Grupa Romet, polski producent rowerów i lider rynku zbadał zwyczaje Polaków dotyczące jazdy na rowerze zimą[1]. Okazuje się, że choć w cieplejszych miesiącach aż 65% z nas deklaruje używanie jednośladów, a 15% robi to przez cały rok, to wyłącznie zimą jeździ jedynie 8% rowerzystów. Jako główne przeszkody dla tej formy aktywności Polacy wskazują przede wszystkim wymagające warunki atmosferyczne oraz drogowe, choć nie brakuje czynników, które mogłyby skłonić nas do zmiany zachowań w tym obszarze. Romet obserwuje coraz większe zainteresowanie modelami elektrycznymi oraz rowerami typu gravel, a liczne zapytania dotyczą formy turystyki rowerowej, jaką jest zimowy bikepacking.
Jako główne powody niechęci do jazdy na rowerze zimą wskazuje się[2] czynniki atmosferyczne (68% odpowiedzi) takie jak niska temperatura, wiatr oraz padający śnieg. Drugą z przyczyn są trudne warunki drogowe (55%) w postaci oblodzenia i zalegającego na trasach rowerowych śniegu. Ankietowani wskazywali również na zwiększone prawdopodobieństwo wypadku (39%), szybko zapadający zmrok (35%) oraz zwiększone prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji (26%). Istotnymi przeszkodami okazały się także braki w wyposażeniu - 24% rowerzystów nie posiada dostosowanej do zimowej jazdy odzieży, 21% osprzętu rowerowego takiego jak dedykowane opony czy mocniejsze oświetlenie, a 16% wskazało na brak odpowiedniego roweru. Co interesujące, niewielu ankietowanych (13%) wskazało smog jako istotną przeszkodę do zimowej jazdy.
Blisko połowa (48%) rowerzystów nie wyobraża sobie, że mogłaby zacząć jeździć na rowerze w sezonie zimowym. Spośród pozostałej grupy, 15% ankietowanych skłonnych byłoby do rozpoczęcia tej aktywności przy lepszych warunkach atmosferycznych i cieplejszej temperaturze. Na drugim miejscu wskazywano dobrze przygotowany do warunków rower (11%), a podium zamyka lepsza infrastruktura rowerowa w postaci dobrze oświetlonych i odśnieżanych ścieżek rowerowych (5%)[3].
"Obserwując zachowania konsumentów i branżę w Polsce od wielu lat, możemy bez wahania stwierdzić, że sezon rowerowy zdecydowanie się wydłużył, nie tylko ze względu na łagodniejące warunki pogodowe, ale również coraz nowocześniejsze i bardziej przystosowane do zróżnicowanych sytuacji drogowych rowery elektryczne oraz gravele. Choć nie potrafimy jeszcze zmieniać pogody to istnieje kilka sposobów, aby również zimą korzystać z roweru, zwłaszcza że aktywność fizyczna pomaga budować odporność organizmu. Aby było to dla nas zdrowe i bezpieczne należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu zarówno siebie jak i roweru" - komentuje Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet.
"Ważne jest odpowiednie dobranie sprzętu do warunków, w jakich przyjdzie nam podróżować. Nasz Team, tworzący zarówno kolekcje rowerów jak i akcesoriów, poświęca wiele uwagi aby nasi klienci mieli do dyspozycji najlepszy sprzęt do określonych warunków i profilu rowerzysty. Jeśli jeździmy głównie w mieście po odśnieżanych trasach możemy założyć, że sprawdzi się ten sam rower, którego używamy w innych okresach roku oraz to samo ogumienie, a najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić odpowiedniej do zimowej jazdy odzieży. Coraz większym zainteresowaniem - również w kontekście sezonu jesienno-zimowego - cieszą się e-bikes, które zapewniają wparcie elektryczne, tak ważne szczególnie przy trudnych warunkach pogodowych. Kluczowe będzie również dodatkowe oświetlenie i odblaski, byśmy byli dobrze widoczni również na słabiej oświetlonych ulicach przy szybko zapadającym zmroku. Jeśli jednak poruszać się będziemy głównie po oblodzonych, bocznych drogach i nawierzchniach szutrowych doradzałbym zainteresowanie się uniwersalnymi rowerami typu gravel, łączące szybkość klasycznej szosówki z komfortem jazdy niezależnie od terenu. Warto także założyć zimowe opony wyposażone w kolce zapewniające dodatkową przyczepność na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Na pewno przydadzą nam się również dodatkowe błotniki dla ochrony przed wodą czy błotem pośniegowym. Przede wszystkim, podobnie jak podczas jazdy samochodem, trzeba jednak pamiętać o dostosowaniu prędkości jazdy do warunków na drodze" - dodaje Grzegorz Grzyb.
