Znaczna korozja, ubytki drewnianej płyty chodnikowej, spróchniałe deski, groźba utraty stateczności elementów, brak odpowiedniego odwodnienia - to tylko część z długiej listy zagrożeń dla ponad 150-letniego mostu przez Wisłę w Tczewie. Niszczejącej konstrukcji przyglądają się eksperci z konsorcjum firm, w którego skład wchodzą poznańska firma Voessing Polska oraz niemiecka Ingenieurbüro. Ich pierwsze spostrzeżenia poznaliśmy podczas Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków, który w ostatnią niedzielę (15.04) obchodzono również w Tczewie.
Inżynierowie z wyłonionego w drodze przetargu konsorcjum pracują nad wykonaniem ekspertyzy technicznej mostu drogowego, wskazującej strategię dalszego postępowania. W niedzielę podzielili się pierwszymi spostrzeżeniami. Swoją pracę podzielili na dwa etapy - pierwszy związany jest z wykazaniem działań, jakie niezbędne są, aby przywrócić na moście ruch pieszy. Drugie dotyczą udostępnienia obiektu pojazdom. Pierwsze spostrzeżenia fachowców nie napawają optymizmem - na części przęseł występuje bardzo duża korozja i znaczne ugięcia konstrukcji. Większość wymaga zabezpieczenia antykorozyjnego. Na części konieczna jest również wymiana drewnianych balustrad. Zagrożeniem są również ubytki drewnianej płyty chodnikowej oraz spróchniałe deski. Wykonawcy ekspertyzy zwracają również uwagę na brak odpowiedniego oświetlenia i odwodnienia - przeciekająca miejscami woda powoduje korozję układu nośnego. Poważnym problemem jest również zniszczenie ciosów podłożyskowych oraz uszkodzenia filarów:
- W przypadku pozostawiania samego ruchu pieszego, piesi mogą poruszać się mostem ruchu kołowego. Gdyby jednak został dopuszczony ruchu kołowy, niezbędne jest wyznaczenia na części mostu (przęsła 7,8,9) strefy dla pieszego. Obecnie jest zbyt wąska. - tłumaczy Krystian Fryszkowski, kierownik bydgoskiego oddziału firmy Voessing Polska - Aby puścić ruch pieszy na obiekcie, trzeba zabezpieczyć m. in. konstrukcję wieżyczek. Teraz istnieje niebezpieczeństwo, że cegła po prostu spadanie komuś na głowę.
Wykonawcy ekspertyzy wnioski dotyczące koniecznych działań dla przywrócenia ruchu kołowego przedstawią po wykonaniu analizy wytrzymałościowej - teraz są wykonywane działania związane m. in. z obciążaniem konstrukcji. Ostateczny - smutny - wniosek jest jeden:
- Brak działań doprowadzi do zmniejszenia nośności tego obiektu do zera. - podsumowuje Fryszkowski.
Okazją do przypomnienia sprawy zamkniętego od października ub. roku mostu była niedzielna konferencja związana z Międzynarodowym Dniem Ochrony Zabytków, którą zorganizował Henryk Demps - tczewianin mieszkający w Hamburgu, społeczny opiekun zabytków.
- Nie damy o moście zapomnieć nikomu. Pan Demps męczy "Wszystkich Świętych", my męczymy. Brak działań doprowadzi do tego, że most przestanie istnieć. Mamy świadomość naszej bezradności. Byliśmy już wszędzie, w każdym ministerstwie - tam mówią nam wprost - nie mamy pieniędzy, a mostu też nie chcą. Jednak nie zaprzestaniemy działań w tej sprawie - podkreśla starosta tczewski, Józef Puczyński.
Podczas spotkania pojawił się postulat, by zacząć starania ku wpisaniu mostu na prezydencką listę Pomników Historii oraz listę światowego dziedzictwa UNESCO. Pomysł podsunął Waldemar Affelt z Politechniki Gdańskiej. Dodajmy, że ekspertyza związana z określeniem stanu mostu zostanie przygotowana w dwóch etapach - w zakresie oceny możliwości przywrócenia na obiekcie ruchu pieszego - w terminie do 30. kwietnia, zaś w zakresie oceny możliwości przywrócenia ruchu pojazdów do 3,5 t - w terminie do 30 czerwca br.
