Rekord na pomorskich torach. Z pociągów regionalnych skorzystało ponad 74 mln pasażerów

Pociąg, dworzec, rozkład (fot. Tcz.pl)
Rekord na pomorskich torach. Z pociągów regionalnych skorzystało ponad 74 mln pasażerów
Liczby jasno pokazują, że w 2024 roku z pociągów regionalnych kursujących na Pomorzu skorzystało 74,6 mln podróżnych. To najlepszy wynik w ciągu ostatnich lat. To zasługa nie tylko dobrej oferty przewozowej, ale również Taryfy Pomorskiej.

Od pandemicznego 2020 r. liczba pasażerów każdego roku rośnie.

Miliony pasażerów

Każdego dnia tysiące mieszkańców Pomorza wybiera transport kolejowy. Chodzi o codzienne dojazdy do pracy i szkoły czy weekendowe wycieczki. Co roku przybywa pasażerów w pociągach organizowanych przez samorząd województwa pomorskiego.


- Mogę to oficjalnie powiedzieć. Rok 2024 był w kolejowych przewozach pasażerskich rekordowy. Z naszych pociągów skorzystało 74,6 mln podróżnych - mówi z dumą Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Rośnie również liczba przejazdów rowerowych. W minionym roku było ich ponad 188 tys. - stwierdza.

W sumie 49,1 mln pasażerów skorzystało z pociągów PKP SKM w Trójmieście a 25,5 mln z pociągów obsługiwanych przez spółkę Polregio. Warto zaznaczyć, że w skali całego kraju Polregio przewiozło ok. 101 mln pasażerów. Oznacza to, że mniej więcej jedna czwarta z nich to pasażerowie z Pomorza.

Z roku na rok więcej

Cofnijmy się o pięć lat, do 2019 roku. Wtedy to pociągi SKM i Polregio na Pomorzu przewiozły 56,4 mln osób. Potem przyszedł jednak trudny czas pandemii i liczba pasażerów spadła o ponad 20 mln do poziomu 34,5 mln podróżnych.

- Jednak już w 2021 r. zauważyliśmy, ze Pomorzanie wrócili do pociągów. Najpierw było ich ok. 43 mln, a w roku 2022 już prawie 58 mln - wylicza marszałek Struk.


Kolejny, 2023 rok, to wzrost liczby pasażerów do poziomu 65,6 mln osób.

- To wszystko pokazuje, że Pomorzanie chcą korzystać z pociągów. Przypomnę też, że mamy najwyższy w Polsce wskaźnik wykorzystania kolei, czyli to Pomorzanie najchętniej w kraju korzystają z kolei - mówi marszałek.

A co wpływa na tak dobry wynik? Jednym z ułatwień w podróżowaniu na pewno jest wprowadzona pięć lat temu Taryfa Pomorska, dzięki której nie trzeba się zastanawiać czy wsiadamy do pociągu SKM czy Polregio. Ale to nie wszystko.

Jak to robimy na Pomorzu

Organizacja kolejowego transportu pasażerskiego na obszarze województwa pomorskiego to zadanie samorządu województwa.


- Każdego roku zwiększamy wydatki na transport kolejowy. Dla przykładu, w 2024 r. było to około 515 mln zł, a w 2025 r. będzie to już ponad 823 mln zł. - zaznacza Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.


Ale wydatki na przewozy to nie wszystko. Samorząd województwa sukcesywnie kupuje nowy tabor. Już teraz po naszych torach jeździ kilkanaście składów Impuls, a dostawy kolejnych albo są w trakcie, albo zostaną zrealizowane jeszcze w tym roku.

- Dość powiedzieć, że do 2026 roku będziemy mieli 45 nowoczesnych składów elektrycznych - dodaje.


Nowoczesny tabor musi jeździć po dobrych torach. Dzięki wsparciu ze środków Unii Europejskiej zmodernizowane zostały linie kolejowe np. do Ustki, Miastka czy Kwidzyna. Samorząd województwa podpisał również z tzw. Pakt Kolejowy, który umożliwi odbudowę linii kolejowej do Bytowa i Sierakowic. W miarę możliwości spełniane są prośby o uruchamianie dodatkowych kursów.

- Kolejowy krajobraz Pomorza zmienia się dynamicznie. Staramy się zapewnić szybki, bezpieczny i ekologiczny transport wszystkim mieszkańcom regionu. Jestem przekonany, że kolej to kolejna pomorska specjalność, której mogą nam zazdrościć inni - podkreśla Mieczysław Struk.


Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (5)
dodaj komentarz

  • +13

    mistrz ortalionu_gość

    04.02.2025, 08:09

    liczby robią wrażenie

    Liczby robią wrażenie szkoda, że duża część składów jest przepełniona, a opóźnienia są coraz częstsze i dłuższe.

    Odpowiedz
    IP: 147.161.xx9.xx8 
  • +6

    mjmoj_gość

    04.02.2025, 11:01

    Bite są też rekordy w ilości osób na metr kwadratowy w pociągach regio

    Odpowiedz
    IP: 83.20.xx0.xx5 
  • +3

    Ala_gość

    04.02.2025, 13:20

    Dobrze ze to doceniacie i puszczacie coraz mniej pociagow i coraz to krotsze

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx1.xx8 
  • -2

    maestro_gość

    04.02.2025, 15:53

    zmiany

    od 3 lat podrozuje do pracy pociagami i widzę zmiany na plus... niemniej, jeszcze dużo do poprawy. Ważne jest, żeby już nie wracać do sytuacji, kiedy przerwy na trasie Tczew-Gdańsk pomiędzy kolejnymi pociągami wynosily godzinę lub więcej.

    Odpowiedz
    IP: 188.252.xx1.xx4 
  • +2

    Piotr_gość_gość

    04.02.2025, 19:17

    Kolej

    A co z liniami innymi typu prabuty kwidzyn pociagi towarowe jezdza tam max 70 kmh na krotkim odcinku pociagow szynobusow nie ma wcale bo pks kwidzyn to jedno gowno bilet to koszt 15 zl za 20 kmh ...

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx0.xx6 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.
 
KOMENTARZ DNIA