Jest odpowiedź szefowej Kancelarii Prezydenta RP na apel społeczników i mieszkańców Tczewa w sprawie ratowania Mostu Tczewskiego. Halina Szymańska pyta m. in. szefa resortu kultury, czy ministerstwo widzi możliwość utworzenia w obiektach Mostu Tczewskiego oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
W lutym br. inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte przekazali na ręce Haliny Szymańskiej, szefowej Kancelarii Prezydenta RP, podpisy blisko czterech tysięcy osób, które walczą o to, by państwo wzięło na siebie ciężar odbudowy Mostu Tczewskiego. Kilka dni temu dotarła z Warszawy odpowiedź na postulaty mieszkańców i społeczników.
W odpowiedzi przygotowanej dla Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu czytamy:
Przypomnijmy, w lutym br. społecznicy i dziennikarze udali się do Warszawy, gdzie spotkali się z szefową Kancelarii Prezydenta RP, Haliną Szymańską i wiceministrem infrastruktury Rafałem Weberem. Sygnatariuszy akcji reprezentowali Krystyna Paszkowska, Jolanta Pobłocka-Kuciapska, Łukasz Brządkowski i Bartosz Listewnik. Spotkania ułatwił tczewski poseł PIS, Kazimierz Smoliński, który uczestniczył również w rozmowach z decydentami.
W Kancelarii Prezydenta Łukasz Brządkowski przekazał minister Halinie Szymańskiej makietę mostu wykonaną w technologii wydruku 3D przez Środowiskowy Dom Samopomocy w Tczewie.
- Przekazujemy na ręce pana prezydenta losy Mostu Tczewskiego - mówił Łukasz Brządkowski.
Społecznicy powołali się na słowa prezydenta Andrzeja Dudy, który w 2015 mówił w Tczewie, że to absurd, iż "powiat jest właścicielem pięknego, zabytkowego mostu, którego remont kosztuje dzisiaj więcej niż roczny budżet powiatu". Z ust minister padła również sugestia zabezpieczenia pieniędzy w nowym programie operacyjnym województwa pomorskiego, co wymagałoby rozmów na linii rząd - marszałek.
Minister Szymańska przypomniała, że właśnie trwają prace nad nową perspektywą unijnego budżetu - i być właśnie bezpośrednio w funduszach europejskich należy szukać środków na dalsze finansowe remontu Mostu Tczewskiego - pokrycie wkładu własnego powiatu miałoby pochodzić z budżetu państwa. Halina Szymańska zasugerowała również, żeby w rozmowy dotyczące mostu włączyć wiceminister rozwoju Jadwigę Emilewicz.
Społecznicy spotkali się też z wiceministrem infrastruktury, któremu przekazali petycję o przejęcie tczewskiego obiektu przez Skarb Państwa. Podkreślano wielokrotnie, że powiat nie tylko nie jest sam w stanie wyremontować mostu, ale także zapewnić finansowania wkładu własnego - nawet w jego najniższym wymiarze. Zauważono, że skoro wyczerpała się dotychczasowa formuła remontowania w 30-milionowych transzach, należy wypracować nowe rozwiązanie.
Kilka dni później społecznicy spotkali się w Warszawie z Krzysztof Kubowem, szefem Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów i Magdaleną Gawin - Generalną Konserwator Zabytków.
W lutym br. inicjatorzy akcji #MostTczewskiJakWesterplatte przekazali na ręce Haliny Szymańskiej, szefowej Kancelarii Prezydenta RP, podpisy blisko czterech tysięcy osób, które walczą o to, by państwo wzięło na siebie ciężar odbudowy Mostu Tczewskiego. Kilka dni temu dotarła z Warszawy odpowiedź na postulaty mieszkańców i społeczników.
W odpowiedzi przygotowanej dla Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu czytamy:
Zabytkowy most w Tczewie to unikalne dzieło inżynierów i budowniczych mostów XIX wieku - ówcześnie pierwszy żelazny most tego typu na Wiśle. Obiekt ten także jest niezwykle ważnym świadkiem polskich historii i polskiego bohaterstwa podczas II wojny światowej. Troszcząc się o zachowanie tego niezwykłego miejsca pamięci, z pewnością wyrażamy nasz szacunek i wdzięczność wobec dokonań poprzednich pokoleń.