Inżynierowie z wyłonionego w drodze przetargu konsorcjum pracują nad wykonaniem ekspertyzy technicznej mostu drogowego, wskazującej strategię dalszego postępowania. W niedzielę podzielili się pierwszymi spostrzeżeniami. Swoją pracę podzielili na dwa etapy - pierwszy związany jest z wykazaniem działań, jakie niezbędne są, aby przywrócić na moście ruch pieszy. Drugie dotyczą udostępnienia obiektu pojazdom. Pierwsze spostrzeżenia fachowców nie napawają optymizmem - na części przęseł występuje bardzo duża korozja i znaczne ugięcia konstrukcji. Większość wymaga zabezpieczenia antykorozyjnego. Na części konieczna jest również wymiana drewnianych balustrad. Zagrożeniem są również ubytki drewnianej płyty chodnikowej oraz spróchniałe deski. Wykonawcy ekspertyzy zwracają również uwagę na brak odpowiedniego oświetlenia i odwodnienia - przeciekająca miejscami woda powoduje korozję układu nośnego. Poważnym problemem jest również zniszczenie ciosów podłożyskowych oraz uszkodzenia filarów:
- W przypadku pozostawiania samego ruchu pieszego, piesi mogą poruszać się mostem ruchu kołowego. Gdyby jednak został dopuszczony ruchu kołowy, niezbędne jest wyznaczenia na części mostu (przęsła 7,8,9) strefy dla pieszego. Obecnie jest zbyt wąska. - tłumaczy Krystian Fryszkowski, kierownik bydgoskiego oddziału firmy Voessing Polska - Aby puścić ruch pieszy na obiekcie, trzeba zabezpieczyć m. in. konstrukcję wieżyczek. Teraz istnieje niebezpieczeństwo, że cegła po prostu spadanie komuś na głowę.
Wykonawcy ekspertyzy wnioski dotyczące koniecznych działań dla przywrócenia ruchu kołowego przedstawią po wykonaniu analizy wytrzymałościowej - teraz są wykonywane działania związane m. in. z obciążaniem konstrukcji. Ostateczny - smutny - wniosek jest jeden:
- Brak działań doprowadzi do zmniejszenia nośności tego obiektu do zera. - podsumowuje Fryszkowski.
Okazją do przypomnienia sprawy zamkniętego od października ub. roku mostu była niedzielna konferencja związana z Międzynarodowym Dniem Ochrony Zabytków, którą zorganizował Henryk Demps - tczewianin mieszkający w Hamburgu, społeczny opiekun zabytków.
- Nie damy o moście zapomnieć nikomu. Pan Demps męczy "Wszystkich Świętych", my męczymy. Brak działań doprowadzi do tego, że most przestanie istnieć. Mamy świadomość naszej bezradności. Byliśmy już wszędzie, w każdym ministerstwie - tam mówią nam wprost - nie mamy pieniędzy, a mostu też nie chcą. Jednak nie zaprzestaniemy działań w tej sprawie - podkreśla starosta tczewski, Józef Puczyński.
Podczas spotkania pojawił się postulat, by zacząć starania ku wpisaniu mostu na prezydencką listę Pomników Historii oraz listę światowego dziedzictwa UNESCO. Pomysł podsunął Waldemar Affelt z Politechniki Gdańskiej. Dodajmy, że ekspertyza związana z określeniem stanu mostu zostanie przygotowana w dwóch etapach - w zakresie oceny możliwości przywrócenia na obiekcie ruchu pieszego - w terminie do 30. kwietnia, zaś w zakresie oceny możliwości przywrócenia ruchu pojazdów do 3,5 t - w terminie do 30 czerwca br.
