POLREGIO wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru

Pociąg, tory kolejowe
POLREGIO wnioskuje o miliardy złotych na zakup nowego taboru
Polregio, największy kolejowy przewoźnik w Polsce, złożył 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto.

- To największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki. Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy. Jest to efekt wielomiesięcznych wysiłków pracowników Polregio, za który bardzo dziękuję całemu zespołowi - mówi Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio S.A.


Nowe pojazdy zostaną zamówione w dwóch wersjach - krótszej (130-160 stałych miejsc siedzących) oraz dłuższej (powyżej 210 stałych miejsc siedzących). Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży. Składy będą wyposażone w klimatyzację, wi-fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością - pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej też miejsce do przewijania niemowląt.

Do 2030 roku Polregio zamierza kupić łącznie do 200 nowych EZT-ów za ponad 7 mld zł. Finansowanie największego od ponad 20 lat programu modernizacji taboru regionalnego będzie pochodzić oprócz KPO z innych grantów oraz pożyczek unijnych (FEnIKS, Fundusze Europejskie dla Regionów), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika.


Złożenie wniosków w konkursie CUPT ze środków KPO zostało poprzedzone podpisaniem umów ramowych z czterema producentami taboru - FPS H. Cegielski, Newag, Pesa
Bydgoszcz, oraz Stadler Polska. Po rozstrzygnięciu konkursu przez CUPT, Polregio ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się od 2026 r. we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (8)
dodaj komentarz

  • +4

    qq_gość

    21.08.2023, 04:12

    Ale napisać skąd kopiujcie to za ciężko....Pseudoredaktorki

    Odpowiedz
    IP: 109.197.xx2.xx9 
  • +6

    Andersen_gość_gość

    21.08.2023, 06:47

    Z KPO

    Z KPO, które Morawiecki potwierdzał, że będą na maj. Na maj ubiegłego roku ! Prawda jest taka, że w kolej się mało inwestuje. Środki idą w programy, kiełbasę wyborczą.

    Odpowiedz
    IP: 5.173.xx2.xxx 
  • -6

    Pasażer_gość

    21.08.2023, 07:21

    Tylko kupcie składy bez przetargu i wyprudukowane w zachodnich krajach bo tak to szkoda tych pieniędzy!

    Odpowiedz
    IP: 37.47.xx9.xx7 
  • +8

    ._gość

    21.08.2023, 07:44

    Niech wymienią ten stary tabor bo nic tylko bilety w górę podnoszą, a te składy pamiętają jeszcze 2 wojnę światową. Trasa Gdynia-Elbląg-Gdynia to jakaż porażka. Pociągi stare zdezelowane bez klimy, jak dobrze pójdzie to siedzisz na deskach takie twarde i niewygodne są te siedzenia, drzwi się nie zamykają albo nie otwierają. Najlepiej jeździ się o 13.30 z Tcz jednym składem, ludzie jak sardynki zamknięci w puszczce z olejem. XXI wiek.

    Odpowiedz
    IP: 80.51.xx0.xx8 
  • +1

    hasler _gość

    21.08.2023, 15:32

    Patologie Regionalne do likwidacji.

    Odpowiedz
    IP: 157.25.xx8.xx8 
  • Karlos33_gość

    22.08.2023, 09:46

    Haha

    ...i czym byś jeździł? Intercity? Wtedy ceny pójdą ostro w górę. Wolę płacić 13,23 z MK do GD niż ok 20 zł w tym samym kierunku w Intercity, nie mówiąc o Pierdzielino za 50 zł.

    Cytuj
    IP: 31.0.xx7.xx6 
  • Klient_gość

    22.08.2023, 12:44

    Podróże

    Wczoraj miałam przyjemność jechać składem o 9.21 do Gdańska.... Tabor był nowiutki ale tak krótki że od Pszczółek praktycznie byłam przyciśnięta do syna który stał przy ściance w przejściu... Oczywiście pomimo braku miejsca w Pruszczu ludzie dalej się wpychali ... Nowy tabor nowym taborem ale oszczędności chyba przesadzone.... Makabra... Na razie mam dość pociągów

    Odpowiedz
    IP: 188.147.xx5.xx7 
  • +1

    Adams _gość

    22.08.2023, 17:53

    Kolej

    Niech dadzą większe składy pociągów o godzinie 14 w roku szkolnym sama stonka szkolna. Powinni dać pociąg przed godziną 14. Na przykład 13.45 z Gdyni do np. Tczewa to będzie lepiej. I wyrzucić o godzinie 14.00 tlk ponieważ są to wielkie pomyłki wiecznie spóźnione. W szczególności poj**ana Łódź Fabryczna o godzinie 14.00 z Gdańska

    Odpowiedz
    IP: 83.21.xx6.xx8 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.