Dokładnie 169 lat temu w Tczewie oficjalnie rozpoczęto budowę najdłuższego wówczas mostu na świecie, który 1 września 1939 r. był miejscem wybuchu II wojny światowej. Mowa o wiślanym Moście Tczewskim, który dziś wciąż czeka na dokończenie odbudowy wynikającej ze zniszczeń wojennych. Z okazji rocznicy opublikowano specjalny filmik - timelapse, dokumentujący zakończony w maju drugi etap odbudowy Mostu Tczewskiego. Mieszkańcy Tczewa czekają obecnie na decyzję rządu w sprawie sfinansowania kolejnych prac.
Choć prace przygotowawcze i ziemne trwały już w 1850 r., to za symboliczny początek budowy kolejowo-drogowego Mostu Tczewskiego przyjmowany jest dzień 27 lipca 1851 r., kiedy to dokonano wmurowania kamienia węgielnego. W obecności ówczesnego króla Prus Fryderyka Wilhelma IV w fundamencie zachodniego przyczółka ukryto wówczas kapsułę czasu. W 2019 r. podczas odbudowy Mostu Tczewskiego udało się ją odnaleźć i otworzyć. W środku kapsuły odnaleziono 10 pruskich monet z połowy XIX wieku oraz dwa pergaminy z treścią w języku niemieckim. Obecnie trwają prace nad odczytaniem i przetłumaczeniem tej treści.
Budowa Mostu Tczewskiego została ostatecznie zakończona w 1858 r., choć za symboliczny dzień jego otwarcia przyjmuje się 12 października 1857 r. Co roku w powiecie tczewskim 12 października obchodzone jest Święto Mostu Tczewskiego związane z uczczeniem otwarcia najsłynniejszego zabytku Tczewa. W XIX wieku długość Mostu Tczewskiego wynosiła 837 metry - w momencie otwarcia był to nie tylko najdłuższy most w Europie, ale i na świecie. Po dwóch latach, w 1859 r., Most Tczewski został prześcignięty przez most Wiktorii w Kanadzie. W 1912 r. Most Tczewski został wydłużony do ok. 1030 metrów z uwagi na przesunięcie wałów wiślanych.
Most Tczewski na kartach historii najbardziej zasłynął jednak nie przez jego rekordową niegdyś długość, ale przez to, że jest miejscem wybuchu II wojny światowej - pierwsze bomby spadły w pobliżu mostu wcześniej niż na Westerplatte czy Wieluń, bo 1 września 1939 r. o godzinie 4:34. Właśnie z tego powodu na prośbę Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu oraz inicjatorów petycji MostTczewskiJakWesterplatte Muzeum II Wojny Światowej planuje stworzyć w Tczewie filię swojej placówki o nazwie Muzeum Mostów Tczewskich. Zwiedzający poznają nie tylko burzliwą historię dwóch Mostów Tczewskich, ale historię mostownictwa w ogóle. Dodatkową atrakcją będzie 169-letni kamień węgielny, w którym ukryta była kapsuła czasu - kamień ten znajduje się na najniższej kondygnacji zachodniego przyczółka, w którym będzie się mieściła główna siedziba Muzeum Mostów Tczewskich.
Ostateczna odbudowa Mostu Tczewskiego została zainicjowana w 2012 r., czyli 67 lat po zakończeniu II wojny światowej. Do dziś na odbudowę wydano ok. 70 mln zł, a na jej dokończenie potrzeba jeszcze ok. 200 mln zł. W maju 2020 r. zakończono drugi etap odbudowy - był to etap niekompletny, przez co obecnie w Tczewie zamiast mostu znajduje się kilometrowe molo z wielką wyrwą nad nurtem rzeki. Mieszkańcy Tczewa czekają na obiecane dokończenie tej odbudowy ze środków rządowych, które zagwarantują przywrócenie na nim ruchu kołowego i pieszego (most od 1891 r. nie pełni już funkcji kolejowej, ponieważ tuż obok niego zbudowano osobny most kolejowy), a także budowę Muzeum Mostów Tczewskich. Według jednej z deklaracji odbudowa miałaby zostać wznowiona w przyszłym roku i zostać zakończona w 2023.
Timelapse ukazujący przebieg prac przy II etapie odbudowy Mostu Tczewskiego
Timelapse ukazujący rozbiórkę powojennych przęseł ESTB (w ich miejscu pojawią się nowe przęsła stylizowane na XIX-wieczne) został stworzony przez firmę alarmowy.pl na podstawie obrazu z kamery dokumentującej postęp prac przy odbudowie mostu, sfinansowanej ze środków powiatu tczewskiego i Ruchu Inicjatyw Obywatelskich Tczewa.