Komentarze (33) dodaj komentarz
kajot551_gość
18.04.2012, 09:53
Most
POraza stwierdzenie STAROSTY nie zaprzestaniemy działan.SKUTEK DZIALAN URZEDNIKOW STAROSTWA I RATUSZA W OSTATNICH 10-15 latach swiadczy iz zamiast mózgów mają siano.Puste slowa ,frazesy,obiecanki,świetlane wizje ,oszustwa,afery,przetargi i interesy pod stolikiem .ZASLUGI na polu likwidacji zakładow,POglebiającego się bezrobocia ,marnotractwo publicznych pieniedzy /ZEGAR ,FONTANNA-durnoctwo do potegi.Tylko nie wiedzą co społeczenstwo sądzi o NICH gdyż moderator-RECENZET nie dopuszcza PRAWDY o tym co mówia STOCZNIOWCY TCZEWIANIE i innych zakładow /już bylych /co o TAKICH TLUSTYCH KOTACH TCZEWSKICH sadzą o MIERNOTACH.Mając na "garnuszku" moderatora zaklamują rzeczywistośc.nie dopuszczajac regularnie moich i innych wypowiedzi ..DO CZASU MODERATOR TY WIESZ-WSZYSTKO JASNE.nawet jak dalej nie dopuścisz.ZDROWIA.
OdpowiedzDżej_gość
18.04.2012, 11:49
Zdrowie
"...zaklamują rzeczywistośc.nie dopuszczajac regularnie moich i innych wypowiedzi..." Taaa... bo Twoje wypowiedzi są jedyne słuszne. Idź się leczyć. Czy Twoim zdaniem Pan Demps, spotykając się z oplutymi przez Ciebie w komentarzu osobami, także zasługuje na oplucie? Pozdrawiam.
Cytujdżizus_gość
19.04.2012, 10:20
To, że ktoś jest stoczniowcem, nie zwalnia go od znajomości podstawowych zasad języka polskiego. Do szkoły, bo tego bełkotu nie da się czytać
Cytuj_gość
18.04.2012, 09:59
Mała :)
Naprawcie nam nasz most on jest dla nas wszystkim . Nie stac nas na tak droge dojazdy do okoła . Błagamy was bądźcie ludźmi , chodź raz postawcie się w naszej sytuacji !!!
Odpowiedzhehehe
18.04.2012, 11:29
...
gdyby Niemcy wygrały wojnę - to most ten był by atrakcją turystyczną odbudowane były by wszystkie wieżyczki wraz z pięknymi portalami, nie było by tyle dziur w drogach, zarabiali byśmy w markach i socjal był by wyższy na wzór niedoścignionej zachodniej europy, a nasze "stare" - 4-5 letnie samochody sprzedawalibyśmy na wschód :)))
Cytujserenitty17_gość
18.04.2012, 09:59
EAHHHHHHHHHHHHHHH...
I tak w kólko- my go oddajemy pod ''opiekę'', inni nam za niego dziękują... Co tu duzo mówić- jesli w najblizszym czasie nie zostaną podjęte radykalne srodki w sprawie generalnego remontu (a nie łatania kolejnych szpar nim), to czeka go niestety najgorsze, czyli po prostu popłynięcie nurtem do Bałtyku... A najlepsze jest to, ze w samym Wroclawiu jest prawie 100 mostów, mostków, kładek przez Wisłe (dosłownie jeden przy drugim), a w Tczewie nie można zapewnić ani jednego porządnego ( bo Bałdowski tez ma wiele do życzenia). No cóż, wyglada na to, ze pozostaja nam zainwestowac w tratfy...w sumie, moze nawet mozna na tym zarobic w sezonie turystycznym... "Czyńmy cokolwiek, póki nie jest za póżno..." .