Na uwagę zasługuje również determinacją, z jaką zarówno władze samorządowe, jak i szeroko rozumiana strona społeczna podejmują wysiłki na rzecz remontu i przywrócenia cech funkcjonalnych obiektu, ale nade wszystko zachowania go przyszłym pokoleniom. Nie ulega wątpliwości, że wiąże się to z wielokrotnie z koniecznością ponoszenia nakładów znacząco przekraczających możliwości finansowe samorządu powiatowego, w którego zarządzie znajduje się obecnie obiekt.
Zakres postulatów przełożonych w niniejszej sprawie zarówno w petycji Społecznego Komitetu Obrony Mostu, jak też apelu Starosty Tczewskiego wykracza poza możliwości działania Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ich ewentualna realizacja może być podjęta w ramach instrumentów posiadanych przez administrację rządową.
Dlatego skierowałam do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz do Ministra Infrastruktury zapytania w kierunku podejmowanych w tej sprawie działań i proponowanych rozwiązań. Wystąpiłam ponadto do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z prośbą o stanowisko resortu w sprawie utworzenia w obiektach Mostu Tczewskiego oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
Kancelaria Prezydenta RP zamierza wspierać działania zmierzające do wypracowania rozwiązań, które pozwolą w sposób odpowiedzialny uchronić zabytkowy most w Tczewie przed dalszą degradacją i zachować go dla kolejnych pokoleń. Mam nadzieję, że wszelkie ewentualne decyzje, które mogą zostać podjęte w tej sprawie, zostaną wypracowane przy rzeczywistym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów i partnerów.
Na uwagę zasługuje również determinacją, z jaką zarówno władze samorządowe, jak i szeroko rozumiana strona społeczna podejmują wysiłki na rzecz remontu i przywrócenia cech funkcjonalnych obiektu, ale nade wszystko zachowania go przyszłym pokoleniom. Nie ulega wątpliwości, że wiąże się to z wielokrotnie z koniecznością ponoszenia nakładów znacząco przekraczających możliwości finansowe samorządu powiatowego, w którego zarządzie znajduje się obecnie obiekt.
Zakres postulatów przełożonych w niniejszej sprawie zarówno w petycji Społecznego Komitetu Obrony Mostu, jak też apelu Starosty Tczewskiego wykracza poza możliwości działania Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Ich ewentualna realizacja może być podjęta w ramach instrumentów posiadanych przez administrację rządową.
Dlatego skierowałam do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz do Ministra Infrastruktury zapytania w kierunku podejmowanych w tej sprawie działań i proponowanych rozwiązań. Wystąpiłam ponadto do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z prośbą o stanowisko resortu w sprawie utworzenia w obiektach Mostu Tczewskiego oddziału Muzeum II Wojny Światowej.
Kancelaria Prezydenta RP zamierza wspierać działania zmierzające do wypracowania rozwiązań, które pozwolą w sposób odpowiedzialny uchronić zabytkowy most w Tczewie przed dalszą degradacją i zachować go dla kolejnych pokoleń. Mam nadzieję, że wszelkie ewentualne decyzje, które mogą zostać podjęte w tej sprawie, zostaną wypracowane przy rzeczywistym współdziałaniu wszystkich zainteresowanych podmiotów i partnerów.
Z wyrazami szacunku,
Halina Szymańska
Halina Szymańska
Przypomnijmy, w lutym br. społecznicy i dziennikarze udali się do Warszawy, gdzie spotkali się z szefową Kancelarii Prezydenta RP, Haliną Szymańską i wiceministrem infrastruktury Rafałem Weberem. Sygnatariuszy akcji reprezentowali Krystyna Paszkowska, Jolanta Pobłocka-Kuciapska, Łukasz Brządkowski i Bartosz Listewnik. Spotkania ułatwił tczewski poseł PIS, Kazimierz Smoliński, który uczestniczył również w rozmowach z decydentami.
W Kancelarii Prezydenta Łukasz Brządkowski przekazał minister Halinie Szymańskiej makietę mostu wykonaną w technologii wydruku 3D przez Środowiskowy Dom Samopomocy w Tczewie.
- Przekazujemy na ręce pana prezydenta losy Mostu Tczewskiego - mówił Łukasz Brządkowski.