Większość rowerzystów jeżdżących zimą pamięta o podstawowych zasadach tego rodzaju aktywności. Jako najważniejsze elementy przygotowania się do jazdy wymieniali kolejno[4]: śledzenie prognoz pogodowych (58%), ubranie odpowiedniej odzieży (53%) oraz dostosowanie prędkości i techniki jazdy do warunków na drodze (51%). Nieco mniej uwagi poświęcamy sprzętowi rowerowemu - 29% ankietowanych wskazało, że przygotowuje rower do jazdy zimą poprzez wymianę opon, smarowanie części ruchomych czy montaż dodatkowego oświetlenia. Niewiele mniej, bo 23% przed sezonem zimowym oddaje rower na dodatkowy przegląd. Co ciekawe, 5% ankietowanych przygotowuje także swój organizm do sezonu np. poprzez zimowe prysznice czy morsowanie.
"Zapytania i relacje klientów oraz fanów marki Romet, które otrzymuje nasz zespół poprzez nasze kanały społecznościowe i biuro obsługi klienta, wyraźnie wskazują, że grono osób uprawiając bikepacking rośnie z roku na rok. Ta forma turystyki rowerowej przystępnej praktycznie dla każdego, w której poruszamy się szybko i z minimalnym bagażem, wyjątkowo pasuje do sezonu zimowego. W naszej ofercie klienci znajdą dedykowane takiej formie turystyki rowerowej akcesoria, takie jak sakwy podsiodłowe, na ramę, a także lekkie plecako-bukłaki rowerowe" - podsumowuje Grzegorz Grzyb.
[1] Ogólnopolskie badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków 18+ na panelu Ariadna w dniach 04-05.12 N=1029 przez Publicis Data Science dla Grupy Romet.
[2] Pytanie wielokrotnego wyboru, odpowiedzi nie sumują się do 100%.
[3] 8% wskazało na odpowiedź "inne", kolejne 8% na "nie wiem", 4% "ciepłe ubranie" a po 1% zebrały odpowiedzi "Bezpieczeństwo" i "Brak innego środka transportu".
[4] Pytanie wielokrotnego wyboru, wyniki nie sumują się do 100%.
Jako główne powody niechęci do jazdy na rowerze zimą wskazuje się[2] czynniki atmosferyczne (68% odpowiedzi) takie jak niska temperatura, wiatr oraz padający śnieg. Drugą z przyczyn są trudne warunki drogowe (55%) w postaci oblodzenia i zalegającego na trasach rowerowych śniegu. Ankietowani wskazywali również na zwiększone prawdopodobieństwo wypadku (39%), szybko zapadający zmrok (35%) oraz zwiększone prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji (26%). Istotnymi przeszkodami okazały się także braki w wyposażeniu - 24% rowerzystów nie posiada dostosowanej do zimowej jazdy odzieży, 21% osprzętu rowerowego takiego jak dedykowane opony czy mocniejsze oświetlenie, a 16% wskazało na brak odpowiedniego roweru. Co interesujące, niewielu ankietowanych (13%) wskazało smog jako istotną przeszkodę do zimowej jazdy.
Blisko połowa (48%) rowerzystów nie wyobraża sobie, że mogłaby zacząć jeździć na rowerze w sezonie zimowym. Spośród pozostałej grupy, 15% ankietowanych skłonnych byłoby do rozpoczęcia tej aktywności przy lepszych warunkach atmosferycznych i cieplejszej temperaturze. Na drugim miejscu wskazywano dobrze przygotowany do warunków rower (11%), a podium zamyka lepsza infrastruktura rowerowa w postaci dobrze oświetlonych i odśnieżanych ścieżek rowerowych (5%)[3].