Odpowiedz:)_gość
18.04.2012, 11:39
masz ode mnie + za poczucie humoru :) - Wisła we Wrocławiu - most Bałdowski - tratfy
Cytujserenitty17_gość
18.04.2012, 12:41
chodziło mi o Włocławek ;))
Cytujserenitty17_gość
18.04.2012, 12:45
a co do nazwy mostu Knybawskiego- mowie bałdowski z przyzwyczajenia, bo kogo nie spotkam- każdy tak mówi ;)
Cytujkalonji_gość
18.04.2012, 10:03
"Znaczna korozja, ubytki drewnianej płyty chodnikowej, spróchniałe deski, groźba utraty stateczności elementów, brak odpowiedniego odwodnienia" - to są uszkodzenia wynikające z wieloletnich zaniedbań, a nie z braku pieniędzy na generalny remont...
Odpowiedzgość 66_gość
18.04.2012, 10:17
Wyburzyć
Jeśli brakuje pieniędzy na renowację, remont odbudowę lepiej szybko zburzyć to postawią nowy. W tym kraju mówi się tylko o zabytkach jednak się o nie niedba. Na gadaniu się kończy. Niestety sprawa gadania nie kończy się tylko na zabytkach tak jest ze wszystkim.
Odpowiedzsrutututu_gość
18.04.2012, 10:28
dopóki dzban wodę nosi...
przecież to co stwierdzili,to wszyscy o tym dawno wiedzieli.Niczym kółko wzajemnej adoracji się spotkali ,byle by kawusię wypić i ...nic.Dalej tak będziemy tkwili w tym martwym punkcie,dopóki,dopóty ktoś nie wpadnie na wysepkę pod mostem Lisewskim czyt.tczewskim.A wtedy to już nie będzie do śmiechu nikomu!!Za mało tragedii przez ludzką głupotę w naszym mieście byli...oj za mało
Odpowiedzmieczyslaw
18.04.2012, 10:42
No brawo, panie starosto - za pukanie oczywiście
"Mamy świadomość naszej bezradności. Byliśmy już wszędzie, w każdym ministerstwie - tam mówią nam wprost - nie mamy pieniędzy, a mostu też nie chcą. Jednak nie zaprzestaniemy działań w tej sprawie - podkreśla starosta tczewski, Józef Puczyński." Panie starosto szanowny - a gdzie PLAN działania? Biegacie od kilkunastu już lat jak małe dziecko, które wdepnęło w kupę i chce się pozbyć tego brudnego buta wciskając go wszystkim po kolei. Nie zrobiliście absolutnie nic, by chociaż w racjonalny sposób określić swoje możliwości ratowania i renowacji zabytku. Działania urzędu oraz deklaracje kolejnych starostów zakrawają na czystą hipokryzję i są zwykłą kpiną.
Odpowiedztcz45
18.04.2012, 11:02
ale ekspertyza
to każdy widzi, zresztą liczne zdjęcia publikowane tu i tam pokazują jego stan. No ale, musi być pieczątka pod pismem, wtedy nabiera mocy urzędowej. Dlaczego dotąd nie ma założonego specjalnego konta, na które można by było wpłacać pieniądze, nawet ten 1 % symboliczny procent. Tak naprawdę smutne to i żałosne. Sprzedajmy go Niemcom, wszak to ich dzieło. My tylko nim zarządzamy i jak to bywa często- źle.....
Odpowiedz_gość
18.04.2012, 11:18
ej w sumie racja, czemu nie ma takiego konta gdzie mozna by 1% podatku? przeciez mozna by wszedzie potem rozreklamowac nawet w innych miastach by ludzie ten 1% odpisali moze nie bylo by z tego od razy 500 milionow ale zawsze cos
Cytujida_gość
18.04.2012, 11:10
prywatność
Moim zdaniem powinnismy most sprzedac prywatnemu inwestorowi i za przejazd płacić po odnowieniu . Gdzie nasze piękne wjazdy na most z przed wojny i wieże poszły na odbudowę Warszawy teraz niech W
OdpowiedzGOŚĆLOKI55_gość
18.04.2012, 11:28
NIEKTÓRZY Z TCZEWA CHCĄ ZROBIĆ LAMUS, NIE CHCĄ NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ , NIE CHCĄ IŚĆ Z POSTĘPEM !! TYLKO ZMIANA WŁODARZY NASZEGO MIASTA NA MŁODYCH PRZYNIESIE EFEKTY !!
