"Strajk nauczycieli, rodzice zaczynają mieć tego dość"

"Strajk nauczycieli, rodzice zaczynają mieć tego dość"
Byłeś(aś) świadkiem jakiegoś zdarzenia? Coś Cię bulwersuje? Chcesz przekazać coś ciekawego? Zgłoś teraz zdarzenie, zapewniamy anonimowość.
Nasilają się znacznie głosy przeciwko nauczycielom i ich strajkowaniu. Co raz więcej głosów także w sieci mówi "dość" i zwraca uwagę na faktyczny stan nauczycieli... Wychodzi na to, że ci po prostu nie mają tak źle jak się o tym mówi. Ponadto rośnie pewność, że w całym strajku nie chodzi w ogóle o dobro dzieci a jedynie o kasę. Nawet gdy rząd ugnie się pod naporem strajkujących i przyzna im podwyżki, jakość nauczania wcale się nie poprawi. Wróci stare, ale za większą kasę. Oczywiście tak źle nie można mówić o wszystkich nauczycielach, jednak tych z prawdziwego powołania jest niewielu.

Nie pomagają Wam, nauczycielom ostatnie poczynania ze strony ZNP i słynne już wiadomości SMS. Zdaje się, że nie wyszło z zakłóceniem egzaminów gimnazjalnych to zaczęto dążyć do zakłócenia matur - dodatkowo całość ma niewątpliwie także charakter polityczny - jak zwykle mamy tutaj do czynienia z konfliktem PiS kontra reszta świata. Z tego powodu trzeba liczyć się tym, iż faktycznie m.in. Pan Broniarz może otrzymać szereg pozwów od rodziców "niedoszłych maturzystów".

Wracając do "lokalnego podwórka" ogólnej całości tczewskim nauczycielom "oberwało się" za zamknięcie z powodu strajku Zespołu Placówek Specjalnych, placówki znanej także pod potoczną nazwą Szkoła Specjalna nr 9. Wydaje się, że nie stało by się nic wielkiego jeśli strajk pominąłby dzieci specjalnej troski, dzieci niepełnosprawne, z głębokimi chorobami umysłowymi. Strajkujący kawałek tortu "ugraliby" dla Was bez zamykania tej szkoły i robieniu krzywdy zarówno rodzicom, jak i przede wszystkim chorym dzieciom. No ale mówi się, że... każdy ma serce jakie ma.

Co dalej, zobaczymy - czas nie gra wcale na Waszą korzyść. To co napisałam stanowi jedynie moją prywatną opinię i nie każdy musi się z nią zgadać. Nie miałam zamiaru nikogo urazić, w zasadzie chodzi mi o ogół strajkujących - zarówno tych nadzianych z ZNP, jak i szaraków z przyspawaną kartą nauczyciela. Nie życzę Wam źle, ale jeśli coś ma być droższe, to wymaga się od tego lepszej jakości - czyli, podwyżki TAK, ale jeśli poprawi się przy tym jakość nauczania.


Na koniec jedna z naszych opinii, matek (pisownia oryginalna, autorka tych słów nie ma nic wspólnego z tym artykułem):

"Wiecie co , mam już dość tych komentarzy, które na tym portalu można przeczytac. Kuźwa weźcie się w garść, ja też mam dość odrabiania lekcji codziennie po 3 godziny z moim dzieckiem, które nie rozumie podstaw np matematyki bo Pani nie ma czasu dokładnie wytłumaczyc, tez mam dość robienia prac z techniki wielce wyniosłych i plastyki i wydawania niepotrzebnie kasy, kiedy ja chodziłam do szkoły to uczyliśmy sie wszystkiego na lekcji , nie w domu ,teraz wszystko zadawane jest do domu , ileż można tego znieść , a tylko ciągłe narzekania ze strony nauczycieli. Zaczniecie pracować po 40 godzin to można porozmawiac, każdy z nas przygotowuje się do pracy na następny dzień i nie ważne gdzie pracuje a nauczycieli z powołania w każdej szkole na palcach u jednej ręki można policzyć , więc przestańcie udostępniać bzdury i zmieńcie prace albo weźcie się za siebie bo mnie krew za chwile zaleje".


Od redakcji Tcz.pl: Zaznaczamy, że autorem / autorką poniższego artykułu nie jest redakcja Tcz.pl. Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi w Regulaminie publikacji w Tcz24.


Archiwum wiadomości

Strajk nauczycieli. Maturzyści mogą nie dostać świadectw na czas?

W całym kraju trwa strajk nauczycieli. Czy w związku z tym będzie problem z egzaminami maturalnymi? Sławomir Broniarz, szef ZNP przekonuje, że jeśli akcja strajkowa będzie kontynuowana, "matury mogą być zagrożone".

Strajk nauczycieli: "Walczymy o godność i szacunek"

Niedzielne wieczorne rozmowy między związkowcami a stroną rządową zakończyły się fiaskiem - dlatego w poniedziałkowy ranek rozpoczął się strajk nauczycieli. Do akcji protestacyjnej przyłączyły się wszystkie szkoły z Tczewa, a także przedszkole samorządowe. Na terenie placówki odbywają się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Dziećmi w świetlicach zajmują się nauczyciele, którzy nie uczestniczą w akcji strajkowej. Sytuację w szkołach monitorują organy prowadzące - w przypadku podstawówek chodzi o Urząd Miejski - a szkół ponadpodstawowych - Starostwo. Na razie nie wiadomo, kiedy nauczyciele z ZNP i FZZ porozumieją się ze stroną rządową - czasu jest jednak mało - 10 kwietnia ma rozpocząć się egzamin gimnazjalny, a 15 kwietnia egzamin ósmoklasisty.

W cieniu strajku ruszyły egzaminy gimnazjalne

W cieniu trwającego strajku nauczycieli ruszyły egzaminy gimnazjalne. We wszystkich tczewskich szkołach ruszyły bez zakłóceń. "To była najtrudniejsza decyzja w naszej karierze - przygotowywaliśmy naszych uczniów do egzaminów i mocno trzymamy za nich kciuki" - mówią strajkujący nauczyciele.


Tcz24 jest częścią serwisu Tcz.pl, którą współtworzą jego użytkownicy. Znajdujące się tutaj materiały nie zostały stworzone przez redakcję serwisu Tcz.pl, lecz przez użytkowników serwisu zgodnie z zasadami wymienionymi tutaj: Regulamin publikacji w Tcz24.
Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (99)
dodaj komentarz

  • +79

    stand_gość

    13.04.2019, 09:27

    W pełni się zgadzam z autorką artykułu. Nic dodać, nic ująć.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx7.xx1 
  • +17

    Barbara_gość

    14.04.2019, 15:33

    domowe prace

    Zgadzam się , część jest z powołnia , nie wszyscy , lepsi i gorsi jak w każdym zawodzie , ale hasło powołanie nie działa juz na młodych.Coraz częściej zdarza sie , że nie ma chętnych. Program jest napięty i jest nam narzucony, też uważam, że powinno byc mniej treści żeby je ytrwalać. IAle i dzieci coraz słabsze inetelektualnie i coraz mniej samodzielne. Kto długo w zawodzie widzi rożnicę.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx0.xx8 
    +25

    Mieszkanka_gość_gość

    14.04.2019, 17:48

    Strajk

    Dokładnie idealnie napisane.. Całkowicie się zgadzam coś nie pasuje to trzeba zmienić pracę nie kosztem naszych dzieci... Wiedzieli nauczyciele z czym i jakim kosztem wiążą się studia itp przystali na to tak teraz im mało.. ok niech nauczyciel postawi się w sytuacji rodzica i dam taki przykład - idzie na pół roku do zakładu produkcyjnego pracować w halasie z krokami w uszach 8 - 12h dziennie przyjdzie zajmie się sprawami domowymi i odrabianiem z dzieckiem lekcji do 3 h dziennie pracując jak większość ludzi za minimalna stawkę zobaczymy kto ma lepszą pracę..????? Czas dla rodziny nie wspominając o odpoczynku... Ale ja nie narzekam" każdy musi pracować by do gara było co wlozyc"

