Zamknięta apteka, chociaż ma dyżur? Radny interweniuje

Leki
Zamknięta apteka, chociaż ma dyżur? Radny interweniuje
Czy mimo przyjętego harmonogramu nocnych i świątecznych dyżurów aptek, nie wszystkie placówki sprzedające lekarstwa wywiązują się ze swoich obowiązków? Takie sygnały pojawiły się na sesji Rady Powiatu.

Jeśli w porze nocnej, niedziele i święta oraz dni wolne od pracy zaistnieje nagła potrzeba skorzystania ze świadczeń aptek na terenie powiatu tczewskiego, informacja na temat aktualnych dyżurów aptek znajduje się w każdej aptece, w miejscu widocznym dla klientów, lub można dzwonić pod nr: 58 77 34 877. Co wtedy, gdy zamiast możliwości zakupu lekarstw, pocałujemy klamkę?

-
Docierają do mnie sygnały, że nie zawsze wyznaczone apteki pełnią dyżur - mówił podczas lutowej sesji Rady Powiatu radny Roman Małecki, pytając władze powiatu, czy jest szansa na wyegzekwowanie otwierania aptek zgodnie z przyjętym harmonogramem.


Przewodniczący Rady Powiatu, Marek Modrzejewski, wspomniał, że potraktuje sygnał radnego jako propozycje kontroli na terenie powiatu tczewskiego tego, w jaki sposób placówki sprzedające lekarstwa wywiązują się ze swoich obowiązków.


Jak wygląda ustalanie harmonogramu dyżurujących aptek? O to zapytaliśmy Marcina Stolarskiego, rzecznika Starostwa Powiatowego w Tczewie:

- Zgodnie z art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne, rozkład godzin aptek ogólnodostępnych na danym terenie ustala Rada Powiatu po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu oraz opinii samorządu aptekarskiego. Ustalony harmonogram dyżurów aptek ogólnodostępnych dostosowany jest do potrzeb ludności i zapewnia dostępność do świadczeń również w porze nocnej, niedziele i święta oraz inne dni wolne od pracy. Jeżeli na skutek nieprzewidzianych okoliczności, np. zgonu właściciela, zakończenia działalności apteki, apteka nie może pełnić dyżuru zgodnie z ustalonym harmonogramem, Zarząd Powiatu Tczewskiego po uzyskaniu przedmiotowej informacji, w celu zapewnienia ciągłości dyżurów na danym terenie, powiadomi o konieczności przejęcia dyżuru w pierwszej kolejności nowo powstałą aptekę nieujętą w harmonogramie dyżurów, a w przypadku jej braku lub w następnej kolejności, inną aptekę w danej miejscowości (również według określonej kolejności). - wyjaśnia rzecznik.

Jeśli w danej miejscowości apteka nie będzie mogła pełnić wyznaczonego jej dyżuru świątecznego w związku z planowanym wcześniejszym jej zamknięciem, dyżur tego dnia pełnić będzie następna w kolejce apteka, której w obowiązującym harmonogramie świątecznym nie wyznaczono dyżuru. Ponadto, zgodnie z ustawą z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich art.2a.1. "wykonywanie zawodu farmaceuty ma na celu ochronę zdrowia publicznego (...)", a ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej art. 18 "Przedsiębiorca jest obowiązany spełnić określone przepisami prawa warunki wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności dotyczące ochrony przed zagrożeniem życia, zdrowia ludzkiego i moralności publicznej (...)".

- W związku z powyższym, w obowiązku właściciela apteki jest zapewnienie dyżurów w ustalonych uchwałą terminach. Powiat, oprócz ustalenia harmonogramu nie nadzoruje pracy aptek. W naszym województwie nadzór nad aptekami pełni Pomorski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Gdańsku. Formularz kontaktowy do Inspektoratu znajduje się pod adresem: https://wiif.nowybip.pl/kontakt . Ponadto przypominamy, iż wszelkie informacje o nieprawidłowościach wynikających z harmonogramu pracy aptek można zgłaszać również do naszego Urzędu mailowo na adres: zdrowie@powiat.tczew.pl lub bezpośrednio w siedzibie Starostwa Powiatowego w Tczewie. - dodaje Stolarski.

W ostatnim czasie do starostwa nie wpłynęły oficjalne sygnały o niedostosowaniu się aptek do harmonogramu.

Drukuj
Prześlij dalej

Komentarze (3)
dodaj komentarz

  • +6

    gość_gość

    07.03.2019, 11:01

    przerabiałem to 2 lata temu, gdy z wymiotującym i osłabionym 3 letnim dzieckiem w nocy jeździłem TAXI od apteki do apteki informacje uzyskałem na pogotowiu ale apteka dyżurująca wtedy - Galeria Kociewska - od strony węzła komunikacyjnego przy Stokrotce była zamknięta, była skarga do Woj. Insp. Farmaceutycznego w Gdańsku, ......ogólnie mówiąc brak nadzoru i przepływu informacji pomiędzy właścicielem apteki i Starostwem..... Panie i Panowie Urzędnicy trochę więcej zainteresowania sprawami ważnymi dla zwykłych podatników.. Jeszcze raz dziękuje panu kierowcy TAXI, który widząc stan dziecka i całą sytuację skasował tylko za jeden przejazd a nie za całą eskapadę.

    Odpowiedz
    IP: 153.19.xx3.xx9 
  • +2

    aga_gość

    07.03.2019, 14:22

    również przezyłam to na własnej skórze

    Jeżdziłam od apteki do apeki szukając która będzie otwarta. Na tej którą poleciło pogotowie zamknięta, oo nawet kartki nie było która powinna byc otwarta. W necie znalazłam że inna powinna b yć otwarta a niej widniała kartka że inna apteka ma dyżur i tak od apteki do apteki aż w reszcie była huurrra , powinniśmy sie cieszyć że wreszcie jakaś jest otwarta. Masakra nikt nie ma nad nimi kontroli

    Odpowiedz
    IP: 77.253.xx9.xx9 
  • +3

    observeur_gość

    07.03.2019, 20:03

    Skoro juz mowimy o aptekach to pozdrawiam personel apteki DOZ na Kopernika. Jak przyjade trzeci raz , gdy bedziecie mieli dyżur nocny i pocaluje klamkę to zacznę kablowac do wszystkich swiętych ... jeno będzie furczeć. :-(

    Odpowiedz
    IP: 37.248.xx5.xx5 
Uwaga! Publikowane powyżej komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu, które dodano po zaakceptowaniu regulaminu. Tcz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Jeżeli którykolwiek komentarz łamie zasady, zawiadom nas o tym używając opcji "zgłoś naruszenie zasad komentowania lub zgłoś nadużycie" dostępnej pod każdym komentarzem.