Odpowiedz_gość
18.04.2012, 11:28
Myśle że spokojnie można ruch przywrocic zalatac dziury w jezdni tylko dla pieszych jest on bardziej niebezpieczny niz dla samochodow osobowych takie male spostrzezenie z wycieczki po moscie:)
Odpowiedzserenitty17_gość
18.04.2012, 14:23
Człowieku- ja jezdzilam tym postem codziennie przez 3 lata szkoły, wiec uwierz- jest hardcorowo. a poza tym wcześniejsze poczynania co do "łatania dziur", sa śmieszne: była duża dziura, zamkneli mos t(niby na remont), otworzyli- i co moje piękne oczy widza? znajomą dziurę ;) . a z dobrze poinformowanych mi żródeł, na jej załatanie zostało przeznaczone ponad 50 tys... No, chyba , ze podczas tego remontu te tysiące komuś wypadły przez tą dziurę do Wisły...to tłumaczy wszystko. MOST LISEWSKI IS DANGEROUS!!!
CytujBUCA_gość
18.04.2012, 13:53
ŻENADA
P. POBŁOCKI I JEGO KLIKA POWINNI MIEĆ NAD SOBĄ NIEMIECKI BAT, PATRZĄCY IM NA RĘCE, CZAS , DZIAŁANIA...POŁOWA KUZYNEK Z EKONOMIKA DO WYWALENIA , RESZTA DO ROBOTY...POD ŚCISŁYM NADZOREM NIEMCA. ,,DAJCIE POLAKOM RZĄDZIĆ, A SAMI SIĘ WYKOŃCZĄ"- SŁOWA ŻELAZNEGO KANCLERZA POWINNY WISIEĆ JAKO MOTTO W UM I SYMBOL BATA DLA LENI.
Odpowiedzgosc_gość
18.04.2012, 15:31
most
dlaczego most kolejowy, który jest obok, został odremontowany? skąd się zwięły na to pieniądze?
Odpowiedznieznanymuchomor_gość
18.04.2012, 18:57
od PLK (Polskie Linie Kolejeowe)
Cytujja_gość
18.04.2012, 19:18
most
powinno sie go odremontowac i zrobic płatny przejazd dla ruchu kołowego,nie było by kłopotu w przyszłosci o remonty braki funduszy!!,tak dzieje sie na całym swiecie i jest oki
Odpowiedzadam p._gość
18.04.2012, 20:17
ile razy
Grzecznie spytam: ile jeszcze będzie trzeba ekspertyz zrobić? To wszystko my już znamy od wielu lat. To wszystko było na konferencjach o moście, mostach, Wiśle, nieckach, Żuławach, Dolnej Wiśle, lodołamaniu, pętli.... i Bóg wie gdzie. Więc pytam jak na wstępie. Ile jeszcze razy? (nim się zawali)
Odpowiedzzenek_gość
18.04.2012, 20:56
wspólna sprawa
moze tak zsumować na maxa ile jest w stanie dać miasto i inne placówki i zorganizować zbiórkę pieniężną na odbudowę mostu na jakąś większą skale,utworzyć konto,aukcje imprezy nad wisłą , może sponsorów .MOŻE RAZEM UDA NAM SIĘ NAPRAWIĆ TO CO ZNISZCZYŁA HISTORAI I LATA ZANIEDBAŃ ...