    Cytuj
    IP: 5.173.xx4.xx2 
    -16

    anna_gość

    16.04.2019, 18:42

    strajk

    czyżby mamie ciężko było z 1 swoim dzieckiem

    Cytuj
    IP: 83.23.xx2.xx7 
  • +20

    Bart_gość

    13.04.2019, 09:46

    Podniesienie jakości

    A jak masło podrożało niedawno to też oznacza, że jest smaczniejsze niż jak było tańsze? Co za porażająca logika. Idąc tym tokiem rozumowania nikt nigdy nie dostał by podwyżki, przynajmniej wśród tych zawodów, które rzetelnie pracują- bo nie da się zwiększyć wydajności tam gdzie już jest ona wyśrubowana. Tylko Ci co się do tej pory obijali mogliby liczyć na podwyżkę. Ostatnimi czasy średnia pensja w Polsce wzrosła o kilkaset złotych. Czy to oznacza, że nagle murarz buduje lepsze domy a piekarz piecze lepszy chleb? Proszę się następnym razem najpierw zastanowić a później pisać takie głupoty. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx1.xx1 
  • +24

    ja_gość

    13.04.2019, 09:51

    jestem pełen obaw o przyszłość nauczania

    Sytuacja jest bardziej złożona i pieniądze to jedno , a jakość kadry drugie. Nie można dostać wartościowej rzeczy tanio na chyba , że na wyprzedaży.Tylko młody desperat lub kompletny nieudacznik pójdzie pracować do szkoły. Oni właśnie będą teraz zajmować się naszymi dziećmi. Ci kreatywni młodzi którzy jeszcze są, odejdą z zawodu, zostanie grupa starych już zmęczonych by zmieniać.W razie porażki strajku taka będzie jakość nauczania, bo już tak jest od kilku lat. Roszczeniowi rodzice i bzdurne przepisy odarły nauczyciela z godności i szacunku. Kolejne rządy nie zwiększały płac zostawiały pseudokomuprzywileje. Uzdrowienie to trudne zadanie, trzeba szybko zreformować szkolnictwo, pozbyć się słabych, godnie płacić dobrym i sprawić by znowu nauczyciel był szanowany. To w interesie przyszłego pokolenia inaczej czeka nasze dzieci czeka słaba edukacja i praca w montowniach lub ucieczka na fizyczne ćwiczenia na zachód za godziwą kasę. Mam wrażenie , że rządzącym o to chodzi , głupkami łatwiej sterować i podnosić łapkę za kolejne +. Stare sprawdzone metody prosto ze wschodu tam dawali talony na wszelkie dobra. Skończy się kasa wprowadza talony dla "Grzecznych".

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx6 
  • +33

    zaratustra83

    13.04.2019, 13:24

    Reforma

    Ale nauczycielom nie chodzi o reformę szkolnictwa tylko o większe płace i tu pies jest pogrzebany. Rodzice mają roszczenia i słusznie bo płacą za nauczanie ich dzieci. Pieniądze na szkolnictwo nie pochodzą z Marsa czy Księżyca tylko z podatków jakie płacą rodzice. Na każde dziecko szkoła dostaje kasę, o tym wielu nie wie. Meritum sprawy jest Karta Nauczyciela jaka mówi o przywilejach tej grupy zawodowej ale nic nie wspomina o wymaganiach jakie mają spełniać nauczyciele by te przywileje otrzymać. Wymogi wiekowe to nie są żadne wymogi. Do puki istnieje Karta Nauczyciela szkolnictwo będzie pełne miernych i biernych jacy chcą tylko kasy do korytka. Nauczyciel jaki wykazuje inicjatywę, stara się, osiąga wyniki, nie jest rozliczany z rezultatów więc po co ma się starać? Gdy nauczyciele zastrajkują w celu zniesienia Karty Nauczyciela, gdy wskażą i zażądają rozwiązań jakie realnie poprawią sytuację w szkolnictwie i to w sensie efektów nauczania a nie wypłat nauczycieli, wtedy i tylko wtedy będą mogli liczyć na naturalne wsparcie rodziców i uczniów. Jeżeli nauczyciele lubię mówić o ciężkiej pracy niech zatrudnią się w korporacjach, handlu, usługach gdzie nikt nie płacze że musi część pracy wykonać w domu. Niestety życie na garnuszku państwa (czyli w sektorze finansów publicznych) odrealnia od tego jak naprawdę wygląda rynek pracy.

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
  • -36

    Mariusz_gość

    13.04.2019, 10:25

    Przyszlosc

    Mówienie że ma się dość strajku przez rodziców świadczy że nie chcą lepszej przyszłości na rozwój kraju lepsze uczelnie lepszy star w życie. Władza która niszczy szkolnictwo prowadzi do zniewolenia obywateli

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx9.xx1 
  • +10

    Ona..._gość

    13.04.2019, 12:31

    ...żadne argumenty ..

    ... jakakolwiek próba przekonaniu ludzi, dla których szczytem życiowego sukcesu jest etacik w Eaton, Flex lub inny Dovista, do oczywistych racji zawsze spali na przysłowiowej panewce. Nie są w stanie ogarnąć swoim intelektem, że to nie przepychanie z klasy do klasy, ale rzetelna nauka ścieli czerwony dywan w drodze do kariery zawodowej i życiowych sukcesów. Dlatego też żaden racjonalny argument nie zmieni ich sposobu postrzegania świata! Telewizyjny serial, plotki z sąsiadami i kilka piw dla kurażu, a nie godzinka poświęcona książce stała się synonimem Polski powiatowej zarówno geograficznie, jak i mentalnie...

    Cytuj
    IP: 37.47.xx2.xx5 
    +14

    Szkolnictwo w _gość

    13.04.2019, 16:10

    Polsce

    Jest na poziomie niskim od dekretu Stalina.Żadna wyższa uczelnia nie ma sukcesów na Świecie.Ostatnie dwie dekady nic nie wniosły nowego oprócz bałaganu.Jakby był rerset w 89 to Polska byłaby na innym miejscu w Świecie.Ale resetu nie było.I nie da sie tego naprawic 3 lata.

    Cytuj
    IP: 94.254.xx8.xx2 
  • uczen_gość

    13.04.2019, 10:25

    uczen

    nauczyciel powiniec pracować za darmo, jak ksiądz, to jest misja!

    Odpowiedz
    IP: 158.116.xx5.xx1 
  • +31

    Pik_gość

    13.04.2019, 11:02

    Nie znam księdza, który pracuje za darmo. Co więcej. Nie znam biednego księdza

    Cytuj
    IP: 94.254.xx8.xx4 

    Ona..._gość

    13.04.2019, 12:41

    dokładnie tak, jak...

    .... osobnik zajmujący się opowiadaniem kocopałów w senacie :) przynosząc wstyd pewnej zacnej grupie zawodowej!

    Cytuj
    IP: 37.47.xx2.xx5 
    -7

    ooooooo_gość

    13.04.2019, 15:41

    i molestować tak jak oni ?

    Cytuj
    IP: 109.207.xx6.xx1 

    ahahaha_gość

    14.04.2019, 08:00

    Uśmiałem się a zarazem w ryja bym ci dał a mianowicie za to że klecha pracuje za darmo jesteś przerażoną owieczką dymaną w dupe

    Cytuj
    IP: 109.207.xx6.xx2 
    +9

    BB_gość_gość

    14.04.2019, 23:46

    A jaki ksiądz pracuje za darmo???? W szkole za katechezę mu płacą! Za ślub -płacą,za msze św, -płacą,za pogrzeb -płacą,za chrzest.bierzmowanie.komunię etc. też!!!

    Cytuj
    IP: 78.88.xx7.xx0 
    -4

    Zołza_gość

    18.04.2019, 08:00

    Misją nie da się dzieci nakarmić. Nauczycielskie dzieci też mają potrzeby. Misją w imię czego. Zapraszam do pracy w szkole, jeżeli jest tam tak cudownie. Nic się nie robi i kupę kasy się za to dostanę. Chętnie przyjmę, tylko na 1 tydzień

    Cytuj
    IP: 188.146.xx2.xx1 
  • +33

    gosc_gość

    13.04.2019, 10:34

    Widzisz strajkuje ale czy Ty to widzisz

    Ja tego nie rozumiem. Dlaczego protest nie może uderzyć w rząd tylko najbardziej odczuwają go rodzice i dzieci ? Skoro jesteście tacy wykształceni i nie docenieni to właśnie daliście popis, że nawet protestu nie potraficie zrobić tylko żebracie o atencje. Jeżeli prawdą się okaże, że celowo opóźnicie wyniki matur sądzę, że maturzyści i rodzice tych dzieci tak łatwo wam tego nie odpuszczą. Więc myśle, że to odpowiedni czas na przemyślenia .

    Odpowiedz
    IP: 31.0.xx2.xx9 
  • -25

    Kay_gość_gość

    14.04.2019, 18:54

    A ucz się z dzieckiem w domu, kto zabroni? Zapoznaj się z podstawą programową i do książek, Zobaczysz, że aby się przygotować do zajęć i je przeprowadzić trzeba mieć wiedzę interdyscyplinarną i spędzić nad tym dużo czasu.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx2 
    -4

    Zołza_gość

    18.04.2019, 08:02

    Strajk z założenia musi być uciążliwy. Strajkowaliśmy wcześniej. I co? Nic

    Cytuj
    IP: 188.146.xx2.xx1 
  • -18

    jajajaja_gość

    13.04.2019, 11:26

    "zmieńcie prace albo weźcie się za siebie bo mnie krew za chwile zaleje" Jak nauczyciele nie powinni strajkować, bo mają za dobrze, to nie wysyłajcie dzieci do publicznych placówek. Zapiszcie dzieci do prywatnej szkoły, a jak nie stać Was na prywatną szkołę, to zmieńcie pracę!

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx7.xx9 
  • +15

    Hazik_gość

    14.04.2019, 12:28

    a owszem zapiszemy

    Ale kasę z naszych podatków przyniesiesz nam osobiście,każdemu te słynne już 50 zeta plus koszty utrzymania wszystkich urzędasów każdego szczebla,każdemu płacącemu na was po kolei.