"Obserwując zachowania konsumentów i branżę w Polsce od wielu lat, możemy bez wahania stwierdzić, że sezon rowerowy zdecydowanie się wydłużył, nie tylko ze względu na łagodniejące warunki pogodowe, ale również coraz nowocześniejsze i bardziej przystosowane do zróżnicowanych sytuacji drogowych rowery elektryczne oraz gravele. Choć nie potrafimy jeszcze zmieniać pogody to istnieje kilka sposobów, aby również zimą korzystać z roweru, zwłaszcza że aktywność fizyczna pomaga budować odporność organizmu. Aby było to dla nas zdrowe i bezpieczne należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu zarówno siebie jak i roweru" - komentuje Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet.
"Ważne jest odpowiednie dobranie sprzętu do warunków, w jakich przyjdzie nam podróżować. Nasz Team, tworzący zarówno kolekcje rowerów jak i akcesoriów, poświęca wiele uwagi aby nasi klienci mieli do dyspozycji najlepszy sprzęt do określonych warunków i profilu rowerzysty. Jeśli jeździmy głównie w mieście po odśnieżanych trasach możemy założyć, że sprawdzi się ten sam rower, którego używamy w innych okresach roku oraz to samo ogumienie, a najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić odpowiedniej do zimowej jazdy odzieży. Coraz większym zainteresowaniem - również w kontekście sezonu jesienno-zimowego - cieszą się e-bikes, które zapewniają wparcie elektryczne, tak ważne szczególnie przy trudnych warunkach pogodowych. Kluczowe będzie również dodatkowe oświetlenie i odblaski, byśmy byli dobrze widoczni również na słabiej oświetlonych ulicach przy szybko zapadającym zmroku. Jeśli jednak poruszać się będziemy głównie po oblodzonych, bocznych drogach i nawierzchniach szutrowych doradzałbym zainteresowanie się uniwersalnymi rowerami typu gravel, łączące szybkość klasycznej szosówki z komfortem jazdy niezależnie od terenu. Warto także założyć zimowe opony wyposażone w kolce zapewniające dodatkową przyczepność na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Na pewno przydadzą nam się również dodatkowe błotniki dla ochrony przed wodą czy błotem pośniegowym. Przede wszystkim, podobnie jak podczas jazdy samochodem, trzeba jednak pamiętać o dostosowaniu prędkości jazdy do warunków na drodze" - dodaje Grzegorz Grzyb.
Większość rowerzystów jeżdżących zimą pamięta o podstawowych zasadach tego rodzaju aktywności. Jako najważniejsze elementy przygotowania się do jazdy wymieniali kolejno[4]: śledzenie prognoz pogodowych (58%), ubranie odpowiedniej odzieży (53%) oraz dostosowanie prędkości i techniki jazdy do warunków na drodze (51%). Nieco mniej uwagi poświęcamy sprzętowi rowerowemu - 29% ankietowanych wskazało, że przygotowuje rower do jazdy zimą poprzez wymianę opon, smarowanie części ruchomych czy montaż dodatkowego oświetlenia. Niewiele mniej, bo 23% przed sezonem zimowym oddaje rower na dodatkowy przegląd. Co ciekawe, 5% ankietowanych przygotowuje także swój organizm do sezonu np. poprzez zimowe prysznice czy morsowanie.
"Zapytania i relacje klientów oraz fanów marki Romet, które otrzymuje nasz zespół poprzez nasze kanały społecznościowe i biuro obsługi klienta, wyraźnie wskazują, że grono osób uprawiając bikepacking rośnie z roku na rok. Ta forma turystyki rowerowej przystępnej praktycznie dla każdego, w której poruszamy się szybko i z minimalnym bagażem, wyjątkowo pasuje do sezonu zimowego. W naszej ofercie klienci znajdą dedykowane takiej formie turystyki rowerowej akcesoria, takie jak sakwy podsiodłowe, na ramę, a także lekkie plecako-bukłaki rowerowe" - podsumowuje Grzegorz Grzyb.
[1] Ogólnopolskie badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków 18+ na panelu Ariadna w dniach 04-05.12 N=1029 przez Publicis Data Science dla Grupy Romet.