Historia Mostów Tczewskich w pigułce
Społeczny Komitet Odbudowy Mostu
www.facebook.com/SKOMTczew
Choć prace przygotowawcze i ziemne trwały już w 1850 r., to za symboliczny początek budowy kolejowo-drogowego Mostu Tczewskiego przyjmowany jest dzień 27 lipca 1851 r., kiedy to dokonano wmurowania kamienia węgielnego. W obecności ówczesnego króla Prus Fryderyka Wilhelma IV w fundamencie zachodniego przyczółka ukryto wówczas kapsułę czasu. W 2019 r. podczas odbudowy Mostu Tczewskiego udało się ją odnaleźć i otworzyć. W środku kapsuły odnaleziono 10 pruskich monet z połowy XIX wieku oraz dwa pergaminy z treścią w języku niemieckim. Obecnie trwają prace nad odczytaniem i przetłumaczeniem tej treści.
Budowa Mostu Tczewskiego została ostatecznie zakończona w 1858 r., choć za symboliczny dzień jego otwarcia przyjmuje się 12 października 1857 r. Co roku w powiecie tczewskim 12 października obchodzone jest Święto Mostu Tczewskiego związane z uczczeniem otwarcia najsłynniejszego zabytku Tczewa. W XIX wieku długość Mostu Tczewskiego wynosiła 837 metry - w momencie otwarcia był to nie tylko najdłuższy most w Europie, ale i na świecie. Po dwóch latach, w 1859 r., Most Tczewski został prześcignięty przez most Wiktorii w Kanadzie. W 1912 r. Most Tczewski został wydłużony do ok. 1030 metrów z uwagi na przesunięcie wałów wiślanych.
Most Tczewski na kartach historii najbardziej zasłynął jednak nie przez jego rekordową niegdyś długość, ale przez to, że jest miejscem wybuchu II wojny światowej - pierwsze bomby spadły w pobliżu mostu wcześniej niż na Westerplatte czy Wieluń, bo 1 września 1939 r. o godzinie 4:34. Właśnie z tego powodu na prośbę Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu oraz inicjatorów petycji MostTczewskiJakWesterplatte Muzeum II Wojny Światowej planuje stworzyć w Tczewie filię swojej placówki o nazwie Muzeum Mostów Tczewskich. Zwiedzający poznają nie tylko burzliwą historię dwóch Mostów Tczewskich, ale historię mostownictwa w ogóle. Dodatkową atrakcją będzie 169-letni kamień węgielny, w którym ukryta była kapsuła czasu - kamień ten znajduje się na najniższej kondygnacji zachodniego przyczółka, w którym będzie się mieściła główna siedziba Muzeum Mostów Tczewskich.
Ostateczna odbudowa Mostu Tczewskiego została zainicjowana w 2012 r., czyli 67 lat po zakończeniu II wojny światowej. Do dziś na odbudowę wydano ok. 70 mln zł, a na jej dokończenie potrzeba jeszcze ok. 200 mln zł. W maju 2020 r. zakończono drugi etap odbudowy - był to etap niekompletny, przez co obecnie w Tczewie zamiast mostu znajduje się kilometrowe molo z wielką wyrwą nad nurtem rzeki. Mieszkańcy Tczewa czekają na obiecane dokończenie tej odbudowy ze środków rządowych, które zagwarantują przywrócenie na nim ruchu kołowego i pieszego (most od 1891 r. nie pełni już funkcji kolejowej, ponieważ tuż obok niego zbudowano osobny most kolejowy), a także budowę Muzeum Mostów Tczewskich. Według jednej z deklaracji odbudowa miałaby zostać wznowiona w przyszłym roku i zostać zakończona w 2023.
Timelapse ukazujący przebieg prac przy II etapie odbudowy Mostu Tczewskiego
Timelapse ukazujący rozbiórkę powojennych przęseł ESTB (w ich miejscu pojawią się nowe przęsła stylizowane na XIX-wieczne) został stworzony przez firmę alarmowy.pl na podstawie obrazu z kamery dokumentującej postęp prac przy odbudowie mostu, sfinansowanej ze środków powiatu tczewskiego i Ruchu Inicjatyw Obywatelskich Tczewa.
Historia Mostów Tczewskich w pigułce
Społeczny Komitet Odbudowy Mostu
www.facebook.com/SKOMTczew
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski
Most Tczewski
Most drogowy w Tczewie na dolnej Wiśle zbudowany w latach 1851?1857 jako most drogowo-kolejowy, zaprojektowany przez Carla Lentze
Komentarze (29) dodaj komentarz
Tczew_gość
27.07.2020, 11:10
Gdzie jest Kazimierz Smoliński?