    Cytuj
    IP: 78.88.xx5.xx9 
  • +25

    były uczeń _gość

    13.04.2019, 11:28

    " ... mam dość odrabiania lekcji codziennie po 3 godziny z moim dzieckiem, które nie rozumie podstaw np matematyki ... ... kiedy ja chodziłam do szkoły to uczyliśmy sie wszystkiego na lekcji , nie w domu ... " Dzięki temu, że robiłaś/eś wszystko w szkole musisz teraz rozwiązywać zadanie z matematyki przez 3 godziny. Normalnie zajmuje to ok minuty. Ja miałem zadawane do domu i za swoje dzieci nie muszę nic robić, wystarczy że im wytłumaczę jak to zrobić :)

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx1.xx5 
  • +1

    Ona..._gość

    13.04.2019, 12:37

    ...no dobrze, ale...

    ...Ty nie poświęcasz drogocennego czasu na obejrzenie 1984 odcinka serialu, tylko pochylasz się nad dzieckiem i pomagasz! Po prostu kochasz swoje potomstwo!

    Cytuj
    IP: 37.47.xx2.xx5 
    +10

    Nnn_gość

    13.04.2019, 21:36

    Co za bzdury. W domu się było trzeba dużo uczyć. I zadawane lekcje też były. Zapomniał wół jak cielęciem był. Nie wiem może ja do złych szkół chodziłam, gdzie było trzeba się uczyć i lekcje odrabiać.

    Cytuj
    IP: 37.47.xx9.xx0 
    -4

    Kay_gość_gość

    14.04.2019, 18:59

    3 godziny na podstawy matematyki?? Nie rozumiem, jak można nie umieć pomoc dziecku na podstawach?? Co robiłeś w szkole, gdzie była naturalna potrzeba poznawcza?? Moje dzieci radzą sobie same, jest nadzór i korekta, a mój drugoklasista rozwiązuje proste zadania z ułamkami zwykłymi, a sześciolatka dodaje w słupku bez przenoszenia .... Jak widzisz nauka nie odbywa się tylko w szkole.

    Cytuj
    IP: 109.207.xx7.xx2 
  • +4

    TR_gość

    13.04.2019, 11:40

    Czy mi się wydaje, ale coś z tym politycznym strajkiem nie haloo, skoro strajkuje cała tczewska "Solidarność" z powiatową radną z PiS Barbarą Kamińską na czele. Im też przyświeca idea konfliktu z PiSem? Zaś najśmieszniejsze, że wszelkie badania pokazują, że tak naprawdę poparcie i sprzeciw wobec strajku meandrują od tygodni wokół błędu statystycznego, a prorządowe media trąbią, że spada poparcie. Ci co byli przeciw są przeciw, ci co byli za są za.

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx6.xx0 
  • -10

    Polak_nie_pisior_gość

    13.04.2019, 14:14

    Ludzie, nie dawajcie się manipulować

    Jak Policja strajkowała, to wszyscy byli zadowoleni, bo mandatów nie wystawiała. Nauczyciele też mają prawo strajkować, tak jak każdy obywatel w wolnym kraju.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx6 
  • +23

    Lena_gość

    13.04.2019, 14:46

    Strajk

    Jak dla mnie ten strajk i dzisiejsi nauczyciele to jedna wielka porazka. Strajkujcie sobie ok ale w wakacje !!!!. Jesli rodzic nie posle dziecka do szkoly ma problemy a teraz dzieci moga siedziec w domu ? Chcecie zarabiac wiecej zmiencie prace bo jak narazie 50% Waszej pracy robimy z dziecmi w domu bo większość z Was tlumaczy sie ze 45min lekcji to za malo i wszystko zwalacie na program . kedys tez obowiazywal program w klasach bylo po 30 uczniow nie po 25 lekcja tez trwala. 45 min i nauczyciel byl w stanie sprawdzic obecnosc wytlumaczyc i poprowadzic lekcje a teraz co niektórzy maja z tym problem

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx5.xx6 
  • +13

    Barbara_gość

    14.04.2019, 15:39

    praca n-li

    Odpowiem panu konkretnie , na prostej sytuacji w sali , kiedyś dziecku starczyło 10 minut na przepisanie czegoś lub napisanie tekstu , a teraz 20 albo i więcej. Efekt tabletów i braku czytania. i braku ćwiczeń w domu , u niektórych zaznaczam.

    Cytuj
    IP: 109.197.xx0.xx8 
    +4

    mama_gość

    17.04.2019, 10:29

    Dziś nic nie jest jak kiedyś, kiedyś wszystko było inne, dzieci, rodzice, dyscyplina, szacunek do ludzi starszych, na stanowisku, dystans, a teraz PAJDOKRACJA. Dzieci rządzą w domu i chciałyby w szkole, gdzie dochodzi często do konfliktów, bo każde chciałoby swoje rządy wprowadzić a pani go nie rozumie, bo się uwzięła, bo w domu grzeczne, bo...., bo......, bo....

    Cytuj
    IP: 83.21.xx3.xx1 
  • +1

    Gość_gość

    13.04.2019, 15:16

    Takie słowa jak tu zacytowano można przeczytać na Facebooku. Jestem za tym by nauczyciele pracowali od 7do 15 chociażby. Jednak wówczas proszę by zebrania odbywały się np o 14 a i rady pedagogiczne nie były później. Chciałabym o 15 wyjść z pracy, zamknąć drzwi i nie robić nic co byłoby związane z pracą. Żadnych wycieczek no chyba że ktoś złoży się na nadgodziny

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx8.xx4 
  • -6

    człowiek bez nicka_gość

    15.04.2019, 09:41

    masz sz***o wycieczkę za darmo i jeszcze mamy ci płacic za nadgodziny? kpisz sobie kodziaro?

    Cytuj
    IP: 178.183.xx4.xx5 
    +4

    Ala_gość

    17.04.2019, 07:51

    Drodzy Nauczyciele

    Ale każdy dzień ferii, dni obecnie wolne w szkole - jak na przykład 2 maja, siedzicie na tyłku w szkołach. Nie ważne, że nie ma dzieci. Między świętami, a sylwestrem również. Jeśli to dla Was bez sensu (zgadzam się), to te dni "odpracowujecie" na zebraniach, radach i wycieczkach - w przeliczeniu na godziny, nie na dni. Oczywiście za nadgodziny powinniście dostać pieniądze. Urlop macie w wakacje, ale tu już Wasz problem, bo taki zawód wybraliście. Dodatkowo nauczyciele powinni podlegać ocenie, jak w każdej normalnej firmie i na tej podstawie podwyżka lub jej brak. Dość ochrony dla słabych nauczycieli. Za wykorzystywanie własnego sprzętu - komputer, drukarka (jeśli szkoła nie zapewnia odpowiedniej ilości), coś na kształt kilometrówki. A telefonu rodzicom podawać nie musicie, więc proszę bez tekstów typu:"bo rodzice dzwonią i piszą nawet w nocy".

    Cytuj
    IP: 178.235.xx1.xx5 
  • +20

    Nauczyciele_gość

    13.04.2019, 16:02

    Mają o

    Niebo lepiej jak za poprzedniej władzy.Wówczas zamykano szkoły dodano 2 darmowe godziny a nauczyciel bał sie o posade dlatego nie strajkował o podwyżke a Broniarz i spółka żył na koszt państwa i zarządowi ZNP było jak w niebie.Ale kolesiostwo sie skończyło.A część nauczycieli niestety dało sie wciągnąć w te gierki opozycji.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx8.xx2 
  • +29

    liza123_gość_gość

    13.04.2019, 18:33

    a dlaczego

    sprzedawcy nie zaczną strajkować pracują nie raz po 50 godzin tygodniowo i ledwo 2000 tysiące zarabiają Ponadto użerają się z wiecznie niezadowolonymi , marudzącymi klientami Przychodzę często po 12 godzinach zmęczona że padam z nóg i co zastaję tonę lekcji bo córki niestety nie rozumieją fizyki matematyki czy chemii Wtedy najpierw ja siedzę godzinę przypominając sobie co i jak a potem około 2 godziny tłumaczenia..Niestety nadchodzi weekend niejednokrotnie pracujący i co sprawdzian z historii przyrody w poniedziałek i znowu siedzenie uczenie ....Więc jako rodzic i sprzedawca też chętnie będę strajkować Niech nauczyciel popracuje trochę fizycznie chociaż przez m-c i zarobi tyle co ja. Na pewno chętnie wróci na swoją ciepłą posadkę za dotychczasowe pieniążki.

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx9.xx6 
  • +18

    TCZEWIAK5

    13.04.2019, 18:58

    No właśnie

    Człowiek, który całe życie jest nauczycielem nie zna innego życia i dlatego narzeka. Naprawdę są trudniejsze profesje jak choćby praca w sklepie czy na produkcji po przeszło 200h miesięcznie. Do tego dochodzą jeszcze lekcje, które nauczyciele żądają do domu...Rodzicom!!!

    Cytuj
    Uż. zarejestrowany 
    -1

    dad_gość

    16.04.2019, 21:22

    Chińczycy tak robili

    Za czasów rewolucji kultoralnej wysylali nauczycieli i naukowców ma wieś do pracy fizycznej. Czy to nie jest powszechna niechęć do mądrych wyrażana przez mniej mądrych?