[2] Pytanie wielokrotnego wyboru, odpowiedzi nie sumują się do 100%.
[3] 8% wskazało na odpowiedź "inne", kolejne 8% na "nie wiem", 4% "ciepłe ubranie" a po 1% zebrały odpowiedzi "Bezpieczeństwo" i "Brak innego środka transportu".
[4] Pytanie wielokrotnego wyboru, wyniki nie sumują się do 100%.
Komentarze (11) dodaj komentarz
Prawda_gość
17.01.2022, 09:38
Nie mówicie całej prawdy
Ktoś zapomniał o kolejnym ważnym czynniku z powodu którego ludzie jeżdżą nawet zimą rowerami. A mianowicie drogie paliwo, drogie bilety komunikacji miejskiej oraz niedostosowany rozkład jazdy jak też wiele odwołanych i opóźnionych autobusów...
OdpowiedzOmega_gość
17.01.2022, 10:13
Ludzie w mrozie wolą jechać rowerem by się nie zarazić w autobusie od bezmaseczkowców i santyszczepów.
Odpowiedzbiadolisz_gość
17.01.2022, 13:59
segregacja
od bezmaseczkowców ?? zaszczep sie kilka razy jak dozyjesz najlepiej 10 albo co miesiac , i pamietaj po to sie szczepisz zeby dalej miec kaganiec na twarzy ! a rowerem sie jezdzi glownie z innych przyczyn i wiekszosc rowerzystow jest uswiadomionych zyciowo ! nie daje soba sterowac poprzez media !
CytujOlkkkk_gość
17.01.2022, 10:41
To zaczyna być chore. Wszędzie tylko te jowejki. Jeździcie sobie nimi kiedy chcecie i gdzie chcecie ale nie zrobicie z tego reguły eliminując inne komfortowe środki transportu.
OdpowiedzPW_gość
17.01.2022, 11:20
jadem bo chcem
Codziennie jadę do pracy rowerem do Eatona ponieważ takie czynniki o tym decydują: zdrowie, szybciej niż w tych korkach po 14 autem, nie muszę widzieć tych tchórzy w maseczkach w autobusach.. Taniej , bo paliwo drogie. Chociaż przy mojej stawce to taniocha, ale ....te drogi , chodniki przy cmentarzu i eatonie to syf , dziura na dziurze, park Kopernika to jak broda prezydenta....menelowaty...
OdpowiedzŁupaszko_gość_gość
17.01.2022, 15:15
"a 'la long"
Dobre :) Precz z Pobłockim !!!!!
CytujŁupaszko_gość_gość
17.01.2022, 15:19
"a 'la long"
Jego formuła się wyczerpała tylko to biedaczysko tego nie widzi :(
Cytujhvj_gość
17.01.2022, 11:46
Dzisiaj widziałem typa na rowerku w tej śnieżycy ... to trzeba mieć siłe i zdrowie by jechac na rowerku w takiej pogodzie
OdpowiedzJarowero_gość
17.01.2022, 13:25
Może to byłem ja - chociaż kilka innych osób też widziałem... I dlaczego nie? Stać na przystanku i marznąć, a potem kisić się w maseczce wśród innych pasażerów? Iść w śnieżycy, marznąć i moczyć sobie buty? Jechać samochodem, najpierw go odśnieżając, a potem widząc mało co jechać w korku w zimnym samochodzie z zimnym silnikiem, bo w mieście nie zdąży się nagrzać więc pali więcej i zużywa się bardziej? A na rowerze... w kilka-kilkanaście minut jesteś na miejscu, jest ciepło, przejeżdżasz przez kałuże i chlapę bez moczenia obuwia, a przy okazji ruch to zdrowie i jednak trochę aktywności fizycznej się zaliczy. Jak ktoś ma powód by jechać samochodem - niech jedzie, ale jeśli z lenistwa to ok, tłuszczyk w końcu musi się jakoś odłożyć.
CytujLejba_gość_gość
17.01.2022, 15:16
Ja tylko rowerkiem dla zdrowia
OdpowiedzGość_gość_gość
17.01.2022, 15:22
Dział reklamy?
Zróbcie jakąś zakładkę i tam wrzucajcie wszystkie reklamy firm.
Odpowiedz