalna. Zgodził się też z powództwem OMGGS, iż za niewykonanie umowy odpowiedzialne są w pełni solidarnie zarówno spółka celowa NB Triciy, jak i jej spółka-matka Nextbike Polska, która pisemnie zadeklarowała dostarczenie wszelkich niezbędnych zasobów do wykonania umowy.
Sąd nie zgodził się z linią obrony Nextbike'a, iż to metropolia trójmiejska odpowiadała za niezrealizowanie umowy, m.in. zmieniając lokalizację stacji postoju w trakcie prac nad wdrożeniem systemu. Sąd uznał, że nie miało to żadnego wpływu na dostarczanie kolejnych partii rowerów z fabryki w Niemczech. Co więcej, wśród materiałów dowodowych analizowane były wiadomości od producenta rowerów, iż rowery do Trójmiasta nie zostaną wyprodukowane do czasu, aż Nextbike ureguluje długi za dostarczenie sprzętu do systemów rowerowych we Wrocławiu i Poznaniu.
Obietnica Nextbike'a wobec Użytkowników
System Mevo 1.0 cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców. Rowery Mevo były najczęściej wypożyczanymi rowerami miejskimi w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia. Dla porównania - ta sama średnia w Poznaniu i Wrocławiu wynosiła wtedy 5, a w Warszawie i Łodzi 6. Do końca października 2019 roku w systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rowery ponad 2,3 mln razy. Mimo zapewnień operatora, spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów.
Po rozwiązaniu umowy z poprzednim operatorem Mevo, na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom (porozumienie OMGGS-Nextbike). W wielu przypadkach tak się jednak nie stało. Z uzyskanych informacji wiemy, że Użytkownikom zwrócono tylko część pieniędzy. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków.
Niezrealizowanie umowy przez Nextbike'a spowodowało 3-letnią przerwę w funkcjonowaniu roweru publicznego w Obszarze Metropolitalnym. Tak długi czas wynika z polskich procedur przetargowych, licznych odwołań Nextbike'a oraz z powodu globalnych zawirowań w łańcuchach dostaw.
Nowy operator Mevo 2.0
Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego ub. roku. System powinien być uruchomiony w połowie 2023 roku. Będzie to drugi w Europie (po Sztokholmie) rower w większości elektryczny (75% rowerów z napędem elektrycznym) z wymienialnymi bateriami.
Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy korzystać z nich będą w ramach służbowych obowiązków. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
5. kwietnia w Sądzie Okręgowym w Gdańsku zapadł wyrok w sprawie wytoczonej przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot przeciwko spółce NB Tricity i Nextbike Polska.
- Firma Nextbike nie wywiązała się z umowy na realizację systemu roweru metropolitalnego Mevo 1.0 i rozczarowała tysiące użytkowników. - wyjaśnia OMGGS.
OMGGS domagał się od Nextbike kary wynikającej z niedotrzymania warunków umowy z 2018 roku na dostarczenie i obsługę systemu Mevo, który firma Nextbike obsługiwała w 14 gminach Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot między marcem a październikiem 2019 roku. Po tym jak obietnice Nextbike'a były po raz kolejny niedotrzymywane, a jego sytuacja finansowa stawała się coraz gorsza, władze metropolii zdecydowały się rozwiązać umowę z nierzetelnym wykonawcą.
W ub. tygodniu Sąd zdecydował o przyznaniu racji władzom metropolii i nakazał spółce Nextbike oddać pełną kwotę kary, czyli 4 miliony złotych plus odsetki, jak i koszty postępowania sądowego. Wyrok nie jest prawomocny.
- Jest to gorzka satysfakcja, gdyż Nextbike do dziś nie spełnił swej publicznej obietnicy, iż odda mieszkańcom ich pieniądze z abonamentów - mówi Michał Glaser prezes zarządu OMGGS. - Wierzę, że kwota wpłynie na nasze konto i będziemy mogli znaleźć formę zadośćuczynienia mieszkańcom szkód, których doznali. Nic jednak nie naprawi faktu, że z winy Nextbike'a od 3 lat bardzo lubiany przez mieszkańców rower publiczny nie działa - dodaje Michał Glaser.
Solidarna odpowiedzialność Nextbike Polska i NB Tricity
Orzekając wyrok, sąd przyznał, że jest to kara wysoka, ale wykonalna. Zgodził się też z powództwem OMGGS, iż za niewykonanie umowy odpowiedzialne są w pełni solidarnie zarówno spółka celowa NB Triciy, jak i jej spółka-matka Nextbike Polska, która pisemnie zadeklarowała dostarczenie wszelkich niezbędnych zasobów do wykonania umowy.