Przed wyborami obiecywał Pan cuda na kiju odnośnie mostu, a dziś cisza jak makiem zasiał. To jest poważne zachowanie??? Czy dziś może Pan spojrzeć w oczy mieszkańcom Tczewa???
Odpowiedzde`BIL_gość
27.07.2020, 15:55
kto zaczyna przebudowę od środka ???
najpierw na środku 2 przęsła wymienili za 40 milionów a teraz nie ma dojazdu do nich bo jest dziura od Tczewa to są myśliciele monciwody
CytujPfff_gość_gość
27.07.2020, 16:04
Nikt nie wymieniał dwóch przeseł w środku. Najpierw wyremontowano 3 środkowe przęsła, co było logiczne, bo to część zabytkowa, absolutnie najstarsza część tej konstrukcji. Puknij sie w głowe zanim zaczniesz pisac bzdury, jestes nieslychanie niedoinformowany a sie madrzysz.
CytujPankracy_gość
27.07.2020, 17:06
Bareja
Ja tam proponuje zebrać list poparcia żeby ten most zburzyć , sądzę że na to pieniądze znalazły by się szybko .Temat mostu stał się odgrzewanym kotletem przy każdych wyborach jest o czym gadać i pisać .... niech go w końcu zburzą będzie spokój nikt nie będzie nim sobie gęby wycierał przy każdych wyborach . Osobiście jestem za jak najszybszym zakończeniem remontu ale... to są tylko moje życzenia .
CytujEwa_gość_gość
27.07.2020, 21:29
Urojenia !?
Mercedesem nie będzie jeździł po takim moście , a po za tym PiS jeszcze nie doszedł do władzy w Tczewie przegrał , a jeszcze Senat i TVN do przejęcia ?! Za trzy lata kolejna kampania !
CytujŁupaszko_gość_gość_gość
27.07.2020, 11:17
'' a'la long"
Tcz. pl to portal opłacany przez miasto, który pisze o pierdołach, zamiast interesować sie ważnymi sprawami i wydatkami miasta. Pupilki Pobłockiego, jaka beka....
Odpowiedzobserveur_gość
27.07.2020, 12:24
Otwieram tcz.pl - most Tczewski, jadę autobusem - most Tczewski, boje sie otworzyc konserwę. Co wy z tym mostem tczewskim tak ciągle, kompleksy jakies macie?
Cytujobserveur_gość
27.07.2020, 12:28
A tcz.pl to nie portal ale Trybuna Ludu. Jak za komuny Trybuna była dla ludu, by aparatczyki mogły sie lansowac ze swoim KC PZPR, tak i tutaj maisto ma swoja tubę do głoszenia jedynie słusznej prawdy.
Cytujsiema_gość
27.07.2020, 16:10
Siema Łupaszko, długo Cię nie było ;)
Cytujmd_gość
27.07.2020, 13:03
Ach te rekordy. Był najdłuższym mostem, a teraz jest najdłużej remontowanym mostem.
OdpowiedzSS234_gość
27.07.2020, 14:47
Będzie też najbardziej przepłaconym mostem?
Cytujjuzew_z _kozenu___gość_gość_go_gość
28.07.2020, 07:35
Nie chodzi o to żeby wyremontować. Chodzi o to żeby zbierać kasę.
CytujTczewiak_gość_gość_gość_gość_g_gość
27.07.2020, 14:03
Remont Mostu
Jeszcze brakuje 159 lat by go budowali co za tamtych czasów
OdpowiedzJestem bogiem _gość
27.07.2020, 14:17
169 lat temu zbudowali a teraz demontują to badziewie i dobrze w miejsce obok zbudują nowy na miarę naszych czasów
OdpowiedzTczewiak_gość_gość_gość_gość_g_gość
27.07.2020, 14:27
Remont Mostu
Rozpoczęto budowę mostu 27 lipca 1851 do 1858r .Czyli w tamtych czasach cały most zbudowali w 7 lat a tu mija 10lat remontu i dalej nie widać efektów pracy.
OdpowiedzGladius_gość_gość_gość
27.07.2020, 15:17
Ciekawe czy
jego remont potrwa krócej niż 169 lat?