Społecznicy powołali się na słowa prezydenta Andrzeja Dudy, który w 2015 mówił w Tczewie, że to absurd, iż "powiat jest właścicielem pięknego, zabytkowego mostu, którego remont kosztuje dzisiaj więcej niż roczny budżet powiatu". Z ust minister padła również sugestia zabezpieczenia pieniędzy w nowym programie operacyjnym województwa pomorskiego, co wymagałoby rozmów na linii rząd - marszałek.
- Jestem przekonana, że prezydent pamięta swoje słowa. - mówiła Halina Szymańska - Jeśli zostanie wypracowane konkretne rozwiązanie, prezydent je chętnie poprze.
Minister Szymańska przypomniała, że właśnie trwają prace nad nową perspektywą unijnego budżetu - i być właśnie bezpośrednio w funduszach europejskich należy szukać środków na dalsze finansowe remontu Mostu Tczewskiego - pokrycie wkładu własnego powiatu miałoby pochodzić z budżetu państwa. Halina Szymańska zasugerowała również, żeby w rozmowy dotyczące mostu włączyć wiceminister rozwoju Jadwigę Emilewicz.
Społecznicy spotkali się też z wiceministrem infrastruktury, któremu przekazali petycję o przejęcie tczewskiego obiektu przez Skarb Państwa. Podkreślano wielokrotnie, że powiat nie tylko nie jest sam w stanie wyremontować mostu, ale także zapewnić finansowania wkładu własnego - nawet w jego najniższym wymiarze. Zauważono, że skoro wyczerpała się dotychczasowa formuła remontowania w 30-milionowych transzach, należy wypracować nowe rozwiązanie.
Kilka dni później społecznicy spotkali się w Warszawie z Krzysztof Kubowem, szefem Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów i Magdaleną Gawin - Generalną Konserwator Zabytków.
Ten artykuł jest częścią bloku tematycznego:
Most Tczewski jak Westerplatte
Most Tczewski jak Westerplatte
#MostTczewskiJakWesterplatte « podpisz petycję, aby państwo polskie przejęło Most Tczewski tak, jak przejęło Westerplatte
Komentarze (14) dodaj komentarz
Gelek_gość_gość_gość
20.05.2020, 12:12
:) można zrobić tylko po wyborach nie przed obiecywać a później znów 5 lat omijania tematu
Odpowiedzabc_gość_gość_gość
20.05.2020, 12:21
idą wybory to i przypomni sobie na chwilę PAD co mówił 5 LAT TEMU
OdpowiedzZgred_gość
20.05.2020, 13:20
Cały ten kraj...
... to jedne wielkie muzeum i skansen w jednym. Na wuj mieszkańcom kolejne muzeum, mało to nas podatników kosztuje. Racja, podniesiecie daniny i będzie ok. Zrozumcie wreszcie jedno w kwestii tego mostu. My mieszkańcy tego miasta i okolic potrzebujemy wreszcie czynnego, nowoczesnego mostu celem skomunikowania tej okolicy. Wam politykom jedno w głowie. Lansujecie się przy okazji każdego wydarzenia politycznego. Kiełbasa wyborcza, szlag mnie trafia. Ilu było kulasów i innych posłów smoleńskich (pozdrawiam posła prawnika, naszego zbawcę) specjalistów wszelkiej maści i od wszystkiego. Obiecywali, załatwiali, a most jak był, tak jest w czarnej doooopie. Byle konserwator zabytków wstrzymał wam inwestycję, papraki jedne. Ja już was nie mogę słuchać. Schizofrenia i tyle....
Odpowiedzskom_gość
20.05.2020, 18:19
A ile drogi Zgredzie kosztuje "nowoczesny" most ? Jak wytłumaczysz potrzebę "nowoczesnego" mostu w zasięgu wzroku od mostu Knybawskiego? Zrozum wreszcie jedno w kwestii tego mostu. Jeżeli nie odbudujemy go w wersji najbliższej oryginałowi nikt na niego nie da złamanego grosza. Na odbudowę historyczną dostaliśmy 70 mln. Widzisz różnicę?