    Cytuj
    IP: 5.173.xxx.xx7 
  • +21

    TCZEWIAK5

    13.04.2019, 18:55

    Nauczycielski blamaż

    Zacznę może od tego, że ten strajk to przedwyborczy hepening polityczny. Przez lata nauczyciele mogli pomarzyć o podwyżkach. PO miała ich prosto w odbytnicy. Pan prezes Broniarz siedział cicho i brał szmal za swoje olewanie tematu. Zmieniła się władza i..? Dalej siedział cicho. Działał za to w sferze polityki antyrządowej. Nagle w przededniu wyborów ZNP wystrzeliło z grubej rury i zażądało od PiS pokutowania za wszystkie lata posuchy płacowej belfrów. Dla mnie sprawa jest ewidentna-polityczna i dlatego nie poprę czegoś takiego. Nauczyciele dali się wmanewrować w niezłe szambo. Aż wstyd, bo mówimy tutaj o inteligentnych, wykształconych ludziach. Z drugiej strony, jak podwyżki płac mają wpłynąć na jakość szkolnictwa??? Nauczyciele będą mądrzejsi? Lepiej będą uczyć? Od tego powinni zacząć. Od rozmów o podstawowych problemach polskiego szkolnictwa, a nie kasy... Wtedy społeczeństwo bardziej przychylnie by ich odbierało. Nauczyciele są jedną z najbardziej uprzywilejowanych grup pracowniczych w naszym kraju! Karta nauczyciela to wielki spis przywilejów; to coś o czym większość może pomarzyć w swojej pracy. To duży benefit. Może i kasa nie jest ogromna, ale coś za coś. Chcecie dojrzeć różnicy? Zatrudnijcie się na miesiąc w markecie. Zostawianie uczniów w najtrudniejszych momentach ich funkcjonowania w szkole to pokaz waszej troski o nich. Poziom poniżej zera.

    Odpowiedz
    Uż. zarejestrowany 
  • -33

    chaplin_gość

    13.04.2019, 19:32

    strajk nauczycieli

    Wszyscy jesteście trole, którzy źle piszą o nauczycielach. Zastanówcie się nad sobą.

    Odpowiedz
    IP: 213.128.xx0.xx2 
  • gosc_gość_gość_gość_gość

    13.04.2019, 20:20

    na wesoło

    tnij.tcz.pl/?u=ac68ce

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx9.xx5 
  • -6

    Do autorki, a raczej autora_gość

    13.04.2019, 23:33

    Daniel B. Przestań już. Nawet płeć zmieniłeś.

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx2.xx6 
  • +1

    Daniel B Daniel Brandt_gość

    14.04.2019, 00:12

    Zmiana płci.

    Oswiadczam, że ja Daniel Brandt nigdy nie posunął bym się do pratyk o które jestem posadzany przez odważnego anonimowego autora oceniającego mnie komentarza. Ujawnij sie i daj szansę aby rozstrzygnął to sąd. Zawsze walczę z otwartą przyłbicą. Proszę ujawnij się ja nie kopię leżących kazdy ma prawo się pomylić. Mam tylko i wyłącznie zamiar udowodnić Ci o swojej niewinności. Chodzi mi tylko o prawdę. MASZ ODWAGĘ???

    Odpowiedz
    IP: 83.25.xx1.xx2 
  • +1

    Pomorzanin_gość_gość

    14.04.2019, 09:09

    Tekst sponsorowany...

    przez MEN iiPiS.

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx3.xx2 
  • +4

    człowiek bez nicka_gość

    15.04.2019, 09:46

    strajk sponsorowany przez PO i komunistyczne ZNP

    Cytuj
    IP: 178.183.xx4.xx5 
  • -2

    Hhjhh_gość

    14.04.2019, 10:05

    Ggg

    A najlepsze jest ze pisowni nizalezy nazakonczeniu strajku bo dzięki niemu rośnie im poparcie a na zaoszczedzonych pensja j zaleje dziura w budzecie PS. Ciekawe z czego uzyja nauczyciele bez pensji w maju skoro są tacy biedni

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx0.xx6 
  • ktoś_gość

    14.04.2019, 11:22

    STRAJKOWAĆ !!!

    Strajkować nawet do przyszłej wiosny, albo 2 lata może jak ten durny system pierdyknie da się w końcu zorganizować edukację jakoś normalnie .Bardzo lubię nauczycieli swoich dzieci trafiły mi się niezłe perełki ale szkoły nie lubię , system jest patologiczny i nie efektywny marnujemy czas i pieniądze a efekty mizerne , nauczanie jest przestarzałe ,programy przeładowane ,olbrzymia biurokracja pensje nauczycieli to jest najmniejszy problem polskiej szkoły .

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx4.xx5 
  • -11

    A._gość

    14.04.2019, 12:00

    Słów kilka o edukacji

    Witam, chciałam również zabrać głos w sprawie edukacji. Wylewamy wiadra pomyj i oszczerstw na nauczycieli. Dlaczego nie na rząd, który co zmiana ministra zmienia rozporządzenia i pomysły na edukację? Szkoła 8 letnia, gimnazjum, znowu 8 letnia. Masa pieniędzy na niepotrzebne reformy. Pomyślcie Państwo, kto jeździ z dziećmi na wycieczki, biwaki, przygotowuje do lekcji ciekawe pomoce, które wykonuje z własnych pieniędzy i w wolnym czasie. Myślę, ze nauczyciel wolałby mieć ewidencjonowany czas pracy, bo już dość ciagłego ubliżania, że nieroby i tylko 18 godz. - rady, sprawdziany, przygotowanie do zajęć, kartkówek.A nauczyciele przedszkola - 25 godz.... To tylko podstawowe godziny. Masa dokumentacji. Widzimy tylko efekt końcowy, cieszymy się z sukcesów uczniów a ile wkładu było nauczyciela... Dzisiaj o tym zapominamy.

    Odpowiedz
    IP: 95.40.xx6.xx8 
  • -1

    lILI_gość

    14.04.2019, 13:27

    Solidarna z nauczycielami

    Zawód pedagoga jest jednym z najbardziej niewdzięcznych zawodów na świecie. Uczysz wbrew temu, którego uczysz. (...) I jeśli w tym zawodzie jest coś z powołania, to to, że uczysz pomimo wszystko wytrwale, wiedząc, że zostaniesz doceniona przez ucznia dopiero w przyszłości. (Z. Kucówna) Cóż więcej dodać. Jednak oglądając "Wiadomości" ludzie myślą tylko o "Sanatorium miłości" i muralu Martyniuka. Przykre.

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xx2 
  • +7

    człowiek bez nicka_gość

    15.04.2019, 09:50

    wiesz co jest przykre, ze takie tępe dzidy cały czas nie rozumieją sedna sprawy...zostało to już sto razy napisane, tysiąc powiedziane, ale dla Ciebie powtórzę to jeszcze raz...to jest tylko i wyłącznie strajk polityczny...nauczyciela strajkują z pięknym hasłem na ustach "walczymy o dobro dzieci" a na transparentach "chcemy podwyżek"!!

    Cytuj
    IP: 178.183.xx4.xx5 
  • +6

    Obywatel _gość_gość

    14.04.2019, 14:00

    Strajk

    To tylko Ci co strajki robią to są POwcy co za czadu PO nic nie było a teraz kożystaja z zapomogi 500+ i jeszcze chce podwyżkę po zwalniać i do biedronki zatrudnić jak oni nawet nie przepracóją 8 godzin to o czym gadać za robote nie roby sie wziąść powcy zlodzieje.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx4.xx1 
  • +6

    człowiek bez nicka_gość

    15.04.2019, 09:53

    hehe, niezła prowokacja, ze niby wyborca PISU to człowiek głupi, prosty i piszący z tak rażącymi błędami...zapewniam Cie synku, ze wielu inteligentnych ludzi popiera PIS, natomiast PO popierają ludzie, którzy chcą uchodzić za inteligentnych, ale nimi nie sa...przpomne tylko "tych młodych wykształconych z wielkich miast"...smiac mi się chce jak na Was patrze

    Cytuj
    IP: 178.183.xx4.xx5 
  • -2

    Tczewianka_gość

    14.04.2019, 14:25

    Słusznie strajkowac.

    Wspieram protest nauczycieli o godne warunki życia i adekwatne do wykształcenia zarobki. Nie zgadzam się z listem. Rodzice niepotrzebnie siedzicie z dzieciakami po tyle godzin. To jest dziecka zadanie domowe. Ja z moją Corka siedzę zero godzin. Ona wie że sama musi to zrobić. Jak nie zrobi będzie 1 lub minus. Nie wysluguje się mną jak co niektóre pociechy. Często rodzice w młodszych klasach robią wszystko za dzieci a potem w starszych klasach jest szok. Uwaga drodzy zbyt ambitni rodzice. Dziecko nie musi mieć samych piątek i Szostek. Ma prawo dostać 2,3,1. Ma prawo nie wiedzieć, zapomnieć. Nie odrabiajmy lekcji za dziecko. To że z lekcji nie pamięta wszystkiego.? Tu jest inny problem. Zbyt liczne klasy.