OdpowiedzPfff_gość
27.07.2020, 16:04
"najpierw na środku 2 przęsła wymienili za 40 milionów a teraz nie ma dojazdu do nich bo jest dziura od Tczewa to są myśliciele monciwody"
OdpowiedzNikt nie wymieniał dwóch przeseł w środku. Najpierw wyremontowano 3 środkowe przęsła, co było logiczne, bo to część zabytkowa, absolutnie najstarsza część tej konstrukcji. Puknij sie w głowe zanim zaczniesz pisac bzdury, jestes nieslychanie niedoinformowany a sie madrzysz.
Iggi_gość
27.07.2020, 18:28
Prawda
"Będzie też najbardziej przepłaconym mostem?"
OdpowiedzBo taniej by było wybudować nowy most i przede wszystkim przejezdna dla samochodów!
Hahahaha_gość
28.07.2020, 08:11
Puknij się w głowę, skąd to kłamstwo, że nowy byłby tańszy? Nowy byłby za jakieś 700 mln zł, a na ten potrzeba "tylko" 200 mln zł.
Cytujktos_gość_gość_gość_gość_gość
27.07.2020, 20:04
Most miejscem wybuchu II Wojny ?
Nieprawda, most nie był miejscem wybuchu II WWS. Szymankowo - tam padły pierwsze strzały , ewentualnie Wieluń
OdpowiedzPfff_gość_gość
28.07.2020, 08:14
Nieprawda, przestań kłamać, zajrzyj do książek, potem się wypowiadaj. W Wieluniu pierwsze bomby spadły kilka minut po Tczewie. Z kolei w Szymankowie padły pierwsze "strzały", a tutaj jest mowa o pierwszych "bombach". Owszem, to już tez były działania agresywne wskazujące za początek wojny, ale historycy umownie przyjmują za początek wojny zrzucenie bomb, a nie "cichsze" zabójstwa w postaci strzałów z bliska.
CytujIIWS_gość
28.07.2020, 10:03
Początek
II WŚ zaczęła się 23 sierpnia 1939 r. w Moskwie, kiedy został podpisany został pakt Ribbentrop - Mołotow, a właściwie pakt Hitler-Stalin albo Niemcy-Rosja.
CytujEric_gość
29.07.2020, 08:24
Szymankowo w tamtym czasie nalezalo do terenow podlegajacych pod Wolne Miasto Gdansk, gdzie zarzadzane bylo przez Niemcow. Dlatego prztjmuje sie ze pierwsze dzialania wojenne to Tczew, Wielun lub Westerplatte - na terenach Polskich.
Cytujktos_gość_gość
27.07.2020, 20:06
Otwierasz..
"Otwieram tcz.pl - most Tczewski, jadę autobusem - most Tczewski, boje sie otworzyc konserwę. Co wy z tym mostem tczewskim tak ciągle, kompleksy jakies macie?"
OdpowiedzOtworzysz maila - most. Otwierasz paczkę papierosów - też most :) Jak ktoś kiedyś słyszał głosy, to szybko lądował w specjalnym miejscu :) Uważaj :)
xxx_gość_gość
27.07.2020, 20:43
Jak zawsze ......
To PIS do tego doprowadził ........... !!!! Niedługo nie będzie na 500+ i ruszy "pospolite ruszenie" na taczkach ich wywiozą !!!! Czekam na tą chwilę ......
Odpowiedztuskoland_gość
28.07.2020, 04:52
ale jaja
to wszystko wina Tuska i jego potomków z PO
OdpowiedzFolksdojcz_gość
28.07.2020, 06:56
Od Mozy aż po Niemen
Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der Welt, Wenn es stets zu Schutz und Trutze brüderlich zusammenhält Von der Maas bis an die Memel, von der Etsch bis an den Belt. Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der Welt! Niemcy, Niemcy ponad wszystko, Ponad wszystko na świecie, Jeśli zawsze dla obrony Po bratersku są złączone Od Mozy aż po Niemen Od Adygi aż po Bełt Niemcy, Niemcy ponad wszystko, Ponad wszystko na świecie!
OdpowiedzWaldi_gość
28.07.2020, 07:27
Pruskie dziedzictwo
Prusacy od dawna planowali podbój Europy czego efektem jest Unia Europejska. Nadal robią to konsekwentnie przy udziale folksdojczy rasowych i umysłowych, którzy nie mają pojęcia, że są jak krowy cieszące się że mogą jeść trawę nie mając pojęcia, że niemcom chodzi o mleko. tnij.tcz.pl/?u=09b3b1 tnij.tcz.pl/?u=08d6e0
CytujGwajer_gość
29.07.2020, 13:17
Piękny film o moście. Gratulacje dla Autora, pierwsza klasa dokument.
Odpowiedz