CytujZgred_gość
20.05.2020, 20:48
Skomie
Piasząc nowoczesny miałem na myśli most bez maskarady wieżyczek, przyczółków, kratownic rzekomo jedynych w Europie itp. Czyli w ogólnym kosztorysie na pewno tańszy w realizacji, krótszy w terminie do wykonania. Nas jak widać nie stać na odbudowę historyczną. No chyba, że celem jest jak w filmie pt. "Kler" zbierać na dach i rynny, a nie uzbierać ;)) A jeśli zgodnie z twoją retoryką most w Knybawie jest wystatczający, wtedy pytam. Po co w ogóle go remontować??? Rozebrać, posprzątać, zapomnieć. Przyjdzie wojna, okupant zbuduje go od nowa w mniej niż 6 lat, przy obecnej technologii daję 6 miesięcy. PS. Kto i na jakiej podstawie postawił warunek finansowania odbudowy mostu w wariancie wyłącznie historycznym? Politycy, UE, redemptorysta z Torunia, dyktator z Nowogrodzkiej, ki diabeł??? Ponoć demokracja, naród decyduje. Chyba, że coś przespałem.
Cytujskom_gość
21.05.2020, 15:43
Zgredzie
Zgredzie "rzekomo" jedyne w Europie kratownice? Sprawdź proszę i nie pisz bzdur. Ta "maskarada" wieżyczek ma być odbudowana w ostatnim etapie, kiedy most będzie dawno przejezdny. Most to przede wszystkim kratownice i jak znasz wycenę "nowoczesnych" to się nią podziel. Nas nie stać na odbudowę niehistoryczną, bo jak wytłumaczysz fakt postawienia zwyczajnego mostu w pobliżu Knybawskiego? Jedynie wskazywanie na jego wartość zabytkową i historyczną pozwala na uzyskanie jakiekolwiek kasy. Odbudowa rozpoczęła się od dotacji MKiDN, a dzięki rozciągnięciu statusu zabytku na pozostałe części dostajemy 75% a nie 50% dotacji z ministerstwa infrastruktury. To wyraźnie wskazuje, że na odbudowę historyczną można dostać fundusze a na inna nie.
CytujMarian_gość
20.05.2020, 14:26
Przecież mostu nie ma :D
Odpowiedzmieszkanka_gość
20.05.2020, 16:36
Idą wybory i nagle prezydent przypomniał sobie o obietnicach z poprzednich wyborów a Smoliński pomógł zorganizować spotkanie...Cuda się dzieją :) Tczewianie powinni przejrzeć na oczy i zrozumieć, że ten most jest ważny tylko z punktu widzenia Tczewa i państwo nie dołoży się do jego remontu. Rząd jakby chciał to by już dawno przejął ten most ale z jakiegoś powodu tego nie zrobił. Jedyną osobą, która powinna przedstawić przed Tczewianami dowody na to co robił w sprawie mostu, jest Smoliński. Jest posłem wybranym głosami Tczewian i okolic i mamy prawo żądać od niego działań na rzecz naszego regionu.
OdpowiedzTiktak_gość
20.05.2020, 19:58
Jest jakiś pomysł ale skończy się pewnie jak zwykle. Co do wyborów- wszelkiej maści społecznicy, kandydaci i posłowie przed wyborami zalali pytaniami kancelarię więc jest i odpowiedź. Trochę śmieszne mieć pretensje o to, że PAD odpowiedział na apel społeczników z Tczewa. Gdyby nie odpowiedział, też byłyby pretensje? No nie dogodzisz jak widać.
CytujZgred_gość
21.05.2020, 06:55
100/100
Panie Kaziki, może zabierze pan głos. A nie, nie ma pan czasu, radzicie przecie kogo jeszcze z PR3 posunąć. Tfu
Cytuj..._gość_gość
20.05.2020, 20:16
most
tradycyjne wyborcze ble ble ble
OdpowiedzZen_gość_gość
20.05.2020, 21:09
Minister Gliński,
oraz "Jego" Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pieniądze by się znalazły, gdyby chodziło o muzeum żydowskie. Jakiś zabytkowy most i Muzeum II Wojny Światowej dla pana Glińskiego nic nie znaczą.
OdpowiedzBig Bog_gość
20.05.2020, 23:40
Most
Za chwile zmieni sie wladza, nominat pisowski Nawrocki z Muzeum Drugiej Wojny dostanie kopa w d..., a Smolinski w obliczu nadchodzacych zmian powie "co ja moglem".
OdpowiedzJony von fentyl_gość_gość_gość_gość
21.05.2020, 07:29
Lol
I tory też były zle
Odpowiedz