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx5.xx8 
  • +12

    Obywatel RP_gość

    14.04.2019, 14:36

    Może zamienic podwyżkę na bon żywnościowy do biedronki i raz w roku tonę węgla. Moja siostra jest nauczycielem i cieszy się że może dzięki temu strajkowi, będzie mogła odpocząć od corocznych wakacyjnych wypadów do Egiptu, a poleci na Dominikane. Trzymam kciuki. Już wplacam zwrot skarbowki na specjalne konto dla poszkodowanych nauczycieli, może moja cegielka uratuje komuś wakacje. A teraz muszę już zbierać się na nocke, bo jak sie spóźnię to mi zabiorą dodatek 200zl premii. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 83.13.xx1.xx9 
  • -6

    combo_gość

    14.04.2019, 20:11

    Co za głupoty!

    Cytuj
    IP: 77.113.xx9.xx2 
  • +7

    Iwona14_gość

    14.04.2019, 15:59

    Gość

    Za 18 godzin pracy,wolne w okolicy świąt , ferie,2 miesiace wakacji ,płatne zastępstwa nauczyciele zarabiają stosowanie.W innych firmach nadgodziny to wolontariat i wierzcie mi , źe nie tylko nauczyciel musi przygotować się w domu do swojej pracy.Pracujecie tak naprawdę na pół etatu .Nie przesadzajcie!Zawsze jest czs na zmianę,jeźeli tak Wam strasznie mało płacą.

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx8.xx4 
  • -12

    vip_gość_gość

    14.04.2019, 17:42

    Tego się już po prostu nie da cztać, wszyscy jak mantrę powtarzają to samo - 18 godz., wakacje, ferie itp, itd. Ludzie zatrudnijcie się na tydzień w szkole i zobaczcie jaka naprawdę jest rzeczywistość nauczyciela i polskiej szkoły, reformowanej co zmiana kadencji w sejmie. Gdyby nie nauczyciele polski system edukacji już dawno by się posypał. To nauczyciele są sponsorami polskiej edukacji- to oni z własnych pieniędzy kupują materiały do zajęć. Pracują na własnym sprzęcie- kazda przedszkolanka ma w domu ksero, laminarkę i inne przybory. Kupione za swoje pieniądze- często na raty. Czy sprzedawca, żeby w sklepie kręcił się interes przynosi z domu swoje towary i wystawia je na półki? Raczej nie, czy do fabryki żeby szła produkcja robotnik we własnym zakresie organizuje materiały ? Na pewno nie! A nauczyciel? Wychodzi obładowany siatami z domu do pracy bo chcąc dziecko nauczyć, zainteresować tematem musi mu je uatrakcyjnić. Nauczyciel jest wolontariuszem zdecydowanie bo większość działań podejmuje już po godzinach i za darmo, często jeszcze dokłada do interesu bo kto jak nie wolontariusz płaci opiekunce żeby zajęła się jego dzieckiem, gdy on sam, za darmo wyjeżdża z dziećmi na kilka dni. Takie są realia, ale chyba większość spoleczeństwa nigdy się nad tym nie zastanawiała. Nauczyciele też są rodzicami, kto z Państwa przekłada interes obcych dzieci nad własne? Nie znam takiego rodzica! Jeśli podjęli strajk to również z troski o przyszłość własnych dzieci bo chyba są najbardziej zorientowani co w tym, aktualnym systemie szwankuje.

    Cytuj
    IP: 31.0.xx4.xx7 
  • +1

    Dikembe_Mutombo_gość_gość

    14.04.2019, 19:58

    na 100% z nauczycielami

    "Zmieńcie pracę"? Droga Pani, jeżeli Wszyscy nauczyciele, albo przynajmniej Ci strajkujący, zmienili pracę, to zadań domowych Pani dziecka by zdecydowanie przybyło, bo wątpię, że kogoś w tym kraju interesuje taki wolontariat "dla idei". Proszę mieć pretensje o podstawę programową do autora, czyli MEN, a nie do nauczycieli, którzy w krótkim czasie mają wg Pani Zalewskiej nauczyć dzieci wszystkiego (czyli niczego). Mnie tez krew zalewa, jak słyszę, czy czytam teksty, ktore za stan polskiej edukacji obwiniają nauczycieli. Ktoś kto prawi takie kocopoły nie ma zielonego pojęcia, jak funkcjonuje Nasz system oświaty....i żeby nie było - nauczycielem nie jestem, bo cytując jeden ze skeczy "Smailów" - "wolontariat mnie nie kręci".

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx6.xx1 
  • +6

    Gosia _gość

    14.04.2019, 22:53

    Strajk

    Noc dodać nic ująć, olali nasze dzieci i tyle. Mogli w wakacje strajkowac ale lepiej jest zostawić dzieci wtedy gdy najbardziej są im potrzebni a w wakacje odpoczywać.....

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx3.xx1 
  • +5

    fiufiu_gość_gość

    15.04.2019, 07:37

    po nauczycielach przyjda inni

    Zgadzam się z artykułem. Juz od kilku dni siedze w domu z dziecmi a mam tyle pracy..Nie wiem dlaczego nam sie obrywa rykoszetem. Moje dzieci to przedszkolaki a i tam strajkuja. Te tępe dzidy w przedszkolu nawet nie potrafia zaopiekowac sie dobrze przedszkolakiem a chca podwyzke. Skandal.

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx5.xx6 
  • -5

    yhy_gość

    15.04.2019, 09:46

    Trzeba było zapisać dzieci do przedszkola prywatnego. Moja córka chodzi do prywatnego i tam nie strajkują. No ale nie ma jak przedszkole za darmochę, c'nie??? Widzisz, ty też masz opcje zmiany, taką samą jak nauczyciele ze zmianą zawodu.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • +8

    rodzic_gość

    15.04.2019, 08:02

    Nie popieram

    Chciałam bardzo podziękować pracownikom przedszkola, do którego uczęszcza mój syn za to, że nie strajkują. My z mężem pracujemy (po 40 godzin tygodniowo!) i nie byłabym w stanie zapewnić mu opieki na czas strajku. Wiem, że w przedszkolach odbywają się zajęcia opiekuńcze, ale w praktyce wygląda to tak, że dzieci siedzą jak w przechowalni i nie dostają jedzenia, bo kuchnia strajkuje. Przez 2-3 dni można to wytrzymać, ale odwlekanie w nieskończoność to już przesada. Starsza córka ma teraz 2,5 tygodniową przerwę od szkoły, na szczęście może już zostać sama w domu. Ale nikt mi nie powie, że nauczyciele mają źle. Kto mi zrobi płatną dwutygodniową przerwę od pracy plus wakacje, ferie, weekendy, święta? Ja muszę podzielić sobie 26 dni na cały rok! I jeszcze te teksty, że robicie to dla naszych dzieci. A czy te zakłócenia podczas egzaminów to też dla dobra dzieci? Straszenie maturzystów tez dla ich dobra?

    Odpowiedz
    IP: 83.238.xx5.xx2 
  • -3

    yhy_gość_gość

    15.04.2019, 10:02

    Można wziąć płatną opiekę z ZUS i zająć się dzieckiem na okoliczność strajków. A co do "płatnych przerw" i urlopów Po 1. za strajk się wynagrodzenie nie należy (odsyłam do ustawy o sporach zbiorowych), po 2. nauczyciel nie może wziąć urlopu wypoczynkowego w trakcie roku szkolnego poza wakacjami i feriami - nie ma opcji jak ty - podzielisz sobie 26 dni (proszę sprawdzić Kartę Nauczyciela). Nie ma opcji, że weźmie urlop bo trzeba naprawić awarię w domu, przypilnować fachowców, pojechać do Ikei, pójść prywatnie na badanie. W dodatku Dyrektor szkoły może ten urlop skrócić bo może kazać nauczycielowi brać udział np. w jakimś szkoleniu czy egzaminie. Po 3. Ty pracujesz 40 godz. tygodniowo wracasz do domu i masz czas dla rodziny - nauczyciel poza pensum musi sprawdzić pracę ucznia, przygotować się do lekcji, zorganizować wywiadówki, brać udział w radzie pedagogicznej. To są wszystko czasochłonne czynności, za które Ty byś dostała dodatek za nadgodziny, tj. coś do czego nauczyciel nie ma prawa. Na koniec powiem tak - dobry nauczyciel to zadowolony nauczyciel, a w interesie naszych dzieci jest bycie pod opieką dobrych nauczycieli. Pozdrawiam.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • -6

    luk_gość

    15.04.2019, 08:15

    Skoro nauczyciel ma zmienić pracę, jeśli mu za malo - to ty też mozesz... Jesli wszyscy zmienią pracę na inną, to kto bedzie uczył Wasze dzieci? pewnie tak jak teraz.... telewizja i internet.

    Odpowiedz
    IP: 195.117.xx5.xx7 
  • +8

    T_gość_gość

    15.04.2019, 09:53

    .