Odpowiedzkajot551_gość
18.04.2012, 21:59
Most
Do -DZEJ - Młody człowieku ,nigdy nie uzurpowałem sobie iz mam rację i nieomylnośc /znając łacicińskie -errarum humane est-/ lecz można miec rózny punkt widzenia i racje wyraża sie wtedy merytorycznie dlaczego i jak to widzę .Jeśli nie można się krytycznie wyrażac o WLADZY MIASTA TCZEWA I JEGO UKLADU -i JEJ NIEPORADNOSCI -to znaczy PRL- jest z POwrotem.Jesli jesteś związany z tymi Urzednikami ,wiem dlaczego bronisz swoich .Jeśli MODERATOR jest osoba która nie ma 30-stu lat to jakie ma doświadczenie ,chyba tylko uklad z JEDYNIE SLUSZNA LINIA PARTII TCZEWA -której wiernię slużąc można jeszcze trwać póki się układ nie rozsypie.POzdrawiam z moimi STOCZNIOWCAMI ,którzy mają za traktowanie przez ostatnie lata DLUG WDZIECZNOSCI I ZAPLATE /BEZGOTOWKOWA/ PO-czekamy i wytrwamy jak w 1980roku.
OdpowiedzDżej_gość
18.04.2012, 22:16
Konsekwentnie pytam
Hmmm... Potrafisz pisać w taki sposób, żeby Cię zrozumieć? Zadbaj proszę o styl swoich wypowiedzi, bo dotychczas jest to jeden wielki bełkot bez ładu i składu. Nie odpowiedziałeś na moje pytanie: "Czy Twoim zdaniem Pan Demps, spotykając się z oplutymi przez Ciebie w komentarzu osobami, także zasługuje na oplucie?" To jak?
CytujDonek_gość
18.04.2012, 22:45
Moherze powiedz co dla mostu zrobili gdy byli przy władzy PiS, SLD, AWS, PSL, UD??? Wszystko wina PO.
Cytujswistak_gość
18.04.2012, 22:24
Jan Pietrzak mawiał
wypowiedzieć wojnę ameryce i poddać się na drugi dzień. Ja mawiam - na kiego grzyba myśmy te wojnę z niemcami wygrać chcieli. Toć ta przesławna berlinka - nasza droga nr 22 to tylko DROGA TECHNICZNA DLA BUDOWY AUTOSTRADY. Spróbujmy może jeszcze raz tym razem my im wojnę wypowiedzieć - jak na to pójdą to szybko się poddać i dać listę potrzeb...
Odpowiedzpoi_gość
18.04.2012, 22:37
PROMY
Jeśli niema kasy na remont mostu to jak wybudują most przez Wisłę w Kwidzynie to można stamtąd przenieść promy które kursują w tamtym rejonie i postawić koło naszego mostu a most oddać do HUTY wielki piec to wszystko stopi a nie szukać kasy na remont. Druga rzecz za stan tego mostu ze tak wygląda dziękujmy władzom co od lat 90 rządziły Tczewem nic nie robiły w tym kierunku a wystarczyło co roku trochę przeznaczyć na remonty bieżące i koszt byłby mniejszy tego remontu .
Odpowiedzkajot551_gość
19.04.2012, 09:14
Most
Do DZEJ -Jesli ktoś sie uprze to najprostrze wypowiedzi nie zrozumie.Trzeba bylo uczyc sie analizowania,myslenia,dedukcji i td.Mysl tylko ostroznie by zylka nie pekła i nie zalała CIE krew.
OdpowiedzDżej_gość
19.04.2012, 09:51
Konsekwentnie pytam...
Spoko, spoko... Krew mnie zalewa wtedy, kiedy czytam wypowiedzi kaleczące mój ojczysty język. Pytam kolejny raz: "Czy Twoim zdaniem Pan Demps, spotykając się z oplutymi przez Ciebie w komentarzu osobami, także zasługuje na oplucie?" Analizuj, myśl, dedukuj... :-)
CytujJacek_gość
19.04.2012, 09:49
Most
Co wy wogole piszecie! Koszt naprawy to 100 mln zl.Jesli panstwo zrobi gest i wyda te pieniadze to przez najblisze lata Tczew nie zobaczy ani grosza.I tylko prosze nie mowcie , ze cos sie zwroci z turystyki Tczewa.A za te sto mln mozna ...Pozdrawiam.
Odpowiedz