Sąd nie zgodził się z linią obrony Nextbike'a, iż to metropolia trójmiejska odpowiadała za niezrealizowanie umowy, m.in. zmieniając lokalizację stacji postoju w trakcie prac nad wdrożeniem systemu. Sąd uznał, że nie miało to żadnego wpływu na dostarczanie kolejnych partii rowerów z fabryki w Niemczech. Co więcej, wśród materiałów dowodowych analizowane były wiadomości od producenta rowerów, iż rowery do Trójmiasta nie zostaną wyprodukowane do czasu, aż Nextbike ureguluje długi za dostarczenie sprzętu do systemów rowerowych we Wrocławiu i Poznaniu.
- Zasądzając pełną wysokość kary, Sąd w pełni zgodził się z tym, jak dużą szkodę dla mieszkańców i promocji nowych form mobilności wyrządziła mieszkańcom firma Nextbike. To przykre, że mimo niedotrzymania publicznych obietnic, władze spółki próbowały dodatkowo zrzucić winę na naszą metropolię. Ta sama spółka, pod koniec 2019 roku ujawniła iż ma ok. 60 mln zł długów i najpewniej zła sytuacja finansowa doprowadziła do braku realizacji umowy - dodaje Michał Glaser.
Obietnica Nextbike'a wobec Użytkowników
System Mevo 1.0 cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców. Rowery Mevo były najczęściej wypożyczanymi rowerami miejskimi w Polsce. Każdy rower był wypożyczany średnio 12 razy każdego dnia. Dla porównania - ta sama średnia w Poznaniu i Wrocławiu wynosiła wtedy 5, a w Warszawie i Łodzi 6. Do końca października 2019 roku w systemie zarejestrowało się 167 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rowery ponad 2,3 mln razy. Mimo zapewnień operatora, spółki NB Tricity, nigdy nie udało się dostarczyć do OMGGS pozostałych rowerów.
Po rozwiązaniu umowy z poprzednim operatorem Mevo, na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom (porozumienie OMGGS-Nextbike). W wielu przypadkach tak się jednak nie stało. Z uzyskanych informacji wiemy, że Użytkownikom zwrócono tylko część pieniędzy. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków.
Niezrealizowanie umowy przez Nextbike'a spowodowało 3-letnią przerwę w funkcjonowaniu roweru publicznego w Obszarze Metropolitalnym. Tak długi czas wynika z polskich procedur przetargowych, licznych odwołań Nextbike'a oraz z powodu globalnych zawirowań w łańcuchach dostaw.
Nowy operator Mevo 2.0
Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego ub. roku. System powinien być uruchomiony w połowie 2023 roku. Będzie to drugi w Europie (po Sztokholmie) rower w większości elektryczny (75% rowerów z napędem elektrycznym) z wymienialnymi bateriami.
Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy korzystać z nich będą w ramach służbowych obowiązków. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Komentarze (8) dodaj komentarz
Rowerowy_johny_gość_gość
11.04.2023, 10:07
O to dostanę z powrotem .....
..... moje 18 złotych?
OdpowiedzIgnac_gość
11.04.2023, 12:02
Czytaj artykuł - dostaniesz nie 18 zł tylko czterymiliony.
CytujŁupaszko_gość_gość
11.04.2023, 11:15
"a 'la long"
Pobłocki = Porażka
OdpowiedzRowerowy_johny_gość_gość
11.04.2023, 11:59
Łupaszko ty jednak żyjesz?....
....., ostatnio coś mało się udzielałeś, a teraz proszę w najlepszej formie.
CytujA qq_gość
11.04.2023, 14:06
PODŁOCKI??
CytujŁupaszko_gość_gość
11.04.2023, 18:23
"a 'la long"
Podły to on jest -tak zgadzam się
Cytujtak_gość_gość_gość_gość_gość_g_gość
11.04.2023, 14:09
o to moze oddadzą wkońcu pieniądze ludziom które ukradli z ich kont w mevo
Odpowiedza_gość
11.04.2023, 15:59
Znowu kopia z trójmiasto.pl tydzień temu było Co za durny portal nic swojego nie potrafi napisać a jak już napisze to z błędami Dno i wodorosty
Odpowiedz