    Nie wiem co cię tak dziwi z tą zmiana pracy, ludzia aby sobie polepszyć po prostu zmieniają ja na lepszą. A kto bedzie uczyl dzieci?są jeszcze nauczyciele którzy nie ostapili od uczniów i ci co byli zwalniani masowo(pamiętasz? Nie strajkowałaś/eś) oraz nowy narybek w zawodzie. Nie martw się, szkoły przetrwaja z wami lub bez was i beda działać. Nie ma przymusu uczycielu. Ten strajk obnażył ten zawód, a karma do was wróci. Wg. Mnie jest juz pewne ze uczyciele stracą na tym strajku, ludzie mają już dość.

    Cytuj
    IP: 31.0.xx9.xx4 
    -6

    yhy_gość_gość

    15.04.2019, 10:06

    "Nowy narybek" - czyli nauczyciel bez doświadczenia za 1900 zł miesięcznie, który idąc Twoim tokiem rozumowania będzie nauczycielem tymczasowo, bo jak założy rodzinę i wyprowadzi się już od rodziców to za takie pieniądze w zawodzie nie zostanie. Nie wiem jak ty, ale wolałbym nie posyłać dziecka do szkoły gdzie są sami tacy nauczyciele (i bez urazy dla tych młodych ludzi bo ich rozumiem). Każcie im jeszcze wyjeżdżać, to będzie jak z lekarzami specjalistami - wszyscy wyjadą, a nasze dzieci będą nauczać Ukraińcy.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • +10

    gość _gość

    15.04.2019, 12:37

    strajk nauczycieli

    Dużo trzeba zmienić w oświacie, przede wszystkim aby nauczanie było na wyższym poziomie to zatrudnianie nauczyciela powinno odbywać się w drodze konkursu a nie po koneksjach. Zobaczcie kto pracuje w tczewskich szkołach sami "pociotkowie". Następnie zakazałabym pracować nauczycielom na kilku etatach, ja pracując 40 godzin tygodniowo nie jestem wstanie pracować drugie tyle a nawet połowę etatu w tygodniu dodatkowo, a nauczyciel daje radę nawet 2,5 etatu obskoczy w tygodniu. Czy taki nauczyciel jest wstanie wykonać swoją pracę na 100%? chyba nie. Fakt młodzi nauczyciele zarabiają mało,ale każdy z nas na początku kariery zawodowej zarabiał mniej niż doświadczony pracownik, też mam wykształcenie wyższe i że względu na brak pracy w moim zawodzie pracuję fizycznie i zarabiam za 40 godzin pracy netto 2150 zł, jestem na początku drogi zawodowej i nie marudzę, że mało.ciesze się, że mam pracę.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx0 
  • +8

    ._gość

    15.04.2019, 12:55

    ""Nowy narybek" - czyli nauczyciel bez doświadczenia za 1900 zł miesięcznie, który idąc Twoim tokiem rozumowania będzie nauczycielem tymczasowo, bo jak założy rodzinę i wyprowadzi się już od rodziców to za takie pieniądze w zawodzie nie zostanie. Nie wiem jak ty, ale wolałbym nie posyłać dziecka do szkoły gdzie są sami tacy nauczyciele (i bez urazy dla tych młodych ludzi bo ich rozumiem). Każcie im jeszcze wyjeżdżać, to będzie jak z lekarzami specjalistami - wszyscy wyjadą, a nasze dzieci będą nauczać Ukraińcy."

    Podwyżki zostały zaproponowane i przyjete przez część środowiska, nauczyciele nie biorący udział w strajku bardzo sie cieszą ze wreszcie po dlugim zamrożeniu wynagrodzeń sa leprze warunki płacowe. Proszę urealnić swoje oczekiwania gdyż są one oderwane od możliwości, ponadto rząd deklaruje następne powyżki w kolejnych latach i pieniedzy na wiecej nie ma. Osoby wykształcone piwinny to rozumieć. Nie do zaakceptowania jest tak roszceniowa postawa, nierealne postulaty oraz odejście od uczniów w ważnych dla nich i ich rodziców czasie. Tego ostatniego ludzie długo nie zapomna. Ponadto prosze nie wprowadzac w blad podajac kwote podstawy. Prosze podać kwote roczna z pit od procodawcy podzielona przez 12 mieś. Nie wspominam o ilości płatnych urlopow itd. p.s. pracacuje jako pracownik biurowy, bardzo czesto zabieram prace do do domu, nie mam za to nadgodzin i nie placze z tego powodu, wiec ten argument jest nie trafiony.

    Odpowiedz
    IP: 94.254.xx3.xx1 
  • +7

    gość_gość

    15.04.2019, 13:58

    "Można wziąć płatną opiekę z ZUS i zająć się dzieckiem na okoliczność strajków. A co do "płatnych przerw" i urlopów Po 1. za strajk się wynagrodzenie nie należy (odsyłam do ustawy o sporach zbiorowych), po 2. nauczyciel nie może wziąć urlopu wypoczynkowego w trakcie roku szkolnego poza wakacjami i feriami - nie ma opcji jak ty - podzielisz sobie 26 dni (proszę sprawdzić Kartę Nauczyciela). Nie ma opcji, że weźmie urlop bo trzeba naprawić awarię w domu, przypilnować fachowców, pojechać do Ikei, pójść prywatnie na badanie. W dodatku Dyrektor szkoły może ten urlop skrócić bo może kazać nauczycielowi brać udział np. w jakimś szkoleniu czy egzaminie. Po 3. Ty pracujesz 40 godz. tygodniowo wracasz do domu i masz czas dla rodziny - nauczyciel poza pensum musi sprawdzić pracę ucznia, przygotować się do lekcji, zorganizować wywiadówki, brać udział w radzie pedagogicznej. To są wszystko czasochłonne czynności, za które Ty byś dostała dodatek za nadgodziny, tj. coś do czego nauczyciel nie ma prawa. Na koniec powiem tak - dobry nauczyciel to zadowolony nauczyciel, a w interesie naszych dzieci jest bycie pod opieką dobrych nauczycieli. Pozdrawiam."

    Po pierwsze: który pracodawca zrozumie, że nie będzie mnie przez tydzień/ dwa tygodnie/ miesiąc w pracy, ponieważ przedszkole jest zamknięte? Takie rzeczy niestety tylko w bajkach się zdarzają. Cierpliwość pracodawcy też ma swoje granice. Po drugie: taki zasiłek wynosi 80% wynagrodzenia (nie mylić z rocznym zwolnieniem nauczyciela płatnym 100%). Przypominam, że zasiłek płatny 100 % to 2 dni w roku na dziecko (nie na rodzica), więc gdyby moje przedszkole strajkowało, to już dawno bym ten zasiłek wykorzystała. Po trzecie: prawidłowo, że za strajk się wynagrodzenie nie należy, gdy się nie pracuje to się nie zarabia - proste. Po czwarte: nauczyciele nie mogą brać urlopów w trakcie roku, więc co chwila są na zwolnieniach lekarskich - taka prawda. Poza tym gdy kończy się pracę o 11 lub 12 to sorry, ale wszystko załatwisz. Po piąte: proponuję, aby nauczyciel podzielił sobie 26 dni urlopu na cały rok, ciekawe co wyjdzie z tego rachunku. Po szóste: czy nauczycielom się wydaje, że tylko ich zawód wymaga specjalnego przygotowania? Kierowca musi sprawdzić trasę przed wyjazdem, pracownik produkcji zrobić przegląd maszyn, pracownik administracji ciągle się szkolić także poza godzinami pracy. Po siódme: do tej pory wydawało mi się, że dobry nauczyciel to taki, który kieruje się dobrem dzieci, a nie taki, który jest zadowolony, bo ma pełny portfel!

    Odpowiedz
    IP: 83.238.xx5.xx2 
  • +1

    yhy_gość

    15.04.2019, 14:21

    "uśmiech bombelka najlepszom zapłatom" - szkoda słów.

    Cytuj
    IP: 78.31.xx6.xx0 
  • -6

    gośka_gość

    15.04.2019, 14:50

    poparcie dla nauczycieli

    Przeraża mnie fakt ile to jest nienawiści w ludziach, jak można ubliżać, wyzywać, wylewać "wiadro pomyj" na nauczycieli??!! Przecież strajk się skończy czy to za tydzień czy dwa tygodnie i co wtedy wszyscy hejterzy pójdziecie zaprowadzić swoje dziecko do szkoły lub na zebranie i nadal będziecie tacy odważni?! Nikt Wam nie zakazuje, idźcie do szkoły swojego dziecka i powiedzcie w twarz wychowawcy co tak naprawdę o nim myślicie! Nauczyciele trzymajcie się - matka dwójki uczniów!

    Odpowiedz
    IP: 78.88.xx5.xx6 
  • +2

    gosc_gość

    17.04.2019, 08:17

    Tak, pojdziemy powiemy nauczycielom w twarz co o nich myslimy a do konca szkoly nasze dzieci beda gnebione...

    Cytuj
    IP: 84.38.xx0.xx7 
  • -5

    OLA_gość

    15.04.2019, 15:38

    Wszyscy przygotowuja się do pracy...

    Czy aby na pewno? Nie ma co porównywać pracy i przygotowań do pracy przez nauczycieli a np. praca ludzi na produkcji typu flex...

    Odpowiedz
    IP: 83.23.xx3.xx1 
  • -1

    adrian_gość_gość_gość

    16.04.2019, 09:22

    PISowskie trolle sami idźcie pracować do szkoły za 2 tys. Brawo nauczyciele.

    Odpowiedz
    IP: 78.11.xx6.xx8 
  • +10

    kwietniowy_gość

    16.04.2019, 09:40

    strajk nauczycieli

    Ciekawy jestem, czy ci wszyscy, którzy popierają strajk nauczycieli w tej formie, będą na tyle odważni i konsekwentni, by w imię solidarności nie posyłać dzieci na egzaminy gimnazjalny, czy też maturalny?

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx1.xx8 
  • +8

    tukan_gość

    16.04.2019, 12:17

    Rodzice pokażcie klasę.

    Rodzice są odważni, gdy niczego nie ryzykują. Kilka dni dziecka w domu da się przeżyć. Gorzej gdy chodzi o egzaminy, to już tylko wspierają duchowo, ale na bojkot egzaminów czy tez matury to odwagi brak i solidarność się kończy. To samo dotyczy nauczycieli na L4. Niby strajkują, ale bez ryzyka utraty pieniędzy. Hipokryzja.

    Cytuj
    IP: 83.23.xx8.xx9 
    +2

    L4_gość

    18.04.2019, 16:38

    Lewe L4

    Jaki przykład dają nauczyciele swoim uczniom wybierając zamiast strajku L4? Przykład tchórzostwa. Nawet jeśli wywalcza podwyżkę, te 1000 to z postulatu walki o "godność i szacunek"niewiele zostanie. Jak szanować nauczyciela, któremu brakowało odwagi i godności, by strajkować lub uczciwie powiedzieć ,że nie strajkuje. Jak oni chcą dalej wychowywać dzieci.

    Cytuj
    IP: 83.21.xx5.xx5 
  • -2

    juhroczcak_gość

    16.04.2019, 09:53

    Pasja zamiast zapłaty

    Nauczyciele mają pracować za ,, pasję'' a czy jak nauczyciel przyjdzie do sklepu to sprzedawca z pasją da mu produkty za pasję? czy na stacji benzynowej zapłaci za paliwo pasją z którą pracuje tam kasjer, czy pasją zapłaci za wynajem mieszkania gdyż właściciel wynajmuje je z pasji, za media i podatki też będzie mógł zapłacić pasją gdyż właśnie z pasji sa opłaty ustalane? hipokryzja ludzka nie zna granic.

    Odpowiedz
    IP: 194.116.xx0.xx0 
  • +5

    gość_gość

    16.04.2019, 12:06

    Nauczyciele pomyślcie czym zasłużyliście sobie na tak niskie poparcie, muszą być jakieś powody, czy na pewno nie wiecie.... Wystarczy by dziecko traktować zgodnie z tym co nauczacie na początku klasy czwartej i z czego są sprawdziany czyli - Jak powinien wyglądać zdrowy plan dnia ucznia - czas na lekcje, sport, własne hobby i odpowiednie godziny snu. Dziecko mnie pytało ...dlaczego nas tego uczą i oceniają skoro nie przestrzegają..

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx3.xx9 
  • +3

    er_gość_gość

    16.04.2019, 12:24

    edukacja jest za bardzo rozbudowana

    mamy jedan z najbardziej rozbudowanych "edukacji " na swiecie a efektow nie ma , nie ma prestizowych szkol , nie ma nagrod nobla , nie ma odkryc , za to ryje sie berety dzieciom , w ktorym roku byla bitwa pod wiedniem albo pod austerlitz , to pseudo wiedza nic nie daje , dzis kazdy moze sobie otworzyc komputer i sprawdzic , ale nauki jezykow obcych nie ma, wychowanie w spoleczenstwie zamiast pieprzenia bzdur ilu jest oslow w parlamencie powinno uczyc , jak napisac wniosek do urzedu , jak zalatwia sie sprawy , jak wyglada odowlanie od decyzji , jakie pulapki zastawia na nas system bankowy i sadowniczy , nawet dodal bym po dwie godziny samoobrony w szkole , polaczonej z zajeciami sportowymi , religia powinna byc w szkole zniesiona , powinno byc duzo sportu , powinien byc zakaz prac domowych , nie ma absolutnie zadnego sensu zadawanie prac domowych kiedy dziecko moze sciagnac wszystko z internetu , co sie tyczy nauczycieli , dzieci w pierwszych latach powinny posiadac nauczycieli bez wymaganych studiow , osoby po rocznym szkoleniu powinny zajmowac sie dziecmi do lat 10 , powinna byc wprowadzona logika , historia , biologia, geografia fizyka , chemia po godzinie tygodniowo , jezyk polski 2, matematyka 2 , duzo sportu i zajec na swiezym powietrzu , dodatkowo juz w wieku 14 lat soby ktore nie chca sie uczyc powinny moc wybrac zawod i szkolic sie w zawodzie , produkcja dyplo-matolow nic nie daje , sam mialem okazje slyszec pytanie kolezanki polonistki dlaczego samolot leci z angli do polski 3 godz a z powrotem 1 godz , /nie rozumiala zagadnienia zmiany czasu / , dodatkowo mlodzi ludzie powinni moc wybrac sobie zajecia dodatkowe z gotowania czy techniczne , dosc tej teoretycznej nauki bezsesownych rzeczy , np. w obecnej dobie multikulturalizmu mlodzi ludzie powinni dowiedziec sie jak role pelni kobieta w swiecie islamu , zeby mloda dziewczyna wiedziala o co w tym wszystkim chodzi a muzlumanin to nie opalony niepijacy polak tylko osoba z calkowicie innego kregu obyczajowego itp. nie ma za grosz przygotowania mlodziezy do zycia i ksztalci sie nieudacznikow zyciowych , powinny byc wiekszy nacisk szkoly prywatne , gminy zamiast finansowac rzadowego molocha to powinny otwierac swoje szkoly lokalne , ograniczyc urzedasow i kler w szkolach !!!

    Odpowiedz
    IP: 82.28.xx8.xx2 
  • aroczakcabej_gość

    16.04.2019, 13:53

    ale w czym problem

    Prywatne szkoły nie strajkują bo tam nauczyciele godnie zarabiają. Poślijcie dzieci do prywatnej szkoły i po problemie. Jak ktoś powie że nauczyciel ma zmienić pracę by godnie zarabiać to działa to w 2 strony. Niech rodzic zmieni pracę by posłać dziecko do prywatnej szkoły.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx5.xx1 
  • +4

    człowiek bez nicka_gość

    17.04.2019, 11:32

    ale rodzice już płaca horrendalne podatki żeby te leniwe szmaty miały wypłatę, czego nie rozumiesz...pieniądze na wypłaty tych "nauczycieli" nie biorą się z nieba!

    Cytuj
    IP: 178.183.xx4.xx5 
  • -3

    prezes developer_gość

    16.04.2019, 14:12

    73 aparatczyków PIS zarobiło w spółkach Skarbu Państwa 95 milionów tnij.tcz.pl/?u=1d8490 ów!!! Nie pracuą dla pasji???

    Odpowiedz
    IP: 78.11.xx6.xx8 
  • -2

    prezes deweloper_gość_gość

    16.04.2019, 14:13

    tnij.tcz.pl/?u=947844

    Cytuj
    IP: 78.11.xx6.xx8 
  • +1

    EW_gość

    16.04.2019, 17:40

    Strajk

    Mówi się,że przysłowia są mądrością narodu.Jak się źle życzyło drugiemu człowiekowi mówiło się kiedyś "obyś cudze dzieci uczył"

    Odpowiedz
    IP: 84.38.xx2.xx6 
  • +2

    Załamany_gość

    16.04.2019, 20:04

    Ręce opadają

    Smutno czyta Wasze wypociny. Przeszedłem wszystkie szczbele edukacji w naszym pięknym kraju, w tym dwa w Tczewie - gimnazjum i liceum. Prawdą jest, że nauczycieli, którzy mnie czegoś nauczyli mogę policzyć na palcach jednej ręki. Prawdą jest, że są nauczyciele wyładowujący frustracje związane z życiem prywatnym w pracy. Prawdą jest, że aktualnie szkoła niczego nie uczy. Prawdą jest, że podstawę programową można bez problemu ogarnąć samemu spędzając nad nią minimalną ilość czasu oraz angażując się choć trochę. Prawdą jest, że szkoła aktualnie przygotowuje tylko do zdania egzaminu potrzebnego do przejścia do kolejnej szkoły, a studia zapewniają, w większości przypadków, bezwartościowy papier. Tutaj akurat trzeba się na tyle ukierunkować, żeby czasu poświęconego na edukację nie zmarnować. Nudne jest słuchanie, że nauczycielom się nie chce, a uczniowie są głupi. Fakt, jest to prawda, ale zamiast sobie wzajemnie pomoc i stworzyć w szkole atmosferę sprzyjającą nauce chcemy jak najszybciej z niej wyjść. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Nauczyciele chcą pieniędzy? Oczywiście, każdy chce więcej pieniędzy. Nauczyciele to budżetówka, więc tak, a nie inaczej , wygląda ich protest. Czy dobrym pomysłem jest strajkować koszem uczniów? Oczywiście, że nie, ale nauczyciele stwierdzili, że tylko tak zdobędą rozgłos, bo nimi samymi rząd się nie przejmie. Poza tym, abstrah**ąc od tego czy komukolwiek się należy cokolwiek, każdy strajk, niezależnie od grupy zawodowej i formy, wymierzony jest w rząd. Niezależnie od aktualnej grupy rządzącej. W Polsce zanikła zdolność rozmowy. Lepiej wyjść z transparentami, krzyczeć, zablokować Warszawę, postawić gdzieś namioty, pikietować, palić opony, wyrzucić tonę jabłek i martwą świnie na ulicę, odpalić syreny i , zachowując się jak bydło, postawić na swoim. " Bo wszyscy tak robią " " Bo to jedyna droga " Tfu. Pozdrawiam ludzi z szeroko otwartymi oczami, patrzący w przyszłość, pamiętający o przeszłości, ale nie emocjonujący się nią za bardzo oraz sensownym pojmowaniem teraźniejszości.

    Odpowiedz
    IP: 37.30.xx7.xx8 
  • -1

    Dadi_gość_gość

    16.04.2019, 21:33

    za 1840????

    Wszyscy sie powinni zgodzić, że nauczyciel powinien być mądry, dobry, pracowity, ideowy - bardziej niz inni. Wychowuje nasze dzieci, dba o naszą i naszego kraju przyszlosc. Zgadza się? Tak tylko pytam - skąd sie tacy wezmą za rok, za 3, za 10 lat skoro wiadomo powszechnie, że na starcie zarobi 1840 zł a nasze dzieci czasem koszami rzucają i bluzgami...

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx7 
  • +3

    Wiola_gość

    18.04.2019, 10:08

    każdy na start dostaje mało, nie tylko w zawodzie nauczyciela. żeby zarobki rosły potrzebne jest tez doświadczenie i wiedza w zawodzie, a nauczyciele chcieliby od razu grubą kas, bo są nauczycielami.

    Cytuj
    IP: 188.146.xx1.xxx 
  • -6

    N-l_gość

    16.04.2019, 22:51

    Od 15 lat uczę w szkole średniej. Kocham swój zawód i swoje dzieciaki. Ciesze się z ich sukcesow i nie wyobrażam sobie siebie w innym zawodzie. Niemniej, zarabiam 2500 miesięcznie w tym juz nadgodziny i wychowawstwo. Nie po to studiowałam, odbywałam praktyki i nadal się szkole (P.S. jestem w trakcie kolejnych studiow) by skończyć na taśmie z całym szacunkiem dla tych którzy nie mają innego wyjścia... Dlatego nie krytykujcie nas za to ze chcemy żyć godnie i dalej robić to co kochamy...

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx3.xx2 
  • +6

    Wiola_gość

    18.04.2019, 10:13

    ale nie kosztem naszych dzieci i ich najbliższej przyszłości. Są inne sposoby strajkowania. Wyślijcie przedstawicieli do Sejmu i połóżcie się na tych marmurowych korytarzach...jak to robili inni ...i wywalczyli. a wy wzięliści nasze dzieci jako zakładników!!! Strajk tak...ale nie kosztem naszych dzieci!!

    Cytuj
    IP: 188.146.xx1.xxx 
  • +2

    Izis266_gość

    17.04.2019, 08:26

    Odwaga obywatelska

    Żeby się podpisać to już zabrakło odwagi?

    Odpowiedz
    IP: 109.207.xx0.xx4 
  • -5

    mama_gość

    17.04.2019, 10:21

    strajk

    "Ale nauczycielom nie chodzi o reformę szkolnictwa tylko o większe płace i tu pies jest pogrzebany. Rodzice mają roszczenia i słusznie bo płacą za nauczanie ich dzieci. Pieniądze na szkolnictwo nie pochodzą z Marsa czy Księżyca tylko z podatków jakie płacą rodzice. Na każde dziecko szkoła dostaje kasę, o tym wielu nie wie. Meritum sprawy jest Karta Nauczyciela jaka mówi o przywilejach tej grupy zawodowej ale nic nie wspomina o wymaganiach jakie mają spełniać nauczyciele by te przywileje otrzymać. Wymogi wiekowe to nie są żadne wymogi. Do puki istnieje Karta Nauczyciela szkolnictwo będzie pełne miernych i biernych jacy chcą tylko kasy do korytka. Nauczyciel jaki wykazuje inicjatywę, stara się, osiąga wyniki, nie jest rozliczany z rezultatów więc po co ma się starać? Gdy nauczyciele zastrajkują w celu zniesienia Karty Nauczyciela, gdy wskażą i zażądają rozwiązań jakie realnie poprawią sytuację w szkolnictwie i to w sensie efektów nauczania a nie wypłat nauczycieli, wtedy i tylko wtedy będą mogli liczyć na naturalne wsparcie rodziców i uczniów. Jeżeli nauczyciele lubię mówić o ciężkiej pracy niech zatrudnią się w korporacjach, handlu, usługach gdzie nikt nie płacze że musi część pracy wykonać w domu. Niestety życie na garnuszku państwa (czyli w sektorze finansów publicznych) odrealnia od tego jak naprawdę wygląda rynek pracy."

    po prostu nie mogę tego czytać. Aż oczy bolą. Z jakiej korporacji człowieku jesteś? A Twój nauczyciel faktycznie był fatalny ''z podatków jakie płacą '' - z podatków, które płacą '' Karta Nauczyciela jaka mówi o przywilejach'' - Karta nauczyciela, która mówi ....'' ''gdy wskażą i zażądają rozwiązań jakie realnie poprawią'' - gdy wskażą i zażądają rozwiązań, które realnie poprawią'' i wisienka ''Do puki istnieje Karta Nauczyciela ...'' kochani- każdy ma to, na co godzi się, jeśli pracujesz 12 godzin w hałasie ze stoperami w uszach, twój wybór, jeśli nauczyciele strajkują - ich wybór, jeśli masz dzieci i nie masz pomysłu, co z nimi zrobić, kiedy nauczyciele strajkują, wynajmij opiekunkę, w końcu są na to pieniądze w postaci 500+, nauczyciele nie zarabiają podczas strajku, pozdrawiam

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx3.xx1 
  • +3

    Ja_gość

    17.04.2019, 17:05

    Nauczyciele na kasę do Biedronki

    Każdy Nauczyciel do końca roku powinien dostać miesięcznej wypłaty maksymalnie po 800 zł, a jak im się nie podoba to niech spróbują swoich sił w innym zawodzie bez wolnych ferii zimowych i wakacji letnich.

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx1.xx5 
  • +6

    Matka_gość

    17.04.2019, 21:50

    Podwyżki

    Dajcie nauczycielom podwyżki bo im się należy. Dajcie im 40 godzinny tydzień pracy bo wszyscy tak mają. Zabierzcie im przywileje wynikajace z karty nauczyciela bo inni tak nie mają. Dajcie im 26 dni urlopu w roku bo tak pracują normalni ludzie.... bo my rodzice w wakacje, ferie i dni wolne musimy kombinować z opieką nad dziećmi bo na Was liczyć nie możemy

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx2.xx2 
  • +5

    Rodzic..._gość

    18.04.2019, 06:21

    Duzo ludzi pisze niech zmienia prace tylko na jaka do czego nauczyciel sie nadaje w jakiej pracy 4 godziny dziennie sie pracuje ,dwa miesiace w lato wolnego wszystkie swieta wolne prosze o propozycje bo ja nie wiem

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx4 
  • +4

    Obywatel _gość_gość

    18.04.2019, 11:02

    Nauczyciel

    Też tak chcę odbijać się w szkole a płakać jak mi źle za pensję małą to niech odejdą od zawodu nie ma problemu i niech się wezmą za normalną pracę a nie placzą że za mało zarabiają ale lewusy bedom zawsze płakać bo gdzie będą mieli lepiej.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xxx.xx2 
  • +4

    Kkk_gość

    18.04.2019, 13:08

    Ii

    Niech idą do biedronki, na kasę jeżeli tak mają źle. Dlaczego nikt nie wspomnieć o nauczycielach, którzy nie są objęci kartą nauczyciela, a dokładnie z placówek niepublicznych

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx0.xx4 
  • +5

    Nauczyciele opamiętajcie się!!_gość

    18.04.2019, 13:44

    To już przekracza wszelkie granice. NAUCZYCIELE NIE CHCĄ IŚĆ NA ŻADNE USTĘPSTWA. Wstyd dla was nauczyciele...wstyd!!

    Odpowiedz
    IP: 188.146.xx1.xxx 
  • +2

    Gość_gość

    18.04.2019, 20:58

    Brak słów

    Zgadzam się z autorką tekstu. Nie dałabym im złotówki. Mam znajome nauczycielki i nie narzekają na zarobki. Komu się nie podoba ta praca niech ją zmieni. Sama muszę siedzieć i tłumaczyć dziecku matematykę bo Pani nie umie dobrze wytłumaczyć. Brak słów.

    Odpowiedz
    IP: 178.235.xx6.xx4 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.